Skip to main content

We updaten SuperWifi 2 die op de KPN Software zitten naar versie SW2.C.24.07.04. In deze Product Update lees je wat er is verbeterd en veranderd.

Wat zit er in deze update naar KPN Software SW2.C.24.07.04?

Verbeteringen op de loginpagina 

De loginpagina geeft nu, onder de afbeelding, weer of de SuperWifi waar je verbinding mee maakt een master of slave is. Als je SuperWifi verbonden zijn met een KPN modem met de KPN Software, dan zullen de SuperWifi in slave modus zitten. 

Verder hebben we de informatieve melding dat je wijzigingen op het masterapparaat moet doen oranje gemaakt, in plaats van rood. Zodat het er minder uitziet alsof er wat mis is. De blauwe knop waarnaar hier verwezen wordt ontbreekt op het moment echter nog. Die zal later terugkeren.

SuperWifi 2 als master: stand alone modus

De SuperWifi 2 zal over het algemeen in slave modus zitten. Maar, hij kan ook als master fungeren in stand alone modus. Stand alone modus wil zeggen dat er géén KPN modem met KPN Software aangesloten is. De SuperWifi punten verbinden dan onderling met elkaar, en een van hen wordt de master.

Om te kunnen werken moet er wel een modem/router aanwezig zijn, maar dat hoeft dan dus geen KPN apparaat te zijn. Ook moet er minimaal 1 SuperWifi punt via een ethernetkabel op die modem/router zijn aangesloten. En die modem/router dient via DHCP de IP-adressering te regelen.

Heb je een SuperWifi 2 die als master fungeert, dan zit er op de loginpagina een knop (de rechter) waarmee je de aangesloten slave Wifipunten kunt inzien. In dat overzicht kun je klikken op elk aanwezig, actief, wifipunt. Dit opent de webinterface voor dat specifieke Wifipunt. Je kunt op elke inloggen met het wachtwoord van het masterapparaat en dan de instellingen bekijken. Aanpassen niet, dit gaat via de master.

Het kan voorkomen dat er in dit overzicht nog wel een KPN modem/router wordt getoond als je die voorheen wel in gebruik had. Je kunt deze dan uit het overzicht verwijderen door op de Topologiepagina te klikken op ontkoppelen.

Op deze knop zit ook een statusindicator. De statusindicator kan groen (alles ok), rood (synchronisatie- of ander probleem), of grijs (wifipunt offline of uit) zijn. Bij een rode of grijze status zal de statusindicator ook knipperen zodat je direct ziet dat er iets niet klopt. 

Verder nog:

• instellen.local worden gebruikt om automatisch bij het master apparaat van je thuisnetwerk uit te komen. Als je een SuperWifi 2 als master hebt, kom je op die manier daar uit.
  • Een SuperWifi 2 die de master is heeft nu ook de mogelijkheden tot trace route en pingtests zoals deze ook in de modems met KPN Software beschikbaar zijn. 
  • Ethernetaansluiting 1 en 2 op de master zijn inzichtelijk via Thuisnetwerk > Ethernetpoorten.
  • IPv6 informatie van de master is inzichtelijk.

Deze laatste drie dingen komen in een latere update ook beschikbaar voor SuperWifi 2 die slave zijn.

Let op: In deze update zitten veel verbeteringen voor deze stand alone modus van de SuperWifi 2 punten. De stand alone modus is echter nog niet officieel ondersteund. Betekent dat als je er problemen mee ervaart, de klantenservice hier niet bij kan helpen.

Wifi beveiligingstype WPA2/3

Ons beheersysteem onthoudt je wifigegevens, zodat deze automatisch teruggezet kunnen worden bij een reset of vervanging van je modem. Met deze update wordt nu ook het beveiligingsniveau van de wifi opgeslagen (WPA).

Gebruik je echter specifiek de wifi reset functie (Instellingen > Systeem > Reset wifi), dan worden al je wifi instellingen teruggezet op de fabriekswaarde. Voor WPA is dat dan WPA 2/3. 

Verdere inhoudelijke verbeteringen

• Er is een bug gerepareerd waardoor het in bepaalde situaties kon voorkomen in stand alone modus dat de wifi uit werd gezet zonder mogelijkheid deze aan te zetten.
  • Na de upgrade van oude software naar de KPN Software kon het voorkomen dat een SuperWifi punt niet automatisch de verbinding weer oppakte. Hiervoor was dan een herstart nodig. Dit is opgelost.
  • De functie ‘wifi reset’ onder Instellingen > Systeem bracht niet alle waardes terug naar fabrieksinstellingen. Dit is opgelost.

Overige verbeteringen qua weergave en informatie

• Een paar dingen met de lampjes qua kleur en knipperfrequentie waren niet meer gelijk aan voorgaande versies. Dat is verwarrend, dus hebben we nu opgelost. 
  • Bij een SuperWifi punt die, om wat voor reden, geen goede verbinding kan opzetten zal een rood lampje branden. Dit geldt voor bekabelde en draadloze SuperWifi punten. Op dit moment zal de SuperWifi ook stoppen met wifi aanbieden om te voorkomen dat wifi apparaten verbinding krijgen op wifi maar geen internetverbinding hebben.
  • De knipperfrequentie van het blauwe lampje geeft aan wat voor apparaat het is. Langzaam knipperen van de led is indicatie van de master. Snel knipperen is indicatie van slave. Dit gebeurt zodra je inlogt op de webinterface.
  • In de Windows verkenner/netwerkomgeving werden SuperWifi niet goed gecategoriseerd als netwerk infrastructuur apparaat. Dit is aangepast. 
  • Onder Internetverbinding > Informatie is nu ook de DNS informatie zichtbaar. In de standaard situatie zal hier alleen de Primaire (Proxy) DNS actief zijn. Als je op je modem alternatieve DNS-instellingen gebruikt kan hier gecontroleerd worden of de SuperWifi punten hier ook gebruik van maken.
  • Er is een optie bijgekomen om de WPS functionaliteit aan/uit te zetten. WPS is een koppelmethode om een apparaat via de WPS-procedure te verbinden met wifi. Indien deze functie nooit gebruikt wordt dan kan dit proces worden uitgezet.
    Let op: hiermee wordt ook de fysieke WPS-knop op het apparaat uitgeschakeld. Regel de instelling via de master.

Bekende beperkingen

Als je de SuperWifi 2 in gebruik hebt in combinatie met een KPN modem met KPN Software en wilt alleen gebruik maken van de wifi van de SuperWifi 2 terwijl je de wifi op het modem uit hebt staan.

Als je dit doet, dan worden wijzigingen in de gastwifi en de extra wifi niet meer doorgegeven aan de Wifipunten. Als je dan ook gebruik maakt van gastwifi en/of extra wifi, dan kun je beter de wifi op je modem aan laten staan. Dit wordt in een komende update opgelost.

Verder

• De navigatieknop bij een slave extender om je terug te brengen naar de master wordt niet weergegeven.
  • Er kunnen nog enkele situaties voorkomen dat een SuperWifi niet 100% gesynchroniseerd is. Het kan dan gebeuren dat (een deel van de) wifigegevens niet helemaal kloppen. En heel soms gebeurt dit met het wachtwoord van de webinterface.
    Als je vermoed dat dit aan de hand is kun je de wifigegevens in de webinterface van elk Wifipunt controleren. Als er inderdaad iets niet klopt, reset de betreffende SuperWifi 2 en sluit deze gedurende 1 minuut bekabeld aan op je KPN modem.
  • Een draadloos verbonden SuperWifi 2 kan nog steeds aangeven via ethernet verbonden te zijn.
  • Schakelbare taal Nederlands/Engels voor de webinterface komt in een komende update.

Wie krijgt de update en wanneer?

Deze update is per heden beschikbaar om zelf te updaten. Dit kan door in te loggen op je SuperWifi 2, en onder Instellingen > Systeem op ‘upgrade je apparaat’ te klikken.

De nieuwe KPN Software is alleen beschikbaar voor SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12, V10 of Box 14 die de KPN Software al heeft. Heeft je V10 of Box 12/14 de update nog niet, dan heeft je SuperWifi 2 hem ook nog niet. En krijg je deze update dus ook niet.

Moet ik zelf verder nog iets doen?

Nee. Mocht je, na de update, een probleem ervaren, herstart dan je SuperWifi 2. Dit is meestal voldoende om het probleem te verhelpen.

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren).

Dit probleem hadden wij meteen na de update ook maar met wat gepuzzel opgelost. Zie daarvoor mijn eerdere posts hierboven.

Echter nu hebben wij weer (jouw) onderstaande probleem waarbij de schotels draadloos alleen op 2.4ghz willen verbinden.

Super zo’n update , zit nu met 2 vliegende schotels die niet groen willen worden…. ( Netwerk herstel gedaan & modem herstart ) Beide geen resultaat 

Herstarten modem / schotels geprobeerd maar helpt niet.  Dus ja deze update gaat niet echt vlekkeloos. Dit is natuurlijk nog maar n=2 maar lijkt toch dat er ergens niet helemaal lekker zit in deze update. Hopelijk zijn wij de uitzonderingen.

Later maar eens nog wat dingen proberen. Tips welkom.

Echter vraag ik me af of het volledig klopt?

Want als ik rechtstreeks de wifipunten benader krijg ik bij het wifipunt met de nieuwe software rechtsboven (ondanks verwijzing in de tekst) geen blauwe knop om verbinding te maken met het master apparaat en bij het andere niet geupdate wifipunt wel….

Twijfel beetje of het nu verstandig is om tweede wifipunt ook al te updaten.

Had dit bericht even gemist gisteren, @Carlien10.  Goed dat het uiteindelijk wel gelukt is om de boel weer werkend te krijgen. Ik vraag me even af of de blauwe knop er wel hoort te zijn in de geüpdatete versie. In het screenshot in het topic zelf staat ook geen blauwe knop. En dan kan het dus een tekstfout zijn die nog gecorrigeerd moet worden, of een foutje dat de knop ontbreekt. Neem ik even mee richting het modem & wifi team.

Je kunt het voor nu ook zo laten als je wilt. Ook met verschillende softwareversies werken de apparaten samen, dus daarvoor hoef je het niet per sé te doen. 

^
Dank Erik. Begreep inmiddels dat het klopt dat de knop (vooralsnog) mist.

Uit de topicstart: “ De navigatieknop bij een slave extender om je terug te brengen naar de master wordt niet weergegeven.”

Inmiddels is helaas wel weer een nieuw probleem opgedoken, zie post hierboven: https://community.kpn.com/product-updates/superwifi-2-update-naar-kpn-software-sw2-c-24-07-04-618438/index2.html?postid=8665#post8665

Ja, nadat ik op ‘plaats bericht’ drukte zag ik dat er op pagina twee van het topic al nog meer reacties waren 😅

Bruistablet is scherp, de ontbrekende blauwe knop is inderdaad een bekende beperking. Had ik even overheen gelezen in m'n eigen product update. Heb het voor de extra duidelijkheid nu ook even in het topic vermeld bij het stuk tekst over die melding. Blauwe knop komt dus nog weer terug.

@Zeeuwse,  ik zou jou dan ook aanraden om de installatie dan toch nog een keer te herhalen (ontkoppelen, bekabeld aansluiten, herkoppelen en dan lange tijd aangesloten laten). Als het uitkomt kun je het ook, net als Carlien deed, even een hele nacht zo laten.

Carlien, dat alleen op 2,4GHz verbinden: doen ze dat allebei, of alleen degene die je geüpdatete hebt?

^

Dank je. Allebei de schotels hebben draadloos alleen 2.4G connectie tussen modem en schotels. (Omdat alles nu ok leek had ik de tweede ook maar geupdate. )

De schotel zelf zendt wel uit op 5g maar dat is denk ik niet perse onlogisch.

(Tweede schotel heb ik momenteel even niet aangesloten vandaar rood.)

🖐🏻

Na een nachtje bekabeld te zijn geweest hadden mijn schotels er weer zin in.

Beide kleuren weer mooi groen 🙂 Ook in het overzicht zijn ze weer groen, Of ze nu ook een 5GHZ signaal uitzenden zou ik zo 123 niet weten hoe ik dit kan zien.

Dank je. Allebei de schotels hebben draadloos alleen 2.4G connectie tussen modem en schotels. (Omdat alles nu ok leek had ik de tweede ook maar geupdate. )

En voor deze update hadden ze wel netjes een 5GHz verbinding met het modem, Carlien? Zo ja, ik neem aan dat er qua plaatsing van de schotels niets veranderd is ten opzichte van hiervoor? Zie je ook, als je nu opnieuw bij de topologie kijkt, dat het nog steeds 2,4GHz is? Want, het is niet raar als het in eerste instantie 2,4GHz is. Dat is namelijk wel de wifi interface die als eerste opstart. Maar dan zou ik wel verwachten dat na enige tijd, bij een goede verbinding, de boel overspringt naar 5.

Na een nachtje bekabeld te zijn geweest hadden mijn schotels er weer zin in.

Beide kleuren weer mooi groen 🙂 Ook in het overzicht zijn ze weer groen, Of ze nu ook een 5GHZ signaal uitzenden zou ik zo 123 niet weten hoe ik dit kan zien.

Top, goed om te horen! Ze zenden sowieso in beide frequenties uit. Welke daarvan door je eindapparaat gebruikt wordt hangt af van de omgevingsfactoren (afstand tot de SuperWifi, capaciteit van je eindapparaat, etc.). Je kunt in je eindapparaat, bijvoorbeeld een telefoon, bij de wifi instellingen zien op welke frequentie die verbonden is.

@Erik van KPN

En voor deze update hadden ze wel netjes een 5GHz verbinding met het modem, Carlien? Zo ja, ik neem aan dat er qua plaatsing van de schotels niets veranderd is ten opzichte van hiervoor? Zie je ook, als je nu opnieuw bij de topologie kijkt, dat het nog steeds 2,4GHz is? Want, het is niet raar als het in eerste instantie 2,4GHz is. Dat is namelijk wel de wifi interface die als eerste opstart. Maar dan zou ik wel verwachten dat na enige tijd, bij een goede verbinding, de boel overspringt naar 5.

• Ja voor de update hadden de schotels wel 5G verbinding met de modem. Alles draaide perfekt en stabiel.
  • Plaatsing is ook onveranderd.
  • Ja ik weet dat het signaal eerst 2.4G is en 15-60 min kan duren voordat het 5G wordt. Echter zelfs na uren en een nacht wordt het geen 5G en dus niet groen.
    Voorheen duurde dit hooguit 10-30min.
    Heb het meerdere keren geprobeerd.

Als ik de schotel bekabeld aansluit aan de modem wordt het wel 5G. Koppel ik los en laat de schotel naast de modem staan (enige uren) dan blijft het 2.4G.

Het maakt ook niet uit of ik de schotel reset naar fabrieksinstellingen en weer opnieuw aankoppel en enige uren wacht.

Ik heb 2 aangesloten SW2 op mijn Box 12.

In de web interface kan ik echter geen knop instellingen vinden.

Daardoor kan ik ze dus niet upgraden.

Firmware staat bij allebei op 3.00.31

Ook heb ik het geprobeert dmv een reset van een van de sw2's. Daarna gebeurde er van alles.

Knipperend paars lampje zou volgens de Kpn servicedesk betekenen dat de laatste firmware wordt binnen gehaald.

Na dat dit afgerond was stond de firmware nog steeds op 3.00.31

Gaarne advies.

In arren moede uiteindelijk maar dit gedaan: "Een schone installatie van SuperWifi punten"

Dit is dus inclusief volledige modem reset naar fabrieksinstellingen waarna je al je eigen instellingen weer moet invoeren.

Had ik natuurlijk niet echt veel zin in maar het heeft het gelukkig vooralsnog wel opgelost. :-)

Alles verbindt weer netjes op 5G.

Fijn dat het nu wel weer netjes op 5G zit, @Carlien10. Jammer dat er een reset voor nodig was. Ik neem dit iig even mee in de feedback. 

Ik heb 2 aangesloten SW2 op mijn Box 12.

In de web interface kan ik echter geen knop instellingen vinden.

Daardoor kan ik ze dus niet upgraden.

Firmware staat bij allebei op 3.00.31

Jouw SuperWifi 2 zitten nog op de oude firmware. Dus dan is de upgradeknop ook inderdaad niet beschikbaar. Let op het volgende:

Wie krijgt de update en wanneer?

Deze update is per heden beschikbaar om zelf te updaten. Dit kan door in te loggen op je SuperWifi 2, en onder Instellingen > Systeem op ‘upgrade je apparaat’ te klikken.

De nieuwe KPN Software is alleen beschikbaar voor SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12, V10 of Box 14 die de KPN Software al heeft. Heeft je V10 of Box 12/14 de update nog niet, dan heeft je SuperWifi 2 hem ook nog niet. En krijg je deze update dus ook niet.

De vraag is dan dus of jouw Box 12 al wel op de KPN Software zit? Want als dat niet het geval is, dan gaan je SuperWifi ook niet over.

Ik zou dan graag willen weten hoe de box 12 de KPN software verkrijgt.

Ik voeg de gegevens van het modem ff bij

Je zou nog eens een herstart van de diverse apparaten kunnen proberen @Wil_I_am. Anders zou ik het morgen nog even weer testen.

Box12 en daarna de 2 bedrade wifipunten herstart. Zelfde melding geen nieuwe firmware.
Zal het morgen opnieuw proberen.

Nog steeds geen update ontvangen na 2 dagen.
Modem V12.C.24.05.08 en de SuperWifi2 op 3.00.31

Ik zou dan graag willen weten hoe de box 12 de KPN software verkrijgt.

Heb jij tot voor (relatief) kort wellicht SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik gehad? Of deze nog steeds in gebruik naast je SuperWifi 2? Want bij actief gebruik van SW1 of EW, ga je niet over. Als je ze niet meer gebruikt, kan het even duren voor ons systeem ze niet meer ziet en je dan meeneemt in een updatebatch. 

Zodra dan vervolgens je Box 12 van een update is voorzien, gaan je SuperWifi 2 ook over. Kan zijn dat je ze even moet herinstalleren en ze een poosje bekabeld aangesloten moet laten dan.

Je zou nog eens een herstart van de diverse apparaten kunnen proberen @Wil_I_am. Anders zou ik het morgen nog even weer testen.

Box12 en daarna de 2 bedrade wifipunten herstart. Zelfde melding geen nieuwe firmware.

Dan gaat er bij jou wat mis, @Wil_I_am. Jouw SuperWifi zouden al overgegaan moeten zijn. Heb je ze al eens losgekoppeld en gereset? Herhaal daarna het installatieproces, maar zorg ervoor dat je ze dan beide langer bekabeld aangesloten laat dan bij een reguliere installatie. Dat geeft ze ongestoord de tijd om de update op te halen en uit te voeren.

Dan gaat er bij jou wat mis, @Wil_I_am. Jouw SuperWifi zouden al overgegaan moeten zijn. Heb je ze al eens losgekoppeld en gereset? Herhaal daarna het installatieproces, maar zorg ervoor dat je ze dan beide langer bekabeld aangesloten laat dan bij een reguliere installatie. Dat geeft ze ongestoord de tijd om de update op te halen en uit te voeren.

Na de reset nu beide nieuwe firmware SW2.C.24.07.04. Alleen krijg bij de SuperWifi2 in GUI:

Dit apparaat functioneert in slave mode. Instellingen kunnen worden ingezien, wijzigingen dienen te worden ingegeven op het master apparaat van dit thuisnetwerk. Klik op de blauwe knop om verbinding te maken met het master apparaat.. Neem aan dat ze bedoelen ga naar Box12 om de wifi instellingen aan te passen voor wifi.

Klopt, dat is precies wat er bedoeld wordt. Alleen de blauwe knop mist nog, herstellen we in een volgende update. 

De loginpagina geeft nu, onder de afbeelding, weer of de SuperWifi waar je verbinding mee maakt een master of slave is. Als je SuperWifi verbonden zijn met een KPN modem met de KPN Software, dan zullen de SuperWifi in slave modus zitten. 

Verder hebben we de informatieve melding dat je wijzigingen op het masterapparaat moet doen oranje gemaakt, in plaats van rood. Zodat het er minder uitziet alsof er wat mis is. De blauwe knop waarnaar hier verwezen wordt ontbreekt op het moment echter nog. Die zal later terugkeren.

Gezien de verbeterde features voor stand-alone modus, heb ik de devices laten updaten bij een kennis. De 3 stuks SuperWifi 2 punten hebben nu dus versie SW2.C.24.07.04. Er is alleen een probleem. Thuis heb ik geen KPN meer, en gebruik deze versterkers als access point, wat voorheen eigenlijk, met de vorige firmware versie goed werkte. Na de update heb ik alle SuperWifi 2 punten gereset en gewacht tot ze hadden bepaald wie de master was. Die heb ik vervolgens geconfigureerd. Helaas worden de instellingen helemaal niet overgenomen door de andere SuperWifi 2 punten. Sterker nog, die schakelen hun wifi functionaliteit uit. Ze nemen de SSID’s ook niet over. Gedurende een nacht heb ik het systeem laten “settelen” maar dat heeft niet geholpen. Ik heb nu dus eigenlijk maar 1 werkend SuperWifi 2 punt, en 2 niet werkende SuperWifi 2 punten. Kan iemand mij uitleggen wat de correcte procedure is voor het in gebruik stellen van 3 SuperWifi 2 punten in stand alone modus?

Hmmm, dit zou in de basis wel moeten werken. 

Ik quote mezelf even uit het startbericht:

Om te kunnen werken moet er wel een modem/router aanwezig zijn, maar dat hoeft dan dus geen KPN apparaat te zijn. Ook moet er minimaal 1 SuperWifi punt via een ethernetkabel op die modem/router zijn aangesloten. En die modem/router dient via DHCP de IP-adressering te regelen.

Dit is wel het geval? Wat voor modem/router heb je op dit moment in gebruik?

Als je de andere twee wifipunten (tijdelijk) bekabeld aansluit, nemen ze dan wel de gegevens over van de master?

Wel de noot dat stand alone modus officieel nog niet ondersteund wordt, zoals ook aangegeven in het startbericht. Het kan zijndat er gekke dingen gebeuren.

Ik gebruik een door Odido meegeleverde Zyxel router (EX5601-T1) @Erik van KPN . Het SuperWifi 2 punt is aangesloten op de router, en ze krijgen ook een IP adres. Op het moment dat ik een 2e SuperWifi 2 punt aansluit, dan zie ik dat die “slave” wordt, en is dan ook via instellen.local te zien als onderdeel van het netwerk. Dat SuperWifi 2 punt krijgt ook netjes een IP adres en is ook in te zien via de webinterface. De instellingen van de master worden echter niet meegenomen. Sterker nog, de wifi in het 2e SuperWifi 2 punt wordt uitgeschakeld. 

master login pagina
Slave die niets overneemt
Master overzichtpagina

Sterker nog, de wifi in het 2e SuperWifi 2 punt wordt uitgeschakeld. 

Bekend probleem. Die stand-alone mode werkt niet goed. Is bij mij ook zo.

Dat is vervelend @Nick83 , want nu heb ik geen dekkend netwerk meer  🤣 Als er een manier bestaat om het te fixen al wachtende op nieuwe firmware, dan hoor ik dat graag. Ik hoop dat iemand mij instructies kan geven hoe dat te doen. Ik heb ondertussen van alles geprobeerd. Thuisnetwerk herstarten, Reset thuisnetwerk, Reset apparaat, Reset wifi… 

Ik heb hier op het moment geen oplossing voor, @mladenijs. Ik ga het natuurlijk sowieso doorgeven aan het modemteam. Want met hoe ik de release notes interpreteer kunnen er rare dingen gebeuren maar zou de basisfunctionaliteit wel moeten werken. Ik kom er op terug als ik verdere info heb.

Geweldig @Erik van KPN , ik vind ook dat de basis moet werken, en dat doet het nu niet. Wifi is geheel uitgeschakeld op de wifi punten en is niet in te schakelen op de slaves (dus de bug zit er nog steeds in), en ze nemen de gegevens van de master niet mee. Ik hoor het graag wanneer er een update beschikbaar is, zodat ik de units kan bijwerken (bij de kennis met een KPN netwerk).

Wel apart dat er 1 is die wel zijn taak doet. Dit soort wifi mesh producten gebaseerd op master slave verhouding lopen continue gegevens te synchroniseren. Als hier een bug in zit dan wordt er dus ook continue een foute status rondgepompt.

Ik vraag me af of de reset na de update nog heeft plaatsgevonden terwijl ze nog waren verbonden op de kpn aansluiting  bij de kennis?

Wat nog geprobeerd kan worden is om ze allemaal per stuk te isoleren tijdens de resetroutine. Puur om uit te sluiten dat ze elkaar verkeerde informatie toespelen. De (verkeerde) te synchroniseren informatie kan via ethernet of via wifi onderling verlopen.

Pas de volgende volgorde toe:

Trek alles los qua ethernetkabels.

Zet 2 van de 3 sw2 uit via de powerknop.

Diegene die nog aan is resetten via het resetgaatje. Ingedrukt houden totdat deze 5 x rood knippert. 

Dan opnieuw laten opstarten  totdat deze eindigt met paarse led. Bevestiging dat deze fabrieksstand staat.

Deze nu uitzetten via powerknop.

Nu dezelfde procedure per sw2 volgen. Dus niet 2 tegelijk aanzetten en zonder ethernetkabels.

Als ze alle paars zijn en uitgezet middels de powerknop dan zouden we nu dus 3 sw2 moeten hebben in fabrieksstand  die elkaar tussentijds geen verkeerde informatie hebben kunnen toespelen.

Nu 1 van de 3 via ethernet verbinden met de zyxel router zodat deze zich als master kan vestigen.

Als deze is opgestart en bereikbaar is via de browser dan nummer 2 erbij via ethernet aangesloten.

Nu verifieren of deze zich nu voegt naar de bestaande master.

Als het goed gaat dan nummer 3 erbij via ethernet.

Het lijkt nogal omslachtige volgorde maar het is om uit te sluiten of ze elkaar beinvloeden vanwege een bug en of het helpt is ook niet zeker.