Skip to main content
Update

Experia Box V10: Update naar KPN Software V10.C.26.06.10

Categorie:Experia Box V10
  • July 16, 2026
  • 10 reacties
  • 320 keer bekeken
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

We hebben een nieuwe update voor de Experia Box V10. Dat is nu KPN Software V10.C.26.06.10 In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd ten opzichte van de vorige KPN Software versie.

Wat zit er in de update naar KPN Software V10.C.26.06.10

De hier genoemde verbeteringen en aanpassingen zijn allemaal ten opzichte van de vorige versie V10.C.26.02.06. Heb je die versie niet gekregen (omdat we die versie niet volledig hebben uitgerold) dan krijg je met deze update ook de verbeteringen uit de vorige versie. 

Verbeteringen en aanpassingen in de diensten

IPv6 verbeteringen, met oplossingen voor 

• IPv6 dat niet daadwerkelijk aanging na inschakelen via de webinterface
  • IPv6 die aanstaat, maar na een herstart van het modem toch niet goed opkomt, en dan niet werkt
  • IPv6 die niet doet wat de knop in de interface aangeeft als het te snel achter elkaar aan/uitgezet werd.

We zagen soms data drops bij volledig gebruik van de down- en/of upload. Dat is verbeterd.

Bij pairbonding VVDSL aansluitingen zagen we dat de internetverbinding kon wegvallen. Dat hebben we verholpen.

Opgeloste bugs

Het kwam voor dat het modem, na een update, als gereed werd gezien terwijl het afronden van de update nog niet klaar was. Het gaat dan om het stuk van het proces waarbij de communicatie met het beheerplatform weer wordt ingesteld. Als dit gemist wordt, dan kan het voorkomen dat een modem niet meer onder beheer staat. En dan is er over het algemeen een reset nodig om weer te herstellen. Dit is hersteld.

Verbeteringen in de webinterface

• Soms kan het zijn, als je gastwifi aanzet, dat dit niet goed synchroniseert naar een/de SW punt(en). Dit werd in de interface dan niet goed weergegeven. Nu wel. 
  • Bij de Wifi signaal instellingen kon de keuze voor ‘auto’ bij bandbreedte niet opgeslagen worden. Nu wel. 
  • Het kwam voor dat als je niet meer verbonden apparaten verwijderde, ook een of meer van de SW punten ontkoppeld kon worden. Dat is hersteld. 
  • Het was niet mogelijk om telefoonnummers te verwijderen in de webinterface. Nu wel. 
  • Bij de DHCP instellingen (Thuisnetwerk > DHCP) staat een tabel met alle apparaten die via DHCP een IP-adres krijgen. Deze lijst was niet sorteerbaar op de meest rechtste kolom. Nu wel.

Wanneer krijg ik de update?

Vanwege het niet meer meedoen van Oranje op het WK hebben we afgelopen week de pilotuitrol al kunnen doen. Dat is verder goed verlopen. Dus beginnen we komende week (vanaf 20 juli) met de grote uitrol van deze update. De verwachting is dat we na drie weken klaar zijn van ons uit. 

Wanneer deze update beschikbaar komt voor zelf updaten is op dit moment nog niet bekend. 

Ik heb een vraag, opmerking of probleem rondom deze update

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen over deze update. Ook als je problemen ervaart. 

Mocht je een probleem ervaren, herstart dan eerst je modem. Dit lost in de praktijk al veel veel dingen op. Helpt dit niet, probeer dan een reset. Heb je een probleem met de nieuwe versie dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je direct of op een moment dat jou uitkomt. 

Wil je algemene feedback geven over updates, zoals planning, beleid etc.? Dat kan in dit topic. Dergelijke feedback in deze update wordt verwijderd of verplaatst naar dat andere topic. 

Kennisbank

Onze kennisbank heeft verschillende artikelen met uitleg over hoe je bepaalde instellingen aanpast. Denk aan gastnetwerk of extra wifi instellen, DHCP of DNS aanpassen en Port forwards instellen. Je bereikt ze via dit overzichtsartikel:

Goed om te weten: Hoe werkt een uitrol?

Software wordt altijd uitgebreid getest voor we beginnen met een uitrol. Bij de uitrol van nieuwe software voor een modem beginnen we met een pilotgroep. Dat is een kleine groep aan, willekeurig geselecteerde, klanten. Daarna kijken we of er geen onverwachte dingen gebeuren. Als dat goed loopt gaan we daarna verder met uitrol in grotere groepen. Ergens rond dat moment wordt een update ook beschikbaar gesteld voor zelf updaten. Dat kan dan via de MijnKPN app of de webinterface van je modem.

Let op: het kan voorkomen dat er afwijkingen ontstaan in dit proces. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Waar mogelijk informeren we jullie hierover.

10 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 16, 2026

Klinkt als een zeer magere update. Niks over het fixen van de topologie issues het verhelpen van problemen met de communicatie tussen box en sw punten. 

Zoals ik het nu lees is er dus niks gedaan aan het oplossen van problemen waar zovelen hier last van hebben en zullen de herinnering om de boel te herstarten/resetten nog in onze agenda moeten laten staan.… Heeft blijkbaar geen prioriteit.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 17, 2026

Topologie is onder handen genomen in de vorige 02.06 versie. Als je die niet hebt gekregen, dan zul je met deze update naar de 26.06.10 ook topologie verbeteringen hebben. 

Ik heb even een regel toegevoegd aan het startbericht om dat te verduidelijken.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 17, 2026

Ik lees helaas niks over het oplossen van de communicatie problemen tussen box en sw punten of wat er ook maar verantwoordelijk is voor het steeds verliezen van synced status, in releasenotes van de vorige niet uitgerolde versie. Het herstarten/resetten op 1 of 2 wekelijkse basis blijft dus nog nodig.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 17, 2026

We zien, rondom het paired-not-synced probleem dat we hierin het gros van de problemen al wel daadwerkelijk hebben opgelost. De hoeveelheid aan meldingen hierover is ook duidelijk een stuk minder. Niet alleen hier, maar ook in de andere kanalen. Wat dan overblijft zijn de hardnekkige situaties. Waarbij het een stuk lastiger is om de vinger te kunnen leggen op wat er nou precies gebeurt. Daar blijven we aan werken, zodat we dit issue hopelijk daadwerkelijk helemaal weg kunnen krijgen voor die mensen die hier nog last van hebben. Niet alleen op de V10, maar ook op de Box 12. 
Voor de SuperWifi 2 volgt ook nog update iets later deze zomer. Ook die is belangrijk voor een zo goed mogelijke samenwerking tussen modem en Wifipunten.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 17, 2026

@Erik van KPN Dat je het minder hoort kan ook gewoon zijn omdat mensen meld moe zijn en het gewoon niet meer melden, ook doordat het al veel te lang speelt. Dus of het ook echt al beter wordt ik vraag het me af de sw2 en v10 hebben sinds vorig jaar geen update meer gekregen die twee gestaakte uitrollen tel ik niet mee. Dus daar zal nog niet veel veranderd zijn en ik heb geen zin het elke keer dat het gebeurt te melden want je krijgt toch alleen maar te horen dat je moet herstarten of resetten, dat weet iedereen op een gegeven moment wel waarom zou je het dan nog melden. Dus nee ik geloof niet dat het al beter wordt er zijn dit jaar tot nu toe al 3 firmware releases, voor verschillende apparaten, terug getrokken, niet iets om over naar huis te schrijven, ik ben ook erg benieuwd wat de nieuwe v10 update gaat doen.

Maar om dat toch nog even een melding te maken van sw2's die weer op paired zijn geschoten en hun naam weer kwijt waren:

Ik heb sinds ik terug ben vakantie 28 juni al twee keer de boel mogen herstarten en de sw2 weer van een naam mogen voorzien omdat één of beide sw2 punten weer eens naar paired waren.

Ik verlang echt terug naar de originele ZTE software op mijn v10 en oude software op de sw punten, dat was gewoon super stabiel, zag er misschien wat gedateerd uit maar het werkte gewoon.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • July 17, 2026

Ik kan nog steeds elke week op vrijdag de herstart doen.... want dan staan ze in paired.

Kan de klok erop gelijk zetten!

En tsja de hardnekkige gevallen hebben dan maar duidelijk pech zeker.

Maar voor voorlopig zitten die "paar" mensen wel met de gebakken teringz... eh peren!

Ik als hardnekkig geval (blijkt dus) wil na ruim een half jaar gesodemieter ook wel eens een  oplossing!

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • July 17, 2026

@Erik van KPN Dat je het minder hoort kan ook gewoon zijn omdat mensen meld moe zijn en het gewoon niet meer melden, ook doordat het al veel te lang speelt. Dus of het ook echt al beter wordt ik vraag het me af de sw2 en v10 hebben sinds vorig jaar geen update meer gekregen die twee gestaakte uitrollen tel ik niet mee. Dus daar zal nog niet veel veranderd zijn en ik heb geen zin het elke keer dat het gebeurt te melden want je krijgt toch alleen maar te horen dat je moet herstarten of resetten, dat weet iedereen op een gegeven moment wel waarom zou je het dan nog melden. Dus nee ik geloof niet dat het al beter wordt er zijn dit jaar tot nu toe al 3 firmware releases, voor verschillende apparaten, terug getrokken, niet iets om over naar huis te schrijven, ik ben ook erg benieuwd wat de nieuwe v10 update gaat doen.

Maar om dat toch nog even een melding te maken van sw2's die weer op paired zijn geschoten en hun naam weer kwijt waren:

Ik heb sinds ik terug ben vakantie 28 juni al twee keer de boel mogen herstarten en de sw2 weer van een naam mogen voorzien omdat één of beide sw2 punten weer eens naar paired waren.

Ik verlang echt terug naar de originele ZTE software op mijn v10 en oude software op de sw punten, dat was gewoon super stabiel, zag er misschien wat gedateerd uit maar het werkte gewoon.

Ik heb gelukkig momenteel 1 sw2 punt welke om de 1 a 2 weken op paired schiet, de led lamp van desbetreffende sw2 punt is groen.

In de topologie is het sw2 punt rood en moet ik dus inloggen op het desbetreffende sw2 punt om die te laten herstarten.

Dan is het sw2 punt weer in werking, behalve dan dat 0 appartementen met het sw2 punt verbinding hebben.

Verder iedere dag knippert er een sw2 punt blauw en daarna is alles weer door elkaar, dus batterij welke boven staat is verbonden met sw2 punt in woonkamer etc.

Het zou erg fijn zijn als dat nu eindelijk een keer wordt gelost.

Verder pas ik.schijnbaae niet goed bij dit forum , je krijgt ongemeld een ban, berichten worden verwijderd, maw het levert mij dus alleen maar pure frustratie op en daar pas ik vanaf nu voor.

Ik zit bijvoorbeeld ook bij Tweakers daar heb ik geen tot bijna geen problemen en daar help ik ook andere en vraag ik ook als ik iets niet voor elkaar krijgt.

Dat geeft hier dus totaal geen zin en dat geeft weerslag op mijn gezondheid en dat is het mij niet waard.

Dus ik hoop op een fix voor de v12 en de rest kan mij gestolen worden 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@ivo46 we waarderen zeker jouw feedback hoor. Echter zijn er, net zoals andere fora, ook bij KPN een aantal huisregels van toepassing zodat het voor iedereen, gebruikers en moderator, overzichtelijk blijft. Een topic zoals dit is dan bij uitstek bedoelt voor feedback op de huidige update en de fixes die worden uitgerold. Wil je ons iets anders vragen, heb je een andersoortig individueel probleem of iets dergelijks, post dan in jouw eigen topic met het betreffende onderwerp of maak even een nieuw topic aan.

Dat voorkomt dan frustraties, een eventuele ban en houdt het voor iedereen overzichtelijk! 

• July 18, 2026

Inderdaad, ik moet gedurende iedere twee weken ieder van m'n drie Wi-Fi punten (2 * EW en 1 SW1) een herstart geven. Geen zin om dat telkens te melden. Opgelost wordt het toch niet. Bij de oude firmware nooit last van gehad.

Ben er zo langzamerhand aan gewend geraakt dat je moet leren leven met de onhebbelijkheden  van ICT-apparaten. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 19, 2026

@Henk2304 Het is helaas geen onhebbelijkheid van de apparaten, zoals je zelf aangeeft in het verleden had je er geen last van. Het is gewoon een gevolg van de inferieure software die kpn heeft opgeleverd nadat ze zelf de ontwikkeling zijn gaan doen.