Skip to main content
Beantwoord

Gebruikerservaring KPN TV+ Box

• 19 januari 2025
  • 10 reacties
  • 249 keer bekeken

De KPN TV+ box is duidelijk niet bepaald foutloos. Hier een lijstje met mijn ervaringen:

• Heel regelmatig mag ik bij het NOS Journaal niet vooruit spoelen, terwijl dat normaliter wel mag. Ook andere zenders zonder dergelijke restrictie, zoals Discovery en Nat Geo, hebben regelmatig dit probleem.
    NOS: Voor deze zender is het niet toegestaan vooruit te spoelen

• Foute zender informatie treed soms op, hier een voorbeeld:
    Is het NPO1 of RTL4 ?
  • Beide bovenstaande fouten zouden wel eens gerelateerd aan elkaar kunnen zijn; bij zender wisseling wordt niet alles goed gezet.
  • Als de TV+ box lang aangestaan heeft (zonder dat de TV aanstond), krijg ik vaak beeld met geluid in horten en stoten, als in 2s bevroren en dan 1/4s beeld en geluid. de TV-box uit en aanzetten is de enigste remedie die werkt.
  • Ook komt het voor dat bij aanzetten van de TV en de TV+-box stond al even aan, er wel beeld is maar geen geluid komt. Ook dan kan niks gedaan worden om het goed te laten komen, anders dan de box even spanningsloos te maken, en de 45s startup tijd te incasseren.
  • Nog steeds zijn er crashes, bevriezing van beeld en na een tijdje een automatische herstart.
  • Erg vervelend zijn de vier app toetsen en de zoek toets op de afstandsbediening, die onmiddellijk alles onderbreken van wat je aan het kijken was om na enige tijd een registratie scherm te laten zien. Ik zit op die streamingsdiensten niet te wachten. Ik zou willen dat die toets functie ge-disabled zou kunnen worden. Bij een zender kanaal wisseling krijg je wel een melding als je niet-real-time aan het kijken bent. Als dat voor een app toets ook zou kunnen is dat zeker een verbetering.
  • Van TV naar Radio luisteren is met 1 toets, maar terug naar TV is omslachtig en de laatst TV zender wordt niet onthouden. De laatst gebruikte Radio zender gelukkig wel.

Ter info: mijn TV-boxen zijn met Ethernet direct op een poort van de Experiabox v10 aangesloten. Firmware versie is 0.32.12, en KPN TV+ launcher versie is 1.171.4.

Ik hoop dat de ontwikkel en test teams dit mee kunnen nemen

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Rob5500, welkom op onze community! Ik neem je feedback mee naar de ontwikkelaars.
Op onze product updates pagina kun je alles vinden over de veranderingen en updates van onze TV ontvangers. Je kunt je er daar ook op abonneren!

Bekijk origineel

10 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
  • Moderator
  • 15421 reacties
  • Antwoord
  • 22 januari 2025

Hoi ​@Rob5500, welkom op onze community! Ik neem je feedback mee naar de ontwikkelaars.
Op onze product updates pagina kun je alles vinden over de veranderingen en updates van onze TV ontvangers. Je kunt je er daar ook op abonneren!

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1115 reacties
  • 24 januari 2025
Rob5500 schreef:
  • Als de TV+ box lang aangestaan heeft (zonder dat de TV aanstond) ...

Dat zou natuurlijk geen problemen mogen geven, maar toch kan het zogenaamde “HDMI CEC” daar misschien helpen. En dat vind ik hoe dan ook handig, want dan gaat de TV+ Box hopelijk uit zodra je je televisie uitzet. (En andersom, en hetzelfde bij aanzetten.) Scheelt indrukken van een knopje (en geeft hopelijk ook automatisch de goede HDMI ingang). En scheelt onnodig streamen van iets dat je niet kijkt. ♻️

In de TV+ Box is HDMI CEC verstopt in de beeldinstellingen en staat het standaard uit. In je televisie heet het misschien anders, en staat het standaard misschien al aan.

Rob5500 schreef:
  • Van TV naar Radio luisteren is met 1 toets, maar terug naar TV is omslachtig en de laatst TV zender wordt niet onthouden.

Omdat de laatste zender toch niet onthouden wordt: je kunt gewoon bijvoorbeeld “1” drukken om naar NPO 1 te gaan. Maar dat wist je vast wel.

Trouwens, de Comfort+ voor TV+ afstandsbediening heeft wel zo’n “tv” knopje, maar die mist dan weer andere handige knoppen.

• Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 24 januari 2025

Die HDMI CEC instelling is mij bekend, maar geeft verschillend effect op de twee TVs die ik heb,  en werkt slecht met energie besparingsmodus (45 s ‘opwarmtijd’), en met ons gebruik (tv programma (en reclames) door laten lopen maar tv uit als we een tijdje weg zijn, terug spoelen als we terug zijn). Mijn Samsung TV in de leefkeuken gaat wel aan als de tv+ box aan gaat, maar niet andersom. Mijn LG OLED TV gaat vaak pas later in de avond aan, waardoor de energie besparingsmodus zin heeft. Daarom hier geen CEC geactiveerd, ook omdat daar andere media bronnen zijn.

Het vergeten van de laatste TV zender is is vervelend, omdat bij het oppakken van de AB weleens per ongeluk de radio toets, die zit rechts-onder, ingedrukt wordt. Dat je met cijfer-ingave weer naar de TV terug kan, is bekend, maar niet altijd weet ik meer naar welke zender zat te kijken, en dat is frustrerend, zeker omdat het met een ongelukje begon. En als je met tijdvertraging aan het kijken was, ben je die tijdslijn voorgoed kwijt, wat nog veel ergerlijker kan zijn.

Die Comfort+ TV AB is best wel een goede hint. Die heeft die ergerlijke APP toetsen niet (waar bepaalde streaming diensten reclame voor hun product moeten maken), en andere toetsen die het kijken met tijdsvertraging zonder vragen onmiddellijk verbreken (zoals ook HOME, RADIO) die nu meer in het midden zitten, met een kleinere kans op per-ongelijke bediening.

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1115 reacties
  • 24 januari 2025
Rob5500 schreef:

Mijn Samsung TV in de leefkeuken gaat wel aan als de tv+ box aan gaat, maar niet andersom.

Op zich is dat genoeg? Hoef je de knop linksboven op de KPN afstandsbediening niet meer te gebruiken. 🤓 Maar ik lees natuurlijk dat je meer dingen getest hebt.

Rob5500 schreef:

Het vergeten van de laatste TV zender is is vervelend, omdat bij het oppakken van de AB weleens per ongeluk de radio toets, die zit rechts-onder, ingedrukt wordt.

In dat specifieke geval is de “terug” knop misschien handig. Die wisselt tussen de laatste twee zenders en gaat dan dus van radio terug naar de televisie.

Rob5500 schreef:

als je met tijdvertraging aan het kijken was, ben je die tijdslijn voorgoed kwijt

Dat zou niet zo mogen zijn:

Erik van KPN schreef:

Wel is het nu zo dat er bij het drukken op deze knoppen een bookmark wordt opgeslagen waar je was bij het Terugkijken. Zodat je wel gewoon verder kunt waar je was gebleven als je Terugkijken opnieuw start.

Rob5500 schreef:

Die Comfort+ TV AB is best wel een goede hint. Die heeft die ergerlijke APP toetsen niet (waar bepaalde streaming diensten reclame voor hun product moeten maken), en andere toetsen die het kijken met tijdsvertraging zonder vragen onmiddellijk verbreken (zoals ook HOME, RADIO) die nu meer in het midden zitten, met een kleinere kans op per-ongelijke bediening.

Zoals al gemeld, maar voor de zekerheid: let op dat je dan andere handige knoppen kwijtraakt. Waardoor bijvoorbeeld kijken vanaf het begin (de groene knop), opnemen, en navigeren door de gids wat moeilijker worden. Overigens vind ik de knoppen van de Comfort+ stukken beter dan die van de standaard witte afstandsbediening.

ArnoK
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 42 reacties
  • 25 januari 2025

In zijn algemeenheid kan ik zeggen, na een jaar de TV+ box te hebben gebruikt, dat ik spijt heb als haren op m’n hoofd dat ik ben overgestapt. Het is gewoon een wanproduct, niet klaar voor de grote markt, ook nooit geweest. En het ergste is dat KPN geen mededogen kent en je je oude ontvanger niet wil teruggeven.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 25 januari 2025

Daar zijn de meningen dan over verdeeld ​@ArnoK .  Vanaf dag één nooit een probleem gehad. Dat wil niet zeggen dat niemand problemen heeft maar om te stellen dat het een wanproducht is gaat te ver.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2683 reacties
  • 25 januari 2025

Toen ik de tv+ box in de pilot had, was ikzelf op zich tevreden over het apparaat. Mijn vrouw niet, want zij vond het menu en de werking ervan vreselijk. En zelf vond ik toen het menu ook niet lekker werken: Vaak moeten klikken om ergens te komen.

Dat sommige gebruikers tegen problemen aanlopen, verbaast mij niets. Alleen al het feit dat het apparaat op veel verschillende manieren is aan te sluiten, kan voor gebruikersissues leiden. Bij het beëindigen van de pilot heb ik al gemeld dat ik het vermoeden had dat de helpdesk het nog heel druk zou kunnen krijgen om de tv+ box te ondersteunen. Dat er nu door de helpdesk nogal eens naar dit forum wordt verwezen is begrijpelijk, maar is eigenlijk niet de juiste manier, vind ik.

wjb
Superuser
  • 74509 reacties
  • 25 januari 2025
Arjan van B schreef:
Rob5500 schreef:

Het vergeten van de laatste TV zender is is vervelend, omdat bij het oppakken van de AB weleens per ongeluk de radio toets, die zit rechts-onder, ingedrukt wordt.

In dat specifieke geval is de “terug” knop misschien handig. Die wisselt tussen de laatste twee zenders en gaat dan dus van radio terug naar de televisie.

Maar ook niet meer als je ook een keer van radiozender gewisseld bent.

De comfort+ afstandsbediening heeft ook een "TV" knop. Ik zou het heel prettig vinden als deze knop je terugbrengt naar de laatst gekeken televisiezender. Misschien is dat zelfs al zo, ik zal het zo even controleren.

Edit: Ik heb even gekeken of de TV knop je terugbrengt naar de laatst gekeken televisiezender en dat is inderdaad het geval.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21
Rob5500 schreef:

De KPN TV+ box is duidelijk niet bepaald foutloos. Hier een lijstje met mijn ervaringen:​​​​​

• Erg vervelend zijn de vier app toetsen en de zoek toets op de afstandsbediening, die onmiddellijk alles onderbreken van wat je aan het kijken was om na enige tijd een registratie scherm te laten zien. Ik zit op die streamingsdiensten niet te wachten. Ik zou willen dat die toets functie ge-disabled zou kunnen worden. Bij een zender kanaal wisseling krijg je wel een melding als je niet-real-time aan het kijken bent. Als dat voor een app toets ook zou kunnen is dat zeker een verbetering.

Hoi ​@Rob5500, ik heb alvast een reactie op een paar punten, de vier app toetsen die ongestoord een app openen zijn een vereiste vanuit google om android te kunnen draaien op de ontvanger.

Het issue bij het aanzetten van je TV als de ontvanger aan stond zou ook nog een verbindingsissue kunnen zijn.
Je noemt al dat je beide ontvangers bekabeld op je V10 zitten, daar zit niks tussen van een switch of router?  Gebruik je verder nog netwerkapparatuur naast je V10? Hebben beide ontvangers dit?

• Auteur
  • Topper
  • 21 reacties
  • 18 februari 2025
Thomas van KPN schreef:
Rob5500 schreef:

De KPN TV+ box is duidelijk niet bepaald foutloos. Hier een lijstje met mijn ervaringen:​​​​​

Hoi ​@Rob5500, ik heb alvast een reactie op een paar punten, de vier app toetsen die ongestoord een app openen zijn een vereiste vanuit google om android te kunnen draaien op de ontvanger.

En dat geldt natuurlijk ook voor die app toetsen op de AB die een bepaald streaming product promoten. wat mij betreft is dat hoogst ongewenste bemoeienis van big tech.

Nogmaals ik zit daar niet op te wachten en ik wil ze het liefst kwijt. Ze zitten mij echt in de weg! Als de AB open te maken zou zijn, zou ik gelijk het spoortje onder de toets doorkrassen.

Ik heb mijn AB al wat aangepast:

Ergonomisch gezien is het een draak van een apparaat. Hij is veel te lang om met één hand te bedienen, en als je ‘m op tafel neerlegt, kantelt hij bij het indrukken van enige toets uit het midden. De volume en programma toetsen zijn lastig blind te vinden. Ik overweeg om m’n Dremel tool ter hand te nemen…

De Comfort+ voor TV+ afstandsbediening heeft niet die gewraakte app toetsen, dus zo kan het ook. Het heeft helaas niet de Play-pause-fast-forward-reverse toetsen, die best veel gebruikt worden.

Reageer