Skip to main content
Beantwoord

Kan ik de modem in de kamer via COAX aansluiten op het glasvezelkastje in de meterkast?

• 5 april 2025
  • 29 reacties
  • 181 keer bekeken

Ik heb een vraag; ik ga over twee weken over van Ziggo naar KPN. De glasvezelbox is in de meterkast in de hal. Daar is ook de coax doorverbinding van mijn huidige ziggo abbonement met een verbindinding met coax kabel naar de woonkamer. Ik wil niet(kan niet makkelijk) een nieuwe kabel trekken naar de woonkamer. Kan ik op de KPN box in de meterkas de coax aansluiten waardoor ik het modem in de woonkamer kan hebben? Dit ook ivm het televisiekastje, waarvoor ik alle kabels al heb liggen.

Beste antwoord door bnh

Guy S schreef:
bnh schreef:
Guy S schreef:

Top. Ik heb net gekeken inderdaad. En als ik het modem in de meterkast laat zou de TV via wifi werken. Ik heb twee wifipods, de kleine 6 hoekige die in het stopcontact gaan, van ziggo afgenomen destijds. Ik hoop dat die ook met het nieuwe modem kunnen werken. Anders moet ik inderdaad nieuwe pods gaa regelen..

Ik zou voor de beste mesh werking 1 of 2 SuperWiFi2 points bestellen. Als klant kan je ze huren of kopen voor 65 per stuk.

Dus die mesh boxjes van ziggo gaan niet werken?

Dan moet je de wifi van de router zelf uitzetten, dan werkt het. Hoe goed het gaat werken, geen idee.. 

Bekijk origineel

29 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 375 reacties
  • 5 april 2025

nee dit is helaas niet mogelijk. de KPN Box wordt via een UTP kabel aangesloten op het glasvezel kastje. als je de router dus in de woonkamer wilt hebben, dan zal die Coax kabel toch echt vervangen moeten worden door een UTP kabel.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2366 reacties
  • 5 april 2025

Er moet een normale LAN kabel getrokken worden, kan de KPN monteur dit niet realiseren voor u of is het technisch onmogelijk ?

• 3640 reacties
  • 5 april 2025
bnh schreef:

Er moet een normale LAN kabel getrokken worden, kan de KPN monteur dit niet realiseren voor u of is het technisch onmogelijk ?

Dat kan een KPN monteur. Later als je weer terug gaat naar Ziggo kun je bij Ziggo ook gebruik blijven maken van de utp kabel. Want Ziggo heeft tegenwoordig ook tv ontvangers die via utp verbonden zijn.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2366 reacties
  • 5 april 2025
Marlon92 schreef:
bnh schreef:

Dat kan een KPN monteur. Later als je weer terug gaat naar Ziggo kun je bij Ziggo ook gebruik blijven maken van de utp kabel. Want Ziggo heeft tegenwoordig ook tv ontvangers die via utp verbonden zijn.

Ja, dat de monteur dit kan, weet ik uiteraard. De vraagstelling was meer aan TS gericht, of dit technisch mogelijk is, of dat TS het gewoon zelf niet kan.

• 818 reacties
  • 5 april 2025

In theorie kan met een MoCa systeem de coax kabel worden gebruikt voor dit doel. Of dat goed gaat werken is een ander verhaal.

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 5 april 2025

Ik had vorig jaar november exact dezelfde uitdaging.

In de meterkast een gat door de vloer geboord, dit ook gedaan in de huiskamer op de plaats waar het modem staat. Vanuit de meterkast waar het glasvezel modem hangt een UTP kabel cat 8 door de vloer, door de kruipruimte en in de huiskamer weer door de vloer naar het modem. Dit werkt echt perfect en de coax aansluiting kan ik mogelijk later weer gebruiken, als ik in de toekomst weer zou overstappen naar ZIGGO. (verwacht ik zeker niet, daar KPN al onze verwachtingen overtreft)

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1021 reacties
  • 5 april 2025
Rowi. schreef:

In theorie kan met een MoCa systeem de coax kabel worden gebruikt voor dit doel. Of dat goed gaat werken is een ander verhaal.

Hier werkt dit uitstekend, al vele jaren. Modem in de meterkast en met drie coax adapters (nodig voor twee tv’s) via de bestaande coaxkabels verbonden met de beide tv-ontvangers van KPN. Zie mijn ‘handtekening’.   

PeterG
Superuser
  • 61500 reacties
  • 5 april 2025

Maar het gaat ​@Guy S juist om de verbinding van glas-NT naar modem. 

Dat is wat anders dan van modem naar tv ontvangers ​@Berrie_Kaas .

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 5 april 2025

Waar het mij dus eigenlijk omgaat is van de meterkast naar de woonkamer via de coax voor de TV, met behulp van MoCa addapters. Dus eigenlijk alleen voor de TV verbinding (aansluiting tv kastje). Wifi, en dus modem, laat ik dan gewoon in meterkast. Kan dat?

Fijn trouwens dat er zo snel gereageerd wordt!😊

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2366 reacties
  • 5 april 2025
Guy S schreef:

Waar het mij dus eigenlijk omgaat is van de meterkast naar de woonkamer via de coax voor de TV, met behulp van MoCa addapters. Dus eigenlijk alleen voor de TV verbinding (aansluiting tv kastje). Wifi, en dus modem, laat ik dan gewoon in meterkast. Kan dat?

Fijn trouwens dat er zo snel gereageerd wordt!😊

Waarom installeer je niet gewoon een WiFi pod en sluit je de tv kabel daarop aan, of verbind je deze draadloos via WiFi? Je zou hiervoor de SuperWiFi2 prima kunnen gebruiken.

PeterG
Superuser
  • 61500 reacties
  • 5 april 2025

Er is helemaal geen kabel verbinding nodig. Je krijgt tv ontvangers die werken via wifi.

NT én modem in de meterkast. Ontvanger via wifi met modem verbinden. 

• 13289 reacties
  • 5 april 2025

Toen ik 10 jaar geleden een nieuwbouwwoning betrok heb ik direct de al aangelegde coax-kabel laten vervangen door een UTP-kabel. Via een switch zitten daar nu de VIP5202, de tv en de soundbar op. De kans dat we ooit overstappen naar Ziggo is zeer klein en dan nog, zoals hierboven al opgemerkt, Ziggo gebruikt tegenwoordig ook vaak UTP.

Tv via Wi-Fi mag dan goed mogelijk zijn, in de praktijk geef ik toch de voorkeur aan UTP-kabel voor apparaten die over een LAN-aansluiten beschikken. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 5 april 2025

Top. Ik heb net gekeken inderdaad. En als ik het modem in de meterkast laat zou de TV via wifi werken. Ik heb twee wifipods, de kleine 6 hoekige die in het stopcontact gaan, van ziggo afgenomen destijds. Ik hoop dat die ook met het nieuwe modem kunnen werken. Anders moet ik inderdaad nieuwe pods gaa regelen..

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2366 reacties
  • 5 april 2025
Guy S schreef:

Ik zou voor de beste mesh werking 1 of 2 SuperWiFi2 points bestellen. Als klant kan je ze huren of kopen voor 65 per stuk.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 5 april 2025
bnh schreef:
Guy S schreef:

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2366 reacties
  • Antwoord
  • 5 april 2025
Guy S schreef:
bnh schreef:
Guy S schreef:

Dan moet je de wifi van de router zelf uitzetten, dan werkt het. Hoe goed het gaat werken, geen idee.. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 5 april 2025

Ik ga het proberen. Dank allemaal.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2366 reacties
  • 5 april 2025
Guy S schreef:

En anders kan je altijd nog later de WiFi pods bestellen van KPN.
Kan er wel een LAN kabel in de Pods van Ziggo? Zo niet, dan moet je de WiFi van KPN aanlaten en de pods op het modem WiFi verbinden en de TV box weer op de pods verbinden.

PeterG
Superuser
  • 61500 reacties
  • 5 april 2025

Die van Ziggo werken niet. Want die moeten gekoppeld zijn met een abonnement, uiteraard Ziggo. Kunnen alleen aan Ziggo modem gekoppeld. Bovendien kun je ze niet meer instellen en krijgen ze ook geen updates meer want ook daarvoor is Ziggo internet nodig.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 5 april 2025
bnh schreef:
Guy S schreef:

En anders kan je altijd nog later de WiFi pods bestellen van KPN.
Kan er wel een LAN kabel in de Pods van Ziggo? Zo niet, dan moet je de WiFi van KPN aanlaten en de pods op het modem WiFi verbinden en de TV box weer op de pods verbinden.

Ik lees net van ​@PeterG dat het niet kan. Dus maar nieuwe pods bestellen.

PeterG
Superuser
  • 61500 reacties
  • 5 april 2025

Huren 

http://kpn.com/superwifi (even wachten tot je abonnement loopt)

Kopen 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2366 reacties
  • 5 april 2025
PeterG schreef:

Die van Ziggo werken niet. Want die moeten gekoppeld zijn met een abonnement, uiteraard Ziggo. Kunnen alleen aan Ziggo modem gekoppeld. Bovendien kun je ze niet meer instellen en krijgen ze ook geen updates meer want ook daarvoor is Ziggo internet nodig.

Lekker bijdehand dan...

PeterG
Superuser
  • 61500 reacties
  • 5 april 2025

Lees het forum er maar op na ​@bnh .

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2366 reacties
  • 5 april 2025
PeterG schreef:

Lees het forum er maar op na ​@bnh .

Naar aanleiding van je bericht gedaan, ik vind het vreemd dat Ziggo gekochte apparatuur blokkeert voor gebruik elders. 

PeterG
Superuser
  • 61500 reacties
  • 5 april 2025

Klantenbinding 😁😐?

De SuperWiFi van kpn werkt wel elders. Al kun je ze dan ook niet meer instellen want die app werkt alleen via kpn. Ook updates krijgen ze elders niet meer.

Ben je van plan over te stappen koop dan niet bij de provider een mesh systeem. 

Reageer