Skip to main content

Snelheidsverlaging nadat je bundel op is werkt niet

• 30 januari 2025
  • 43 reacties
  • 265 keer bekeken

De 64kbps is inconsistent. WhatsApp werkt de ene keer wel en de andere keer niet. De klantenservice kan het een halal worstje wezen. Ze zeggen dat ze niks voor me kunnen betekenen en geen compensatie kunnen aanbieden voor deze tekortkoming. Zulke tekortkomingen rechtvaardigen zelfs ontbindingen voor het einde van het abonnement.  Ik vind het ziek vreemd, maar ik zal het nog raarder vinden, als ik alleen het probleem ervaar. Dus WhatsApp verbindt 2 minuten ofzo niet. Maar ik gebruik ook Firstly die op 0,2 mbps werkt. Gratis programma waarmee je nationaal en internationaal veel kan.

43 reacties

• 2615 reacties
  • 30 januari 2025
VF TR schreef:

De verlaging is inconsistent. 

Welke verlaging bedoel je? 

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 30 januari 2025
Marlon92 schreef:
VF TR schreef:

Ik had al verwacht dat ik niet duidelijk genoeg was. Dit gaat over de verlaging voor mobiele abonnementen, nadat je bundel op is (:

• 2615 reacties
  • 30 januari 2025
VF TR schreef:
Marlon92 schreef:
VF TR schreef:

Ik had al verwacht dat ik niet duidelijk genoeg was. Dit gaat over de verlaging voor mobiele abonnementen, nadat je bundel op is (:

Ja dan kan je inderdaad whatsapp niet meer op een fatsoenlijke manier gebruiken. Dat is logisch toch? Wat dacht je anders? Dat KPN jouw gewoon gratis laat whatsappen? Echt niet. Gewoon je bundel uitbreiden. Of geen whatsapp. KPN is niet de kerstman ofzo.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 7778 reacties
  • 30 januari 2025

Beste ​@VF TR SMS en mail is te gebruiken, zonder bewegende (plaatjes) en geluid.

WhatsApp misschien, met uitsluitend tekst.

Het is echt een noodvoorziening, niet voor regulier gebruik.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een bundel bijkopen, dan kun je alles weer gebruiken of als je regelmatig buiten je bundel komt per de eerstvolgende keer je bundel naar boven bijstellen.

Succes.

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 30 januari 2025
Marlon92 schreef:
VF TR schreef:
Marlon92 schreef:
VF TR schreef:

Ja dan kan je inderdaad whatsapp niet meer op een fatsoenlijke manier gebruiken. Dat is logisch toch? Wat dacht je anders? Dat KPN jouw gewoon gratis laat whatsappen? Echt niet. Gewoon je bundel uitbreiden. Of geen whatsapp. KPN is niet de kerstman ofzo.

Gezien je uitgebreide kennis mag je wel bij KPN werken. Ik zie een sterk causaal verband hierin. De regel bij KPN is dat je met snelheidsverlaging gewoon door kan internetten, als je bundel op is. Dan krijg je een snelheid van 64 kbps. 

Een WhatsApp-bericht is meestal erg klein. Een puur tekstbericht zonder media is vaak minder dan 10 kilobytes (KB).

Met een snelheid van 64 kbps (kilobits per seconde) moet je dit omrekenen naar kilobytes per seconde (1 byte = 8 bits):

• 64 kbps ÷ 8 = 8 KB/s

Dus als een WhatsApp-bericht 10 KB is:

• 10 KB ÷ 8 KB/s = 1,25 seconden

Enige goede service was dat ze gratis internet gaven in december.

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 30 januari 2025
JanD schreef:

Beste ​@VF TR SMS en mail is te gebruiken, zonder bewegende (plaatjes) en geluid.

WhatsApp misschien, met uitsluitend tekst.

Het is echt een noodvoorziening, niet voor regulier gebruik.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een bundel bijkopen, dan kun je alles weer gebruiken of als je regelmatig buiten je bundel komt per de eerstvolgende keer je bundel naar boven bijstellen.

Succes.

Zie mijn reactie hierboven. Ze houden zich niet aan hun contractuele verplichting.

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 30 januari 2025

Weet iemand toevallig waar een ingebrekestelling heen moet?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 7778 reacties
  • 30 januari 2025

Beste ​@VF TR zie onderstaande link voor een online klachtenformulier:

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

Laat s.v.p. de (goede) afloop even weten.

Kijk ook de voorwaarden er even op na, voordat je misschien zinloos werk steekt in een klachtenformulier invullen.

Succes.

• 2615 reacties
  • 30 januari 2025
VF TR schreef:

De regel bij KPN is dat je met snelheidsverlaging gewoon door kan internetten, als je bundel op is. Dan krijg je een snelheid van 64 kbps. 

De realiteit is dat het gewoon niet bruikbaar is. Je telefoon doet op de achtergrond nog veel meer dan whatsapp. Zo'n smartfoon is altijd bezig met van alles en nog wat. Zelfs als je niks doet. Die 64 kbps is veel te weinig.

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 30 januari 2025
Marlon92 schreef:
VF TR schreef:

De regel bij KPN is dat je met snelheidsverlaging gewoon door kan internetten, als je bundel op is. Dan krijg je een snelheid van 64 kbps. 

De realiteit is dat het gewoon niet bruikbaar is. Je telefoon doet op de achtergrond nog veel meer dan whatsapp. Zo'n smartfoon is altijd bezig met van alles en nog wat. Zelfs als je niks doet. Die 64 kbps is veel te weinig.

Ik betwist dit. Een Messenger bericht na 5 minuten sturen, is toch wel next level? Trouwens, als je 100 dingen doet met je 64 kbps, dan gaat alles sowieso al via die 64 kbps. Dat wordt niet geconcentreerd ofzo.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36113 reacties
  • 30 januari 2025

Hallo ​@VF TR ,

VF TR schreef:

De 64kbps is inconsistent. WhatsApp werkt de ene keer wel en de andere keer niet. 

Het zal vooral heel erg traag werken. En dan alleen zonder foto's of andere bijlagen. Je zal een kort berichtje ongetwijfeld kunnen ontvangen, maar dan soms met vertraging. 

Datzelfde gaat voor het ontvangen van een e-mailbericht. Dat zal ook langzaam gaan. 

Je kunt natuurlijk ook gewoon blij zijn dat er nog iets mogelijk is na het moment dat je bundel op is. Wil je meer? Koop dan een losse bundel of verhoog jouw abonnement naar unlimited. 

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 30 januari 2025
Noordzee schreef:

Hallo ​@VF TR ,

VF TR schreef:

De 64kbps is inconsistent. WhatsApp werkt de ene keer wel en de andere keer niet. 

Het zal vooral heel erg traag werken. En dan alleen zonder foto's of andere bijlagen. Je zal een kort berichtje ongetwijfeld kunnen ontvangen, maar dan soms met vertraging. 

Datzelfde gaat voor het ontvangen van een e-mailbericht. Dat zal ook langzaam gaan. 

Je kunt natuurlijk ook gewoon blij zijn dat er nog iets mogelijk is na het moment dat je bundel op is. Wil je meer? Koop dan een losse bundel of verhoog jouw abonnement naar unlimited. 

Amai het is er helemaal niet. Ik kan merken wanneer het er wel is en wanneer niet. Het is dus inconsistent. Ik heb meerdere providers gebruikt. Als je je 4G aan had werkte alles gewoon direct. Maar waarom werkt het programma dat mij 200 kbps aanbiedt dan wel? Geloof me: iets klopt niet aan hun infrastructuur of aan mijn netwerk instellingen

• 2615 reacties
  • 30 januari 2025
VF TR schreef:
Marlon92 schreef:
VF TR schreef:

Ik betwist dit. Een Messenger bericht na 5 minuten sturen...

Nee. Het werkt gewoon niet. In de beginjaren van internet hadden we ook 64 kbps. Dat was ook gewoon prut. Dat werkte gewoon verschrikkelijk traag. Je kunt er hele mooie theoretische berekeningen op los laten over hoe lang een berichtje sturen duurt. Maar het duurt met zo'n lage snelheid altijd veel langer dan berekend. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36113 reacties
  • 30 januari 2025
VF TR schreef:
Noordzee schreef:

Hallo ​@VF TR ,

VF TR schreef:

Maar waarom werkt het programma dat mij 200 kbps aanbiedt dan wel? 

Dat is het bewijs dat je wel een vorm van internet hebt. Maar het is gewoon minimaal. Je moet er niet vanuitgaande dat het een werkbaar internet is wat je kunt vergelijken met je reguliere bundel. 

Vandaar mijn advies om een losse bundel aan te schaffen en zeker om jouw abonnement voor de toekomst te verhogen. Dan ontloop je deze ellende.  

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 30 januari 2025
Noordzee schreef:
VF TR schreef:
Noordzee schreef:

Hallo ​@VF TR ,

VF TR schreef:

Dat is het bewijs dat je wel een vorm van internet hebt. Maar het is gewoon minimaal. Je moet er niet vanuitgaande dat het een werkbaar internet is wat je kunt vergelijken met je reguliere bundel. 

Vandaar mijn advies om een losse bundel aan te schaffen en zeker om jouw abonnement voor de toekomst te verhogen. Dan ontloop je deze ellende.  

Ik heb geen geld. Ik wil  fatsoenlijk WhatsAppen, als mijn bundel op is. Berichtjes zijn helemaal prima. Maar als het niet werkt, is dit een tekortkoming in het contract. Ik snap niet  zo goed waarom ik degene ben die actie moet ondernemen. Blijkbaar moet KPN hun infrastructuur gewoon verbeteren. Er zal een technische fout zijn. Ik gebruik een iPhone 14 Plus. Alsof ik zeg dat ik YouTube filmpjes wil bekijken met mijn 64 kbps. 

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 30 januari 2025

Maar mijn vraag is eerder: wie ervaart hetzelfde? Het probleem is dat meesten van jullie zijn bundel niet opmaakt

• 2615 reacties
  • 30 januari 2025
VF TR schreef:

Het probleem is dat meesten van jullie zijn bundel niet opmaakt

Dat is geen probleem. Wij hebben gewoon een bundel die groot genoeg is. Want op = tekort.

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 30 januari 2025
Noordzee schreef:
VF TR schreef:
Noordzee schreef:

Hallo ​@VF TR ,

VF TR schreef:

Het programma waarnaar ik verwijs  is Firstly. Een app die nationaal en internationaal gratis internet geeft tegen reclame kijken

• 2615 reacties
  • 30 januari 2025
VF TR schreef:

Het programma waarnaar ik verwijs  is Firstly. Een app die nationaal en internationaal gratis internet geeft tegen reclame kijken

Een app kan geen internet geven.

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 30 januari 2025
Marlon92 schreef:
VF TR schreef:

Een app kan geen gratis internet geven.

Jawel. https://www.firsty.app/firsty-free

Ik krijg trouwens 8 kbps download en 0,7 kbps upload als resultaat. Nogal apart. “Als je internetbundel op is, blijf je bij ons gewoon online zonder extra kosten. Wel verlaagt je internetsnelheid naar 64 Kbit/s download- en 32 Kbit/s uploadsnelheid tot het einde van de maand.”

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 30 januari 2025

Ik heb een test uitgevoerd. De snelheid wordt gepakt via WhatsApp en andere programma’s ,als je je je 4G net je internet aan hebt en daarna is het feestje klaar, tenzij je vliegtuigmodus aan- en uitzet. Dus iets klopt inderdaad niet en dat ligt niet aan de lage snelheid, maar aan het feit dat KPN een technische tekortkoming heeft.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 7778 reacties
  • 30 januari 2025

Beste ​@VF TR , wees blij dat KPN de snelheid verlaagt om buiten bundel kosten te voorkomen 

Bij Simyo betaal je 15cent per MB als je buiten je bundel gaat en heb gevallen gezien die duizenden euro's in 1 maand extra kwijt waren bij een abootje van nog geen 10 euro per maand.

Gelukkig kan men tegenwoordig een dataplafond van 50 cent per maand activeren om zulks te voorkomen.

• 2615 reacties
  • 30 januari 2025
VF TR schreef:
Marlon92 schreef:
VF TR schreef:

Nee, dat is gewoon onzin. Je hebt een abonnement bij KPN. KPN bepaald hoeveel data jij krijgt. Daar kan geen app wat aan veranderen.

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 30 januari 2025
JanD schreef:

Beste ​@VF TR , wees blij dat KPN de snelheid verlaagt om buiten bundel kosten te voorkomen 

Bij Simyo betaal je 15cent per MB als je buiten je bundel gaat en heb gevallen gezien die duizenden euro's in 1 maand extra kwijt waren bij een abootje van nog geen 10 euro per maand.

Gelukkig kan men tegenwoordig een dataplafond van 50 cent per maand activeren om zulks te voorkomen.

Bij Ben betaal je bijvoorbeeld niks😅 ik ga ook mijn Sim Only bij Ben nemen. Maar goed. Er is dus iets mis met het netwerk van KPN. Jammer. 

• Auteur
  • Helper
  • 28 reacties
  • 30 januari 2025
Marlon92 schreef:
VF TR schreef:
Marlon92 schreef:
VF TR schreef:

Nee, dat is gewoon onzin.

Marlon, ik gebruik het zelf. Hetzij je in Turkije bent hetzij je in Duitsland bent: je kijkt een reclame en krijgt 60 minuten gratis internet telkens. Dit is meestal 200 kbps-800 kbps download. Maar ik kan dan wel fatsoenlijk Google’en. Ik gebruik het dus ook in Nl, nu KPN met snelheidsbeperking meedoet aan oneerlijke handelspraktijken (naar mijn oordeel). Ze blijven maar zeggen dat het niet werkt door de lage snelheid, maar de verbinding valt compleet weg juist. Ik ga er ook niet meer op in. Hier krijg je toch een  gekke aanval van.

Reageer