Skip to main content
Update

Experia Box V10: Update naar V10.C.25.08.02/3

Categorie:Experia Box V10
  • July 15, 2025
  • 235 reacties
  • 10277 keer bekeken
Experia Box V10: Update naar V10.C.25.08.02/3
Toon eerste bericht

235 reacties

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • August 11, 2025

@Jasper van KPN Ik heb ook nog 01.05.

Met deze oudere versie werkt 'Mijn wifinetwerkt' op de nieuwste MijnKPN app nietmeer. BIJ mij althans. Dit op 2 android 15 apparaten en 1 android 10. Ik vind dit wel lastig en ben benieuwd, wanneer ik de laatste update krijg.

• Helper
  • August 11, 2025

Sinds de automatische update van een paar weken geleden heb ik twee problemen ervaren. Misschien heeft iemand er iets aan.

Extra wifi-netwerken hadden opeens hun naam veranderd. Gelukkig was dit makkelijk op te lossen, maar het is wel irritant als je niet thuis bent en opeens merkt dat bijvoorbeeld de camera’s het niet meer doen.

Ik heb twee Google Nest-speakers die als speakerpaar zijn ingesteld, maar vreemd genoeg werkte één speaker ineens niet goed. Het geluid viel continu uit en aan. Ik heb van alles geprobeerd om het te fixen, maar het probleem zat steeds bij dezelfde speaker. Daarom dacht ik dat die speaker defect was, maar op een ander netwerk gaf hij geen problemen. Dus ben ik nog veel tijd kwijt geweest met testen.

Niets hielp, maar uiteindelijk heb ik in de modem gekozen voor “Reset thuisnetwerk” en dat lijkt nu eindelijk geholpen te hebben. Helaas ben ik daardoor wel veel instellingen kwijtgeraakt, die ik allemaal handmatig weer heb moeten terugzetten.

Is er trouwens voor de probleem met de speakers een verklaarbare reden voor? Bepaalde (verborgen) instellingen die verkeerd staan en niet zelf kan aanpassen, behalve thuisnetwerk resetten?

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 12, 2025

@Erik van KPN 

We zijn inmiddels bijna een jaar verder maar ik heb vannacht de nieuwste versie van de KPN software geinstaleerd gekregen op de V10.

Maar waar ik al bang voor was is gebeurd, het modum is wel geupdate maar de Experia wifi punten zijn NIET geupdate. 

Hoe dit op te lossen?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 12, 2025

Reset de Experia Wifi, ​@Woetter22, en sluit ze opnieuw aan. Ze zouden zichzelf dan moeten gaan migreren.

@Jasper van KPN Ik heb ook nog 01.05.

Met deze oudere versie werkt 'Mijn wifinetwerkt' op de nieuwste MijnKPN app nietmeer. BIJ mij althans. Dit op 2 android 15 apparaten en 1 android 10. Ik vind dit wel lastig en ben benieuwd, wanneer ik de laatste update krijg.

Hier geldt wat ik ook al in de Product Update van de 04.04/5 versie schreef. Voor jou, maar ook voor anderen die nog op de 01.05 versie zitten:

Degenen van jullie die nog op 01.05 zitten, jullie komen zeker nog aan de beurt. Wel kan het zijn dat je in die groep valt waar wij problemen hebben met het beheer van je apparaten. Het kan dan ook helpen om je modem een reset te geven. Zodat het ook daadwerkelijk lukt om je te updaten als je aan de beurt bent.

Bas, jij gaf daar toen aan dat je niet ging resetten totdat er een back-up voor instellingen zou zijn. In dat geval verwacht ik dat je nog best wel eens een poos op update zou kunnen wachten. Want, als wij jouw apparaten inderdaad niet goed kunnen bereiken, gaat een update ook niet lukken. Een reset bouwt de connectie tussen jouw modem en ons beheerplatform opnieuw op. Plus, back-up voor instellingen zit niet in de versie die je nu hebt, en we weten ook niet of dat gaat komen. Maar als dat wel zo is, dan zou je daar ook al eerst een update voor nodig hebben. Dus linksom of rechtsom zal het waarschijnlijk uitdraaien op een reset.

Is er trouwens voor de probleem met de speakers een verklaarbare reden voor? Bepaalde (verborgen) instellingen die verkeerd staan en niet zelf kan aanpassen, behalve thuisnetwerk resetten?

Kan zijn dat de onderlinge communicatie tussen modem en wifipunten door de update toch wat in de war is geraakt. Ook als je instellingen allemaal goed lijken te staan. De reset thuisnetwerk optie is dan ook wel de stap die we aanraden. Je moet dan daarna de wifi instellingen weer aanpassen naar je eigen keuze, maar het is in ieder geval minder ingrijpend dan een volledige reset van je modem.

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • August 12, 2025

@Erik van KPN De volledige reset heb ik vorige week toch maar gedaan. Dit heeft helaas niets uitgehaald.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • August 12, 2025

Ah, top! Het klopt dat je dan niet direct de update krijgt. Dat heeft afgelopen week, anderhalf, uitgestaan ivm werkzaamheden aan het beheerplatform. Ik heb nog navraag uitstaan of het inmiddels al weer aanstaat. Dan zou je of nog een reset kunnen doen nadat het weer aanstaat. Of afwachten. We doen ook sowieso bijtrekgroepen om de achterblijvers up te daten. En nu je gereset hebt verwacht ik dat je in zo'n groep dan ook zonder problemen de update krijgt. 

BasT
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • August 12, 2025

@Erik van KPN Dan wacht ik liever af. een herstel van de reset kost mij een paar uur.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 12, 2025

​​
Maar waar ik al bang voor was is gebeurd, het modum is wel geupdate maar de Experia wifi punten zijn NIET geupdate. 

Dat is een ander soort update, zie ook hier.

Voor zowel de Super Wifi 1 als de Super Wifi 2 komen updates.

Deze hebben niets met de Experiabox zelf te maken, zijn andere apparaten.

MatGerBen
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • August 12, 2025

Vanmorgen waren al mijn Smart Home apparaten offline. Nu blijkt vannacht zonder vooraankondiging de V10 update V10.C.25.08.03 geïnstalleerd te zijn. Daarbij is de SSID van het Extra Wifinetwerk 2,4 gewijzigd. Gelukkig was het relatief simpel te verhelpen met het aanpassen van de naam van het netwerk. De SuperWifi software is overigens nog niet geüpdatet. En wat me ook opvalt is dat via safari op iPhone niet door te klikken is naar de diverse pagina’s van de configuratiepagina. Komt altijd weer terug op het ‘overzicht’ .  Via safari op de Mac zonder problemen. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat is inderdaad even niet zo praktisch. Wat je meldt met de interface via de iPhone is bij ons bekend en staat op de radar bij de ontwikkelaars. Bedankt voor de feedback!

• August 12, 2025

Vanmorgen waren al mijn Smart Home apparaten offline. Nu blijkt vannacht zonder vooraankondiging de V10 update V10.C.25.08.03 geïnstalleerd te zijn. Daarbij is de SSID van het Extra Wifinetwerk 2,4 gewijzigd. Gelukkig was het relatief simpel te verhelpen met het aanpassen van de naam van het netwerk. De SuperWifi software is overigens nog niet geüpdatet. En wat me ook opvalt is dat via safari op iPhone niet door te klikken is naar de diverse pagina’s van de configuratiepagina. Komt altijd weer terug op het ‘overzicht’ .  Via safari op de Mac zonder problemen. 

Was dit een migratie van de klassieke firmware naar de nieuwe KPN Software of een update van een eerdere versie van de KPN Software? In het eerste geval begrijp ik je opmerking over de extra Wi-Fi niet: dat bestaat niet bij de oude firmware. Wel de gast Wi-Fi. Anderzijds bestaat de Extra Wi-Fi wel op de SuperWifi's en ExperiaWiFi's maar daarvan geef je aan dat die niet gemigreerd/geüpdatet zijn dus dan zou daar niets aan veranderd moeten zijn. Kun je eea wat meer toelichten? 

MatGerBen
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • August 12, 2025

@Henk2304. Ik zat al op een eerdere versie van de ‘nieuwe’ KPN software. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 12, 2025

​​

Dat is een ander soort update, zie ook hier.

Voor zowel de Super Wifi 1 als de Super Wifi 2 komen updates.

Deze hebben niets met de Experiabox zelf te maken, zijn andere apparaten.

Ik heb Experia Wifi en geen Super wifi.

In mijn geval lopen zaken wat raar.

Ik heb vorig jaar al de update ontvangen naar de nieuwe firmware voor de V10 terwijl dat nog niet had mogen geberurgen gezien ik ook Experia wifi punten heb.

In de tussentijd hen ik stil gestaan qua updates omdat die zo als bedoeld niet bij mij terecht kwamen aangezien ik de Eperia wifi punten heb.

Met deze update zou de Experia Wifi geupdate moeten worden gelijk met het modem update alsof het de orginele migratie is. Want immers zonder geupdate experia wifi kan je die niet meer berijken als je modem wel geupdate is (ja ik weet dat je die punten via hun ip kan benaderen maar dat is niet hoe het zou moeten zijn.)

• August 12, 2025

Kortom bij jou ging en gaat er van alles mis. Met aangesloten ExperiaWifi's (of SuperWifi's 1) had je nog niet gemigreerd mogen worden. Ik vrees dat extra (handmatige?) acties van kpn nodig zijn om eea weer in gareel te krijgen, ​@Erik van KPN ?

MatGerBen
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • August 12, 2025

@Henk2304. Op zich heb ik, na een handmatige aanpassing van SSID op extra wifi, nu geen problemen meer hoor.  En de eerdere update van de klassieke naar de nieuwe software was overigens zonder noemenswaardige problemen verlopen. Alleen de kanalen later eens aangepast. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 12, 2025

Reset de Experia Wifi, ​@Woetter22, en sluit ze opnieuw aan. Ze zouden zichzelf dan moeten gaan migreren.

@Erik van KPN ,

Bedankt voor de tip een hard reset was inderdaad genoeg om de upgrade van een Experia Wifi punt te triggeren.

Is een reset ook het zelfde als alles van de stroom halen en weer er op?

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • August 12, 2025

@Frits van Leeuwen ,

Alles van de stroom afhalen en daarna er weer op en of opnieuw opstarten word ook wel een soft reset genoemd.

Ik heb ik dit geval een hard reset uitgevoerd. Ofwel het apparaart terug gezet naar de fabriek instellingen.
op de Experia wifi doe je dat door lang het knopje reset (naast de aan uit knop) ingedrukt te houden.

• August 15, 2025

MatGerBen schreef:

Vanmorgen waren al mijn Smart Home apparaten offline. Nu blijkt vannacht zonder vooraankondiging de V10 update V10.C.25.08.03 geïnstalleerd te zijn. Daarbij is de SSID van het Extra Wifinetwerk 2,4 gewijzigd. Gelukkig was het relatief simpel te verhelpen met het aanpassen van de naam van het netwerk. 

Mi. is het wel degelijk van belang om bij een update van het modem (V10) vooraf een melding te doen. Het wegvallen van verbindingen, in dit geval na de update de veranderde SSID’s is dan wel makkelijk te herstellen maar de eventuele via die verbindingen verzamelde data zijn niet meer te herstellen. Denk hierbij aan beelden van camera’s, energie verbruik via P1 connecties etc. Het ontdekken van het probleem zonder melding kan onnodig lang duren en kan er er veel data verloren gaan. Bij een melding over de aankomende update, bv een dag van te voren, kan de gebruiker direckt reageren en hoeft niet alle stappen in het probleem oplossings verhaal te volgen. Kortom tijd en data winst.

Veel wijsheid gewenst,

Raderius

• Deelnemer
  • August 15, 2025

Nadat mijn Experiabox 10 firmware was geupgraded naar V10.C.25.08.03 werden er geen globale IPv6 addressen meer uitgedeeld. De remedie is

• inloggen op modem
  • Klik “Internetverbinding”, klik IPv6
  • Schakel IPv6 uit en daarna weer in

Hierna kregen mijn apparaten weer IPv6 addressen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dank voor het delen van de tip!

Dekking
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 15, 2025

Na deze update werkt het item thuisnetwerk niet meer, het crasht steeds. De 2.4 ghz spectrum analyse geeft ook niks meer weer. Het modem gereset maar helpt niet.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Maak je misschien gebruik van een mobiele browser (op tablet of telefoon) om naar de webinterface te gaan? Daar is mee bekend dat dat wat crashgevoelig is. Probeer het eens via de browser van je PC of laptop. 

Dekking
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 15, 2025

Maak je misschien gebruik van een mobiele browser (op tablet of telefoon) om naar de webinterface te gaan? Daar is mee bekend dat dat wat crashgevoelig is. Probeer het eens via de browser van je PC of laptop. 

Ja klopt, op de laptop crasht hij niet, alleen de spectrum 2.4 GHz spectrum  analyse werkt daar ook niet op.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 16, 2025

Recent de nieuwste firmware update ontvangen op de Experiabox V10

Alles werk goed (zover ik heb kunnen zien)

Maar:

De naam van het Wifi gastnetwerk is veranderd.

Nu heb ik deze vrij recent aangemaakt en is het in dit geval niet erg.

Wel heb ik het in mijn wachtwoordmanager aan moeten passen.

Maar als je zoals velen er het een en ander op hebt draaien, dan heb je wel een probleem denk ik.

Ik ben benieuwd naar de reden dat de naam van het WIFI gastnetwerk veranderd is.

De originele naam van het WIFI netwerk is gelukkig niet veranderd.

Gastnetwerk is nu de naam van het WIFI netwerk met "” _gast "” erachter.