Hallo @Erwin_, je hebt goede bronnen 😁
Ik vind multisim echt geweldig. Ik heb het nu een half jaar en gebruik mijn Watch steeds meer. En inderdaad ook voor betalen. Dat deed ik eerst met mijn phone en nu lekker makkelijk via de Watch. In een zwembad waar ik regelmatig kom is dat echt ideaal.
Ik zit zelf in het Apple ecosysteem en heb ook ING. In dat laatste zit mijn inziens de beperking aangaande Android (Samsung Watch) en het betalen. Enige reserve want ik heb zelf een Apple Watch. Wellicht kunnen anderen me corrigeren maar als ik goed geïnformeerd ben heeft ING (nog) geen ondersteuning voor mobiel betalen via Android (Google pay), Garmin pay of een soortgelijke dienst, behalve voor Apple Pay.
De informatie op de KPN site waar je naar verwijst is mijn inziens ook correct (ik kan dat ook allemaal met mijn Watch inclusief betalen) maar het is de bank die het betreffende ecosysteem dient te ondersteunen. Als ik het goed heb heeft ING momenteel alleen ondersteuning voor Apple Pay. Ik heb ook Openbank als tweede rekening en die pas kan ik ook toevoegen aan de Apple wallet om zo ook met die rekening te betalen via de Watch. De reden: Openbank heeft ondersteuning voor Apple Pay.
KPN kan hierin daarom niet helpen mijn inziens. ING zal hier aan de slag moeten en volgens mij is hier goed nieuws want ik las recent dat ING Google Pay per februari gaat ondersteunen. Lees hier het bericht:
https://tweakers.net/nieuws/217188/ing-nederland-google-pay-is-vanaf-eind-februari-beschikbaar.html
Het is ook interessant om de reacties in dit artikel te lezen omdat daar ook Android gebruikers actief zijn.
Als toevoeging een korte uitleg hoe ik betaal met ING en Apple Pay.
Op mijn telefoon heb ik de ING app. Om via de NFC chip op mijn iPhone te betalen, heb ik mijn ING pas toegevoegd aan de Apple wallet op de iPhone. Het klopt dat ING geen Watch app (meer) heeft maar via de iWatch app op de telefoon kun je Watch helemaal configureren. Een van die items is de configuratie van de Wallet. Daarmee kun je de wallet op mijn Watch identiek maken aan de wallet op de iPhone. Inderdaad, de wallet heeft wel een Watch implementatie. Het resultaat: de wallet op de Watch bevat mijn beide betaalpassen. Zodra ik de Watch bij een betaalterminal hou, verschijnt de wallet en kan ik een pas kiezen (virtueel uit de beurs halen). Authenticatie (ik hoef de pin niet te gebruiken) is al gedaan omdat de Watch ontgrendeld is door de iPhone. Als de Watch vergrendeld (van de pols) is en de telefoon heb ik niet bij me, dan kan ik de Watch via de pincode van de iPhone/watch ontgrendelen.
Ik juich betalen op deze manier toe omdat het veiliger is. De pincode van de betaalpas is niet meer nodig op deze manier en die kan daarom ook niet meer worden afgekeken.
Ik schat in dat op op je Samsung Watch een Google wallet app hebt en het dan op een soortgelijke manier werkt zoals ik hierboven beschreven heb, dus dat je de Google wallet op je telefoon moet voorzien van je ING pas en deze dan in sync moet brengen met je Google wallet op de Samsung Watch.
Ongetwijfeld zal ING over een dikke maand een help document hebben hoe je Google wallet kunt gebruiken met ING. Vaak vergeten ze nog de Watch documentatie maar met de aanwijzingen hierboven moet dat gaan lukken.
Nog vragen? Geef maar een seintje.
Off-topic: ik vind de Samsung Watch hardware erg smaakvol, ondanks dat ik een voorkeur voor Apple hardware heb is dit erg mooi gedaan door Samsung.
Edit: het kan dus best zo zijn dat de Rabobank wel al Google Pay ondersteuning heeft en dan klopt de info op de KPN site. Wellicht was een kleine disclaimer wel handig want de bank dient het natuurlijk ook te ondersteunen.