Skip to main content
Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.06.06

Categorie:KPN Box 12
  • June 13, 2025
  • 336 reacties
  • 13032 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.25.06.06
Toon eerste bericht

336 reacties

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Goed om te horen ​@FredK2017

VanderSterre
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • November 18, 2025

Goedendag,

Wanneer mag ik deze update in Breda verwachten?
Vanwege een andere setup hier thuis ben ik van een FritzBox 7590 teruggegaan naar de KPN Box 12.
De 7,50 euro per maand is in principe niet meer nodig.

Niemand die echter vertelde dat de KPN Box 12 een webinterface heeft waar niet doorheen te komen is zo traag… :)

Is het niet mogelijk dit te pushen? Ik las dat dit bij iemand anders ook gelukt is.
Ik zou er weer heel blij van worden :)

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • November 18, 2025

Je hebt op het moment nog de oude Intermediate firmware, ​@VanderSterre? Je zou in de basis binnen enkele dagen automatisch over moeten gaan naar de KPN Software. Is het wel belangrijk dat je de Box 12 ongestoord aangesloten laat. 

VanderSterre
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • November 18, 2025

Beste ​@Erik van KPN ,

Momenteel zit ik nog op software versie SGEJ1000060E.
Toen ik belde met KPN gaf die persoon aan dat mijn gebied nog niet in de planning staat en het nog wel even kan duren.

Jij zegt echter binnen enkele dagen.
Wil het juiste antwoord nu opstaan? :)

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • November 18, 2025

Ach ja, ik bedoel ook 60E. Intermediate is de oude versie voor de V10.

Migratie wordt niet geografisch bepaald. In de basis zijn we klaar met de migratie van de Box 12. Betekent dat we geen grote geplande groepen meer doen daarvoor. Wat we wel doen is periodiek kijken of er in de tussentijd Boxen 12 zijn bijgekomen die nog niet gemigreerd zijn. Zou ook bijna niet meer moeten voorkomen omdat de meeste Boxen 12 in voorraad inmiddels ook gemigreerd zijn. Maar het kan nog wel gebeuren, zoals bij jou. 

Die Boxen 12 die we dan tijdens die controles tegenkomen, worden op dat moment ook gemigreerd. Kijk het deze week nog even aan. Reset voor de zekerheid je Box 12 even een keer. Je hebt je gegevens ingevuld zie ik, en daarmee merk ik wel dat ons systeem wat moeite heeft met uitlezen. Een reset verhelpt dat vaak, en maakt migreren ook makkelijker.

VanderSterre
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • November 18, 2025

Thanks ​@Erik van KPN   Hier ga ik mee aan de slag. 

Fijne avond. 

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 22, 2025

Hallo, ik heb twee dagen geleden de KPN Box 12b aangesloten en zit ook vast op SGEJ1000060E.

Het is al vaker gezegd, maar het zou heel veel fijner zijn als men gewoon zelf een pull kon doen om het apparaat te updaten.

Ik had mijn DNS aangepast, maar nu weer teruggezet na het lezen in dit topic dat dat blijkbaar uitmaakt om updates te kunnen ontvangen? Kan dit niet anders? Ik wil mijn eigen DNS gebruiken en evengoed updates ontvangen.

Kunnen jullie 'm een zetje geven? Als ik de update heb ontvangen zet ik m'n DNS instellingen weer terug.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@TomThuis, fijn dat je deze product update gevonden hebt! Zodra je modem over is op de KPN Software is het ook mogelijk om de update zelf uit te voeren, maar bij de oudere versies moet het nog vanuit ons. 

Voor jou dezelfde tip die Erik eerder gaf: 

Reset voor de zekerheid je Box 12 even een keer. Een reset verhelpt dat vaak, en maakt migreren ook makkelijker.

Voor de handigheid: Reset het KPN modem (Experia Box / FRITZ!Box) | KPN Community

Hopelijk duurt het dan ook bij jou niet lang meer. 🙂

VanderSterre
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • November 22, 2025

Bij mij is de interface na een rest in ieder geval een stuk vlotter. Nu nog de nieuwe software…

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 24, 2025

Hoera, de nieuwe update is binnen. Zit nu op V12.C.25.06.06.
Zonder reset nog, had 't ff uitgesteld omdat ik anders m'n port forwarding opnieuw moest instellen en dat vond ik vervelend. De port forwarding is netjes mee gemigreerd. Ging helemaal foutloos!

Edit:
Had overigens wel de custom DNS uitgezet. Weet niet of dat geholpen heeft. Ga 'm nu weer custom instellen.

VanderSterre
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • November 24, 2025

Hier nu ook over op de laatste versie!

Via mobiel nog geen vooruitgang, of ook een bekend probleem?

Krijg geregeld de melding:

Leen59
Wijsgeer
  • November 24, 2025

De webinterface werkt nog niet goed op mobiele apparaten. Via laptop of PC gaat het goed.

VanderSterre
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • November 24, 2025

De webinterface werkt nog niet goed op mobiele apparaten. Via laptop of PC gaat het goed.

Er stond een vinkje niet aan bij DNS-proxy gebruiken (aanbevolen). Weet niet waarom niet. Had daar zelf niets in aangepast.

Heb mijn KPN Box 12 als modem/router en daarachter een Orbi die de mesh WiFi verzorgt in huis.
Dat staat nog wel te stuiteren en ben er nog niet achter waarom… :(

Leen59
Wijsgeer
  • November 24, 2025

Staat de WiFi op het modem uit?

VanderSterre
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • November 25, 2025

Voor de geïnteresseerden….

Situatie
KPN Box 12 als modem/router.
Orbi RBK863SB t.b.v. WiFi mesh netwerk
Devolo Powerline 1220+1260 t.b.v. WiFi in de achtertuin (t.b.v. slimme plug en later Nest Cam outdoor)

Dit alles netjes ingesteld en werkte prime (en inmiddels weer :) ).

Toen kwam de software-update van de KPN Box 12 en au… dat deed even zeer.
De Orbi die zelf ook slim wil zijn was aardig van slag. Die is dan even WLAN kwijt geweest en gaat dan ondanks dat hij een AP is toch proberen routertje te spelen blijkbaar.
Dit heeft best wat voeten in aarde gehad om het 1 op te sporen wat nu echt het issue was en 2 het op te lossen. Die Orbi geeft zich niet zomaar gewonnen.

De Powerline leek ook van slag, kortom, het was feest hier.

Inmiddels draait alles weer als een zonnetje!

En ja, WiFi op het modem stond en staat uit.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • November 26, 2025

Fijn dat je het probleem gevonden en opgelost hebt, VanderSterre, én dat je het hier ook deelt. Altijd nuttig voor meelezers zulke tips en info,

Gerrit Verdick
Topper
Forum|alt.badge.img

Is het mogelijk om bij deze versie of een toekomstige versie de IPV6 Ra (Router Advertisement) aan de LAN zijde uit te zetten?

Mijn pihole DNS heeft hier problemen mee.

Alvast bedankt.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • December 6, 2025

Wat is precies het probleem waar jouw Pihole tegenaan loopt, ​@Gerrit Verdick?

Je kunt in de Box 12 prefix delegation aanzetten, en daarmee het uitdelen van de IPv6 laten overnemen door een eigen router. Je vindt dit in de interface onder Thuisnetwerk > IPv6.

Mijn V12 modem staat nog op V12.C.24.05.08. 

Gaat dit nu ook geupdated worden? 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 7, 2025

Mijn V12 modem staat nog op V12.C.24.05.08. 

Gaat dit nu ook geupdated worden? 

Dat is al de KPN software en dat zou ik niet verwachten in combinatie met een Experia wifi. Die combi is nog niet released en zoals Erik schreef krijgen die samen de update naar KPN software.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • December 7, 2025

Jouw Box 12 loopt aardig achter qua versies, ​@Luna de hond. Die zou zichzelf al moeten hebben geüpdatete in de tussentijd. Dit wijst erop dat de verbinding tussen je modem en ons beheerplatform niet lekker zit. Ik raad je dan ook aan om de Box 12 een reset te geven. Dit zou de verbinding moeten herstellen, en er vervolgens voor moeten zorgen dat je Box 12 update. 

Jouw Box 12 loopt aardig achter qua versies, ​@Luna de hond. Die zou zichzelf al moeten hebben geüpdatete in de tussentijd. Dit wijst erop dat de verbinding tussen je modem en ons beheerplatform niet lekker zit. Ik raad je dan ook aan om de Box 12 een reset te geven. Dit zou de verbinding moeten herstellen, en er vervolgens voor moeten zorgen dat je Box 12 update. 

Hoe zie ik na de reset dat de verbinding met jullie beheerplatform herstelt is? 

Betekend een reset dat ik alles opneiuw moet gaan instellen?  

Gerrit Verdick
Topper
Forum|alt.badge.img

@erik dat weet ik, maar daar kan ik niet het dns ip adres van pihole opgeven om als dns te gebruiken op het LAN segment. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 7, 2025

Hoi ​@Luna de hond , ik heb je berichten (en de reacties daarop) even verplaatst naar dit topic, dat past wat beter omdat het de Box 12 betreft :)
Wanneer je de Box 12 een reset geeft, wordt deze teruggezet naar de fabrieksinstellingen en dat betekent (helaas) ook dat je dan alles opnieuw in moet stellen. Als je na de reset de nieuwste softwareversie hebt, zou de verbinding met ons beheerplatform weer moeten zijn hersteld!

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 7, 2025

@erik dat weet ik, maar daar kan ik niet het dns ip adres van pihole opgeven om als dns te gebruiken op het LAN segment. 

Durf ik ook niet direct te zeggen ​@Gerrit Verdick , we komen er nog even op terug!