Skip to main content

Beste KPN,

 

ik ben er zojuist ook over gestruikeld dat ik, in tegenstelling tot mijn partner, een BRP moet aanvragen en opsturen om een KPN abonnement af te sluiten.

Na wat zoeken heb ik gezien dat dit meerdere gebruikers betreft, met een overeenkomst: 
We hebben allemaal geen Nederlandse nationaliteit. 

Goh, wat opvallend dat KPN andere regels heeft voor Nederlanders en (zelfs EU) ingezetenen zonder Nederlands paspoort. Dat is toch iets wat eigenlijk niet mag, zie z1] voor het geval men twijfelt?

Ik heb tot nu toe alleen reacties gezien in de trant “het moet”. Maar van wie? KPN is de enige (!) provider die een uittreksel BRP vraagt 2], dus KPN doet dit omdat het dat wil, en niet omdat het moet. Er lijkt dus geen sprake te zijn van een noodzaak vanuit de bedrijfsvoering.

Ik zou een inhoudelijke reactie op prijs stellen en overweeg bij uitblijven daarvan het college voor de rechten van de mens om een oordeel vragen. 

r1] https://www.mensenrechten.nl/mensenrechten-voor-jou/discriminatie-en-gelijke-behandeling
g2] zie bijvoorbeeld: https://www.belsimpel.nl/klantenservice/abonnementen/wat-moet-ik-opsturen

Ha @Sebas100, welkom!

Voor het afsluiten van een abonnement met toestel vraagt KPN inderdaad een uittreksel BRP. De vraag heeft een juridische grondslag. Voor de aanvraag van een Sim Only abonnement is een BRP niet nodig. 

Bij het toewijzen van een mobiel nummer heeft KPN het op juridische gronden gefundeerde beleid om vast te stellen of er sprake is van een duurzame band met Nederland, zulks met het oog op bijv. verhaal. Dit is de reden waarom er gevraagd wordt om een uittreksel BRP te overleggen.
 
Dit acceptatiebeleid is in overeenstemming met rechtspraak. In dit verband en ter info attenderen wij je op een uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens van 16 mei 2022. In het acceptatiebeleid wordt aanbreng van een onderscheid toegestaan als daar een hele goede reden voor is, een zogenoemde ‘objectieve rechtvaardiging’. Het College motiveert dat de provider een groot risico loopt dat zij het telefoontoestel aan haar klant geeft, maar dat de klant dit toestel vervolgens niet afbetaalt. Bij verblijf in het buitenland is het voor een provider heel moeilijk om de betalingsachterstand te verhalen. Daarnaast oordeelde het College dat er geen minder discriminerende alternatieven zijn en dat doel en middel met elkaar in verhouding zijn. 

De uitspraak kan je via de onderstaande link raadplegen:
T-Mobile discrimineert een man niet door hem geen abonnement met toestelkrediet te laten afsluiten omdat hij niet in het bezit is van de juiste documentatie. | College voor de Rechten van de Mens (mensenrechten.nl)

Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten!


Admin edit: verduidelijking antwoord


Bedankt voor de inhoudelijke reactie!

Het oordeel van het College lijkt inderdaad relevant, maar gaat expliciet over het verstrekken van een toestelkrediet en over het beleid van een andere provider. Het beleid van die provider legt beperkingen op uitsluitend bij het verstrekken van een (toestel)krediet. KPN legt beperkingen op bij het afsluiten van een abonemment, ook als er geen sprake is van een toestelkrediet. Dat het beleid van deze andere provider (net, zie oordeel) in orde is, zegt dus niets over jullie veel strengere beleid. 

Ter verduidelijking: Ik begrijp dat KPN niet wil dat ik er met jullie mobieltje vandoor ga. Maar dat doe ik niet als ik het toestel volledig betaal en gewoon een abonnement afsluit. De provider in het geciteerde oordeel vraagt trouwens niet om een BPR. 

Daarnaast wil ik aanmerken dat er voor het vaststellen van een duurzame band met Nederland tal van opties zijn. Het aantonen van zo een band is gangbaar voor buitenlanders, bijv bij allerlei bankzaken. Mij lijkt een vaste internetaansluiting bij KPN, een energierekening op naam, een vaste aanstelling bij een Nederlandse werkgever, een kind op een Nederlandse basisschool, etc allemaal indicaties van een band met Nederland. Dit soort documentatie men redelijk aantonen zonder daarbij A) documenten aan te vragen die ik niet heb en 😎 daarvoor een significant bedrag te betalen. Let wel: Een KPN abonnement van 12 maanden en 3 gig kost om en nabij 120 euro (op jaarbasis), een BRP afhankelijk van de gemeente tussen de 15 en 20 euro. 

 


Ik begrijp ook zeker wat je bedoelt! Maar ik kan er helaas niets anders van maken. Als je een abonnement met toestel bij KPN af wilt sluiten, dan is dit de voorwaarde: dit geldt niet voor Sim Only abonnementen. Kan of wil je hier niet aan voldoen, dan houdt het op!😓


Admin edit: verduidelijking antwoord


Wel raar dan, twee abonnementen afgesloten , er is niets gevraagd, zelfs niet voor mijn internet thuis.
Ga ik nu naar de winkel doen ze ineens moeilijk omdat mijn rijbewijs niet geld en mijn Belgische geldige eid ook niet, daar sta je dan, al zolang inwoner en bekijken ze je daar alsof je een asielzoeker bent die geen recht heeft op iets …. daar rij je dan 40km voor.


Wat wilde je doen in de KPN-winkel @Mario Gee ?

Onderstaand een reactie van een oud-moderator van KPN ongeveer 4 jaar geleden:


Het is heel simpel: je Belgische paspoort is een volledig geaccepteerd identificatiebewijs en de collega in de KPN-winkel had dit gewoon kunnen gebruiken. Ik vind het daarbij ook erg bijzonder dat je aan de telefoon vervolgens de suggestie kreeg over een IND-pas. Gelukkig ben je in Doetinchem goed geholpen en is het in orde gekomen. Zo'n BRP-formulier kan gevraagd worden, maar in principe is een geldig paspoort uit een EU-land al echt voldoende. Ik kan niet anders dan je mijn excuses aanbieden voor de verwarrende gang van zaken.

 


Reageer