Skip to main content
Vraag

E-dentifier ABN AMRO en vuurwapens.net

  • 14 december 2020
  • 13 reacties
  • 305 keer bekeken

Ik heb sinds kort KPN glas (verhuisd, had hiervoor Ziggo). De ABN AMRO E-dentifier werkte niet meer na de overstap, maar toen ik een keer via VPN met ABN AMRO verbond werkte hij wel. Als test heb ik vervolgens de DNS in de Experia 12 op 8.8.8.8 en 8.8.4.4 gezet. Nu werkt de E-dentifier prima, maar kan ik het modem niet meer (goed) benaderen. Ik heb na raadpleging van dit forum de hosts file aangepast en er de volgende regel ingezet (hosts file was leeg):

192.168.2.254 mijnmodem.kpn

Dan kan ik mijn modem prima benaderen, totdat ik de computer herstart…. Toen bleek dat Bitdefender de hosts file scanned en een hekje voor deze regel zette…. Nu heb ik de host file op Read-only gezet en laat Bitdefender hem met rust. 

Geen ideale oplossing, dus hoe kan het dat de DNS van KPN de werking van de E-dentifier blokkeert?

Daarnaast nog iets zeer merkwaardigs. Ik bezoek regelmatig vuurwapens.net. Maar voor de aanpassing van de DNS duurde het zeker 15 seconden voordat de website op mijn scherm verscheen. Na aanpassing DNS (of surfen via VPN) reageert hij onmiddellijk. Ook weer zoiets merkwaardigs. Ook hier de vraag, hoe kan dit?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 21 december 2020

Hoi @Erik Schuit . Welkom op het forum.

In principe zouden de KPN DNS en de google DNS gelijke resultaten moeten opleveren. Soms is de een wel (iets) sneller dan de andere maar dat verschil merk je maar amper op.

Wat e-dentifier betreft? Dat is toch een apparaatje waar je je pasje insteekt en die genereert een code? Ik vermoed dat bij jouw electronisch bankieren dan misging, kreeg je ook een foutmelding? Kan het zijn dat een anti-virus programma voor deze fout zorgt?


  • Auteur
  • Topper
  • 23 reacties
  • 21 december 2020

Ha Erwin, de e-dentifier zit met een USB kabel aan de computer. De ABN AMRO website ziet de e-dentifier wel wanneer ik een andere DNS gebruik, niet als ik de default DNS van KPN gebruik. Dan lijkt mij dat Bitdefender er verder niks mee te maken heeft?


Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 22 december 2020

Ik heb er geen verklaring voor. Heb je een linkje naar het soort e-dentifier dat je gebruikt? De mijne staat helemaal los van internet, namelijk.


  • Auteur
  • Topper
  • 23 reacties
  • 23 december 2020

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 27498 reacties
  • 23 december 2020

Ah, nu begrijp ik het. 

Helaas zou ik niet weten waar het van komt. Als dit een DNS probleem was hadden we hier meer meldingen over gehad, vermoed ik. 

Los daarvan begrijp ik dat het nu goed werkt met de google dns en die zijn uiteraard ook prima te gebruiken. 


  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 13 december 2022

Ik heb hetzelfde, sinds overstap naar kpn glas werkt mn identifier niet meer en kan ik hem alleen zonder usb gebruiken, zeer bewerkelijk


PeterG
Superuser
  • 61140 reacties
  • 13 december 2022

Hebben jullie op je mobiel je abnamro app geïnstalleerd, @Erik Schuit , @ronniewil ?

Dan is het véél handiger om die, met de QR code, te gebruiken om in te loggen op de website van abnamro. Ik gebruik de e-dentifier al 2 jaar niet meer.

Heerlijk omdat bij mij de e-dentifier al véél langer niet meer via usb wilde werken. En zonder usb wel, maar al dat overtypen van die 8 cijferige codes wordt je niet vrolijk van.

 


  • Auteur
  • Topper
  • 23 reacties
  • 13 december 2022

Klopt gedeeltelijk, zodra je boven een bepaald bedrag komt heb je voor overschrijven nog steeds de e-dentifier nodig, En dat is vaak, want ik gebruikt hem zakelijk.


  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 13 december 2022

nee en ben t niet van plan ook. Mobiel is van mn werk daar ga ik geen third party software op installeren. Sinds mn netwerk hier veranderd is werkt de identifier niet meer, aangezien ik hierboven zie staan dat hij de enige zou zijn, verder geen klachten bekend, wil ik mijn klacht toch hier neerzetten.

thx

Ron


PeterG
Superuser
  • 61140 reacties
  • 13 december 2022

Als test heb ik vervolgens de DNS in de Experia 12 op 8.8.8.8 en 8.8.4.4 gezet. Nu werkt de E-dentifier prima, maar kan ik het modem niet meer (goed) benaderen.

Het modem hoef je toch niet zo vaak te benaderen. Eenmaal ingesteld eigenlijk nooit is mijn ervaring. Dan zou ik in jouw situatie die DNS zo laten staan.

En welk modem heb je? Van kpn of een eigen modem?


MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1200 reacties
  • 13 december 2022

je kan de edentifier het beste gewoon zonder usb gebruiken


  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 13 december 2022
robinjoo1 schreef:

je kan de edentifier het beste gewoon zonder usb gebruiken

ja dat is nu net het probleem, dat is bewerkelijk :) Zo makkelijk met usb als het werkt. Jammer dat het weg gaat.

 

bedankt voor je reactie

Ron


  • Auteur
  • Topper
  • 23 reacties
  • 14 december 2022

De situatie is nog steeds hetzelfde. Zonder aanpassing van DNS in KPN Experia 12 modem werkt de e-dentifier met USB kabel niet. Met de DNS op 8.8.8.8 etc. werkt hij wel, probleem opgelost.