Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8834 reacties

• Topper
  • 14 reacties
  • 1 november 2022

@wjb,

thanks! hiermee heb ik de vpn werkend gekregen! Alleen is de tv ontvanger nu weer van slag 😫. op eoa manier doet deze niet mee in het geheel (F562, opvragen instellingen mislukt) Ik stoei nog even verder...

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 1 november 2022
Marco 123H schreef:

hiermee heb ik de vpn werkend gekregen! Alleen is de tv ontvanger nu weer van slag 😫. op eoa manier doet deze niet mee in het geheel (F562, opvragen instellingen mislukt) Ik stoei nog even verder...

Ik neem aan dat jij de TV ontvanger op eth3 hebt aangesloten en dat deze dus een IP adres uit het subnet 192.168.4.0/24 krijgt. Klopt dat?

• Topper
  • 14 reacties
  • 1 november 2022
wjb schreef:
Marco 123H schreef:

hiermee heb ik de vpn werkend gekregen! Alleen is de tv ontvanger nu weer van slag 😫. op eoa manier doet deze niet mee in het geheel (F562, opvragen instellingen mislukt) Ik stoei nog even verder...

Ik neem aan dat jij de TV ontvanger op eth3 hebt aangesloten en dat deze dus een IP adres uit het subnet 192.168.4.0/24 krijgt. Klopt dat?

yep dat is correct

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 1 november 2022
Marco 123H schreef:
wjb schreef:
Marco 123H schreef:

yep dat is correct

Waarom heb je bij de DHCP server voor IPTV de optie “hostfile-update disable” opgenomen?

• Topper
  • 14 reacties
  • 1 november 2022
wjb schreef:
Marco 123H schreef:
wjb schreef:
Marco 123H schreef:

yep dat is correct

Waarom heb je bij de DHCP server voor IPTV de optie “hostfile-update disable” opgenomen?

Geen idee, maar deze stond zo in de door jouw onlangs gestuurde config boot. Moet hier iets veranderd worden?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 1 november 2022
Marco 123H schreef:

Geen idee, maar deze stond zo in de door jouw onlangs gestuurde config boot. Moet hier iets veranderd worden?

Nee hoor, dat hoeft niet veranderd te worden, ik was zelf even "in de war". 😯

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 2 november 2022

Ik ben op zoek naar een goede router voor mijn 500Mbit glasvezel lijn van KPN. Ik heb nu een EdgeRouter Lite die aan vervanging toe is.

Heeft iemand hier op dit forum ervaring met een van de twee volgende routers i.c.m. een 500Mbit glasvezel KPN lijn?

• Ubiquiti Dream Machine
  • Cisco Meraki Go GX50

Ik gebruik geen televisie of telefoon op deze lijn.

Ik vind met name performance en security belangrijk.

Wat is erg op prijs zou stellen, is als iemand ervaringen kan delen m.b.t. performance van deze setup als je DPI aanzet in de firewall. Kun je dan nog de volle 500Mbit voltrekken? Zeker aangezien KPN pppoe gebruikt, schijnen er nogal eens performance issues op te kunnen treden, geloof ik.

En zonder DPI? Hoe is de performance dan?

• Deelnemer
  • 4 reacties
  • 5 november 2022

Hello I have a new question, I have opportunity to buy a : Ubiquiti EdgeRouter 6P

and I need more port to connect my devices via rj45. 

Now I have edgerouter er4 and its everything okey , but 

1)it its possibility run some script and use on KPN on this edgerouter 6P ?

2)it its possibility use all port as switch ? eth0 connect to KPN and the rest like switch ?

Thanks!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 5 november 2022
Richard63 schreef:

Hello I have a new question, I have opportunity to buy a : Ubiquiti EdgeRouter 6P

and I need more port to connect my devices via rj45. 

Now I have edgerouter er4 and its everything okey , but 

1)it its possibility run some script and use on KPN on this edgerouter 6P ?

2)it its possibility use all port as switch ? eth0 connect to KPN and the rest like switch ?

Thanks!

The EdgeRouter 6P has no builtin switch functionality and is therefore unsuitable to use as a switch for your LAN. It is possible to bridge the LAN ports but bridging has a huge impact on performance and I would really advise you not to use bridging.

A much better solution is to connect a switch to the LAN port of your EdgeRouter 4.

I have connected a Netgear GS108Ev3 to my ER-4 giving me 7 additional LAN ports.

As mentioned in the opening message the script for the EdgeRouter 4 can be used for the 6P as well but again, just buy a switch and continue using your EdgeRouter 4.

• Helper
  • 106 reacties
  • 11 november 2022

Ik gebruik de edgerouter 4 al een jaar met het script uit deze thread. Dit werkt allemaal prima.

Sinds deze week is de lijn geupgrade naar 1 GB.

Ik haal direct achter de router 600/900.

Waarbij de upload-snelheid dus veel hoger is dan de download-snelheid. Is er een script/wijziging benodigd om ook voor de download de maximale snelheid te behalen?

Note:

De KPN meet direct op de glas-modem wel 900/900.

Iemand die hier een oplossing voor weet?

Thx

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 11 november 2022

Hoe staat jouw hardware offloading ingesteld?

• Helper
  • 106 reacties
  • 11 november 2022
wjb schreef:

Hoe staat jouw hardware offloading ingesteld?

Deze staan exact als bovenstaande!

Hoe nu verder?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 11 november 2022
Mvd2021 schreef:

Hoe nu verder?

Zet IPv6 eens uit op de PC waarmee je test en meet dan nog eens de down- en upload snelheid. Meet je dan nog steeds maar 600 downstream?

• Helper
  • 106 reacties
  • 11 november 2022
wjb schreef:
Mvd2021 schreef:

Hoe nu verder?

Zet IPv6 eens uit op de PC waarmee je test en meet dan nog eens de down- en upload snelheid. Meet je dan nog steeds maar 600 downstream?

• Helper
  • 106 reacties
  • 14 november 2022

iemand nog een oplossing voor bovenstaande?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 14 november 2022
Mvd2021 schreef:

iemand nog een oplossing voor bovenstaande?

Twee stappen:

Stap 1: 

Zet IPv6 uit op de EdgeRouter en meet de snelheid. Als dat geen verbetering geeft, dan kan je stap 2 nog uitvoeren.

Stap 2:

Zet jouw EdgeRouter 4 eens achter jouw Experia/KPN Box en meet wat de througput dan is.

Daar komt wel het één en ander bij kijken want je zult dan de configuratie van de EdgeRouter best stevig moeten aanpassen.

• Disable de vlans op de WAN poort.
  • Zorg dat het LAN achter de EdgeRouter een subnet gebruikt dat anders is dan het subnet van de Experia/KPN Box
  • Zorg dat de WAN poort o.b.v. DHCP een IP adres krijgt.
  • Zet de default route richting WAN poort.
  • Sluit de WAN poort van de ER-4 op een LAN poort van de Experia/KPN Box aan.

Meet vervolgens de throughput.

Is die wezenlijk anders?

• Helper
  • 32 reacties
  • 16 november 2022

Ik overweeg mijn huidige Edgerouter 6P uit te faseren en over te stappen op een andere router. Reden is dat firmware ontwikkeling van deze router bij Ubiquity zo goed als gestopt is. Ubiquity brengt alleen af en toe voor deze router een firmware hotfix uit. Dat geeft niet echt vertrouwen voor de toekomst.

Ik ben aan het kijken naar een Microtik  RB4011IGS+RM router. Zijn er andere die deze overstap al hebben gemaakt en wat zijn de ervaringen met deze router? Ik gebruik zelf van KPN alleen maar KPN glasvezel internet en KPN Televisie. Als laatste vraag is deze Microtik router snel genoeg voor een 1 Gbit KPN glasvezel verbinding. 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 16 november 2022
Wavestar schreef:

Ik overweeg mijn huidige Edgerouter 6P uit te faseren en over te stappen op een andere router. Reden is dat firmware ontwikkeling van deze router bij Ubiquity zo goed als gestopt is. Ubiquity brengt alleen af en toe voor deze router een firmware hotfix uit. Dat geeft niet echt vertrouwen voor de toekomst.

Het klopt dat er weinig nieuwe firmwares uitgebracht worden voor de EdgeRouters maar Ubiquiti heeft de EdgeRouters (nog) niet op de lijst van “Vintage and Obsolete Products” geplaatst m.u.v. de ERPOE-5, de ER-8 en de ERPro-8 en daarmee worden deze EdgeRouters gewoon (nog) ondersteund door Ubiquiti.

• Helper
  • 32 reacties
  • 16 november 2022
wjb schreef:
Wavestar schreef:

Het klopt dat er weinig nieuwe firmwares uitgebracht worden voor de EdgeRouters maar Ubiquiti heeft de EdgeRouters (nog) niet op de lijst van “Vintage and Obsolete Products” geplaatst m.u.v. de ERPOE-5, de ER-8 en de ERPro-8 en daarmee worden deze EdgeRouters gewoon (nog) ondersteund door Ubiquiti.

De overgrote focus bij Ubiquity ligt bij de Unifi lijn. De Edgerouters mogen dan nog niet Vintage and Obsolete Products zijn maar de focus op deze producten is wel zeer minimaal.

Ik heb deze router gekocht in een tijd dat er regelmatig firmware updates kwamen maar dat is echt verleden tijd. Ik zie bijvoorbeeld bij RouterOS van Microtik dat daar nog regelmatig firmware updates zijn, en dus nog actief ontwikkeld  wordt. Dat geeft toch meer vertrouwen.

Ik vind de Edgerouter een mooi product maar heb het vertrouwen dat Ubiquity dit nog voldoende ondersteund wel verloren. En dus ben ik oprecht benieuwd of er andere inmiddels ex Edgerouters gebruikers om deze reden de overstap naar bijvoorbeeld een Microtik router hebben gemaakt.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 16 november 2022
Wavestar schreef:

Ik heb deze router gekocht in een tijd dat er regelmatig firmware updates kwamen maar dat is echt verleden tijd.

Het klopt dat de frequentie minder is dan een paar jaar geleden ...

… maar dat zou je ook kunnen lezen als: De firmware is stabiel en de functionaliteit is compleet.

Het klopt ook dat Ubiquiti de focus op haar Unifi lijn lijkt te leggen maar de EdgeRouter is mijns inziens nog lang niet afgeschreven. Er zijn geen openstaande security issues en zolang die gefixt worden en de router functioneel voldoet blijf ik rustig bij mijn EdgeRouter. 

slingshot
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • 335 reacties
  • 17 november 2022

Hallo,

Ik gebruik de EdgeRouter Lite en zou 1000 mbit moeten halen. Maar ik haal maar 400 mbit als ik naar fast.com ga om de snelheid te meten. De upload gaat richting de 800 mbit.
Nou zou ik graag de snelheid rechtstreeks op de EdgeRouter willen meten en kwam deze post daarover tegen.
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205202560-EdgeMAX-Add-other-Debian-packages-to-EdgeOS

Is het veilig om dit package toe te voegen aan de EdgeRouter lite?

Alvast bedankt voor de reacties!

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 17 november 2022

Goedemiddag,

Ik ben nieuw op dit forum aangezien ik volgende week ga overstappen naar KPN glasvezel i.c.m. IPTV.

Nu ben ik op mijn Unifi Dream Router vast het e.a.a. aan het voorbereiden, zo heb ik de stappen van deze pagina al gevolgd:

https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Voor IPTV heb ik dus een aparte VLAN gemaakt in de 192.168.2.x range. De rest van mijn netwerk zit in de 192.168.1.x range. In deze range heb ik ook een Pi Hole zitten.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om in mijn nieuwe netwerk in de 2.X range als DNS in de DHCP settings ook mijn pi hole op te nemen uit de 1.X range of moet ik daar iets specifieks voor doen in mijn firewall settings?

Bedankt!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 17 november 2022
slingshot schreef:

Nou zou ik graag de snelheid rechtstreeks op de EdgeRouter willen meten en kwam deze post daarover tegen.
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205202560-EdgeMAX-Add-other-Debian-packages-to-EdgeOS

Is het veilig om dit package toe te voegen aan de EdgeRouter lite?

Het is mijns inziens juist beter om vanaf een achterliggende computer te meten i.p.v. vanaf de EdgeRouter zelf.

Persoonlijk ben ik geen voorstander dit soort packages te installeren.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74440 reacties
  • 17 november 2022
vicking schreef:

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om in mijn nieuwe netwerk in de 2.X range als DNS in de DHCP settings ook mijn pi hole op te nemen uit de 1.X range of moet ik daar iets specifieks voor doen in mijn firewall settings?

Persoonlijk zou ik de TV ontvangers gewoon standaard aangesloten laten en dus niet via die pi hole laten lopen.

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 17 november 2022
wjb schreef:
vicking schreef:

Persoonlijk zou ik de TV ontvangers gewoon standaard aangesloten laten en dus niet via die pi hole laten lopen.

Bedankt voor je reactie!

Dat scheelt weer wat configuratie.

Nu ik een aparte Vlan heb voor iptv is het wel een goed idee om intervlan verkeer te blokkeren naar mijn primaire lan?

Reageer