Skip to main content
Beantwoord

In 1,5 maand tijd zesmaal storing met het KPN V10 modem

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img

Beste allen,

Ik heb een Experiabox V10 met 2 SuperWiFi 1-schotels, en een koper-aansluiting, want er is op mijn adres geen glasvezel beschikbaar.

In de afgelopen maand heeft de Experiabox V10 bij mij 6 X storing gehad, waarbij het lampje van services oranje of rood brandde. Het valt mij op dat dit sinds de kleine update van de Experiabox van V1.01.00T04.3 intermediate naar V1.01.00T04 intermediate is.

Wanneer mijn vriend, ​@LEDje , en ik met de online servicetool van de website van KPN de verbinding lieten doormeten, kwam er telkens uit dat de servicetool geen verbinding kon leggen met de V10. Er werd dan aangegeven dat er een hard reset moest worden gedaan, wat behalve 1 keer de storing volledig verhielp.

Bij de 5e storing ‘s avonds kon de servicetool ook na de hard reset geen verbinding leggen met de V10. Daarop hebben we samen de volgende ochtend de telefonische klantenservice gebeld van KPN. De telefonische medewerker stond ons netjes te woord, had even overleg met een collega en zette ons even in de wacht, en gaf vervolgens aan dat ik een mail zou ontvangen met nadere informatie. Deze mail met nadere informatie heb ik nooit gekregen.

Vandaag heeft mijn vriend de WiFi op de V10 zelf uitgezet, deze stond weer aan sinds de kleine update, in de hoop dat er daardoor geen storingen meer zouden voordoen. Maar helaas, vanavond was er wederom dezelfde storing bij de V10. Deze keer heeft mijn vriend dit voor mij opgelost d.m.v. de herstelknop indrukken, dat heeft deze keer ook de storing opgelost (en is minder ingrijpend dan een hard reset natuurlijk).

Nu mijn vragen: Horen deze storingen bij deze versie van software van de V10? En wordt dit opgelost wanneer de V10 bij mij de KPN software zal krijgen? En wat stond er eigenlijk voor informatie in de betreffende mail?

@LEDje heeft in deze thread ook wat hierover vermeld: V10 van V1.01.00T04.3 naar V1.01.00T04.4 .

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Mevrouw Kippie Tok. Er is al heel wat gebeurd ondertussen en heel wat updates geweest. Even las ik dat het verholpen was, maar bij het bericht erna gleed de glimlach toch weer van mijn gezicht. Jammer. 

Een koperverbinding kan misschien wat storingsgevoeliger zijn (dan een glasverbinding) en vooral als je wat verder van de wijkcentrale zit. Maar ook deze verbinding hoort in principe zonder onderbrekingen te werken en dat mag je ook verwachten. Je geeft in het eerste bericht aan dat je af en toe een oranje of rood lampje ziet op de V10. Zie je dat nog steeds op de nieuwe V10 als de verbinding wegvalt? Dat geeft eigenlijk aan dat de gehele internetverbinding wegvalt en dat het ergens in de verbinding zit voor het modem. Als dat het geval is, dan lijkt mij een monteur de enige juiste optie om dit te onderzoeken. Ook omdat je al een nieuw modem en nieuwe DSL-kabeltje hebt geprobeerd. 

Je kunt altijd zelf een servicemonteur inplannen via www.kpn.com/monteur. Het wordt dan voorgespiegeld dat er kosten aan vast zitten, maar als blijkt dat het probleem in het KPN domein zit, dan zijn er geen kosten voor jou. Als je dat niet vertrouwd, neem dan weer telefonisch contact op (nadat je het nieuwe kabeltje hebt geprobeerd). Dan kan er altijd in ieder geval een ticket voor je worden aangemaakt. Dat kan via een  terugbelafspraak op een moment dat het jou het beste uitkomt!

En je vraagt nog wanneer er glasvezel beschikbaar komt op jouw adres. Dit kun je in de gaten houden via de postcode check op onze website. Als er niets naar voren komt, dan staat er voor de komende 6 maanden in ieder geval nog niets gepland. 

Bekijk origineel

41 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22536 reacties
  • 8 juli 2025

Nee die storingen horen daar niet bij. Ik heb dezelfde software en nergens last van. Weet je hoe je in moet loggen in het modem? Zoja doe dat dan een keer. Log in, gaan naar status en dan naar geavanceerd. Van geavanceerd graag een screenshot plaatsen. Gaat dat lukken??

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img

Bedoelde je dit? ​@Joep1965 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22536 reacties
  • 8 juli 2025

Goed gedaan!! De bovenste ga ik maar kijken. De onderste kan je beter even verwijderen. 

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img

Oké, de onderste zal ik (proberen te) verwijderen.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22536 reacties
  • 8 juli 2025

Wat opvalt is het aantal fec errors. Dit zijn fouten die het modem wel heeft kunnen corrigeren maar het zijn er gewoon teveel voor de tijd dat het modem online is. De line is gewoon niet goed. Mijn advies is bellen met de klantenservice 0800-0402 en dring aan op lijnmeting maar zelf vind ik een monteur noodzakelijk.  Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img

Hmmm, de eerder geplaatste afbeelding krijg ik niet meer bewerkt of verwijderd. Wel plaats ik hem hierbij opnieuw, zonder onderste helft.

En dan een vraag aan 1 van de moderators om mijn vorige afbeelding te verwijderen, alsjeblieft.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22536 reacties
  • 8 juli 2025

Je kan allebei die foto's weghalen hoor. De laatst geplaatste is prima.

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img
Joep1965 schreef:

Wat opvalt is het aantal fec errors. Dit zijn fouten die het modem wel heeft kunnen corrigeren maar het zijn er gewoon teveel voor de tijd dat het modem online is. De line is niet gewoon niet goed. Mijn advies is bellen met de klantenservice 0800-0402 en dring aan op lijnmeting maar zelf vind ik een monteur noodzakelijk.  Ik hoop dat je er wat mee kunt.

Hartstikke bedankt! Ja, hier kunnen we wel wat mee. Zodra ik tijd heb zal ik z.s.m. gaan bellen, ik hoop dat ik morgenochtend tijd heb. Anders wordt het een andere dag.

Kost mij dat geld, zo’n monteur?

Mijn vriend is nu bij mij, hem viel trouwens de hoge aantal fouten ook al op.

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img
Joep1965 schreef:

Je kan allebei die foto's weghalen hoor. De laatst geplaatste is prima.

Alsnog gelukt de afbeelding uit het eerste bericht te verwijderen, blijkbaar 2 maal backspace i.p.v. 1 maal met een iPad.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22536 reacties
  • 8 juli 2025

Als er een probleem is in het kpndomein dan zijn er voor jou geen kosten. Let daarop voor je een handtekening zet.

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img
Joep1965 schreef:

Als er een probleem is in het kpndomein dan zijn er voor jou geen kosten. Let daarop voor je een handtekening zet.

Oké, bedankt!

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img

Vanmorgen wederom storing, dat was de 7e keer.

We hebben vanmorgen de telefonische klantenservice van KPN gesproken. De telefonisch medewerker heeft de V10 vanaf afstand gereset. Dat hielp niet, want vrijwel meteen daarna ging de V10 weer in dezelfde storing. Vervolgens op aanwijzen van de medewerker de V10 stroomloos gemaakt en de datakabels eruit gehaald, daarna eerst de stekker er weer in en toen de datakabels. Nu doet de V10 het weer, voorlopig.

De medewerker heeft daarna ook een lijnmeting gedaan, daar kwam niks bijzonders uit. Vervolgens heeft de medewerker even overlegd met een collega, we mogen nu de V10 toch omruilen voor een andere Experiabox bij een KPN-winkel in de buurt, ondanks dat de V10 het nu (voorlopig) weer doet en er niks uit de lijnmeting is gekomen.

Had ik nog niet vermeld: Ongeveer 3 maanden geleden had de V10 bij mij ook al eens een storing, die meerdere dagen duurde. Toen ook op aanwijzen van een telefonisch medewerker de V10 stroomloos gemaakt en datakabels eruit, en even later er weer in. Tot de huidige 7 storingen had dat geholpen.

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img

Nu hopen dat de vervangende Experiabox, welke ik eerdaags ga omruilen, het probleem zal doen oplossen. (Dit wanneer ik er voldoende tijd voor heb, want de KPN-winkel is niet in mijn woonplaats).

De telefonisch medewerker van vanmorgen werd tijdens het ruim 50 minuten durende gesprek geleidelijk steeds wat ‘klantvriendelijker’. Beetje jammer, dat er niet altijd voldoende begrip is voor mensen die wat meer moeite moeten doen om de ander goed te begrijpen, dan wel wat minder ad rem feedback kunnen geven… Maar we zijn dit helaas wel gewend geworden bij o.a. klantenservices.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22536 reacties
  • 9 juli 2025

We zien vaker dat het advies gegeven om het modem in de winkel om te wisselen. Bijzonder want de winkel heeft standaard geen voorraad. Dus kijk er niet van op dat ze geen modem hebben. Je zou nog kunnen proberen om de kabel van het modem naar de aansluiting te vervangen. Of heb je dat al geprobeerd?

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img
Joep1965 schreef:

We zien vaker dat het advies gegeven om het modem in de winkel om te wisselen. Bijzonder want de winkel heeft standaard geen voorraad. Dus kijk er niet van op dat ze geen modem hebben. Je zou nog kunnen proberen om de kabel van het modem naar de aansluiting te vervangen. Of heb je dat al geprobeerd?

De telefonisch medewerker heeft nagekeken of dat er voorraad is in deze winkel, en dat is er. Hopelijk is er nog voorraad komende vrijdagmiddag, want dan heb ik pas tijd en ruimte om ernaar toe te gaan.

Mijn vriend kan eventueel wel al morgenmiddag voor mij er naartoe gaan, maar of dat een ander voor mij de V10 mag omruilen… Weet jij dat, ​@Joep1965 ? Of iemand anders?

Vanavond is mijn vriend weer even langsgekomen en heeft mij weer even geholpen. Hij heeft het kabeltje vervangen, dit door eerst de stekker van de stroomaansluiting eruit te trekken, daarna het kabeltje vervangen en vervolgens de stroom er weer op. (Dit op de juiste manier, zeker 60 sec. zonder stroom en 10 min. laten opstarten, zoals beschreven op website KPN.)

Na ruim een half uur heeft hij de status uitgelezen: Ruim 3500 FEC errors, dus vervangen kabeltje helpt niks.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 532 reacties
  • 9 juli 2025
Mevrouw Kippie Tok schreef:

Na ruim een half uur heeft hij de status uitgelezen: Ruim 3500 FEC errors, dus vervangen kabeltje helpt niks.

@Mevrouw Kippie Tok  CC ​@Joep1965 

deze fouten zijn eigenlijk verwaarloosbaar. dit zijn er zo weinig in een half uur dat de verbinding hier geen last van heeft. er mogen ongeveer 1000 FEC fouten per minuut op de verbinding zitten. FEC fouten zijn fouten die hersteld kunnen worden zonder dat het “data” pakketje opnieuw verstuurd moet worden.

daarentegen zijn CRC fouten wel belangrijk dat die zo laag mogelijk zijn. deze CRC fouten kunnen namelijk niet hersteld worden, en dit “data” pakketje moet dus opnieuw verstuurd worden. maar aangezien deze netjes op nul staan, is dat netjes in orde.

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img
joey92 schreef:
Mevrouw Kippie Tok schreef:

@Mevrouw Kippie Tok  CC ​@Joep1965 

deze fouten zijn eigenlijk verwaarloosbaar. dit zijn er zo weinig in een half uur dat de verbinding hier geen last van heeft. er mogen ongeveer 1000 FEC fouten per minuut op de verbinding zitten. FEC fouten zijn fouten die hersteld kunnen worden zonder dat het “data” pakketje opnieuw verstuurd moet worden.

daarentegen zijn CRC fouten wel belangrijk dat die zo laag mogelijk zijn. deze CRC fouten kunnen namelijk niet hersteld worden, en dit “data” pakketje moet dus opnieuw verstuurd worden. maar aangezien deze netjes op nul staan, is dat netjes in orde.

Bedankt voor je reactie.

Wanneer ik het goed begrijp ligt het dus eerder aan de V10 dan aan de verbinding?

Trouwens, op mijn vorige woonadres had ik ook al deze V10, en toen heb ik er ook al eens problemen mee gehad. Misschien had ik dit eerder moeten vermelden voor de duidelijkheid, excuus.

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img

Vanochtend KPN gebeld en gevraagd of dat het een probleem zou zijn dat mijn vriend vandaag de V10 voor mij zou omruilen, dat was geen probleem. Dus mijn vriend heeft vandaag de V10 omgeruild voor een andere V10, en ook weer aangesloten.

Het probleem lijkt hier in ieder geval mee opgelost (even afkloppen), ook zijn er een stuk minder FEC errors. De FEC errors zijn er dus nog wel, is blijkbaar gebruikelijk, maar een paar maal minder dan eerst. Ook laadt bijvoorbeeld de KPN TV-app iets soepeler in.

De huidige V10 heeft nog V1.01.00T04.3 intermediate, maar dat lijkt me niet zo’n probleem. De kleine update naar V1.01.00T04.4 intermediate zal hoogstwaarschijnlijk wel binnenkort worden uitgevoerd.

Kortom: het probleem is hoogstwaarschijnlijk opgelost door de V10 om te ruilen voor een andere V10.

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img

Helaas, toch niet opgelost! Nu vanochtend toch weer dezelfde storing, met de vervangende V10!

Meteen weer KPN gebeld, gevraagd om een monteur. Er wordt eerst een andere DSL-kabel opgestuurd, wat hoogstwaarschijnlijk niet gaat helpen. Daarna kom ik pas in aanmerking voor een monteur… En volgens de telefonisch medewerker ligt het niet aan de KPN-verbinding, dat durf ik onderhand wel te betwijfelen.

@Joep1965 , het ziet ernaar uit dat je het bij het juiste eind hebt. De verbinding is niet goed.

@joey92 , jou noem ik voor de zekerheid ook even.

Ik ben aan het overwegen om te gaan overstappen. Aangezien er geen glasvezel op mijn adres is, is er dan maar 1 andere provider waarnaar ik kan overstappen. Tenzij ik het dan met een mobiele verbinding ga doen met onbeperkte data, dan is er nog een andere provider beschikbaar.

Beste KPN, wanneer komt er eindelijk glasvezel in mijn buurt?

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img

Excuus voor mijn mogelijk wat fel overkomende toon in mijn vorige bericht. Kwam doordat het me vanmorgen even hoog zat, dat van de vele storingen bij mij met de koperverbinding i.c.m. de V10.

Ik snap dat een koperverbinding storingsgevoeliger is dan een ander soort verbinding, dat is de aard van de techniek, lijkt me. Een glasvezelverbinding zou ik veel fijner vinden, heeft mijn vriend ook en wat betreft de verbinding bij hem heeft hij tot op heden geen storingen gehad. Daarom nogmaals mijn vraag aan KPN: Zouden jullie ervoor kunnen zorgen dat er glasvezel kan worden aangelegd in mijn buurt?

Wat betreft eventueel overstappen, ik heb er even over nagedacht en ga dat pas doen wanneer het nog de enige (goede) oplossing is. Een enkele keer storing in de verbinding bijvoorbeeld, die vrij snel vanzelf (zonder hard reset) overgaat, is niet ideaal maar daar kan ik nog mee leven.

Overstappen, tja, het gras bij de buren lijkt natuurlijk altijd groener.

Wordt vervolgd…

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator
  • 2149 reacties
  • Antwoord
  • 12 juli 2025

Hoi ​@Mevrouw Kippie Tok. Er is al heel wat gebeurd ondertussen en heel wat updates geweest. Even las ik dat het verholpen was, maar bij het bericht erna gleed de glimlach toch weer van mijn gezicht. Jammer. 

Een koperverbinding kan misschien wat storingsgevoeliger zijn (dan een glasverbinding) en vooral als je wat verder van de wijkcentrale zit. Maar ook deze verbinding hoort in principe zonder onderbrekingen te werken en dat mag je ook verwachten. Je geeft in het eerste bericht aan dat je af en toe een oranje of rood lampje ziet op de V10. Zie je dat nog steeds op de nieuwe V10 als de verbinding wegvalt? Dat geeft eigenlijk aan dat de gehele internetverbinding wegvalt en dat het ergens in de verbinding zit voor het modem. Als dat het geval is, dan lijkt mij een monteur de enige juiste optie om dit te onderzoeken. Ook omdat je al een nieuw modem en nieuwe DSL-kabeltje hebt geprobeerd. 

Je kunt altijd zelf een servicemonteur inplannen via www.kpn.com/monteur. Het wordt dan voorgespiegeld dat er kosten aan vast zitten, maar als blijkt dat het probleem in het KPN domein zit, dan zijn er geen kosten voor jou. Als je dat niet vertrouwd, neem dan weer telefonisch contact op (nadat je het nieuwe kabeltje hebt geprobeerd). Dan kan er altijd in ieder geval een ticket voor je worden aangemaakt. Dat kan via een  terugbelafspraak op een moment dat het jou het beste uitkomt!

En je vraagt nog wanneer er glasvezel beschikbaar komt op jouw adres. Dit kun je in de gaten houden via de postcode check op onze website. Als er niets naar voren komt, dan staat er voor de komende 6 maanden in ieder geval nog niets gepland. 

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img

@Arjan van KPN , bedankt voor je begripvolle bericht. Ja, toen ik ook gisterochtend storing had met de huidige nieuwe V10, brandde het lampje oranje of rood bij services.

Vandaag heb ik het kabeltje en de telefoonstekker (met van die 4 pinnen) vervangen door de nieuwe toegestuurde van KPN. Nu afwachten, hopelijk is het hiermee (grotendeels) opgelost. Een enkele storing, die vanzelf overgaat, vind ik niet zo heel erg, en anders ga ik inderdaad een monteur inplannen via de website.

Wat betreft glasvezel: ik heb gekeken op de website en voor de komende 6 maanden wordt er geen glasvezel aangelegd. En eerlijk gezegd zal dat ook de komende jaren niet zo zijn, verwacht ik. Ik woon namelijk in een appartementencomplex met huurwoningen. Wanneer ik het goed heb begrepen, en zo ook op dit forum heb gelezen, zal het nog niet meevallen om hier glasvezel aan te leggen.

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img

Een schermfoto van voordat ik het kabeltje en de stekker vervangen had, mèt CRC errors.

En een schermfoto van nà het vervangen van het kabeltje en de stekker. Nu nog geen CRC errors, hopelijk blijft dat zo.

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img

Correctie tekst bij 1e schermfoto vorige bericht:

Een schermfoto van voordat ik het kabeltje en de stekker vervangen had, mèt óók CRC errors, naast de FEC errors.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+11

Dank je voor de verduidelijking, maar ik begreep eerder al wat je bedoelde :) 

Maar het gaat dan in ieder geval de goede kant op. Wellicht helpt het vervangen van de stekker en kabeltje toch. Houd ons maar op de hoogte!

Reageer