Skip to main content
Beantwoord

Wegvallende WiFi en internetverbinding: kan het modem vervangen worden?

• 3 februari 2025
  • 21 reacties
  • 230 keer bekeken

Na jaren trouwe klant geweest te zijn en eventuele problemen zelf opgelost te hebben. Kwam ik met een vraag/klacht. Al langere tijd hebben wij last van de WiFi verbinding in huis. Daarbij zjn wij recent overgeschakeld naar glasvezel. Bij het koppelen van een soundbar en later een weerstation bleek (weer) dat de WiFi zomaar even wegvalt. Soms valt de internet verbinding weg (download ca 12 Mbps) om twee tellen later weer naar 160 Mbps te schieten. Volgens KPN zijn er geen storingen of werkzaamheden. Dus ligt het aan de modem, een Experiabox V10 van 8 à 9 jaar oud. Onze buren hebben dezelfde klachten, maar deze is door een KPN monteur (gratis) opgelost, het lag aan de modem. De V10 is vervangen door een V12 en er zijn bijbehorende WiFi-versterkers geplaatst. Vandaag gebeld met de klantenservice, eerst standaard oplossing reset modem, nee we zien geen storing, we zullen WiFi versterker sturen. Toen ik om een monteur vroeg, werd er wel gezegd dat ik die zelf moest betalen! Bel ik een keer met een klacht moet je nog gaan betalen om het opgelost te krijgen, terwijl dit bij de buren kosteloos was. In principe hoeft hier geen monteur te komen want als ik de V10 in een KPN-winkel kan omruilen voor een V12 met 2 bijbehorende WiFi-versterkers zorg ik wel dat alles ingeregeld wordt. Lukt me dat niet dan kan ik altijd nog een monteur laten komen. Klantenservice let ook eens op hoelang iemand al klant is bij KPN. Voor trouwe klanten mag je wel een stapje harder lopen. Eigenlijk mijn vraag, kan ik de (ondeugdelijke) V10 omruilen voor een V12? Zo niet dan ga ik voor een alternatief zoeken. 

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Huib Zilverstad, welkom op onze community! Ik zie dat er al wel mooi meegedacht is.
We zijn momenteel bezig met een update waarna de V10 ook samenwerkt met de Superwifi 2 punten. Als je superwifi punten de naam van de V10 overnemen heb jij die update al. Vóór deze update kun je de superwifi punten wel gebruiken maar moest het wifi op je V10 uit om te werken. Mocht je het toch nog eens willen proberen denken we natuurlijk graag even met je mee! We hebben hier een paar handige artikelen over:

Bekijk origineel

21 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 3 februari 2025

Het zou natuurlijk kunnen dat het modem kapot is maar die kans is zeer klein. Wat mij betreft is de v10 het beste modem wat kpn ooit heeft gehad. Bij mij ligt de box 12 nog in de kast. Ik denk dat de appartuur die je aan wil sluiten niet met bandsteering om kan gaan. Dat zien we vaker. Kan je iets meer vertellen over je netwerk?

De V10 hangt in de gang, anders is er geen WiFi in het huis. Alle apparaten staan geschakeld via WiFi, behalve TV en 1 computer, die gaan via Devolo. Verder is dit de derde V10 die ik heb. De vorige twee zijn omgewisseld vanwege dezelfde klachten. Dus dat dit de beste modem is? Verder is het thuisnetwerk niet stabiel. Regelmatig krijg ik de mededeling dat een een nieuw thuisnetwerk is ontdekt. De apparaten geschakeld in het netwerk zijn niet ouder dan 4 jaar.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 3 februari 2025

Ik was hier al een beetje bang voor. De Devolo's!!! De bron van veel kwaad. Het is niet voor niets dat kpn gestopt is met de verkoop. Het kan niet meer!! Trek ze uit het stopcontact, reset het modem en vrijwel zeker heb je geen problemen meer. Kies voor kabels of wifi maar niet meer via het electriciteitsnetwerk. 

Bedankt voor je antwoord. Ik weet dat Devolo gevoelige apparatuur is. Dus wil ik best meegaan in deze oplossing. Maar, dan moet ik wel eerst een Super Wifi punt kopen, want anders werkt de TV niet meer. De computer kan ik, als dit het is ook via WiFi koppelen. Dus dan heb ik zeg twee punten nodig, een bij de TV en een op zolder om ook daar goede WiFi te hebben. Dan ben ik bij de KPN wel € 200 kwijt en wat als het dan toch niet werkt. Misschien ben ik door de reactie van de klantenservice wel een beetje wantrouwig geworden.

Aanvullend misschien een gekke vraag, creëert een Devolo misschien ook lekstroom? Of dat het zoiets triggert?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 3 februari 2025

Dat is geen gekke vraag. Het transport van data behoort in een vloeiende lijn te gaan. Het electriciteitsnetwerk heeft geen vloeiende lijn want als jij de magnetron aan doet heb je een dip en zo zijn er veel apparaten die dipjes  veroorzaken. Over igmp snooping bij de tv ontvanger zullen we het dan nog maar niet hebben.  Welk type tv ontvanger heb je?

TV is een Sharp 55BJ2E. Alleen de dip in WiFi/internet gebeurt ook als TV of magnetron niet gebruikt worden.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 3 februari 2025

Het electriciteitsnetwerk stopt niet bij de voordeur 😉 dus het kan ook verderop zijn. Heb je geen tv ontvanger kpn in gebruik?

Ja, dat is Arris VIP2952. Verder hebben we een zendamateur zitten zo'n 100m verderop. Ik vermoed dat die van invloed is.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8220 reacties
  • 3 februari 2025

Als het een gelicentieerde zendamateur is, zou je daar geen last van moeten hebben.

Heb je al met hem/haar gesproken?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 3 februari 2025

Dat is wel ver gezocht denk ik. Laten we gewoon wat gaan testen. Begin met de basis. Dus alleen een modem zonder iets aangesloten. Kijk wat er gebeurt.  Misschien een keer doen als er niemand thuis is😉

Ja, en inderdaad volgens hen kan het niet. Het blijft bij een vermoeden. Misschien de combinatie zendamateur en Devolo? Ik heb een oude speakerset en via die speakers kan ik zijn zendingen (morsecode) gewoon volgen. Voor nu ben ik even “uit de lucht”. Morgenochtend pik ik het wel weer op. Ook aan gedacht, misschien Wifi-punten huren en als het werkt eventueel later kopen.

Begin wordt dan alles uit, Devolo weg, en dan weer opnieuw opstarten, WiFi-punten meshen, daarna alles een voor een weer aan het netwerk koppelen. Wie weet.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 3 februari 2025

Precies dat. Rustig je netwerk weer opbouwen en iedere keer goed kijken wat er gebeurt. Welke wifipunten heb je trouwens?

Nog geen. Ben van plan de Super WiFi-punten van KPN te halen. Tenzij je een ander adviseert. Ik woon in een gewone eengezinswoning, dus dat moet voldoende zijn.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 3 februari 2025

Ik zou nog even niks kopen. Eerst even kijken of het testen wat oplevert. 

Heb nu twee SuperWiFi 2 punten besteld. Zodra die binnen zijn gaat alles plat en reset ik de modem. Daarna de WifI-punten koppelen en verder weer opbouwen zonder Devolo. Ik las in een chat een antwoord van een monteur dat hij, na het koppelen van de WiFi-punten, een WiFi-punt direct op het glasvezelkastje had aangesloten en de de modem in de huiskamer had geplaatst. Dat zou mij eigenlijk ook goed uitkomen. Heb jij daar ervaring mee?

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 4 februari 2025

Misschien is dat iets voor het volgende traject. Ik weet daar te weinig van. Maar ik heb wel een ander plan...als het wifinetwerk straks stabiel is zou je, als je contractvrij bent, over kunnen naar de nieuwe abonnementsvorm. Daar zit een ontvanger bij die op wifi kan. Dat is dus geen gedoe met een kabel en geen Devolo's.  Gaan we het nog over hebben!

Paar dagen er tussenuit voor werk. Maar vanochtend alle WiFi gekoppelde apparaten uitgeschakeld en Devolo’s weggehaald. Modem gereset en daarna de WiFi punten geactiveerd volgens het boekje. Een bekabeld aan de modem gelaten en de ander in de woonkamer geplaatst. Na een paar minuten groen knipperen ging het lampje op rood. Bij controle had dit WiFi punt de oorspronkelijke SSID weer aangenomen. Daarna alles reset en van vooraf aan weer begonnen. Zelfde resultaat. Op diverse manieren geprobeerd, maar steeds hetzelfde resultaat. Op een gegeven moment was ik het zat en de WiFi punten weer ingepakt en het systeem zoals het was opgebouwd. Toen las ik in de handleiding dat je een Experiabox V10a moet hebben. Nu staat overal op het modem alleen V10 en geen V10a. Wellicht dat daar de hik zit. Ik heb het in ieder geval gehad en schakel over naar een andere provider die wel een nieuw modem levert met extra WiFi-punt en installatie door een monteur. Ik begrijp dat KPN om de meest kleine zaken gebeld wordt, maar hier had even wat aandacht aan dit geval kunnen worden besteed omdat ik veelal storingen zelf weet op te lossen. Bij de melding zei ik dat een WiFi punt niet ging werken, omdat er een probleem met het modem is. Ik heb geen zin meer om alle kunstgrepen van KPN uit te voeren en dat na lange tijd toch het modem vervangen wordt. Helaas. Maar in ieder geval echt hartelijke bedankt voor je hulp en advies. Het was een poging waard. Signing off met vriendelijke groet, Huib.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 15399 reacties
  • Antwoord
  • 10 februari 2025

Hoi ​@Huib Zilverstad, welkom op onze community! Ik zie dat er al wel mooi meegedacht is.
We zijn momenteel bezig met een update waarna de V10 ook samenwerkt met de Superwifi 2 punten. Als je superwifi punten de naam van de V10 overnemen heb jij die update al. Vóór deze update kun je de superwifi punten wel gebruiken maar moest het wifi op je V10 uit om te werken. Mocht je het toch nog eens willen proberen denken we natuurlijk graag even met je mee! We hebben hier een paar handige artikelen over:

Beste Thomas, laat maar. De zaken die jij aandraagt zijn al geprobeerd. Ook heeft de Experia Box de update al gehad. De WiFi-punten zijn een week geleden al teruggestuurd naar jullie post in Alphen ad Rijn. Voor mij gaat er een streep onder.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 15399 reacties
  • 17 februari 2025

Ah dat is jammer, mocht je toch verder nog vragen hebben dan weet je ons te vinden!

Reageer