Skip to main content
Sticky

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box

Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
Toon eerste bericht

8853 reacties

flutter
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 84 reacties
  • 2 april 2020

Hoi wjb,

Wijziging doorgevoerd en opnieuw aan de er gehangen krijg echter geen dhcp toekenning.

Ik maak dan ook graag gebruik van je hulp in dezen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 2 april 2020
flutter schreef:

Hoi wjb,

Wijziging doorgevoerd en opnieuw aan de er gehangen krijg echter geen dhcp toekenning.

Ik maak dan ook graag gebruik van je hulp in dezen.

Hang hem nu eerst gewoon weer aan de switch want op eth2 is nog geen DHCP server actief.

Test dan even of de N300A IP het weer volledig doet en meldt dat hier dan even, dan kunnen we daarna de ERL-3 configureren zodat de N300A IP op eth2 aangesloten kan worden.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 2 april 2020

Om een Gigaset N300A IP of andere VoIP ATA aan eth2 van de EdgeRouter te koppelen zullen een aantal zaken in de EdgeRouter aangepast moeten worden.

Maak eerst een backup van jouw huidige configuratie zodat je altijd weer terug kunt.

Stap 1) Als je voorheen de Experia Box als “veredelde” VoIP ATA aan eth2 had hangen dan moet de bridge tussen eth0 vlan 7 en eth2 vlan 7 verwijderd worden.

De onderstaande onderdelen moeten verwijderd worden in de Config Tree.

• interfaces -> ethernet -> eth0 -> vif 7
  • interfaces -> ethernet -> eth2 -> vif 7
  • interfaces -> bridge -> br0

Stap 2) Maak een DHCP server aan voor het subnet 192.168.1.0/24.

Dit kan de doen op het tabblad “Services” door op “+ Add DHCP Server” te drukken.

Zelf heb ik die DHCP server als onderstaand ingericht.

DHCP Server t.b.v. de VoIP ATA

Stap 3) Koppel de DHCP Server aan eth2.

Ga in de Config Tree naar interfaces → eth2 en vul het scherm als onderstaand.

Sluit nu de N300A IP op eth2 aan en start hem opnieuw op.

flutter
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 84 reacties
  • 2 april 2020

De N300A IP hangt weer aan de Switch met doorgevoerde instelling voor extern en functioneert gewoon ingaand en uitgaand.

• Helper
  • 89 reacties
  • 2 april 2020
wjb schreef:

Om een Gigaset N300A IP of andere VoIP ATA aan eth2 van de EdgeRouter te koppelen zullen een aantal zaken in de EdgeRouter aangepast moeten worden.

Stap 1) Als je voorheen de Experia Box als “veredelde” VoIP ATA aan eth2 had hangen dan moet de bridge tussen eth0 vlan 7 en eth2 vlan 7 verwijderd worden.

Dit kan de doen op het tabblad “Services” door op “+ Add DHCP Server” te drukken.

Als er wijzigingen in de configuratie van de N300A IP nodig zijn, moet hij tijdelijk teruggeplaatst worden in het netwerk op eth1 van de ER3 om er met een PC bij te kunnen?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 2 april 2020
Arthur71 schreef:

Als er wijzigingen in de configuratie van de N300A IP nodig zijn, moet hij tijdelijk teruggeplaatst worden in het netwerk op eth1 van de ER3 om er met een PC bij te kunnen?

Je kunt de N300A IP rustig aan eth2 laten hangen.

Je kunt hem daarna beheren op zijn 192.168.1.x adres.

• Helper
  • 89 reacties
  • 2 april 2020
wjb schreef:
Arthur71 schreef:

Je kunt de N300A IP rustig aan eth2 laten hangen tijdens het configureren, als je hem daarna maar even opnieuw opstart.

Maar omdat hij in een ander subnet zit kun je er toch niet meer bij?

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 2 april 2020
Arthur71 schreef:

Maar omdat hij in een ander subnet zit kun je er toch niet meer bij?

Zie mijn aangepaste bericht hiervoor.

Ik beheer mijn N300A IP ook vanaf een afwijkend subnet. Dat was ook waarom we eerst dat vinkje in de N300A IP moesten zetten. Zie dit bericht.

Overigens heb ik het IP adres van de N300A IP ook nog vast gezet op 192.168.1.1 zodat deze altijd hetzelfde zal blijven.

Wel zo makkelijk.

Overigens is de N300A IP bij ook te benaderen op http://telefoon.iot.local omdat ik de N300A IP de naam “Telefoon” heb gegeven en het domein van het subnet ingesteld is op iot.local.

flutter
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 84 reacties
  • 2 april 2020

dhcp aangemaakt en aan de 2e poort gekoppeld. Hij werkt heb wel iemand anders moeten bellen om te horen of de spraak ook werkte maar is oké.

Mijn dag kan niet meer stuk.

Hartstikke bedankt wjb.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 2 april 2020
flutter schreef:

dhcp aangemaakt en aan de 2e poort gekoppeld. Hij werkt heb wel iemand anders moeten bellen om te horen of de spraak ook werkte maar is oké.

Kan je de N300A IP ook beheren op 192.168.1.x?

Zie ook mijn vorige bericht nog even voor het vastzetten van het IP adres en het benaderen van de N300A IP op basis van zijn naam als je dat zinvol vindt.

flutter
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 84 reacties
  • 2 april 2020

Ja zeker wel, de N300A IP is gewoon benaderbaar via 192.168.2.xxx.

En IP vast gezet.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 2 april 2020
flutter schreef:

En IP vast gezet.

Heb je de N300A IP dan wel weer op eth2 aangesloten en opnieuw gestart want op eth2 staat toch de DHCP server met 192.168.1.x adressen?

flutter
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 84 reacties
  • 2 april 2020
wjb schreef:
flutter schreef:

En IP vast gezet.

Heb je de N300A IP dan wel weer op eth2 aangesloten en opnieuw gestart want op eth2 staat toch de DHCP server met 192.168.1.x adressen?

eth1 is benaderbaar vanuit eth2, bedoel ik

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 2 april 2020
flutter schreef:
wjb schreef:
flutter schreef:

En IP vast gezet.

eth1 is benaderbaar vanuit eth2, bedoel ik

Nu kan ik je niet meer volgen.

Plaats eens een screenshot van de instellingen van eth2.

(Config screen -> interfaces -> ethernet -> eth2)

Wat is het IP adres van de N300A IP?

(192.168.x.x adressen mag je rustig in z'n geheel noemen, daar kan toch niemand iets mee.)

flutter
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • 84 reacties
  • 2 april 2020

De N300A IP zit aangesloten op eth2: 192.168.1.1

Windowsmachine zit

op eth1: 192.168.2.110

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 2 april 2020

Dan is het helemaal goed. :relaxed:

Jwkoole
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 17 reacties
  • 2 april 2020

Beste,

Ik  ben net beginnend in het configureren van een router voor de hobby.

Nu heb ik als basis de configuratiescripts voor de EdgeRouter Lite 3 met telefonie gebruikt voor een EdgeRouter 6P.

aangezien ik 4 poorten ter beschikking heb en 2 tv kastjes zat ik eraan te denken om internet, TV en telefonie als volgt op te splitsen;

eth 1 Internet

eth 2 Telefonie van KPN

eth 3 TV 1

eth 4 TV 2

Is dit praktisch en kan ik gewoon alle instellingen kopiëren van eth 1?

Ik heb nu switch die geen IGMP ondersteunt. Dit is ook een reden waarom ik TV en Internet graag wil opsplitsen in de Edgerouter 6P. Naar de 2 TV 's gaan aparte UTP-kabels los van internet.

Ik snap dat dit een beginners vraag is maar het is prettig als er een snelle manier is om in ieder geval de TV's werkend te hebben voor het gezin en dat ik hem vanuit het netwerk verder kan aanpassen.

Als nood heb ik de Experiabox en ik merk al dat het gemakkelijk is om deze weer terug te plaatsen.

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 2 april 2020

Ik zou je willen adviseren om op eth1 een switch aan te sluiten die IGMP snooping ondersteunt zoals de Netgear GS105Ev2 of GS108Ev3. En de andere poorten even te vergeten.

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 2 april 2020
Jwkoole schreef:

Als nood heb ik de Experiabox en ik merk al dat het gemakkelijk is om deze weer terug te plaatsen.

Daarom ben ik net als wjb een voorstander om een switch of meerdere switches achter eth1 te plaatsen i.p.v. een router met 6 poorten te kopen. Mijn experiabox hangt (weliswaar zonder stroom) ook nog met kabels al in de meterkast. Als KPN in de toekomst wijzigingen doorvoert of de ER kapt er voor wat voor een reden mee, is het een kwestie van kabels erin, stroom erop en gaan. 

Die andere poorten kan je overigens prima inzetten voor andere toepassingen;-)

Jwkoole
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • 17 reacties
  • 2 april 2020

Zojuist een GS108Ev3 switch besteld voor eth1, dan kan ik rustig op mijn gemak met eth3 en eth4 aan de gang. 

Op de switch komen twee spelcomputers, twee TV's, een vaste PC en een Amplifi HD in Bridge modus voor WIFI.  1 poort gaat door naar mijn oude switch. Ben nog ouderwets het liefst alles bedraad. :). 

Mogelijk dat ik in de toekomst ook nog met de PoE wil hobbyen vandaar de EdgeRouter 6P.

Beetje Hersenvoer kan geen kwaad. 

Dank jullie wel voor het advies!

Multiedje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 598 reacties
  • 2 april 2020

@Jwkoole,

Ik weet niet hoe het met je kennis zit op de ER maar wat een goede site is voor de edgerouter om je 4 anderepoorten te configureren is deze (m.u.v. het webserver gedeelte):

https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/218889067-EdgeRouter-How-to-Create-a-Guest-LAN-Firewall-Rule

Hier staan de basis regels voor het aanmaken van een 2e subnet met de daarbij horende firewall rules.

Succes!

• Helper
  • 89 reacties
  • 3 april 2020
Arthur71 schreef:
wjb schreef:

Ik heb een probleem met de DHCP server op eth2.

Dit zijn mijn settings:

Ik heb de N300A IP op eth2 aangesloten, maar hij krijgt geen IP adres, als ik hem op een switch op eth1 aansluit dan wel!

Wat kan er aan de hand zijn

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 3 april 2020
Arthur71 schreef:

Ik heb een probleem met de DHCP server op eth2.

Dit zijn mijn settings:

Ik heb de N300A IP op eth2 aangesloten, maar hij krijgt geen IP adres, als ik hem op een switch op eth1 aansluit dan wel!

Wat kan er aan de hand zijn

Plaats ook eens screenshots van het scherm Config Tree -> interfaces -> ethernet -> eth2 en de IP configuratie op de N300A IP zelf.

Ik neem overigens aan dat je de N300A IP wel even opnieuw opstart als je hem omplugt naar eth2.

• Helper
  • 89 reacties
  • 3 april 2020

Ja opnieuw opstarten heb ik al meerdere keren gedaan, maar dat helpt niet

wjb
Superuser
  • Auteur
  • 74574 reacties
  • 3 april 2020
Arthur71 schreef:

Ja opnieuw opstarten heb ik al meerdere keren gedaan, maar dat helpt niet

Hmmm, zo te zien staat de DHCP server ook niet disabled en dus zou er eigenlijk een IP adres door de DHCP server toegewezen moeten worden.

Reageer