Skip to main content
Beantwoord

De volumeregeling werkt niet meer via de KPN afstandsbediening

• 26 december 2024
  • 9 reacties
  • 316 keer bekeken

Ik heb een Sony en het meeste recente type ab van KPN. Sinds gisteren werken de volumeknoppen niet meer. Wel van de Sony ab, dus het ligt niet aan de tv. Ik heb alle mogelijke instellingen via het KPN menu al geprobeerd, zoals source/3 en dan ca. 20 keer fast forward. Het werkt niet, wat nu? 

Beste antwoord door Michelleke140

Arjan van B schreef:
Michelleke140 schreef:

Ik heb alle mogelijke instellingen via het KPN menu al geprobeerd, zoals source/3 en dan ca. 20 keer fast forward.

Dat lijkt me te kloppen met de gebruiksaanwijzing in de Kennisbank.

Omdat je na 20 keer proberen niet meer weet welke codes het ding gebruikt (je kunt dat trouwens wel zien in de instellingen, bij “Afstandsbediening tv-code”, en dan kun je daar ook meteen het batterijniveau controleren): zou het helpen als je de infraroodcodes verwijdert en weer opnieuw begint met afstemmen op je televisie? Dan zou ik voor de zekerheid ook meteen dichter bij je televisie gaan zitten, mocht het bereik van de infraroodzender ineens minder geworden zijn.

Verwijder infraroodcodes

Druk 5 seconden tegelijk op de source/AV knop + de terug knop. Dit reset de afstemming van de KPN afstandsbediening met jouw tv.

Erik van KPN schreef:

Het feit dat het met de nieuwe afstandsbediening ook niet lukt wijst toch op een probleem met de afstemming van de afstandsbediening op jouw tv. Je gaf aan dat je alle afstemcodes (de procedure met de fast forward knop) al wel geprobeerd had. Kun je dan eens aangeven hoe de HDMI CEC instellingen bij jou staan? Je vindt deze via Instellingen > Apparaat > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > HDMI CEC.

Hoi Erik, dank voor je reactie. Het werkt inmiddels weer. Zomaar ineens, dus erg vreemd. Maar erg fijn! 
Jouw tips blijven handig, mocht het in de toekomst weer eens gebeuren. 

Bekijk origineel

9 reacties

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1118 reacties
  • 26 december 2024

Welke kleur is het lampje op de afstandsbediening als je het volume bedient, groen of rood? (Dat zou rood moeten zijn wanneer er iets via onzichtbaar infraroodlicht naar een televisie gestuurd wordt.)

En zie je met de camera van een telefoon wel dat de KPN afstandsbediening een onzichtbaar infrarood signaal uitzendt, als je het volume bedient?

Afstandsbediening KPN TV+ Box: onzichtbaar infraroodlicht toch te zien met telefooncamera

Welke televisieontvanger heb je trouwens? En het probleem is plotseling ontstaan, zonder dat je iets veranderd had? En ook niks voor je televisie gezet (is er vrij zicht van afstandsbediening naar de infraroodontvanger in de televisie)?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 26 december 2024

Hoi Arjan, dank voor je reactie. Het lampje is bij bediening van volume rood, bij gebruik van andere knoppen is het groen. Ook zie ik een paars lampje zoals op de foto als ik harder/zachter zet. 
Het is plots gekomen, heb niets gewijzigd en er staat niets voor de tv of ontvanger. 
Ik heb een TV+ box.

Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • 1118 reacties
  • 26 december 2024

Weet je of de Sony afstandsbediening ook infrarood gebruikt? (Zo ja, dan is de infraroodontvanger in de televisie nog oké. Maar dat weet je niet zeker als de Sony afstandsbediening bluetooth gebruikt. Je kunt ook bij de Sony afstandsbediening even spieken met de camera van je telefoon.)

Michelleke140 schreef:

Ik heb alle mogelijke instellingen via het KPN menu al geprobeerd, zoals source/3 en dan ca. 20 keer fast forward.

Omdat je na 20 keer proberen niet meer weet welke codes het ding gebruikt (je kunt dat trouwens wel zien in de instellingen, bij “Afstandsbediening tv-code”, en dan kun je daar ook meteen het batterijniveau controleren): zou het helpen als je de infraroodcodes verwijdert en weer opnieuw begint met afstemmen op je televisie? Dan zou ik voor de zekerheid ook meteen dichter bij je televisie gaan zitten, mocht het bereik van de infraroodzender ineens minder geworden zijn.

Verwijder infraroodcodes

Druk 5 seconden tegelijk op de source/AV knop + de terug knop. Dit reset de afstemming van de KPN afstandsbediening met jouw tv.

Maar als het na opnieuw afstemmen dan ineens werkt, dan zou dat niet verklaren waarom het ineens begonnen is.

Ik denk ook niet snel dat een complete fabrieksreset van de KPN afstandsbediening helpt. En al helemaal niet als het probleem ineens begonnen is. En ik vind het ook een beetje eng, want nu kun je tenminste de TV+ Box nog bedienen, en na een reset moet je ‘m ook weer koppelen aan de TV+ Box. (En daarna ook weer afstemmen op je televisie.) Misschien dan eerst (gratis) een nieuwe aanvragen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 26 december 2024

Wederom bedankt Arjan. Ook dit werkt helaas niet. De Sony ab werkt trouwens ook met infrarood, en dat gaat gewoon goed. Ik heb een nieuwe ab bij KPN besteld, hopelijk gaat het dan weer goed. Dank voor je tips en nog een fijne avond! 

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28423 reacties
  • 30 december 2024

Welkom hier, ​@Michelleke140. Ik zou verwachten dat het met de tips van Arjan wel weer op orde zou zijn. Heb je de nieuwe afstandsbediening inmiddels binnen en werkt het daarmee wel?

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 3 januari 2025

Hallo Erik, ik heb vandaag de nieuwe afstandsbediening ontvangen en het werkt helaas nog steeds niet. Heb je nog een andere optie die ik kan proberen? 

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28423 reacties
  • 4 februari 2025

Ik zie dat ik dit topic een beetje ben vergeten, ​@Michelleke140, excuses daarvoor.  Is het in de tussentijd gelukt om de geluidsknoppen weer werkend te krijgen?

Als dat niet zo is: het feit dat het met de nieuwe afstandsbediening ook niet lukt wijst toch op een probleem met de afstemming van de afstandsbediening op jouw tv. Je gaf aan dat je alle afstemcodes (de procedure met de fast forward knop) al wel geprobeerd had. Kun je dan eens aangeven hoe de HDMI CEC instellingen bij jou staan? Je vindt deze via Instellingen > Apparaat > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > HDMI CEC.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • Antwoord
  • 5 februari 2025
Arjan van B schreef:
Michelleke140 schreef:

Verwijder infraroodcodes

Erik van KPN schreef:

Het feit dat het met de nieuwe afstandsbediening ook niet lukt wijst toch op een probleem met de afstemming van de afstandsbediening op jouw tv. Je gaf aan dat je alle afstemcodes (de procedure met de fast forward knop) al wel geprobeerd had. Kun je dan eens aangeven hoe de HDMI CEC instellingen bij jou staan? Je vindt deze via Instellingen > Apparaat > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > HDMI CEC.

Hoi Erik, dank voor je reactie. Het werkt inmiddels weer. Zomaar ineens, dus erg vreemd. Maar erg fijn! 
Jouw tips blijven handig, mocht het in de toekomst weer eens gebeuren. 

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28423 reacties
  • 5 februari 2025

Ah, super! Goed om te horen, Michelleke 😊

Dan markeer ik hier nu een antwoord. En mocht het toch weer eens misgaan en de gegeven tips helpen niet, dan horen we het graag. 

Reageer