Skip to main content
Update

Experia Box V10: Update naar KPN Software V10.C.26.06.10

Categorie:Experia Box V10
  • July 16, 2026
  • 120 reacties
  • 3667 keer bekeken
Toon eerste bericht

120 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 3, 2026

Donderdag in de middag plaatste Erik dit bericht in het Product Update-topic van de Box 12: 

In het begin van deze week hebben we het zelf updaten weer aangezet voor de V10. Dat bleek ons systeem niet leuk te vinden dus is toen weer uitgezet waarna we aanpassingen hebben gedaan. Nu staat het zelf updaten voor de V10 weer aan sinds gisteren. We kijken dat even aan voor we kunnen beslissen of we het ook voor de Box 12 weer aanzetten.

Dus van deze informatie gaan we nu even uit. 

Sorry, ik was vergeten om dit dan ook donderdag hier te benoemen. Het heeft donderdag en vrijdag aangestaan. Gedurende het weekend hebben we zelf updaten weer uitgezet. Dit omdat we updateserver wel willen blijven monitoren.

Ik laat het hier weten wanneer het nu weer aangaat.

• August 3, 2026

Raderius,

Updates maken is een vak. Technische uitleg helpt al tijden niet echt dus even een metafoor: KPN heeft lichtreclame panelen overal in Nederland en misschien ook daar buiten. Deze zijn uiteraard in beheer bij KPN en deze panelen worden op afstand bestuurd door software in het paneel, gelijk een V10. Er blijkt een foutje in de software op te treden dus er wordt een update voorbereid, getest, al dan niet goed, en de update wordt op een deel van de panelen doorgevoerd. Uiteraard rond de klok van 01:00 uur. De volgende ochtend wordt de CEO van KPN naar zijn werkplek gereden en wat heet, het hem bekende reclame paneel waarop gisteren nog netjes KPN tot grote hoogte geprezen werd duidt nu op Vodafone/Ziggo evenzo geprezen tot grote hoogte. Ik heb zo'n vermoeden wat er gaat gebeuren. Aldus de update van mijn V10 waarin door de gebruiker heel netjes instellingen zijn aangepast die na een update vriendelijk, resoluut en stelselmatig over boord gegooid worden...! Wie oh wie doet hier wat aan...?  

• August 3, 2026

Omdat ze nu na net 3 dagen alweer uitvielen heb ik mijn EW's maar weer eens een fabrieksreset gegeven, dat had ik nog niet gedaan na de nieuwe firmware op de router. Misschien dat dat helpt🤔

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 4, 2026

Sorry, ik was vergeten om dit dan ook donderdag hier te benoemen. Het heeft donderdag en vrijdag aangestaan. Gedurende het weekend hebben we zelf updaten weer uitgezet. Dit omdat we updateserver wel willen blijven monitoren.

Ik laat het hier weten wanneer het nu weer aangaat.

Update: zelf kunnen updaten via de app en de knop webinterface staat nog steeds uit. We zien dat de server het toch moeilijk blijft vinden, en we willen graag eerst goed uitzoeken waarom dat zo is. Wel is deze versie nu preferred gezet. Dat wil zeggen dat als je jouw V10 herstart of reset, hij dan automatisch ook gaat updaten. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 5, 2026

Ach ik weet wel een tijdelijke oplossing voor kpn om de klant te ontzorgen zolang ze het paired not synced issue niet hebben opgelost. Laat alle ontwikkelaars, helpdeskmedewerkers, forum moderators enz. elke 6 dagen de boxen van iedereen in de nacht herstarten, dat kunnen ze vast wel op afstand doen, dan heeft de klant zonder al te veel gedoe een stabiel werkende mesh en zal het hele issue denk ik een stuk sneller opgelost worden omdat ze er heel snel flauw van zijn. Leg het ongemak maar neer bij de veroorzakers niet de klant.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 5, 2026

En ja wel we zijn weer precies een week verder alle verbinding vallen weg en wanneer de boel weer enigzins terugkomt beide sw punten offline. Echt een geweldige vooruitgang in het paired not synced issue…….  Man man wat ongelofelijk slecht dit.

En dan denk je laat ik eens in logs van de v10 gaan kijken, maar daar heb je ook geen reet aan traag en er staat weinig nuttigs in. Is ook wel bekend maar ja er moet een update de deur uit. Testen en kwaliteits controle hebben absoluut geen prioriteit bij kpn. 

GA JE SCHAMEN!!

Of is dit nu mijn schuld omdat ik vergeten was in mijn agenda te zetten dat ik de boel gisteren had moeten herstarten?? Wat ik nu dus wel maar weer ga doen, zucht………..

Oh ja dit was terwijl ik aan het werk was, waar kan ik de tijd die ik kwijt ben aan het terug halen van verloren werk declareren?

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 5, 2026

Wie heeft het briljante idee gehad dat je op het modem zelf pas weer de WiFi instellingen mag aanpassen nadat je ze eerst een keer in de app op je telefoon hebt gewijzigd???? Wat is dat nou weer voor UX design. Ik moet eerste mijn telefoon met een WiFi SSID verbinden om te zorgen dat ik mijn eigen SSID kan instellen, zodat daarna mijn telefoon weer net als mijn andere apparaten met de SSID die ik gebruik kan verbinden. Terwijl als ik het direct via een bekabelde laptop op de v10 zou kunnen doen ik in twee tellen klaar ben….. Er zal vast door iemand over nagedacht zijn maar niet lang en hard genoeg en waarschijnlijk ook met maar weinig tot geen verstand van dit soort dingen.

Nu vraag je je misschien af waarom een reset van je WiFi. 

Leuke vraag. Dat was om fouten met betrekking tot mijn WiFi instellingen die in het geweldige kpn beheersystem stonden te wissen. Fouten die daar ingekomen zijn door fouten in een vorige versie van de v10 software. Fouten die kpn er niet zelf uit wil/kan halen en dat ook een taak maakt voor de klant, net als het netwerk elke 6 dagen herstarten. 6 dagen niet 7 want op de 7e dat gaat het onderuit en dat wil je voorkomen.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 5, 2026

Wie heeft het briljante idee gehad dat je op het modem zelf pas weer de WiFi instellingen mag aanpassen nadat je ze eerst een keer in de app op je telefoon hebt gewijzigd???? Wat is dat nou weer voor UX design. Ik moet eerste mijn telefoon met een WiFi SSID verbinden om te zorgen dat ik mijn eigen SSID kan instellen, zodat daarna mijn telefoon weer net als mijn andere apparaten met de SSID die ik gebruik kan verbinden. Terwijl als ik het direct via een bekabelde laptop op de v10 zou kunnen doen ik in twee tellen klaar ben….. Er zal vast door iemand over nagedacht zijn maar niet lang en hard genoeg en waarschijnlijk ook met maar weinig tot geen verstand van dit soort dingen.

Nu vraag je je misschien af waarom een reset van je WiFi. 

Leuke vraag. Dat was om fouten met betrekking tot mijn WiFi instellingen die in het geweldige kpn beheersystem stonden te wissen. Fouten die daar ingekomen zijn door fouten in een vorige versie van de v10 software. Fouten die kpn er niet zelf uit wil/kan halen en dat ook een taak maakt voor de klant, net als het netwerk elke 6 dagen herstarten. 6 dagen niet 7 want op de 7e dat gaat het onderuit en dat wil je voorkomen.

Het wordt iedere update erger, ik denk dat ik maar eens kijken of radar of kassa dit eens wilt gaan oppakken 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 5, 2026

En ja wel we zijn weer precies een week verder alle verbinding vallen weg en wanneer de boel weer enigzins terugkomt beide sw punten offline.

En om geneuzel over woordjes te voorkomen waar ik schrijf alle verbindingen bedoel ook alle, dus ook de bekabelde verbindingen. De hele v10 gaat onderuit en neemt vervolgens ruim de tijd om weer op te komen waarbij de mesh en de sw punt dus niet weer terugkomen, dat is pas na een herstart van het hele apparaat. Het was de eerste keer dat ik het live mee maakte dat ie onderuit ging. Het is niet alleen de mesh die onder uit gaat maar het hele apparaat of alleen de hele netwerk stack die crasht. Ik verwacht dat veel gebruikers er niet zoveel van merken wanneer de laatste keer dat de v10 herstart is midden in de nacht tijdens update is geweest. Maar ik had hem na de update overdag al eens herstart omdat na de update de sw punten ook niet goed in het systeem stonden. Dus is mijn 7 dagen punt rond een uur of 4 's middags.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 6, 2026

Wie heeft het briljante idee gehad dat je op het modem zelf pas weer de WiFi instellingen mag aanpassen nadat je ze eerst een keer in de app op je telefoon hebt gewijzigd????

Voor meelezers hier, dit hebben we ook in een ander topic besproken en dit moet gewoon kunnen. Als dat niet zo is, dan is er iets aan de hand wat verder nagekeken moet worden.

En ja wel we zijn weer precies een week verder alle verbinding vallen weg en wanneer de boel weer enigzins terugkomt beide sw punten offline.

En om geneuzel over woordjes te voorkomen waar ik schrijf alle verbindingen bedoel ook alle, dus ook de bekabelde verbindingen. De hele v10 gaat onderuit en neemt vervolgens ruim de tijd om weer op te komen waarbij de mesh en de sw punt dus niet weer terugkomen, dat is pas na een herstart van het hele apparaat. Het was de eerste keer dat ik het live mee maakte dat ie onderuit ging. Het is niet alleen de mesh die onder uit gaat maar het hele apparaat of alleen de hele netwerk stack die crasht. Ik verwacht dat veel gebruikers er niet zoveel van merken wanneer de laatste keer dat de v10 herstart is midden in de nacht tijdens update is geweest. Maar ik had hem na de update overdag al eens herstart omdat na de update de sw punten ook niet goed in het systeem stonden. Dus is mijn 7 dagen punt rond een uur of 4 's middags.

Bedoel je hier expliciet alle SW punten, bekabeld en draadloos. Of echt letterlijk alle verbindingen in je netwerk? Want paired-not-synced gebeurt op zowel draadloos als bekabeld aangesloten SW punten. Dus als het om het eerste gaat, dan kan dat kloppen. Maar als echt je hele netwerk uitvalt, en ook eindapparaten die bekabeld op je V10 zitten, of dat nu rechtstreeks is of via een switch of iets dergelijks, dan is er hier meer aan de hand. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 6, 2026

@Erik van KPN Echt mijn hele netwerk ging onderuit. Ik heb alles wat bekabeld kan ook bekabeld aangesloten ook de portreplicator van mijn laptop en de sw punten. Zoals ik al ergens schreef ik was aan het werk en toen het gebeurde kon ik dus ook helemaal niks meer. Alle verbindingen met het werk teams, OneDrive, de applicatie die ik beheer waren weg. Maar intern kon ik dus ook niks meer niet bij V10, niet bij mijn nas niks. Nadat de boel dus bij kwam waren de sw punten volgens de app op dus offline, maar na doorklik naar de details van een sw punt dus op status paired, op de V10 niet in beeld, maar mijn telefoon verbond er dus wel mee. Na een handmatige herstart van de V10 was alles weer terug. En dit doet ie dus elke 7 dagen. Als laatste de WiFi reset gedaan gedaan en toen kwam het verhaal wat ook al beschreef voorbij, dat er op de V10 niks meer in te stellen was totdat er eerst in de app via de telefoon de hoofd SSID was ingesteld.

Ronaldo-El-Grande
Deelnemer

Helaas na wederom 1 (dikke) week weer 3 van de 4 SW2's offline in de V10.
De SW2's werken nog gewoon, SSID's zijn gewoon nog in de lucht.

Was al duidelijk denk ik dat deze versie geen verbetering brengt voor de communicatie tussen SW en V10 maar de periode van 1 week blijkt dus cruciaal.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 6, 2026

Maar wel mooi langer dan een week, een dag 12 uur en 35 , wauw er zit verbetering erin.

Nee alle gekheid op een stokje, dit mag gewoon niet meer gebeuren na alle updates.

In week 33 komt er weer een nieuwere update voor de Box 12 en echt ik hoop echt voor de V10 gebruikers dat dat ook snel gaat gebeuren en dat het PROBLEEM dan ook echt verholpen is want om zo nog aan te klooien anno 2026

Verder je zou bijna AI de software voor de modems laten maken, want einde aan dit sprookje zie ik nog niet gebeuren

Ronaldo-El-Grande
Deelnemer

Ik denk dat de boel gisteren al om zeep was maar ik kijk niet meer dagelijks in WebUi...

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 6, 2026

Een groot deel van de firmware heeft allemaal dezelfde codebase met hardware specifieke aanpassingen, en aangezien de aankomende V12 versie eigenlijk al eerder klaar was dan de huidige V10 versie verwacht ik niet zo veel van de V12 release. Zoals de huidige v10, v10a en v14 release is de V12 release van dezelfde generatie. Maar goed ik hoop voor de v12 gebruikers dat er nu echt verbeteringen in zitten.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dank voor de meldingen allen, en ook het terugkoppelen op de eerdere vragen. We nemen het mee en nogmaals dank voor alle feedback. 

Forum|alt.badge.img

Erik 
Sinds langere tijd ben ik in het bezit van vier super wi-fi twee punten. 
Ik gebruik veel lot apparaten die via wi-fi verbonden zijn naar mijn home Assistant, ik ervaar de laatste tijd heel veel slechte of verbroken verbindingen. Sinds ik een nieuwe Samsung telefoon heb heb ik ook de mogelijkheid om in de wi-fi instellingen een prachtige grafiek te bekijken van mijn wi-fi verbindingen nu kom ik op een gegeven moment tegen dat steeds mijn wi-fi signaal op de 2.4mhz de verbinding wegvalt.timg]Dit is op het ogenblik de situatie en dit gebeurt iedere vijf tot 10 minuten willekeurig over verschillende wi-fi punten. Zijn hier meerklachten over over verbrekende verbindingen?

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • August 9, 2026

Ik heb 7 Super Wifi 1 punten in huis staan maar sinds deze update zie ik wel een verbetering. 

Ik zit nu op dag 10 sinds de overstap van ADSL naar Glasvezel en ik heb ook de nieuwe software update gekregen op mijn Experiabox V10. 

Sinds dat moment heb ik nog maar 2 SW1’s moeten herstarten, normaal was dat inderdaad wekelijks en dan vielen er gemiddeld 4-5 per week om en moesten die opnieuw opgestart worden.

De Mesh blijft ook netjes in stand en ik zie ook actief apparaten van het ene naar het andere accesspoint overstappen als ik er mee door het huis beweeg.

Hopelijk blijft het zo stabiel en komt er voor de anderen  ook een blijvende oplossing.

6 van de 7 acesspoints draaien op de nieuwste software, 1 kan ik niet updaten omdat die functie momenteel uitgezet is. Die draait op de voorgaande versie maar doet wel netjes mee in het Mesh netwerk.

• August 10, 2026

Omdat ze nu na net 3 dagen alweer uitvielen heb ik mijn EW's maar weer eens een fabrieksreset gegeven, dat had ik nog niet gedaan na de nieuwe firmware op de router. Misschien dat dat helpt🤔

Helaas, afgelopen zaterdag ging m'n SW1 offline en zojuist beide EW's. Misschien is mesh toch een beetje te hoog gegrepen voor kpn. Langer dan een week werkt 't sinds deze V10 update zeker niet, eerder korter. Firmware versie omhoog, betrouwbaarheid omlaag. 🤔😱 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 10, 2026

Helaas, afgelopen zaterdag ging m'n SW1 offline en zojuist beide EW's. Misschien is mesh toch een beetje te hoog gegrepen voor kpn. Langer dan een week werkt 't sinds deze V10 update zeker niet, eerder korter. Firmware versie omhoog, betrouwbaarheid omlaag. 🤔😱 

Troost,  bij de Box 12 blijven de sw2 punten, max 7 dagen werken, dus om de 6 dagen een herstart thuisnetwerk.

Gisteren uitwezen eten met vrienden welke ook KPN hebben met Box 12 en sw2 punten, en ja hoor exact het zelfde probleem  , alleen ze wisten nog niet herstart van thuisnetwerk