Skip to main content
Vraag

Waarom staat bescherming roaming voor satelliet kosten standaard uit?

• 9 februari 2025
  • 22 reacties
  • 913 keer bekeken

Ik zat in het vliegtuig naar het oosten, met roaming UIT maar telefoon niet op vliegtuigstand. Er is toen vebinding gemaakt met satellieten, voor 10 euro per MB, met een totaal van 60,50. Ik kan me niet voorstellen dat de gewone consument hier gebruik van wil maken tegen deze prijs, en dit lijkt me een makkelijke manier van geld verdienen voor KPN.

De oplosssing van KPN is om handmatig een netwerk te selecteren, of om het limiet voor roaming op 0 te zetten door `bescherming aan` te appen naar 1266.

Effectief betekent dit dat KPN iedereen die in een vlucht zit naar een bestemming buiten Europa en zijn telefoon niet expliciet in vliegtuigstand zet een bedrag van 60,50 euro factureert. Goede business voor KPN, en de enige reden dat zij het bedrag maximaliseren op 60,50 euro zijn wettelijke regels, anders zou de limiet waarschinlijk nog veel hoger zijn. Bedankt voor de goede service KPN (not). Dramatisch bedrijf dit.

22 reacties

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@SjorsNL 

Welkom op de community van KPN

Om te beginnen geldt de wettelijke limiet tot E 60,50 buiten de EU voor alle Nederlandse providers, en dus niet alleen voor KPN, waarbij je eigenlijk kunt stellen dat alle providers in Nederland dramatisch zijn omtrent de buiten de bundel kosten buiten de EU.

Daarnaast verdient KPN, maar ook de andere Nederlandse providers er niets aan, omdat ze het weer moeten afstaan aan de mobiele providers buiten de EU.
Want KPN betaald voor elke Nederlandse klant die gebruik maakt van een mobiele netwerk of een maritiem netwerk (op een boot of in het vliegtuig) buiten de EU, waardoor je niet direct kunt spreken van een verdien model.

Alleen het uitzetten van (data-) roaming op je mobiel is onvoldoende om totaal geen gebruik te kunnen maken van data via een netwerk, want je smartphone zal ook dan voor bepaalde processen (denk aan synchronisatie op de achtergrond) data verbruiken.

Daarom is het voor iedere KPN klant (ik heb het zelf ook al aangezet) die buiten de EU op vakantie gaat, gewoonweg verstandig om BESCHERMING AAN te sms naar 1266.
Dan kun je daadwerkelijk geen data meer gebruiken (ook niet voor synchronisatie) zonder dat je daarvoor een speciale buitenland (data-)bundel hebt geactiveerd.

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 9 februari 2025
Michel.uit.Arnhem schreef:

Daarnaast verdient KPN, maar ook de andere Nederlandse providers er niets aan, omdat ze het weer moeten afstaan aan de mobiele providers buiten de EU.

Geloof je nu werkelijk dat KPN die volledige kosten moet afstaan aan de buitenlandse provider buiten de EU?

Reken maar dat er een behoorlijk bedrag bij KPN aan de strijkstok blijft hangen. Bij maritieme of satelliet netwerken is dat wellicht minder dan bij gewone dataverbindingen buiten de EU maar reken maar dat er ook dan flink aan verdiend wordt door KPN. Als er niet aan verdiend zou worden dan zou KPN wel gek zijn om de bescherming tegen dergelijke exorbitante kosten niet standaard aan te zetten immers het levert enkel onbegrip op bij haar klanten.

KPN heeft ook jaren niet de functionaliteit geboden om je als abonnee daar eenvoudig tegen te kunnen beschermen en anders hebben ze die mogelijkheid om "BESCHERMING AAN" naar 1266 te smsen angstvallig stil gehouden.

Het is mijns inziens nogal naïef om te denken dat KPN hier niet aan zou verdienen.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 59 reacties
  • 9 februari 2025

Ik zou denken dat dit niet kan gebeuren zonder roaming. Kan iemand met verstand van zaken dat bevestigen of ontkennen?

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 80 reacties
  • 9 februari 2025

En er is niet geluisterd naar het personeel van het vliegtuig waar je telefoon in vlieguitstand moet staan. 

Verder zou kpn inderdaad standaard bescherming aan moeten hebben ipv uit. 

Daarom BESCHERMING AAN smsen naar 1266.

Ik weet niet of dat geld kost als je dit in het buitenland doet.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Rot dat je onverwachte kosten gemaakt hebt ​@SjorsNL.

Wel interessant, aangezien je aangeeft dat je roaming uit had staan. Ons advies is als volgt: Als je op een (veer)boot, cruiseschip of in een vliegtuig zit, kan je telefoon verbinding maken met een maritiem- of satellietnetwerk. Dit zorgt voor hoge kosten. Zet daarom je roaming uit en zorg dat je geen onverwachte kosten krijgt.

Deze kosten kunnen alleen ontstaan doordat je telefoon contact met een netwerk maakt, door bellen of roaming. Er is dus toch een vorm van contact geweest met je toestel, waardoor de kosten zijn ontstaan. Mijn tip zou zijn om vliegtuigstand altijd aan te zetten. In vliegtuigen waar ze tegenwoordig wifi hebben, kan je ook wifi aanzetten op je toestel terwijl de vliegtuigstand tegelijkertijd ook aan staat. Ik weet niet of dit voor álle toestellen geldt, check dit eventueel vooraf aan je reis.

En verder sluit ik me natuurlijk aan bij het aanzetten van de beschermingslimiet. Ik weet dat deze wens vaker geuit wordt, ik zorg dat het signaal nogmaals meegenomen wordt.

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 12 februari 2025
Alexandra van KPN schreef:

Wel interessant, aangezien je aangeeft dat je roaming uit had staan. Ons advies is als volgt: Als je op een (veer)boot, cruiseschip of in een vliegtuig zit, kan je telefoon verbinding maken met een maritiem- of satellietnetwerk. Dit zorgt voor hoge kosten. Zet daarom je roaming uit en zorg dat je geen onverwachte kosten krijgt.

Met alle respect maar wat voor een belachelijk advies is dat nu toch weer.

Het enig juiste advies is mijns inziens "BESCHERMING AAN" naar 1266 te smsen en die bescherming nooit maar dan ook echt nooit meer uit te zetten.

Ik zou willen dat een moderator altijd dit advies geeft in topics waarbij er sprake is van onverwachte buiten EU dataroamingkosten. Het is zo eenvoudig om dat advies te geven, waarom gebeurt dat dan niet.

Tevens heeft KPN mij tijdens een bijeenkomst in Amersfoort beloofd dat de bescherming standaard aangezet zal gaan worden en ik wil KPN graag aan haar woord houden.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
wjb schreef:

Ik zou willen dat een moderator altijd dit advies geeft in topics waarbij er sprake is van onverwachte buiten EU dataroamingkosten. Het is zo eenvoudig om dat advies te geven, waarom gebeurt dat dan niet.

Deze tip is al gegeven door ​@Michel.uit.Arnhem en deze tip onderschrijf ik in mijn vorige reactie.

wjb schreef:

Tevens heeft KPN mij tijdens een bijeenkomst op het hoofdkantoor in Rotterdam beloofd dat de bescherming standaard aangezet zal gaan worden en ik wil KPN graag aan haar woord houden.

Verder is ons niets bekend over een belofte dat de bescherming standaard aangezet zal gaan worden. Als ons beleid wijzigt, dan delen wij het natuurlijk.

En verder, dit weet je al, maar het is gezien de toon van je reactie inclusief dikgedrukte tekst niet onnodig om te noemen. Het openbaar afbranden van andermans reacties is niet volgens de regels die we hier binnen onze community hebben. 

Forum|alt.badge.img+7
  • Topper
  • 1011 reacties
  • 12 februari 2025

Goed verwoord ​@Alexandra van KPN 🤗

Het is en blijft eigen verantwoording van de gebruiker. Men wil niet aan het handje vastgehouden worden, maar o wee, als het fout gaat. Of als het een nadelig gevolg heeft. 

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 12 februari 2025
wjb schreef:

Tevens heeft KPN mij tijdens een bijeenkomst op het hoofdkantoor in Rotterdam beloofd dat de bescherming standaard aangezet zal gaan worden en ik wil KPN graag aan haar woord houden.

Verder is ons niets bekend over een belofte dat de bescherming standaard aangezet zal gaan worden. Als ons beleid wijzigt, dan delen wij het natuurlijk.

Die belofte is mij tijdens een koffiebreak in een meeting op het kantoor van KPN in Amersfoort gedaan. Ik stuur je wel een PB met de persoon die mij die belofte gedaan heeft.

En het gebruik van vette woorden is met opzet om deze woorden kracht bij te zetten. Dit heeft niets te maken met het “afbranden” van andermans reacties maar om de aandacht te trekken van meelezers die dit topic wellicht via Google vinden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 12 februari 2025

Rot dat je onverwachte kosten gemaakt hebt ​@SjorsNL.

Deze kosten kunnen alleen ontstaan doordat je telefoon contact met een netwerk maakt, door bellen of roaming. Er is dus toch een vorm van contact geweest met je toestel, waardoor de kosten zijn ontstaan. Mijn tip zou zijn om vliegtuigstand altijd aan te zetten. In vliegtuigen waar ze tegenwoordig wifi hebben, kan je ook wifi aanzetten op je toestel terwijl de vliegtuigstand tegelijkertijd ook aan staat. Ik weet niet of dit voor álle toestellen geldt, check dit eventueel vooraf aan je reis.

En verder sluit ik me natuurlijk aan bij het aanzetten van de beschermingslimiet. Ik weet dat deze wens vaker geuit wordt, ik zorg dat het signaal nogmaals meegenomen wordt.

Begrijp ik goed dat het niet mogelijk is om verbinding te maken met satellietnerwerken als roaming uit staat? Want het lijkt erop dat je zegt dat het niet mogelijk is op het moment dat data roaming daadwerkelijk uit staat? Ik ben er vrij zeker van data data roaming uit stond namelijk, maar wellicht vergis ik me dan.

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 12 februari 2025
SjorsNL schreef:

Ik ben er vrij zeker van data data roaming uit stond namelijk, maar wellicht vergis ik me dan.

Standaard staat dataroaming aan en ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat je je vergist hebt immers om dataroaming aan of uit te zetten moet je helemaal naar de instellingen van de sim kaart en dat kan je eigenlijk nauwelijks over het hoofd gezien hebben.

Daarnaast heb je de toggle “Mobiele data” die wel eenvoudig aan en uit te zetten is.

Maar beide instellingen kan je het beste gewoon weer vergeten en “BESCHERMING AAN” naar 1266 smsen, dan ben je altijd beschermd tegen dataroamingkosten buiten de EU (waar maritieme en satellietverbinindingen ook onder vallen) en hoef je er ook nooit meer aan te denken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 12 februari 2025
wjb schreef:
SjorsNL schreef:

Ik ben er vrij zeker van data data roaming uit stond namelijk, maar wellicht vergis ik me dan.

Standaard staat dataroaming aan en ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat je je vergist hebt immers om dataroaming aan of uit te zetten moet je helemaal naar de instellingen van de sim kaart en dat kan je eigenlijk nauwelijks over het hoofd gezien hebben.

Daarnaast heb je de toggle “Mobiele data” die wel eenvoudig aan en uit te zetten is.

Maar beide instellingen kan je het beste gewoon weer vergeten en “BESCHERMING AAN” naar 1266 smsen, dan ben je altijd beschermd tegen dataroamingkosten buiten de EU (waar maritieme en satellietverbinindingen ook onder vallen) en hoef je er ook nooit meer aan te denken.

Bedankt voor je antwoord. Ik heb het inmiddels gesmst. Rest voor mij nog wel de vraag of het mogelijk is om zelfs met data roaming uit het evengoed mogelijk is kosten voor roaming te maken. Weet je of dat mogelijk is? Want in mijn (naiviteit?) zou ik zeggen dat dat niet mogelijk is, maar daar lijkt het hier wel op.

PeterG
Superuser
  • 61131 reacties
  • 12 februari 2025

Ligt er ook aan op welk moment je roaming uit hebt gezet. Het vliegtuig heeft op de grond, als alles aan is voor de start, mogelijk al satelliet verbinding. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 12 februari 2025
PeterG schreef:

Ligt er ook aan op welk moment je roaming uit hebt gezet. Het vliegtuig heeft op de grond, als alles aan is voor de start, mogelijk al satelliet verbinding. 

Ik had roaming al langer uit staan. Omdat ik zo verbaasd was, heb ik een screenshot genomen op het moment dat ik erachter kwam dat er kosten in rekening zijn gebracht. Zien jullie iets waardoor die kosten gerechtvaardigd zijn?

PeterG
Superuser
  • 61131 reacties
  • 12 februari 2025

Staat jou telefoon menu op Engels?

En "wifi bellen" heb jij uit??? 😲

Afgezien van dat zie ik niks vreemds.

wjb
Superuser
  • 74610 reacties
  • 12 februari 2025
PeterG schreef:

En "wifi bellen" heb jij uit??? 😲

Waarom zou je via wifi willen bellen als je 4G/5G ontvangst uitstekend is?

Ook ik heb bellen via wifi uit staan, ik heb het nergens voor nodig.

• 5895 reacties
  • 12 februari 2025
wjb schreef:

Ook ik heb bellen via wifi uit staan, ik heb het nergens voor nodig.

O ja, ben je ‘r zo een, jij hoort de andere kan wel goed, maar andersom is dat vaak niet zo, om de eenvoudige reden dat jouw klein zendertje naar de mast moet terug praten.

EN, waarom zou je wifi bellen niet gebruiken (vooropgesteld dat het goed werkt)

Zoals ik veel vaker vermelde hier, we leggen overal snelle kabelverbindingen aan dan gaan we er naast zitten met een klein zendertje. ?/!

Over de absurde gang van zaken over de roaming kosten ben ik het overigens zeer met je eens.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Een goedemorgen. Ik heb maar even opgeruimd, want de laatste reeks berichten had niks meer met het onderwerp van het topic te maken. Daarvoor is bijvoorbeeld het Community Café misschien een betere plek om verder te babbelen. Laten we het hier weer on topic houden.

@SjorsNL Het is wel opvallend vind ik. Sinds wanneer (ongeveer) heb je roaming uit staan? En van wanneer zijn de extra kosten? Vul je ook je profiel even in met je gegevens en mobiele nummer? Dan kijk ik even mee naar hoe dit gebeurd is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 27 februari 2025

Hi Alexandra, de gegevens zijn inmiddels al meer dan een week aanwezig. Het zou wel fijn zijn als je dan daadwerkelijk contact op neemt...

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17602 reacties
  • 27 februari 2025

Dag ​@SjorsNL 

Zo te zien heeft ​@Alexandra van KPN er niet aan gedacht je te vragen om hier te melden zodra je jouw profiel had ingevuld. Daardoor heeft ze geen seintje gehad en is het aan haar aandacht ontsnapt. Door jouw bericht en mijn “mention” hierboven hoop ik dat ze snel kan reageren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 27 februari 2025
RBxx schreef:

Dag ​@SjorsNL 

Zo te zien heeft ​@Alexandra van KPN er niet aan gedacht je te vragen om hier te melden zodra je jouw profiel had ingevuld. Daardoor heeft ze geen seintje gehad en is het aan haar aandacht ontsnapt. Door jouw bericht en mijn “mention” hierboven hoop ik dat ze snel kan reageren.

Ik heb haar een week geleden ook een persoonlijke bericht gestuurd.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Sorry ​@SjorsNL, doordat er geen nieuwe reacties in je topic waren, heb ik het inderdaad over het hoofd gezien. Dank voor het extra seintje ​@RBxx!

Ik heb je gegevens erbij gepakt. Het gaat om de kosten van 11 januari, toch? Ik zie dat er op die datum verbinding via satelliet gemaakt is, vandaar de kosten op de factuur van februari. Hoe het gebeurd is kan ik niet zien, want dat gebeurt in het toestel en is afhankelijk van de instellingen, maar ik zie wel dat je toestel verbinding gemaakt heeft. Aan de kosten kan ik helaas niks veranderen, dat spijt me, ik kan het niet mooier maken. Volgens mij heb je de bescherming nu aan staan, dus dat is top, voor een volgende keer.

Reageer