Skip to main content
Vraag

Problemen met wifi na update Experia Box V10

• 29 maart 2025
  • 4 reacties
  • 109 keer bekeken

SpeedTouchST
Deelnemer

Na de update van afgelopen week zijn de problemen met de Experia V10 en voorheen ingestelde wifi groot. De stemming binnen het gezin (en vooral die van de ongeschoolde local host!) daalt in evenredigheid met het de ONbetrouwbaarheid van het netwerk.

Natuurlijk is er gereset, wifi aangepast, SSID aan-en uit gezet, ACL-aan/uit…., frequentie switch, etc, maar er blijven maar apparaten hardnekkig niet de verbinding willen en kunnen maken. Ik heb al veel topics gelezen: en NEE! het ligt niet aan de apparaten want die deden het voorheen prima: het ligt aan de instellingen van de Experiabox sinds de update. Maar elk apparaat heeft nu zijn eigen probleem om verbinding te krijgen en te houden. Ik heb dus 10 problemen na 1 update.

Wat vooral hinderlijk is, is dat ik de beveiligingsinstellingen nu heb moet wijzigen omdat het anders helemaal niet werkt (SSID aan), maar zelfs dan zijn er uiteindelijk nog devices die geen verbinding kunnen maken. De box reageert ook zo traag op de aanvragen, dat de router die op zolder staat al moeiteloos verbinding heeft gemaakt. Dat snap ik wel, want als ik het menu van de router open, dan krijg ik dezelfde snelheid en respons als mijn eerste modem in 1999 ;-).

Daarover gesproken: Het valt mij op dat het ACL/MAC menu heel traag is en niet integer (meerdere dezelfde MAC adressen zijn in te voeren, namen niet onthouden of veranderen in het menu) en dat het aantal verbonden apparaten en de aard daarvan in het hoofdmenu (topologie, verbonden apparaten) ook niet kloppen en/of namen overeenkomen met het ACL menu. 

Enfin: belangrijkste is nu de wifi. Die is waardeloos en onbetrouwbaar sinds een paar dagen. Hoe kan ik zorgen dat de devices die hardnekkig weerstand bieden het netwerk zien? Een Iphone zegt “kan het netwerk niet vinden” maar heeft geen WPA2-PSK vinkje en de oude tablet reageert al helemaal niet op verbinden (blijft in een loop)?

Iemand een praktisch idee om dit op te lossen zonder de opties: modem wisselen, terug naar standaard instellingen, ACL uit en alle veiligheidsinstellingen er af?

Alvast dank!

4 reacties

• 8482 reacties
  • 29 maart 2025

Beste ​@SpeedTouchST welke firmware heeft de V10 nu? Staat op de inlogpagina vermeld en begint met V10….

In de rubriek wifinetwerk, onderaan bij beveiliging staat een WPA-instelling,

kun je die aanpassen, zet deze dan standaard op WPA2-Personal en sla op.

Bij de rubriek beveiliging staat beveiligingsniveau waarschijnlijk op middel, wijzig deze naar standaard.

Laat s.v.p. de wifinaam (SSID) aan staan en verberg deze niet, kost erg veel energie voor apparaten om verbinding te zoeken en te houden en het wordt niet veiliger door de SSID uit te zetten. Gebruik liever een krachtig wachtwoord, waar alle aangesloten apparaten mee uit de voeten kunnen.

SpeedTouchST
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 29 maart 2025

Beste, ​@JanD , Dank voor je hulp en suggesties.

WPA2-psk stond al ingesteld, Firmware = V10.C.25.01.05, beveiligingsniveau heb ik nu aangepast naar standaard.

SSID broadcast staat nu nog/weer uit, dat stond het voorheen ook, en heeft ook nooit een probleem opgeleverd. Mij valt nu dus op dat het soms problemen oplevert bij apparaten die daar voorheen geen probleem mee hadden. De apparaten die nu nog steeds niet willen verbinden, doen het ook niet met SSID broadcast aan.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi ​@SpeedTouchST, welkom op onze community! We denken graag even mee! Wat voor apparatuur gebruik je verder naast je Experia Box? De laatste software heeft aanzienlijk wat veranderingen met zich meegebracht. We hebben hier ook wat dingen over geschreven. Misschien heb je hier iets aan?

Wat je verder nog zou kunnen testen is het uitzetten van IPv6 om te kijken of het daar beter van wordt.

SpeedTouchST
Deelnemer
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 7 april 2025

Bedankt Thomas!

Ik heb een hele trits aan apparaten op en in het netwerk … Nu ja, nu dus een stukje minder. En ik ga ze natuurlijk ook niet allemaal noemen op een openbaar forum. ;-) 

Wat mij dus steekt (irriteert) is dat dan telkens de vraag en optie komt om de apparaten maar aan te passen en of het daar aan ligt (ook in de andere topics). Terwijl het in mijn ogen aan het modem/router na de update ligt. Ik heb niet om een update gevraagd, voorheen deed het het wel, en ik zit nu met een onbereikbaar netwerk. 

Het is alleen de wifi van de experia die niet werkt, routers achter de experia doen het wel (en veel beter ook al staan ze 2 verdiepingen hoger!). De experia zou beneden zichtbaar moeten zijn en moeten werken, maar dat is ie dus niet.

Dank voor je hulp hoor, maar ik word er dus een beetje moedeloos van :-(  …. Ook heb ik het idee dat ik als gebruiker een halve ICT-er moet zijn om de instellingen en fora te volgen.

Ik heb gekeken: IPv4 en IPv6 staan beiden uit.

Reageer