Skip to main content

Topologie van KPN Box 12 werkt weer niet goed na update

• August 27, 2026
  • 7 reacties
  • 48 keer bekeken

Helaas werkt ook bij de nieuwe software de presentatie van topology en aangesloten apparaten bij KPN Box 12 weer niet goed. Ondanks alle beloftes dat het zou worden aangepakt.

Concreet: ik heb 5 stuks superwifi's. 4 bekabeld achter een switch en een via wifi verbinding. De afgelopen maanden met de oude software verdwenen de superwifi's uit de weergave na ongeveer 7 dagen. En dat is vandaag ook weer na precies 7 dagen gebeurd bij de nieuwe software versie V12.C.26.04.02. Op dit moment is de SW met wifi verbinding wel nog zichtbaar en dat gebeurde in het verleden ook wel eens.

Ik zie ook geen apparaten in de lijst die via de bekabelde SW's zijn aangesloten.

De apparaten aangesloten op het modem (enkele ook via een tweede switch) zijn correct zichtbaar evenals die via de SW met wifi verbinding. Dit is beter dan voorheen. Dus jullie hebben wel iets geraakt.

Gaarne stellingname hoelang dit nog gaat duren. Inssider ziet gewoon alles wel.

Admin: Reacties afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

7 reacties

• Auteur
  • Topper
  • August 27, 2026

Korte update, nu enkele uren later is ook de tweede switch niet meer zichtbaar evenals de aangesloten apparaten.

Ik ga de V12 opnieuw starten en ga ervan uit dat dan e.e.a. de komende 7 dagen weer normaal zal zijn.

Probleem dus niet opgelost.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 27, 2026

Korte update, nu enkele uren later is ook de tweede switch niet meer zichtbaar evenals de aangesloten apparaten.

Ik ga de V12 opnieuw starten en ga ervan uit dat dan e.e.a. de komende 7 dagen weer normaal zal zijn.

Even een vraag wat voor een switch heb je? Ik zelf heb een netgear en die heb ik via de KPN , ding werd eerst niet weergeven , later als device met nummer. 

Maar via IP adres heb ik het device nr , de naam veranderd en sinds dien wordt mijn switch na iedere herstart gewoon gelijk herkend.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 28, 2026

Tja, wat nu.

Bij mij ging het op onverklaarbare reden weken ineens goed met de oude versie. Wel had ik daarvoor enkele apparaten op een apart netwerk 2.4 GHz gezet.

Ik heb nu de laatste update (..26.04.02) en ja hoor na een week is de topologie weer niet goed.

mhans
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • August 28, 2026

Tja, wat nu.

Bij mij ging het op onverklaarbare reden weken ineens goed met de oude versie. Wel had ik daarvoor enkele apparaten op een apart netwerk 2.4 GHz gezet.

Ik heb nu de laatste update (..26.04.02) en ja hoor na een week is de topologie weer niet goed.

Geloof me, je bent niet de enige, ik heb hier al sinds het begin last van. Het zal waarschijnlijk nooit echt lekker gaan draaien, vrees ik. Ik ben van “gefrustreerd” naar “geaccepteerd” gegaan. Zo lang het werkt met de aangesloten apparaten zal ik maar niet meer klagen. Verder werkt het allemaal uitstekend dus leef ik maar zonder die UI, die in potentie heel mooi en informatief is, nu nog werkend krijgen...

• Auteur
  • Topper
  • August 28, 2026

Mijn switches zijn NETGEAR GS108PEv3 en NETGEAR GS105Ev2.

Dit is niet het laatste model, maar hoe complex kan een switch zijn?

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hoi ​@Marius8, dit topologie ding dat je beschrijft is inderdaad een bekend punt, waar nog verder aan gewerkt wordt.

Het wordt ook wel paired-not-synced genoemd. Ik heb intussen een tip voor je: Je kunt gemakkelijk een herstart thuisnetwerk doen via de MijnKPN app om dit te verhelpen. Dat zorgt ervoor dat de topologie weer klopt en je hele netwerk opnieuw verbindt met elkaar, waardoor je mesh-verbinding tussen modem en SuperWifi's weer hersteld wordt.

Waarvoor kan ik herstart thuisnetwerk gebruiken?

Herstart thuisnetwerk is handig als de communicatie tussen de Wifipunten en je modem verstoord is. 

Bijvoorbeeld als je last hebt van iets dat we paired-not-synced noemen. Dat wil zeggen dat je Wifipunten netjes groen branden. Maar in de webinterface zie je een rood icoon. En in de MijnKPN app wordt dan gesproken over een slecht signaal, of zelfs dat je Wifipunt offline zou zijn.

Deze situatie betekent dat het modem en je Wifipunten nog wel verbonden zijn, en je Wifipunten ook nog wel wifi uitzenden. Maar wat niet meer werkt is de sturing vanuit het modem. Het modem is de baas van het wifinetwerk. Hij beheert de mesh, het naadloze overgaan van het ene Wifipunt naar de andere. Als die sturing wegvalt, dan blijven jouw apparaten steken op het Wifipunt waar ze op dat moment opzitten. Ze kunnen veel moeilijker wisselen. Waardoor je een slechte wifi ervaring kunt hebben.

Herstart thuisnetwerk herstelt dit.

• Auteur
  • Topper
  • September 4, 2026

Beste Alexandra, de app heeft ook grote moeite met de topologie. Ik zie bij apparaten 4 SW's als paired en één SuperWifi2 met onderschrift Modem. Als ik die link open zie ik het IP adres van mijn 5e SW, maar alle apparaten staan als connected devices hier. En onder aan de lijst staat hier “modem reset” en “reset home network”

Bij het icon van het modem staat de tekst “instellen-1” en als onderschrift “WiFi Booster”. Hier staat het IP adres van het modem, maar ook dat hij een connectie heeft via Ethernet poort 1. Geen mogelijkheid tot herstart of reset. Wel de optie “unpair” die bij de SW's ook staat.

Het lijkt als het systeem het modem als SW ziet en een van de SW's als modem en dus de baas.

Grote frustratie hier.