Na de update van afgelopen week zijn de problemen met de Experia V10 en voorheen ingestelde wifi groot. De stemming binnen het gezin (en vooral die van de ongeschoolde local host!) daalt in evenredigheid met het de ONbetrouwbaarheid van het netwerk.
Natuurlijk is er gereset, wifi aangepast, SSID aan-en uit gezet, ACL-aan/uit…., frequentie switch, etc, maar er blijven maar apparaten hardnekkig niet de verbinding willen en kunnen maken. Ik heb al veel topics gelezen: en NEE! het ligt niet aan de apparaten want die deden het voorheen prima: het ligt aan de instellingen van de Experiabox sinds de update. Maar elk apparaat heeft nu zijn eigen probleem om verbinding te krijgen en te houden. Ik heb dus 10 problemen na 1 update.
Wat vooral hinderlijk is, is dat ik de beveiligingsinstellingen nu heb moet wijzigen omdat het anders helemaal niet werkt (SSID aan), maar zelfs dan zijn er uiteindelijk nog devices die geen verbinding kunnen maken. De box reageert ook zo traag op de aanvragen, dat de router die op zolder staat al moeiteloos verbinding heeft gemaakt. Dat snap ik wel, want als ik het menu van de router open, dan krijg ik dezelfde snelheid en respons als mijn eerste modem in 1999 ;-).
Daarover gesproken: Het valt mij op dat het ACL/MAC menu heel traag is en niet integer (meerdere dezelfde MAC adressen zijn in te voeren, namen niet onthouden of veranderen in het menu) en dat het aantal verbonden apparaten en de aard daarvan in het hoofdmenu (topologie, verbonden apparaten) ook niet kloppen en/of namen overeenkomen met het ACL menu.
Enfin: belangrijkste is nu de wifi. Die is waardeloos en onbetrouwbaar sinds een paar dagen. Hoe kan ik zorgen dat de devices die hardnekkig weerstand bieden het netwerk zien? Een Iphone zegt “kan het netwerk niet vinden” maar heeft geen WPA2-PSK vinkje en de oude tablet reageert al helemaal niet op verbinden (blijft in een loop)?
Iemand een praktisch idee om dit op te lossen zonder de opties: modem wisselen, terug naar standaard instellingen, ACL uit en alle veiligheidsinstellingen er af?
Alvast dank!