Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.08

Categorie:SuperWifi 2
  • September 8, 2025
  • 225 reacties
  • 6483 keer bekeken
Toon eerste bericht

225 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 17, 2025

Mijn SW2 punten blijven verdwijnen uit de topologie, ook geen enkel apparaat lijkt nog met ze te verbinden. De LED blijft wel gewoon groen. Zet ik ze een keer uit en aan dan staan ze wel weer in de topologie maar dan zijn ze rood met de tekst "Dit apparaat is niet succesvol aan het thuisnetwerk gekoppeld. Herhaal de doe-het-zelf installatie en gebruik de aangeleverde internetkabel."

Dit heb ik nu al tig keer gehad, enige oplossing is dan het thuisnetwerk resetten in de Box12 en de SW2 punten resetten en opnieuw bekabeld koppelen met de Box12. Ze staan dan een uur bekabeld aan de Box12 voordat ze weer draadloos gaan. Ze werken dan een week goed.

Ben er ondertussen wel een beetje klaar mee om dit wekelijks te doen. Heb een bult geld betaald voor die 2 SW2 punten maar zo heb ik er vrij weinig aan.

Box12 heeft V12.C.25.06.06

SW2 punten SW2.C.25.05.08

Als ik het goed lees staat dit dus los van updates maar werken de SW's  gemiddeld een week goed en dan moet je alles weer resetten. Begrijp ik dat goed? 

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • September 17, 2025

Mijn SW2 punten blijven verdwijnen uit de topologie, ook geen enkel apparaat lijkt nog met ze te verbinden. De LED blijft wel gewoon groen. Zet ik ze een keer uit en aan dan staan ze wel weer in de topologie maar dan zijn ze rood met de tekst "Dit apparaat is niet succesvol aan het thuisnetwerk gekoppeld. Herhaal de doe-het-zelf installatie en gebruik de aangeleverde internetkabel."

Dit heb ik nu al tig keer gehad, enige oplossing is dan het thuisnetwerk resetten in de Box12 en de SW2 punten resetten en opnieuw bekabeld koppelen met de Box12. Ze staan dan een uur bekabeld aan de Box12 voordat ze weer draadloos gaan. Ze werken dan een week goed.

Ben er ondertussen wel een beetje klaar mee om dit wekelijks te doen. Heb een bult geld betaald voor die 2 SW2 punten maar zo heb ik er vrij weinig aan.

Als ik het goed lees staat dit dus los van updates maar werken de SW's  gemiddeld een week goed en dan moet je alles weer resetten. Begrijp ik dat goed? 

Ja, maar in het verleden werkte ze perfect. Het is begonnen na een update. Of dit een update van de Box12 of de SW2 punten was weet ik niet.

mladenijs
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 17, 2025

Ik merk dat ze stabiel worden als je de 5Ghz bandbreedte instelt op 80Mhz en NIET op 160. 

Leen59
Wijsgeer
  • September 17, 2025

Dat wordt ook aanbevolen bij de instellingen van het modem.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 17, 2025

Ik merk dat ze stabiel worden als je de 5Ghz bandbreedte instelt op 80Mhz en NIET op 160. 

Zou je dit nog eens kunnen bekijken ​@j3roentje? Mocht dat niet voor verbetering zorgen, zou je hier dan een nieuw topic voor aan kunnen maken zodat we hier even wat dieper in kunnen duiken? Dit issue speelde al voor de update die we in deze product update behandelen, en staat hier dus los van.

• Topper
  • September 17, 2025

Waar stel ik dat in dan, op een V10 modem?

mladenijs
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 18, 2025

Ik ken die modem niet, maar bij de Wifi punten kun je dat instellen bij wifi signaal. Hopelijk kun je dat vinden.

• Topper
  • September 18, 2025

Ik ken die modem niet, maar bij de Wifi punten kun je dat instellen bij wifi signaal. Hopelijk kun je dat vinden.

Gevonden. Dank je.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 18, 2025

Ja, maar in het verleden werkte ze perfect. Het is begonnen na een update. Of dit een update van de Box12 of de SW2 punten was weet ik niet.

Hier een uurtje geleden exact het zelfde meegemaakt, met als gevolg dat ik weer stroom van de V12 mag halen, even wachten en stroom er weer erop zetten,  dit speelt al een firmware of 3 en begint enorm vervelend te worden!

Maar hier “communiceren “  het SW punt in de woonkamer en het SW punt in de keuken met elkaar zeg maar ( ze kleuren op exact zelfde tijden en lengte blauw) , maar volgens KPN is dat geen probleem.

En dat gedeelte vond KPN erg leuk om als eigen topic vanaf hier af te scheiden.

Leen59
Wijsgeer
  • September 18, 2025

@ivo46 , heb je het modem al eens een echte reset gegeven? Stroom eraf en er weer op is alleen een herstart, geen reset.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 18, 2025

@ivo46 , heb je het modem al eens een echte reset gegeven? Stroom eraf en er weer op is alleen een herstart, geen reset.

Yep zelfs al een paar keer en dat heeft een maand of 4 geleden ook monteur van KPN ook gedaan, want probleem speelt al een tijdje.

Reset met sate prikker achter in reset modem gaatje net zolang ding uit gaat enz enz enz

En ook een nieuwe adapter aangesloten op V12 modem.

Forum|alt.badge.img

Sinds de update ervaar ik het volgende probleem. Ik gebruik naast de Experia V10-modem nog 4 SuperWifi-punten. Eén daarvan staat bekabeld naast de modem in de woonkamer, twee staan op de eerste verdieping en de vierde op zolder.

Na de update werkt de Experia V10 als Master, maar ik merk dat alle apparaten alleen verbinding maken met de modem en het SuperWifi-punt dat bekabeld is aangesloten. De andere drie SuperWifi-punten staan wel online en gesynchroniseerd, maar geen enkel apparaat wil ermee verbinden. Dit vind ik vreemd.

Bijvoorbeeld: als ik op zolder met mijn Galaxy S22 zit(op zolder heb ik ook een sw staan), blijft deze verbonden met het SuperWifi-punt in de woonkamer beneden. Ik heb het thuisnetwerk al meerdere keren herstart, maar dat lost het probleem niet op. Alle apparaten blijven alleen verbinden met de modem en het bekabelde SuperWifi-punt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • September 22, 2025

Ik heb ongeveer dezelfde klachten maar dan met de kpn box 12.

Het lijkt wel of de “elasticiteit” verdwenen is. Wat bedoel ik hier precies mee.

Als ik een wifipunt aan de andere kant van de woning zet (15 meter) heeft het wifipunt 5 ghz contact. Echter mijn wifi apparaten blijven op de wifi van de kpn box staan. De optimaliteit wordt dus niet gezocht.

Alle wifi apparaten blijven op de kpn box 12 staan. De wifipunten blijven leeg.

Conclusie op de 1 of andere manier is de elasticiteit verdwenen. De wifipunten zoeken dus niet naar apparaten!

Om te kijken hoe de wifipunten nu reargeren als ik de wifi op de box 12 uitzet heb ik een 15 minuten de wifi op de box 12 uitgezet.

De wifipunten blijven in het rood staan zenden dus niet zelfstandig uit. Als ik de wifi op de box 12 aanzet dan komen ook de wifipunten online.

Conclusie mijnerzijds.

De wifipunten kunnen niet zonder de wifi van de box 12.

Dat zou toch niet de bedoeling moeten zijn?

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 22, 2025

Waar het op neer komt, is dat de eigen software van KPN welke ze op de wifipunten en de modems hebben gewoon bagger is .

Ik heb het hier al eerder en zo vaak gemeld en ben eigenlijk wel blij dat steeds meer gebruikers dezelfde problemen hebben.

Herstarten, resetten het is maar een tijdelijke oplossing , na een weekje of zo dan gaat het weer verkeerd.

Ik heb hier 4 SW punten 2 bekabeld en 2 via 5GHZ,  die van de woonkamer is bekabeld en in keuken staat er 1 die draadloos is , en die 2 punten staan paar keer op een dag op zelfde moment en exact even lang blauw te knipperen.

Krijg je te horen, ja maar je bent ingelogd op het SW punt,  ( nee want die zijn slave) en verder sta ik er bij en zit niet achter laptop of wat dan ook,  dus nee niet inglogd.

Dan nog dat bijvoorbeeld mijn pixel 9a gewoon op V12 modem blijft en software blijft maar aangeven dat ik mijn pixel 9a via de UTP kabel heb aangesloten.

Mijn slaapkamer en woonkamer zouden volgens software beiden op ethernetpoort 1 zitten en dat klopt ook niet, de ene zit op 1 de andere op ethernetpoort 4

Omdat KPN steeds meer wilt verdienen of rug van de klant , zou je een Fritz box kunnen huren, want gratis doen ze niet aan , ongeacht dat de eigen spullen bagger zijn .

Maar goed , misschien een firmware of 6 verder hebben ze het eindelijk onder de knie

Jasper van KPN
Moderator

Als de SuperWifi punten en het modem allemaal op de laatste beschikbare versie zitten zouden ze goed samen moeten werken. Als het modem of de SuperWifi niet de laatste versie heeft kan het soms voorkomen dat ze niet goed samenwerken. Hebben alle apparaten bij jullie de nieuwste versie?

@Inconfundible op de vorige pagina had je een ander probleem met 1 SuperWifi punt, toen werkte dat om het thuisnetwerk te herstellen via het modem. Had je dat nu ook alweer gedaan? 

Had jij die optie ook al geprobeerd ​@Marcthin?

Als dat niet lukt kunnen jullie de SuperWifi punten ook helemaal opnieuw installeren via deze stappen: 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 22, 2025

Als de SuperWifi punten en het modem allemaal op de laatste beschikbare versie zitten zouden ze goed samen moeten werken. Als het modem of de SuperWifi niet de laatste versie heeft kan het soms voorkomen dat ze niet goed samenwerken. Hebben alle apparaten bij jullie de nieuwste versie?

@Inconfundible op de vorige pagina had je een ander probleem met 1 SuperWifi punt, toen werkte dat om het thuisnetwerk te herstellen via het modem. Had je dat nu ook alweer gedaan? 

Als dat niet lukt kunnen jullie de SuperWifi punten ook helemaal opnieuw installeren via deze stappen: 

Lolbroek,  hier in ieder geval alle SW punten op de laatste versie SW2.C.25.05.08 en V12 modem V12.C.25.06.06.

Al paar keer een hard reset gegeven , ( sate prikker in reset puntje modem) en herstart kan je om de 1,5 weken uitvoeren.

Ik vind persoonlijk dat ik totaal niet serieus genomen wordt 

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • September 22, 2025

ivo46 en jasper,

Ik heb beide wifipunten bij de initialisatie van het kpn modem 12 opnieuw geresed.

Vanmorgen alleen het modem een restart gegeven, het apparaat niet het thuisnetwerk.

Zaken blijven zoals zij waren. Wifi punten kunnen niet zonder modem en hun elasticiteit is verdwenen.

Ik ga niet opnieuw resetten want dat geeft geen meerwaarde.

De firmware is bijgewerkt tot de laatste uitgave,

Ik denk echt dat de firmware verbetering behoeft zeker op het gebied van het netwerk. Het dunamisch zoeken is mijns inziens verdwenen.

Ook heel vreemd is dat de wifipunten niet zonder het modem kunnen functioneren!

Forum|alt.badge.img

Dat is toen gelukt: ik kreeg de SuperWifi online en synced. Het modem en de SuperWifi-punten draaien allemaal op de nieuwste softwareversie.
Wat me wel opvalt, is dat ik iedere keer na een herstart van het thuisnetwerk problemen heb met één van de SuperWifi-punten. Er blijft er altijd eentje rood knipperen.
Daarnaast zie ik bij de verbonden apparaten ook toestellen staan die volgens het overzicht bekabeld zijn aangesloten, terwijl dat niet het geval is. Kortom: er gaat duidelijk iets mis.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 22, 2025

ivo46 en jasper,

Ik heb beide wifipunten bij de initialisatie van het kpn modem 12 opnieuw geresed.

Vanmorgen alleen het modem een restart gegeven, het apparaat niet het thuisnetwerk.

Zaken blijven zoals zij waren. Wifi punten kunnen niet zonder modem en hun elasticiteit is verdwenen.

Ik ga niet opnieuw resetten want dat geeft geen meerwaarde.

De firmware is bijgewerkt tot de laatste uitgave,

Ik denk echt dat de firmware verbetering behoeft zeker op het gebied van het netwerk. Het dunamisch zoeken is mijns inziens verdwenen.

Ook heel vreemd is dat de wifipunten niet zonder het modem kunnen functioneren!

Het enige wat bij jou helpt , is echt een harde reset, dus met bijv paperclip in resetgaatje van je modem net zolang deze helemaal uitgaat.

Dan modem oplaten starten met al je wifipunten ( die dus niet verwijderen).

Het kan zijn dat je niet bekabelde wifipunten zo n 5 minuten na het opstarten oranje blijven branden, maar  die worden later vanzelf groen

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 22, 2025

Dat is toen gelukt: ik kreeg de SuperWifi online en synced. Het modem en de SuperWifi-punten draaien allemaal op de nieuwste softwareversie.
Wat me wel opvalt, is dat ik iedere keer na een herstart van het thuisnetwerk problemen heb met één van de SuperWifi-punten. Er blijft er altijd eentje rood knipperen.
Daarnaast zie ik bij de verbonden apparaten ook toestellen staan die volgens het overzicht bekabeld zijn aangesloten, terwijl dat niet het geval is. Kortom: er gaat duidelijk iets mis.

Dat rood blijven knipperen van 1 wifi punt heeft monteur hier opgelost door die te vervangen, want goede man had meer dan half uur geprobeerd kreng weer werkende te krijgen

Maar je zou wifipunt nog kunnen ontkoppelen , dan weer je modem een hard reset te geven en dan alles weer rustig opnieuw oplaten starten.

Als wifipunt dan nog rood blijft knipperen die nog een keer een hard reset geven ( gaatje achterzijde net zo lang deze uit is ) en dan via utp kabel verbinden met je modem en weer oplaten starten en dan een half het kring aan modem laten hangen.

Als dit allemaal niet lukt, dan is ding gewoon naar de eeuwige jachtvelden vertrokken

Jasper van KPN
Moderator

Voor een rood lampje zijn verschillende dingen mogelijk, vaak is het daarbij niet nodig om het te vervangen. Hier worden daar een aantal stappen voor genoemd die als eerste geprobeerd kunnen worden: 

In sommige gevallen wel, zoals bij Ivo. Maar meestal niet.

Dat klopt, dat staat bij de Product Update van de Box 12 genoemd als een bekende bevinding. Daar wordt nog aan gewerkt dus.

Al paar keer een hard reset gegeven , ( sate prikker in reset puntje modem) en herstart kan je om de 1,5 weken uitvoeren.

Alleen de SuperWifi's, of ook het modem zoals wordt beschreven in het bericht waar ik naar verwijs? Wij zien niet wat jij ziet, alleen wat je vertelt. Als je iets niet noemt weten we het niet.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • September 22, 2025

Wat heb ik tot dusver ondervonden nadat ik 1 van de wifipunten bekabelt heb aangesloten.

1. Wifipunt bekabelt aangesloten aan modem plaats naast modem
  2. Andere wifipunt verder ongemoeid gelaten en staat op de 1e etage van de woning
  3. Wifi op de box 12 uitgezet.
  4. Niet geresed ook niet opnieuw opgestart (apparaat of thuisnetwerk)
  5. Testen op HP laptop en samsung smartphone. Beide verbindingen zeer snel en er wordt dynamisch gezocht naar de snelste verbinding.
  6. Smart tv staat aan en zoekt naar de beneden etage naar het wifipunt naast modem wordt in de thuisnetwerkstructuur gezien als poort 4 wat logisch is omdat het wifi punt op die poort is aangesloten. Krijgt hierdoor waarschijnlijk een boost!
  7. De wifipunten wel op het snelste kanaal gezet voor wat betreft 5 ghz. Staan op 100% hetgeen een mooi resultaat is.

Dit zijn mijn bevindingen.

Conclusie mijnerzijds is dat de wifi op de box 12 welke uit staat een betere spreiding en betere wifi kwaliteit tot gevolg heeft. 

De confuguratie laat ik nu een week met rust en ga bezien of deze stabiel blijft.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 22, 2025

Voor een rood lampje zijn verschillende dingen mogelijk, vaak is het daarbij niet nodig om het te vervangen. Hier worden daar een aantal stappen voor genoemd die als eerste geprobeerd kunnen worden: 

In sommige gevallen wel, zoals bij Ivo. Maar meestal niet.

Dat klopt, dat staat bij de Product Update van de Box 12 genoemd als een bekende bevinding. Daar wordt nog aan gewerkt dus.

Alleen de SuperWifi's, of ook het modem zoals wordt beschreven in het bericht waar ik naar verwijs? Wij zien niet wat jij ziet, alleen wat je vertelt. Als je iets niet noemt weten we het niet.

Ik moet dan de V12 resetten,  sorry voor mijn onduidelijkheid 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

@ivo46 zou je dit in je eigen topic eens willen toelichten? Ik denk dat dat overzichtelijker is dan dit in de Product update te doen. Vanuit daar nemen we feedback over de firmware ook gewoon mee.

@Marcthin ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Forum|alt.badge.img

Gistermiddag heb ik de modem en de SuperWifi-punten gereset en daarna één voor één opnieuw gekoppeld. Tot nu toe werkt alles naar behoren. Ook heb ik de wifi van de modem uitgezet, waardoor alle apparaten nu netjes worden verbonden en verdeeld over de SuperWifi-punten. Hopelijk blijft dat zo🙏🏾