Skip to main content
Vraag

Internet in Noorwegen: onverwacht buitenbundelkosten gemaakt?

• 2 augustus 2025
  • 3 reacties
  • 117 keer bekeken

Ik ben in Denemarken en Noorwegen op vakantie. Nu krijg ik een app van kpn dat mijn bundel 100% verbruikt is en ik geen internet meer heb. Ik dacht dat ik mijn eigen bundel kon gebruiken in Denemarken en Noorwegen. Heb nog 140 gb ter beschikking. Nu heb ik een extra databundel moeten kopen van €7,99. Kunt u mij helpen hiermee? Ik wil niet nog meer kosten maken terwijl ik genoeg data heb via mijn eigen abonnement. 

3 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+22
  • Superuser
  • 18506 reacties
  • 2 augustus 2025

Hallo ​@Susanne29 

In Noorwegen en Denemarken kan je gewoon jouw KPN abonnement gebruiken. Maar aan boord van een veerboot geldt dat niet. Zie “Telenor Maritime” in jouw screenshot. Dat is een zgn. Maritiem netwerk wat buiten jouw abonnement valt. Stuur als eerste een sms bescherming aan naar 1266. Daarmee ben je in het vervolg beschermd tegen deze hoge buiten-EU kosten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 2 augustus 2025

Dank je wel voor je snelle reactie. Ik begrijp dat het op zee niet werkt om met mijn eigen bundel internet te gebruiken. De sms kreeg ik al op het moment dat we net aan boord waren. Ik was verbaasd dat ik zo snel door mijn data heen was, daarom dacht ik dat ik onderweg door Denemarken ook extra kosten had gemaakt. Ik had geen wifi onderweg, wel 4g of 5g. Het internet wat ik dan verbruik hoort dan toch gewoon van mijn eigen mb’s af te gaan?  

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+22
  • Superuser
  • 18506 reacties
  • 2 augustus 2025

Een Maritiem netwerk is een 4G netwerk (Telenor Maritime) aan boord van de veerboot. Voor jouw telefoon lijkt dit een gewoon mobiel netwerk. Dit netwerk werkt echter via een satelliet-verbinding, met hoge buiten-EU kosten als gevolg.

Stuur dus vooral een sms bescherming aan naar 1266. Daarmee ben je in het vervolg beschermd tegen deze hoge buiten-EU kosten.

Je zet hiermee de limiet op € 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Reageer

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic