Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8853 reacties

• Topper
  • 23 reacties
  • 27 maart 2020

Kijk, we komen er wel. Nu is de SPA112 geregistreerd.

Ik krijg een kiestoon, maar als ik een nummer probeer te bellen dan hoor ik niet dat de andere kant wordt gebeld (de gebelde telefoon gaat ook niet over) en na een tijdje krijg ik een in-gesprek toon.

Als ik van buiten inbel dan krijg ik een 3-tonige oplopende niet bereikbaar toon en de melding dat dit mobiele nummer niet bereikbaar is (vreemd want het is mijn vaste nummer).

Heeft dat te maken met het Dial Plan?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 27 maart 2020
doubleUS schreef:

Voor het zelf bellen kan dat te maken hebben met het dial-plan.

Laten we eerst event stap voor stap kijken naar gebeld worden.

Stap 1: Zet de "NAT Mapping Enable" op "no" en test of je gebeld kan worden.

Stap 2: Als je niet gebeld kan worden, zet SIP weer even enabled op EdgeRouter en test opnieuw.

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28377 reacties
  • 27 maart 2020
wjb schreef:
Tupos schreef:

Maar wat zijn de voordelen van zo'n station boven je experiabox gewoon bridged aan je edgerouter te hangen puur als VOIP centrale?

Dat kan je natuurlijk gewoon blijven doen, daar is niets op tegen.

Wel is het zo dat die Experia Box constant met van allerlei dingen bezig blijft om de Internet verbinding actief te krijgen wat uiteraard niet lukt.

Het stroomverbruik van zo'n Experia Box ligt ook iets hoger dan van een VoIP ATA.

Plus, met een los basisstation of een geïntegreerd in je eigen modem/router kun je gebruikmaken van de betere geluidskwaliteit (G.722) en alle andere functionaliteiten die DECT heeft. Dit staat bekend als New Generation DECT (NG-DECT of CAT-iq 2.0).

• Topper
  • 23 reacties
  • 27 maart 2020
wjb schreef:
doubleUS schreef:

Stap 2: Als je niet gebeld kan worden, zet SIP weer even enabled op EdgeRouter en test opnieuw.

Stap 1 stond al op 'no'.

Stap 2: uitgevoerd, zelfde resultaat. Dus nog steeds niet bereikbaar mededeling.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 27 maart 2020
doubleUS schreef:
wjb schreef:
doubleUS schreef:

Stap 1 stond al op 'no'.

Stap 2: uitgevoerd, zelfde resultaat. Dus nog steeds niet bereikbaar mededeling.

Kan je in de configuratie iets terugvinden als RTP min port en RTP max port?

Kijk ook eens goed naar de instellingen uit dat door mij aangehaalde topic op het Telfort forum. KPN en Telfort maken immers gebruik van hetzelfde platform.

• Topper
  • 23 reacties
  • 27 maart 2020
wjb schreef:

Kan je in de configuratie iets terugvinden als RTP min port en RTP max port?

Kijk ook eens goed naar de instellingen uit dat door mij aangehaalde topic op het Telfort forum. KPN en Telfort maken immers gebruik van hetzelfde platform.

Ja, in de KPN documentatie staat:

• RTP Port Range: 16384 – 32767 (geadviseerde port nummers voor RTP)

In de Telfort post staat het zelfde als in het plaatje hierboven.

Ik heb enkele settings uit de Telfort post bekeken en o.a. bij display name weer het telefoonnummer ingevoerd. Nu kan ik wel naar buiten bellen met spraak.
Gebeld worden, vaste telefoon gaat over en ik zie wie er belt in het display maar er wordt geen spraak verbinding opgebouwd.

edit: ik had SIP in de ERL-3 intussen weer uitgezet.

• Helper
  • 89 reacties
  • 27 maart 2020

Heb je de VIF instellingen op Eth2 ook weggehaald?

• Topper
  • 23 reacties
  • 27 maart 2020
Arthur71 schreef:

Heb je de VIF instellingen op Eth2 ook weggehaald?

Ja, die zijn er uit.

edit: Ook opgelost. Ik had onder SIP, kopje SDP Payload Types, RTP-Start-Loopback Codec:     niet op G711a staan, maar op G711u. Vandaar dat er geen spraak was.

:grinning::thumbsup_tone2: Lijkt er op dat alles werkt. Duurt alleen nog lang voordat er een verbinding wordt opgebouwd. Heeft denk ik te maken met de Dial Plan. Zal daar nog eens in duiken.

Iedereen bedankt voor het meedenken en helpen. In het bijzonder @wjb!

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 27 maart 2020
doubleUS schreef:

Lijkt er op dat alles werkt. Duurt alleen nog lang voordat er een verbinding wordt opgebouwd. Heeft denk ik te maken met de Dial Plan. Zal daar nog eens in duiken.

Wat heb je dan als dial plan staan?

Het dial plan op mijn Linksys PAP2T op de zaak staat op:

• (112S0|0x.|00x.|<:030>[2-9]xxxxxxS0|090[69]!)

Het netnummer van die telefoon is 030.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 96 reacties
  • 28 maart 2020

Hier loopt VoIP inmiddels ook via mijn eigen ATA, een Grandstream HT801.

Werkt perfect. :sunglasses:  Ik zal later dit weekend instructies plaatsen hier op het forum zodat anderen er ook wat aan hebben.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 28 maart 2020
JorisV. schreef:

Hier loopt VoIP inmiddels ook via mijn eigen ATA, een Grandstream HT801.

Werkt perfect. :sunglasses:  Ik zal later dit weekend instructies plaatsen hier op het forum zodat anderen er ook wat aan hebben.

Goed te lezen dat je jouw Grandstream HT801 aan de praat :wink: hebt.

• Topper
  • 23 reacties
  • 28 maart 2020
wjb schreef:
doubleUS schreef:

Lijkt er op dat alles werkt. Duurt alleen nog lang voordat er een verbinding wordt opgebouwd. Heeft denk ik te maken met de Dial Plan. Zal daar nog eens in duiken.

Wat heb je dan als dial plan staan?

Het dial plan op mijn Linksys PAP2T op de zaak staat op:

• (112S0|0x.|00x.|<:030>[2-9]xxxxxxS0|090[69]!)

Het netnummer van die telefoon is 030.

De default string van de Cisco SPA112 is:

(*xx|[3469]11|0|00|[2-9]xxxxxx|1xxx[2-9]xxxxxxS0|xxxxxxxxxxxx.)

Ik heb deze inmiddels vervangen door een gedeelte van jou string (bellen gaat nu vlotjes). Nu heb ik:

(112S0|0x.|00x.|<:0528>[1-9]xxxxxS0)

Wat ik nog niet begrijp is het gedeelte:

0x.|00x.

0x. betekent toch zoveel als: 0 gevolgd door mogelijk meerdere willekeurige getallen.

00x. betekent toch zoveel als: 00 gevolgd door mogelijk meerdere willekeurige getallen.

Regel 0x. impliceert dan toch ook 00x.? Of zie ik het verkeerd?

Waarom heb jij in je string staan: <:030>[2-9]xxxxxxS0 en geen <:030>[1-9]xxxxxxS0? Bestaan er geen telefoonnummers in Utrecht die beginnen met een 1?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 28 maart 2020
doubleUS schreef:

De default string van de Cisco SPA112 is:

(*xx|[3469]11|0|00|[2-9]xxxxxx|1xxx[2-9]xxxxxxS0|xxxxxxxxxxxx.)

Ik heb deze inmiddels vervangen door een gedeelte van jou string (bellen gaat nu vlotjes). Nu heb ik:

(112S0|0x.|00x.|<:0528>[1-9]xxxxxS0)

Wat ik nog niet begrijp is het gedeelte:

0x.|00x.

0x. betekent toch zoveel als: 0 gevolgd door mogelijk meerdere willekeurige getallen.

00x. betekent toch zoveel als: 00 gevolgd door mogelijk meerdere willekeurige getallen.

Regel 0x. impliceert dan toch ook 00x.? Of zie ik het verkeerd?

Ik denk dat je gelijk hebt met dat 0x. ook 00x. impliceert. Zie wikipedia

Ik sluit ook nummers beginnend met 0906 en 0909 uit (090[69]!).

doubleUS schreef:

Waarom heb jij in je string staan: <:030>[2-9]xxxxxxS0 en geen <:030>[1-9]xxxxxxS0? Bestaan er geen telefoonnummers in Utrecht die beginnen met een 1?

Binnen het 030 gebied zijn er inderdaad geen telefoonnummers die met een 1 beginnen.

Dat is volgens mij zelfs overal het geval aangezien de betekenis van dat stukje net anders is. Het stukje <:030> zegt immers dat als je een nummer intoetst beginnend met een 2 t/m 9 er 030 voor gezet moet worden. Dus als je een nummer binnen jouw netnummer belt, dan wordt het netnummer er voor geplaatst.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 96 reacties
  • 28 maart 2020

Ter info: om mijn belofte omtrent het delen van de instellingen voor de Grandstream HT801/HT802 VoIP ATA na te komen, heb ik zojuist een topic aangemaakt:

https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/configureren-grandstream-ht801-ht802-voip-ata-voor-vaste-telefonie-i-c-m-eigen-modem-router-494209

Fijn weekend!

• Deelnemer
  • 7 reacties
  • 29 maart 2020

Goeden morgen allen,

Ook ik wil de modem (V10) er tussen uit halen. Internet werkt. TV werkte ook.
Maar na een stroom uitval wil hij niet meer verder dan 85% (kan het ip niet vinden zegt KPN)

Toen ingelogd in cloudkey (ubuntu) en kreeg gelijk een melding.

Kunnen jullie mij verder helpen ?

EDIT: Na het paar keer herstarten van de Gateway is alles weer up en running.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 29 maart 2020

Ik zou graag mijn Experia box willen vervangen voor een eigen router.

Heeft iemand een configuratiescript voor de Mikrotik CSR125 beschikbaar die hij zou willen delen?

RobertLa
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 33 reacties
  • 30 maart 2020
wjb schreef:

De EdgeRouter Lite 3 heeft zelf geen ingebouwde switch functionaliteit en dat betekent dat je eth1 en eth2 niet eenvoudig in hetzelfde subnet kunt zetten. Je zult switches dus moeten "doorlussen".

Beste @wjb, ik lees met veel interesse dit onderwerp en begin eea redelijk te begrijpen. Ik dacht er aan om een Edgerouter 6p aan te schaffen, met name voor de extra porten. Maar als ik het goed begrijp heeft dat niet veel zin, aangezien de ER 6p geen switch functionaliteit heeft. Voor welke toepassing zijn deze porten dan wel bruikbaar? 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 30 maart 2020

Als je de TV ontvangers zou afsplitsen op een apart (v)lan en er voor zorgt dat (v)lan op één LAN poort aanbiedt dan kan je de andere poorten "bridgen" om zo een switch te simuleren.

Mijns inziens is het echter beter/eenvoudiger om maar één LAN poort voor jouw thuis netwerk te gebruiken. Als je de afbeelding in het openingsbericht bekijkt dan zie je dat ik de tweede LAN poort van mijn EdgeRouter Lite 3 nu gebruik voor het aansluiten van een VoIP ATA op een eigen subnet. Dat subnet zal in de toekomst wellicht nog uitgebreid worden met andere IoT devices.

• Topper
  • 15 reacties
  • 30 maart 2020

Hey hallo,

Ik heb vandaag mijn experia box weggehaald en gebruik nu alleen mijn tp-link archer AX11000

Kan iemand meekijken of ik de VLAN nu goed heb staan? Alles werkt overigens. Ik heb internet, ik heb tv, mijn schijven zijn bereikbaar.

Alleen de vaste telefoon dan niet, omdat die stekker niet op mij router past, maar die gebruik ik eigenlijk al heel lang niet meer. Wil ik wel weer doen in de toekomst als het kan.

• Ik heb bij internet: PPPoE aangezet en kpn/kpn als login ingevuld.
  • Tevens ergens IPv6 aangezet en bovenstaande op de foto ingevuld. Mis ik nu nog iets of was het echt zo simpel?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 30 maart 2020
Sarge01 schreef:

Kan iemand meekijken of ik de VLAN nu goed heb staan? Alles werkt overigens. Ik heb internet, ik heb tv, mijn schijven zijn bereikbaar.

Wat is het LAN IP adres of subnet van jouw TP-Link?

Wat is het IP adres van één van de TV ontvangers?

• Topper
  • 15 reacties
  • 30 maart 2020
wjb schreef:
Sarge01 schreef:

Wat is het LAN IP adres of subnet van jouw TP-Link?

Wat is het IP adres van één van de TV ontvangers?

IP-adres: 192.168.0.1   Ik kan het ip van de tv ontvangers niet vinden. Als ik in de ontvangers op menu druk zie ik een melding en als ik die open klik zie je wat hier op de foto staat 

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 30 maart 2020

Dat dacht ik al wel en ik ben bang dat ik geen leuk nieuws voor je heb.

De TP-Link AX11000 is niet geschikt voor het netwerk van KPN.

Het vlan voor IPTV (vlan 4) wordt blijkbaar gebridged naar de LAN poorten die je aan IPTV koppelt. KPN maakt echter geen gebruik van bidged-IPTV maar van routed-IPTV en daarvoor zal de router voorzien moeten zijn van een IGMP proxy server.

• Topper
  • 15 reacties
  • 30 maart 2020

deze? :grin:

Moet ik de subnet aanpassen van  192.168.0.1 naar 192.168.2.1 ?

Hoop het niet, want dan moet ik alles in huis aanpassen :(

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74573 reacties
  • 30 maart 2020

Ik ben bang dat dat niet voldoende is.

Jouw TV ontvangers zijn gebridged naar vlan 4 en dat is de reden waarom jouw menu het niet doet en erger nog, over een paar dagen je ook geen televisie meer kunt kijken.

De IGMP proxy server moet geconfigureerd kunnen worden zodat deze weet dat hij de TV streams via vlan 4 moet ophalen.

Om het te controleren zou je de LAN poort waar een TV ontvanger op aangesloten is niet met IPTV moeten verbinden maar met Internet.

Sarge01 schreef:

Moet ik de subnet aanpassen van  192.168.0.1 naar 192.168.2.1 ?

Nee, dat verandert niets.

• Topper
  • 15 reacties
  • 30 maart 2020

Ok ik heb nu de vrije lanpoort geprobeerd en daar de iptv op aangesloten, toen had ik geen tv meer.

In bovenstaande schema hebben alle bronnen toch ook een eigen vlan toewijzing gekregen? waaronder iptv vlan 4

Weet niet of ik nog iets met het multicast moet?