Skip to main content
Vraag

Gister mail ontvangen dat Extra Veilig Online 1 euro per maand extra gaat kosten

• April 30, 2026
  • 243 reacties
  • 8302 keer bekeken

Toon eerste bericht

243 reacties

• Deelnemer
  • May 7, 2026

Ik heb dit zojuist naar de ACM verzonden. Gebruik dit gerust als voorbeeld.

Geachte Autoriteit Consument & Markt,

Hierbij wil ik een klacht indienen over KPN met betrekking tot de dienst “Extra Veilig Mobiel”.

KPN brengt kosten in rekening voor een aanvullende dienst die ik niet wil gebruiken. Naar mijn mening is dit een ongeoorloofde prijsverhoging, omdat ik betaal voor functionaliteiten waar ik geen toestemming voor heb gegeven en waar ik geen behoefte aan heb. Ik vind dat consumenten vrij moeten kunnen kiezen of zij dergelijke extra diensten willen afnemen, zonder dat dit automatisch onderdeel wordt van hun abonnement of kostenstructuur.

Daarnaast maak ik mij ernstige zorgen over mijn privacy en gegevensbescherming. Voor zover ik begrijp, loopt internetverkeer of gegevensverwerking bij deze dienst via extra systemen of tussenliggende constructies (“middleman”-constructie). Hierdoor heb ik onvoldoende duidelijkheid over welke gegevens worden verwerkt, waar deze gegevens heen gaan, wie toegang heeft tot deze informatie en hoe deze worden beveiligd. Dat geeft mij een onveilig gevoel en vermindert mijn vertrouwen in de bescherming van mijn persoonlijke gegevens.

Ik verzoek de ACM daarom te onderzoeken:

• Of KPN consumenten voldoende vrije keuze biedt om deze dienst te weigeren zonder financiële nadelen.

• Of het in rekening brengen van deze dienst neerkomt op een ongeoorloofde prijsverhoging.

• Of KPN voldoende transparant is over de verwerking van persoonsgegevens en internetverkeer binnen “Extra Veilig Mobiel”.

• Of consumenten duidelijk en eerlijk worden geïnformeerd over de werking en gevolgen van deze dienst.

Ik verzoek u deze klacht in behandeling te nemen en passende maatregelen te overwegen indien blijkt dat consumentenrechten of privacybelangen onvoldoende worden beschermd.

Met vriendelijke groet,

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • May 7, 2026

Er werd mij net aan de telefoon verteld dat ik met mijn internet niet contract vrij zal zijn, omdat de wijziging algemene voorwaarden alleen voor mobiele diensten is, en niet voor internet/tv/vaste telefonie. Ik zal dus mijn contract moeten uitzitten blijkbaar. Mijn vraag is, klopt dit ?  

JanD
Superuser
  • May 7, 2026

Er werd mij net aan de telefoon verteld dat ik met mijn internet niet contract vrij zal zijn, omdat de wijziging algemene voorwaarden alleen voor mobiele diensten is, en niet voor internet/tv/vaste telefonie. Ik zal dus mijn contract moeten uitzitten blijkbaar. Mijn vraag is, klopt dit ?  

Nee, dat klopt niet ​@MiVoNL , want de voorwaarden gelden zowel voor een thuisabo als een mobiel abo.

Heb je beide diensten van KPN krijg je dus 2 mails en kun je pas na ontvangst van een mail voor een bepaalde alleen die dienst opzeggen, niet tegelijk ook de andere dienst, want daar moet je dan ook nog een mail voor ontvangen.

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • May 7, 2026

Van mobiel heb ik al gekregen, ik dacht dus dat dit dan ook gelijk voor internet zou zijn. Factuur datum voor internet is pas de 25ste, dan zal ik jammer genoeg nog zo'n 2 weken moeten wachten, maar is niet anders.  

• Deelnemer
  • May 7, 2026

1. Internet en mobiel zijn bij KPN meestal aparte contracten

Bij KPN heb je vaak:

• KPN Thuis (internet/TV/vast bellen)
  • KPN Mobiel

Ook al krijg je soms korting via Combivoordeel, juridisch zijn het meestal twee losse abonnementen/contracten.

👉 Dus: een wijziging in je mobiele abonnement betekent niet automatisch dat je vaste internetcontract ook gewijzigd wordt (en andersom).

2. Wat gebeurt er bij een contractwijziging?

Bij KPN geldt (net als bij andere providers):

• Alleen het contractdeel dat verandert geeft eventueel recht op opzeggen.
  • Dus:
    • wijziging mobiel → recht op opzeggen mobiel
    • wijziging internet → recht op opzeggen internet
    • geen automatische “kettingreactie” naar het andere contract

3. Belangrijk nuancepunt bij KPN: soms wel gekoppeld voordeel

Er is één uitzondering in de praktijk:

• Als je Combivoordeel of bundelstructuur wijzigt of wegvalt,
  • kan dat invloed hebben op je totale prijs,
  • maar dat betekent nog steeds niet automatisch dat beide contracten “één geheel” worden.

KPN behandelt ze in de voorwaarden en administratie meestal apart.

4. Opzeggen bij wijziging

Als KPN een eenzijdige nadelige wijziging doet:

• mag je kosteloos opzeggen van dat specifieke abonnement
  • niet automatisch van alles wat je bij KPN hebt lopen

Kort antwoord op jouw vraag

bij KPN zijn internet en mobiel meestal aparte diensten, dus een contractwijziging op de ene betekent niet automatisch opzegrecht op de andere.

Admin: AI-gekopieerde reactie verborgen, zie hiervoor onze huisregels

Forum|alt.badge.img+16

Ook voor jou is het mogelijk om je mobiel abonnement kosteloos te beëindigen vanwege de wijzigingen. Als je dit doet door middel van een nummerbehoudverzoek bij een andere provider, dan zal je abonnement kosteloos worden beeindigd en het toestelkrediet daarna (maandelijks) blijven doorlopen bij KPN. Je hoeft het dan niet ineens af te kopen. Als je besluit op te zeggen zonder nummerbehoud, dan geldt wel dat het krediet gelijk afgelost dient te worden. 

Later...

Wellicht doelt mijn collega op het toestelkrediet, want dient eventueel wel afgekocht te worden (of kan blijven doorlopen).

Eerst kan het toestelkrediet doorlopen. Daarna wel afgekocht, of kan blijven doorlopen. Wat wordt het nou?

Als je een overstap aanvraagt kan je alleen kiezen per einddatum contract, wordt het kan per 1 juni of pas per einddatum van mijn contract nummerbehoud aangezet?

Ik wil eigenlijk alleen mijn mobiel opzeggen en mijn KPN thuis behouden. 

JanD
Superuser
  • May 7, 2026

Beste ​@Chrizziey 

Als je een mail hebt gehad aangaande de voorwaarden van je mobiel kun je binnen de gestelde termijn opzeggen en overstappen. Zorg er wel voor dat de overstapdatum ingaat binnen de opzegtermijn.

Forum|alt.badge.img+16

Beste ​@Chrizziey 

Als je een mail hebt gehad aangaande de voorwaarden van je mobiel kun je binnen de gestelde termijn opzeggen en overstappen. Zorg er wel voor dat de overstapdatum ingaat binnen de opzegtermijn.

@JanD Het probleem zit er in dat providers standaard per eerst volgende mogelijkheid een nummerbehoud kunnen doen. Ik kan geen data kiezen. Er staat dan dat het per einde contract standaard gebeurd.  Vind het wel een onduidelijk iets en overweeg zelf maar om te blijven tot eind september om dan maar op te zeggen. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Hier dan iemand met een ander geluid. Ik kan me er wel in vinden. Veel mensen waaronder ik hebben helemaal geen verstand van online veiligheid en zijn daar ook veel te laks mee. Gezien het feit dat hackers steeds creatiever worden met phising en malware is het gewoon nodig dat er goede bescherming is. En veiligheid kost nou eenmaal geld. In nieuwe auto's zitten ook allerlei veiligheidsystsemen waar je voor betaald en die je met één druk op de knop aan of uit kunt zetten. 

En dan heb je een “veiligheidssysteem” aangezet, maar je weet niet of het goed werkt, en kunt niet testen of het werkt. Zit je op WiFi, dan werkt het sowieso niet. Verder heeft KPN zich waarschijnlijk met de algemene voorwaarden ingedekt dat zij niet aansprakelijk gesteld kunnen worden als het tóch fout gaat. 

Ik vind dat een vals gevoel van veiligheid. 

Extra Veilig Mobiel moet ook niet gezien worden als een volledige beveiligingsoplossing of garantie dat je geen slachtoffer kunt worden van phishing of malware. Daarom communiceren we ook dat het een extra beveiligingslaag is en geen 100% bescherming biedt.

De dienst is specifiek bedoeld als aanvullende netwerkbeveiliging op het mobiele netwerk van KPN. Daardoor werkt het inderdaad niet in alle situaties, zoals via wifi, VPN of bepaalde privacydiensten. Dat betekent niet dat de functie “niet werkt”, maar wel dat de bescherming afhankelijk is van de verbinding die gebruikt wordt.

We adviseren klanten daarom altijd om daarnaast ook zelf veilig internetgedrag toe te passen, software up-to-date te houden en alert te blijven op verdachte links of berichten.

Meer informatie over hoe Extra Veilig Mobiel werkt, vind je hier:
Extra Veilig Mobiel: wat is het en hoe werkt het? | KPN Community

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Beste ​@Chrizziey 

@JanD Het probleem zit er in dat providers standaard per eerst volgende mogelijkheid een nummerbehoud kunnen doen. Ik kan geen data kiezen. Er staat dan dat het per einde contract standaard gebeurd.  Vind het wel een onduidelijk iets en overweeg zelf maar om te blijven tot eind september om dan maar op te zeggen. 

Ik hoor graag of mijn antwoord in dit topic je verder helpt, ​@ChrizzieyOpzeggen contract mobiel | KPN Community.

Als je nog aanvullende vragen hebt, kun je het beste even een eigen topic openen zodat we je daar gericht kunnen helpen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 7, 2026

Hier dan iemand met een ander geluid. Ik kan me er wel in vinden. Veel mensen waaronder ik hebben helemaal geen verstand van online veiligheid en zijn daar ook veel te laks mee. Gezien het feit dat hackers steeds creatiever worden met phising en malware is het gewoon nodig dat er goede bescherming is.

Helemaal mee eens. We hebben gezien dat veiligheid nu eenmaal geld kost. Ook bij de banken vragen ze een ‘bijdrage’ voor het tegengaan van witwassen en criminele geldstromen. Ik zie het als ‘collectiviteitsbeginsel’, net zoals bij onze zorgverzekeringen. Ik betaal nl. ook voor bevallingen en kraamzorg voor een ander en niet voor onszelf. Sorry en excuus als ik offtopic ben gegaan!  

Forum|alt.badge.img+16

Ik hoor graag of mijn antwoord in dit topic je verder helpt, ​@ChrizzieyOpzeggen contract mobiel | KPN Community.

Dankjewel ​@Shyrin van KPN. Dit beantwoord exact al mijn vragen. Wordt gewaardeerd. 

• Deelnemer
  • May 7, 2026

Hier dan iemand met een ander geluid. Ik kan me er wel in vinden. Veel mensen waaronder ik hebben helemaal geen verstand van online veiligheid en zijn daar ook veel te laks mee. Gezien het feit dat hackers steeds creatiever worden met phising en malware is het gewoon nodig dat er goede bescherming is.

Helemaal mee eens. We hebben gezien dat veiligheid nu eenmaal geld kost. Ook bij de banken vragen ze een ‘bijdrage’ voor het tegengaan van witwassen en criminele geldstromen. Ik zie het als ‘collectiviteitsbeginsel’, net zoals bij onze zorgverzekeringen. Ik betaal nl. ook voor bevallingen en kraamzorg voor een ander en niet voor onszelf. Sorry en excuus als ik offtopic ben gegaan!  

Ik begrijp je punt, maar ik zie daar toch wel een verschil in. Veiligheid is belangrijk, daar zijn we het denk ik allemaal over eens. Alleen vind ik dat de verantwoordelijkheid voor online veiligheid in eerste instantie bij de gebruiker zelf ligt. Als iemand extra bescherming of uitgebreide beveiligingsdiensten wil, dan is het logisch dat diegene daar zelf voor betaalt, in plaats van dat de kosten automatisch bij iedereen worden neergelegd.

Bij zaken zoals zorgverzekeringen of criminaliteitsbestrijding gaat het om collectieve voorzieningen waar de hele samenleving direct belang bij heeft. Online veiligheid is voor een groot deel ook afhankelijk van eigen gedrag: sterke wachtwoorden gebruiken, opletten met phishing, updates installeren, enzovoort. Ik hoef daarom niet per se mee te betalen aan het gebrek aan digitale kennis of voorzichtigheid van anderen.

• Topper
  • May 7, 2026

Ik denk dat met 4,65 miljoen mobiele abonnees kpn zich niet heel erg druk maakt om een aantal (wellicht ingecalculeerde) klanten die overstappen. Maar hopelijk neemt een belangen/consumenten organisatie  (consumentenbond acm ed) de handschoen op en gooit het wellicht de media in, daar is een bedrijf vaak minder blij mee...

Ja, dat denk ik ook en natuurlijk is er x promille overstappers ingecalculeerd, als het een half promille wordt denk ik al dat het veel is. Toch lekker zo'n € 55,8 miljoen gratis extra omzet/winst voor KPN. Als indirect aandeelhouder (via ETF) klaag ik er niet over, als klant wel… 😁

Nu heb ik niet de illusie dat een consumenten organisatie of iets dergelijks hier iets mee kan. Omdat KPN het opzeggen mogelijk maakt, loopt alles ‘netjes’ volgens de regels, dat het geen schoonheidsprijs verdient daar zit KPN niet zo mee, zeker niet i.v.m. de hiermee gepaarde extra inkomsten.

Tja netjes, het is maar hoe je er naar kijkt…

Betalen of overstappen, met al het gedoe wat daar bij hoort... een alles of niets keuze.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Bedankt voor je bericht en de aanvullende vragen over Extra Veilig Mobiel ​@EenRuud

Kun je aangeven waarom er niet gewoon 1 euro in rekening wordt gebracht voor wie de functie daadwerkelijk inschakelt?

Veiligheid is belangrijk voor ons. Daarom maken we Extra Veilig Mobiel standaard onderdeel van onze mobiele abonnementen. We hebben er daarom voor gekozen om Extra Veilig Mobiel standaard onderdeel te maken van onze mobiele abonnementen, in plaats van een losse optionele betaalde dienst. Daarmee kunnen we deze extra beveiligingslaag breder beschikbaar maken voor onze klanten als onderdeel van het abonnement.

Zou je verder kunnen vertellen of KPN nu dan ook aansprakelijk is als er toch phishing plaatsvindt bij gebruikers die menen dat ze beschermd zijn?

Extra Veilig Mobiel biedt een aanvullende beveiligingslaag, maar geen volledige garantie tegen malware, ransomware, phishing, virussen of andere vormen van cybercriminaliteit. KPN is daarom niet aansprakelijk wanneer een klant ondanks deze beveiligingsmaatregelen slachtoffer wordt van een cyberaanval. Dit staat ook vermeld in de veelgestelde vragen op onze website.

In artikel 12.1 van de oude AVW staat:

We kunnen de overeenkomst, waaronder de voorwaarden die van toepassing zijn op de overeenkomst, en de afgesproken tarieven wijzigen. Als we een wijziging doorvoeren, laten we u dat minimaal 1 maand van tevoren weten. We vertellen u ook welke redenen we voor de wijziging hebben.

In de nieuwe 12.1 staan wat meer redenen zoals ook "noodzakelijke veiligheidsredenen".

Is het idee dat dit onder een noodzakelijke veiligheidsreden valt? Kun je hier een officiële reactie op geven? En kun je aangeven of de verhoging een onderdeel is van de oude of de nieuwe voorwaarden?

De tariefverhoging van je mobiele abonnement doen we op basis van het wijzigingsbeding van de oude voorwaarden.

Op onze website kun je een vergelijking maken tussen de oude en nieuwe voorwaarden: Wijziging in de algemene voorwaarden | KPN.

• Topper
  • May 7, 2026

Bedankt voor je bericht en de aanvullende vragen over Extra Veilig Mobiel ​@EenRuud

Kun je aangeven waarom er niet gewoon 1 euro in rekening wordt gebracht voor wie de functie daadwerkelijk inschakelt?

Veiligheid is belangrijk voor ons. Daarom maken we Extra Veilig Mobiel standaard onderdeel van onze mobiele abonnementen. We hebben er daarom voor gekozen om Extra Veilig Mobiel standaard onderdeel te maken van onze mobiele abonnementen, in plaats van een losse optionele betaalde dienst. Daarmee kunnen we deze extra beveiligingslaag breder beschikbaar maken voor onze klanten als onderdeel van het abonnement.

Zou je verder kunnen vertellen of KPN nu dan ook aansprakelijk is als er toch phishing plaatsvindt bij gebruikers die menen dat ze beschermd zijn?

Extra Veilig Mobiel biedt een aanvullende beveiligingslaag, maar geen volledige garantie tegen malware, ransomware, phishing, virussen of andere vormen van cybercriminaliteit. KPN is daarom niet aansprakelijk wanneer een klant ondanks deze beveiligingsmaatregelen slachtoffer wordt van een cyberaanval. Dit staat ook vermeld in de veelgestelde vragen op onze website.

We kunnen de overeenkomst, waaronder de voorwaarden die van toepassing zijn op de overeenkomst, en de afgesproken tarieven wijzigen. Als we een wijziging doorvoeren, laten we u dat minimaal 1 maand van tevoren weten. We vertellen u ook welke redenen we voor de wijziging hebben.

In de nieuwe 12.1 staan wat meer redenen zoals ook "noodzakelijke veiligheidsredenen".

Is het idee dat dit onder een noodzakelijke veiligheidsreden valt? Kun je hier een officiële reactie op geven? En kun je aangeven of de verhoging een onderdeel is van de oude of de nieuwe voorwaarden?

De tariefverhoging van je mobiele abonnement doen we op basis van het wijzigingsbeding van de oude voorwaarden.

Op onze website kun je een vergelijking maken tussen de oude en nieuwe voorwaarden: Wijziging in de algemene voorwaarden | KPN.

Veiligheid is een goed ding maar moet in dit geval een keuze blijven, de bescherming die word geboden blijft mager en voor mij (en veel anderen) de verhoging niet waard. En de spelregels net voor de wedstrijd veranderen is in mijn opinie niet netjes ook al is dit "wettelijk" correct.

Zoals iemand al opmerkte, het is jammer dat de moderators van de kpn fora deze ellende over zich heen krijgen en alleen met de politiek correcte gegevens kunnen en mogen antwoorden (begrijpelijk) en dat de managers die deze onzin hebben bedacht lekker uit de wind blijven (als ze het al een k/*te interesseert wat de consument hier van vind).

Forum|alt.badge.img+16

@Shyrin van KPN Ik krijg van Mobiel.nl terug dat mijn wijziging niet in behandeling kan worden genomen omdat mijn contract te ver in de toekomst afloopt. Jouw informatie is dus niet juist helaas.

Beste Chris,

Helaas kunnen we je aanvraag nog niet verwerken, omdat de einddatum van je huidige contract nog te ver in de toekomst ligt.

Wij kunnen je order verwerken op 29-06-2026.

JanD
Superuser
  • May 7, 2026

Beste ​@Chrizziey mobiel.nl is volgens mij geen provider en weet dus niet van de hoed en de rand.

Of met mobiel.nl persoonlijk contact opnemen of met de provider in kwestie.

Forum|alt.badge.img+16

@JanD  Mobiel.nl is als enige voor mij rendabel (cashback). Ik schiet er anders niks mee op om over te stappen rechtstreeks via een provider, omdat ik dan 4 euro per maand duurder uit ben. Dan kan ik beter tot oktober wachten, maar dan gooi ik wel iedere maand 1 euro in de aandelenput en dat is wel zonde. Ik wil sowieso dat filter niet hebben, want het loopt ook via een Amerikaans bedrijf. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • May 7, 2026

Dank voor de duidelijke reactie!

Nog één onbeantwoorde vraag heb ik: hoe zit het bij nieuwe abonnementen en verlengingen? Daar staat nu nog geen 1 euro bij in het overzicht als ik ga afrekenen. Zit het bij die abonnementen al inbegrepen in de prijs dan?

• May 7, 2026

...

Tja netjes, het is maar hoe je er naar kijkt…

Betalen of overstappen, met al het gedoe wat daar bij hoort... een alles of niets keuze.

Om die netjes had ik quotes staan, ik ben het dus helemaal met je eens dat dit geen goede manier van handelen is. Het is zelfs zo dat ik mijn mobiele abonnement hierdoor naar een concurrent heb overgezet. Ja, dat kost wel wat moeite, daarom weet men bij KPN dat maar weinigen dit zullen doen. Mensen denken snel, ach het is maar 1 euro, maar wel maal 12 en per abonnement en elk jaar weer incl. inflatiecorrectie. Overigens heeft men 1 of 2 jaar geleden een vergelijkbare truc toegepast, dubbele data voor € 1,25 op abonnementen die dat niet nodig hadden (op de factuur stond hiervoor alweer € 1,30 dat gaat dus ook met die ene euro gebeuren, inflatie correctie). Met overstappen compenseer ik persoonlijk de combi korting zo'n beetje wel, betaalde toch al teveel bij KPN. En dat andere KPN abonnement staat op de nominatie om op te gaan zeggen.

Overigens is zo'n combi korting een nominaal bedrag, de inflatiecorrectie gaat straks natuurlijk over het bedrag zonder deze korting, daar gaat dan de korting vanaf welke dus niet voor inflatie wordt gecorrigeerd. Zo verhoogt KPN de ‘netto’ (abonnement - korting) factuur dus eigenlijk met meer dan de inflatie, geld verdienen dat lukt KPN dus wel.

Kerkdriel
Helper
Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • May 7, 2026

Jammer dat er zoveel mensen gaan opzeggen. Ik snap het uiteraard wel. 
Wij blijven met alles lekker bij KPN aangezien we al zeer lang super tevreden zijn.

Forum|alt.badge.img+16

Beste ​@Chrizziey mobiel.nl is volgens mij geen provider en weet dus niet van de hoed en de rand.

Of met mobiel.nl persoonlijk contact opnemen of met de provider in kwestie.

Inmiddels met Vodafone gebeld en een contract kunnen afsluiten met een leuke korting voor mobiel. Nummerbehoud is goedgekeurd, nu wachten op de definitieve datum. 

Jammer dat er zoveel mensen gaan opzeggen. Ik snap het uiteraard wel. 
Wij blijven met alles lekker bij KPN aangezien we al zeer lang super tevreden zijn.

Natuurlijk is het een keuze voor iedereen, voor mij voornamelijk een samenloop van bepaalde dingen, ik heb een tijdje last dat ik buitenshuis nooit ergens een goede dekking heb. Nu er ook nog een verplicht ongewenst product bijkomt is voor mij de maat vol. Ik heb liever dat KPN investeert in een beter dekkend mobiel netwerk.  Ik blijf kpn op thuis gebied gewoon aanhouden. 

• Helper
  • May 7, 2026

Helaas ook de email ontvangen.

KPN gaat MicroSlop achterna, wij vinden dat jij dit nodig hebt en daar ga jij voor betalen want wij weten wat voor jouw goed is. Het is eigenlijk gewoon een verkapte prijsverhoging en dat hebben ze in veiligheidsjasje gegoten, dat bekt het goed.

Ik wil die troep niet en zeker niet extra voor betalen, hier wordt het mobiel verkeer gerouteerd over vpn via de huis fiber zodra je van de wifi af bent.

We zitten hier met 4 abbo's en zitten momenteel nergens meer aan vast, dus dat even bij de buren kijken wat zij te bieden hebben.

Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • May 7, 2026

Kreeg die mail net ook en ga overstappen. Verlening mobiel KPN aanbod vreselijk slecht. Dan maar mobiel en internet naar Youfone. Over 2 jaar maar terug. Als providers slechte verleningsaanbod doen stap ik voortaan continu weer over zoals ik al jaren doe. Youfone mobiel net al contract afgesloten. Glasvezel morgen overstap regelen.