Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8835 reacties

• Topper
  • 33 reacties
  • 13 augustus 2020

Oh heerlijk! Ik begin er al echt zin te krijgen

Multiedje schreef:
Bounto schreef:

Da doen we die er ook gelijk bij. Wordt er overigens een ethernet kabel bijgeleverd of moet ik die zelf nog mee bestellen? Haal je met deze EdgeRouter de 500/500 van KPN?

De cloud key krijgt zijn voeding via POE, dus deze kan je via POE op de Switch aansluiten. Er zit een kort verloop utp kabel bij.

de 500/500 haal je met gemak, ik trek 520/711 met de ER4 😉 en dan staat de routed op 4% belasting

Oh heerlijk! Ik begin er al echt zin te krijgen. Hoop dat het allemaal gaat werken. Ik heb trouwens een appartement van 72m3, zou dan 1 AP AC PRO volstaan?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74470 reacties
  • 14 augustus 2020
Bounto schreef:

Ik heb trouwens een appartement van 72m3, zou dan 1 AP AC PRO volstaan?

Als je die netjes centraal kunt plaatsen dan moet deze het hele appartement kunnen bedienen.

• Topper
  • 33 reacties
  • 15 augustus 2020

In mijn Asus router zit een optie om hem als access point te laten functioneren. Heeft iemand dit ook al gedaan en werkt het goed met ubiquiti apparatuur?

• Topper
  • 70 reacties
  • 15 augustus 2020
Bounto schreef:

In mijn Asus router zit een optie om hem als access point te laten functioneren. Heeft iemand dit ook al gedaan en werkt het goed met ubiquiti apparatuur?

Nee geen ervaring mee. Maar je moet de Asus router dan wel op een lan poort koppelen en niet op de wan poort. Tevens moet je dhcp en dns ook uitschakelen op de asus router anders krijg je dubbele functies in het netwerk.

ik heb soortgelijk wel eens met een tp link router gedaan

obelisk
Wijsgeer
  • 1005 reacties
  • 15 augustus 2020

De Asus die ik destijds had werkte de AP mode prima, dhcp en routing werd dan uitgeschakeld en de WAN poort werd uplink naar de rest van het netwerk.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74470 reacties
  • 15 augustus 2020
obelisk schreef:

De Asus die ik destijds had werkte de AP mode prima, dhcp en routing werd dan uitgeschakeld en de WAN poort werd uplink naar de rest van het netwerk.

En zo hoort het ook. Zodra je daar dan ineens een andere LAN poort voor zou moeten gaan gebruiken hoort zo'n apparaat niet voor dat doeleind gebruikt te worden. LAN-LAN verbindingen tussen twee "routers" zijn wat mij betreft uit den boze, op mijn thuisnetwerk zal je zoiets in ieder geval nooit gaan zien.

• Topper
  • 33 reacties
  • 15 augustus 2020

De reden waarom ik liever mijn Asus router hiervoor gebruik, is het feit dat het een wifi 6 router is. Ik neem dat ik dat voordeel gewoon houdt met deze router?

obelisk
Wijsgeer
  • 1005 reacties
  • 15 augustus 2020
Bounto schreef:

De reden waarom ik liever mijn Asus router hiervoor gebruik, is het feit dat het een wifi 6 router is. Ik neem dat ik dat voordeel gewoon houdt met deze router?

De wifi klasse staat los van het feit of het apparaat als router of AP werkt.

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 119 reacties
  • 16 augustus 2020
wjb schreef:

Heb je VIP5202 TV ontvangers?

Welke DNS server heb je op de EdgeRouter ingesteld staan?

Doe na het opstarten in de cli eens een restart igmp-proxy.

@wjb Dank voor de tip! Ik had na herinstallatie van de ER ook een probleem met haperende live tv. Netflix en opnames terugkijken geen probleem. Herstart van de IGMP proxy heeft het probleem verholpen. Wellicht toch iets te maken met het nieuwe menu?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74470 reacties
  • 16 augustus 2020

Na een herinstallatie is het vrijwel altijd noodzakelijk om een EdgeRouter nog een keer te rebooten of de IGMP proxy server opnieuw op te starten. Dat was ook met het oude menu al zo.

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 119 reacties
  • 16 augustus 2020

@wjbNadat ik de ER opnieuw heb geïnstalleerd wilde ik zoals jij in de openingspost hebt vermeld een Let's Encrypt certificaat installeren volgens het script van j-c-m. Bij de eerste stap (initialize the certificate) loopt die fout: Verify error: fetching https://mijndomeinnaam.net

Heb je enig idee waar ik de fout zou moeten zoeken? mijndomeinnaam.net verwijst (via NameCheap) al naar mijn publieke IP-adres

Edit : Opgelost! Het subdomein moet ook in de DNS bestaan, dat had ik nog niet gedaan….

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74470 reacties
  • 16 augustus 2020

Heb jij een webserver op TCP poort 80 draaien op jouw thuisnetwerk die vanaf internet te bereiken is?

Edit: Ik zie dat je de oplossing al gevonden hebt.

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 20 augustus 2020

Ben er onderhand wel een beetje klaar mee…. ben nu al zeker anderhalf jaar aan het kloten om IPTV aan de gang te krijgen. Maakt niet uit welke configuratie ik gebruik, het werkt gewoon niet.

Ben nu al weer 2 uur aan het kloten, heb een compleet schone configuratie gedaan, die uit dit topic. Helemaal NIETS gewijzigd en die settopbox wil gewoon niet doorstarten. Foutcode 561 op 85%. Heel soms als ik dan de router herstart, dan gaat het opeens werken, maar met oude gegevens. Want gids ophalen werkt dan ook niet meer.

Als ik de experiabox pak en aansluit, werkt het direct. Maar dat ding is veel te beperkt en is voor wat ik nodig heb gewoon onbruikbaar.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Want ik sta op het punt om IPTV maar gewoon op te zeggen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74470 reacties
  • 20 augustus 2020

@dizzyweb , Welk merk en type router gebruik je?

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 20 augustus 2020

@wjb Een edgerouter lite. Ik heb de configuratie uit de topicstart (zonder VoIP) gebebruikt, helemaal schoon, werkt niet.

Zojuist heb ik de Experiabox opgestart, de STB aangezet, alles werkt. STB standby, alles weer op de Edgerouter aangesloten en de STB weer van standby gehaald… en die werkt nu.

Iets tijdens het opstarten van de STB, ergens in de laatste fase, wil niet werken met die config...

saxman
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • 119 reacties
  • 20 augustus 2020

@dizzyweb : nadat de router is opgestart via CLI restart igmp-proxy doen. Daarna tv ontvanger starten 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74470 reacties
  • 20 augustus 2020

@dizzyweb, welk type TV ontvanger heb je?

Welke DNS server heb je ingesteld staan?

Wat is het merk en type van de gebruikte switch?

Gebruik je een "draadloze" verbindingsset?

Welke versie van EdgeOS draai je op jouw EdgeRouter?

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 20 augustus 2020
wjb schreef:

@dizzyweb, welk type TV ontvanger heb je?

Welke DNS server heb je ingesteld staan?

Wat is het merk en type van de gebruikte switch?

Gebruik je een "draadloze" verbindingsset?

Welke versie van EdgeOS draai je op jouw EdgeRouter?

Om alles uit te sluiten heb ik de stb direct op de edgerouter aangesloten met hetzelfde resultaat. Zoals aangegeven, ik heb de configuratie uit de topicstart gebruikt zonder enige aanpassingen. Dus de DNS servers zoals daar ingesteld staan. 

Heb op het moment EdgeOS v2.0.8-hotfix.1 geïnstalleerd staan.

Normaal heb ik er een tplink switch (zonder igmp snooping) en een Netgear switch (met igmp snooping) tussen. Als het eenmaal werkt, heb ik geen enkel probleem met de streams zelf. Het is puur het opstarten van de box, het laatste stuk vanaf 85%.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74470 reacties
  • 20 augustus 2020

Zelf draai ik precies dezelfde versie op mijn EdgeRouter en dat werkt probleemloos, ook met de updates voor mijn ZTE ZXV8001 en Arcadyan HMB2260's.

Als ook na een "restart igmp-proxy" in de CLI de TV ontvanger niet gewoon wil opstarten dan zou ik niet weten waaraan dat ligt. 

Welk type TV ontvanger heb jij?

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 20 augustus 2020

Ah, excuus. De HMB2260.

Het werkt nu omdat ik de EB er even tussen gehad heb, maar heb nu even geen zin om dat ding weer opnieuw op te starten... Heeft me vandaag al weer uren gekost.

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 24 augustus 2020
Multiedje schreef:
Bounto schreef:
Multiedje schreef:
Bounto schreef:
Multiedje schreef:
Bounto schreef:

Ik wil van een Asus router overstappen naar ubiquiti spullen. Mijn Asus router heeft helaas geen IGMP proxy ondersteuning, dus IPTV van KPN werkt niet goed. Nu zou ik graag een EdgeRouter 4 willen en een switch, maar twijfel nog tussen de EdgeSwitch®️ 8-150w en de UniFi®️ Switch 8-150W. Ook zou ik graag een access point willen van Ubiquiti, waarschijnlijk de pro versie. Kan iemand mij helpen met de juiste keuzen te maken en te helpen met het opzetten van de EdgeRouter?

Hoi Bounto,

Ubiquiti heeft zoals je waarschijnlijk al weet 2 lijnen, Unifi en Edgemax. Helaas werken die vanuit management/beheer niet samen. Zoals je kunt zien heb ik een Edgemax ER 4 en de rest is Unifi wat prima werkt. Als je van gemak houdt en niet teveel via de CLI kan of wilt werken dan moet je voor Unifi gaan en dus de Unifi 8-150 nemen (wordt wel warm btw) , als je niet bang bent om de CLI aan te raken of te leren dan is de edgemax lijn prima.

Binnenkort de Unifi UXG op de markt die vol DPI/IPS ondersteund en dus met alles aan een 500/500 met full protectie aan kan.

Kortom, gemak is Unifi, meer instellingen en via de CLI is Edgemax.

ik hoop dat je hier wat mee kunt:wink:

Dus als je hulp nodig hebt met de ER4 en Unifi lijn kan je op mijn hulp rekenen.

Bedankt voor de info.

Wat houd die UXG precies in? Is die krachtiger dan de EdgeRouter 4 of de huidige UniFi® Security Gateway?

Ik wil, zodra de UXG uitkomt in NL uitkomt wel overstappen op de complete unifi stack. De UXG is de grote broer van de USG maar deze kan vol DPI en IPS draaien. De UXG is niet per definitie krachtiger dan de ER4 maar heeft qua security wel meer opties.

Hier een link naar het product:

https://community.ui.com/questions/Introducing-the-UniFi-Next-Gen-Gateway-Product-Line-Starting-with-UXG-Pro-/732dd4dd-10bf-463c-8622-382d77702872

Ik heb met een aantal users uit de US al contact gehad of dit product ook VLAN's en PPPOE aan de WAN kant heeft, anders heb je er met KPN in combinatie met IPTV niks aan. Men heeft de bevestiging gegeven dat dit product het moet kunnen. Dus voor nu gebruik ik de ER4 in combinatie met unifi en dit product op de NL markt komt ga ik hem zeker testen.

Als ik voor een Edgerouter 4 ga, heb ik dan alleen het scripje nodig van de EdgeRouter 3 lite, of moet ik nog andere opties ondergaan? En op de switch moet ik dan nog waarschijnlijk de poorten toekennen aan een bepaalde VLAN, neem ik aan? Dit wordt mijn eerste keer met dit soort producten, dus ben nog wel huiverig om het te proberen. 

Klopt dat je hetzelfde script van @wjb van de Edgerouter 3 lite kan gebruiken als voor de ER 4. De ER4 heeft een poort extra en meer performance. Het is puur kwestie van de readme volgen en inspoelen, daarna kan ik je wel helpen met de unifi instellingen voor de switch en de mogelijke VLAN's 

Er is genoeg hulp op dit forum, dus we gaan er zeker wel uitkomen;-)

Zou jij mij ook eventueel kunnen helpen? Ik verwacht zelf ook de ER4 aanteschaffen, unifi switch en een aantal unifi AP's. 

• Deelnemer
  • 9 reacties
  • 24 augustus 2020

@wjb Heb je toevallig ook een configuratie file zonder IPTV?
Of is het gewoon een kwestie van IGMP uitzetten.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74470 reacties
  • 24 augustus 2020
maikvitesse schreef:

@wjb Heb je toevallig ook een configuratie file zonder IPTV?
Of is het gewoon een kwestie van IGMP uitzetten.

Dat is een kwestie van de IGMP proxy server en eth0.4 verwijderen.

• Topper
  • 33 reacties
  • 26 augustus 2020

Kan iemand mij helpen?

Heb inmiddels mijn ER4 binnen en wilde deze gaan configureren. Eerste wat ik gedaan heb was de firmware upgrade naar 2.0.8 hotfix1, daarna wilde ik in winscp de bestanden naar het apparaat overzetten, wat ook allemaal goed ging, maar op het moment dat ik in de command line de command wilde typen, verloor de router de connectie met mijn pc en kan nu niet meer inloggen via het ip adres van de router. Wat kan het zijn en wat kan ik daar aan doen?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74470 reacties
  • 26 augustus 2020

Heb je het sudo commando nog in kunnen geven in WinSCP?

Reageer