Skip to main content
Vraag

Kan ik een USB-hub via RJ45 aansluiten op het modem?

• September 3, 2026
  • 14 reacties
  • 109 keer bekeken

Omdat de usb poort op de kpn routers niet werkt zoek ik naar een andere mogelijkheid. Een NAS is overkill in mijn situatie dus ik zoek iets simpelers om toch opslag in het thuisnetwerk te maken. Bestaat er een device wat ik kan plaatsen tussen hdd en router? 

14 reacties

• September 3, 2026

Kun je hier iets mee : 

• Auteur
  • Slimmerik
  • September 3, 2026

dank ​@KeesYagi  maar nee, daar kan ik niets mee. Ja een andere router is een optie maar dat wil ik niet. Maar als er printerserves zijn zullen er ook hdd-servers zijn die geen nas zijn. Ik wil gewoon een hdd in het netwerk.

Dat een andere router dat wel heeft/kan wil zeggen dat het mogelijk is. Dus de software die dat mogelijk maakt in een los kastje. Dat zal toch wel bestaan?

edit: inmiddels al ontdekt dat op sommige usb-printserver ook hdd's aangesloten kunnen worden.

• September 3, 2026

Dus de software die dat mogelijk maakt in een los kastje. Dat zal toch wel bestaan?

Jaha, een fritzbox  :-)

( Achter een ander modem )

De naam voor de diverse kastjes geeft vaak verwarring omdat er meerdere functies in een kastje zitten.
Een fritzbox kan ook als modem dienen maar dat hoeft niet.

mrGanesha
Wijsgeer
  • September 3, 2026

Wat jij wilt valt volledig onder de definitie van NAS (Network Attatched Storage). Wat ik uit je vraagstelling begrijp is dat je geen behoefte hebt aan de extra features die Synology of QNAP toevoegen aan hun producten.
Je zou een Raspberry Pi kunnen gebruiken als koppeling tussen je netwerk en je HDD: https://www.raspberrypi.com/tutorials/nas-box-raspberry-pi-tutorial/

Als je deze tutorial volgt kun je je HDD vanaf je PC mappen als netwerkschijf; volgens mij is dat precies wat je wilt.

• Auteur
  • Slimmerik
  • September 3, 2026

Ik denk dat het zoiets moet zijn. https://www.conrad.nl/nl/p/silex-technology-ds-600-netwerk-usb-server-gigabit-lan-1-gbit-s-usb-a-3-2-gen-1-usb-a-2-0-1486627.html Maar dan goedkoper 😀.

Het bestaat dus. Voor al die mensen die hier op het forum vragen stellen over gebruik van de usb poort op de experiabox.

mrGanesha
Wijsgeer
  • September 3, 2026

Dat silexkastje doet precies hetzelfde als een Raspberry Pi NAS die ik eerder noemde.

https://www.virtualhere.com/ (op RPi) ziet er ook best interessant uit, maar dan moet je wel aparte client-software op je PC draaien.
De vraag bij al deze oplossingen is, hoe handig ben je met DHZ oplossingen? Als je je daar niet in kan of wilt verdiepen, zul je het niet veel goedkoper gaan vinden dan de door jou gevonden oplossing.

• Auteur
  • Slimmerik
  • September 3, 2026

Dank ​@mrGanesha, ik wil er vooral zo min mogelijk over nadenken. dus plug&play. Ik heb een synology geprobeerd maar om af en toe eens een foto te bekijken of de belasting aanslagen is dat overkill. Veel te veel opties en een handleiding van 80 pagina's. Een losse rondslingerende hd is het andere uiterste. Dus die silex ofzo iets moet het dan toch maar worden. 

of toch een andere router met ingebouwde usb optie. Voor de prijs maakt het dan niet uit (2dehands) en het scheelt ook in het aantal adapters😊

• September 3, 2026

[..]  Ik heb een synology geprobeerd [..]

Hier hetzelfde met een QNAP  :-/
Ook een overvloed aan alles wat ik niet nodig heb.

rvk01
Slimmerik
  • September 3, 2026

Sowieso zou je van de usb poort op een router ook niet vrolijk worden als die al beschikbaar gemaakt zou worden. Die usb poorten zijn veelal alleen bedoeld voor firmware upload en ontzettend traag. Bij de Zyxel (Odido) staat ie open maar daar is ie niet echt als storage device te gebruiken (zo traag).

Dan zou je net zo goed voor die goedkopere silex (€68) kunnen gaan met usb2 (zal sneller zijn dan de usb op een router). Maar die van €185 is wel gewoon sneller. Er zal nl gewoon een klein serveer je in moeten zitten. Zelfde als een Raspberry Pi maar daar moet je wat dingen zelf doen. 

Je hebt op dit moment geen netwerk printer? Een Epson die op wifi in je netwerk hangt o.i.d.? Vaak hebben die ook al een deelbare usb poort.

• Auteur
  • Slimmerik
  • September 3, 2026

@KeesYagi en je hebt een fritzbox gekocht als oplossing?

• Auteur
  • Slimmerik
  • September 3, 2026

@rvk01 dank voor de waarschuwing. maar een printer met een deelbare usb poort is nieuw voor mij. Ik heb een brother met usb poort maar dat is bedoeld om vanaf een usb stick ofzo te printen. 

• September 3, 2026

rvk01
Slimmerik
  • September 3, 2026

Ik heb een brother met usb poort maar dat is bedoeld om vanaf een usb stick ofzo te printen. 

Jammer. Want Brother heeft die mogelijkheid zover ik weet niet. Bij sommige Epson modellen kun je de usb poort (die primair inderdaad bedoeld is om foto vanaf te printen) wel delen op je netwerk. Maar dat heb ik bij Brother nooit gezien.

• Auteur
  • Slimmerik
  • September 3, 2026

@KeesYagi wat is dan wel je oplossing? Toch een qnap?