Skip to main content
Beantwoord

Problemen met Box 12 en SuperWifi. Wegvallend internet en geen IP-adres

• 5 maart 2025
  • 3 reacties
  • 40 keer bekeken

Ik heb een iets andere situatie n.l. een Box 12 met twee witte superwifi's. Maar de resultaten zijn vergelijkbaar. Wegvallend internet terwijl er wel een wifiverbinding is; wifipunten, die geen verbinding maken met apparaten; wifipunten, die geen ip-adres hebben. Ik heb alles al een keer gereset, maar het helpt niet veel. Wel is opvallend, dat de 2 tv-ontvangers het wel doen, maar die hebben beide hun heil gezocht bij het modem; die staan er dicht genoeg bij.

Waarom trouwens op hetzelfde moment de beheerapp wijzigen. Had de Thuis-app er nog even naast gehouden, die ook nog eens een keer beter was.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Arjan van KPN

Dank voor je uitgebreide bericht. Je maakt goed duidelijk wat er bij jou speelt en wat je al gedaan hebt om het te verhelpen. 

Laat ik voorop stellen dat wij ook bezig zijn om de situatie weer te herstellen naar zoals het eerst was. De update kan niet teruggedraaid worden, maar je mag wel verwachten dat de SuperWifi punten weer werken zoals voorheen. Dat je er geen omkijken naar hebt en dat je apparaten een stabiele Wifi verbinding hebben en houden. Tenminste als alles goed geïnstalleerd en opgesteld is. Omruilen naar SuperWifi 2 punten wordt niet meer gedaan, omdat de SuperWifi 1 punten nu zelf de juiste software kunnen ophalen. 

Ook worden updates uitgebreid getest van te voren met een testgroep en dan komen er voldoende bugs aan het licht die gelijk verholpen worden. Nog voordat de update live gaat. Helaas is het zo dat de ontstane problemen niet eerder (duidelijk) aan het licht zijn gekomen. Maar gelukkig is het zo dat de SuperWifi punten nu niet geheel onklaar zijn gemaakt en dat met enkele tweaks het weer goed moet functioneren. 

Nu heb je zelf al een schone installatie gedaan van de SuperWifi punten, maar ik mis nog of je de Experia Box zelf ook een reset hebt gegeven. Dat is ook altijd aan te raden als je de versterkers een reset geeft. Ook kan het zijn dat op de Experia Box WPA2-WPA3 personal is ingeschakeld. Dat kan voor Wifi problemen zorgen omdat de witte SuperWifi punten dit niet ondersteunen. Zet dit terug naar WPA2-Personal met de instructie die je beneden dit bericht vindt en dan verwacht ik dat je Wifi netwerk weer beter functioneert. 

Wat ook nog goed om te benoemen is, is dat met deze update er wel iets veranderd kan zijn in de maximale afstand tussen de versterkers en het modem in je huis. Voorheen was het mogelijk dat de versterkers en het modem via 2,4GHz contact met elkaar konden maken (backhaul), maar dat is veranderd naar 5GHz only. Hierdoor kan het zijn dat de SuperWifi versterkers eerder op rood springen en dat is dan het teken om ze toch te verplaatsen om te zien of het lampje weer groen wordt. 

Wat betreft het onthouden van de gewijzigde namen van de SuperWifi punten heb ik nog een vraag: Blijven de namen in de webinterface wel gewijzigd? En je bedoelt dan dat je in de MijnKPN app de ongewijzigde namen ziet staan? 

Bekijk origineel

3 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1012 reacties
  • 6 maart 2025

Hoi ​@Dutchbobby1945. Het kan soms even zoeken zijn naar waarom je Wifi punten niet meer goed functioneren en hoe dit op te lossen. Ben je misschien onlangs overgezet op de nieuwe firmware? Welke firmwareversie zie je als je deze instructie volgt en zie je ook de SuperWifi punten als je op de geel gemarkeerde knop drukt? 

En het compleet opnieuw opbouwen van je netwerk (reset Experia Box en SuperWifi punten) zou normaal gesproken moeten helpen om het weer te laten werken. Zou je eens willen kijken of een schone installatie voor jou ook helpt. Hoe je dit doet lees je hieronder. Wat daarbij nog belangrijk om te vermelden is, is om de SuperWifi punten minstens 30 minuten bekabeld aangesloten te houden op de Experia Box. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 8 maart 2025

Beste Arjan. Er moet me allereerst iets algemeens van het hart. Ik begrijp werkelijk niet, hoe KPN dit heeft aangepakt. Volgens mij is e.e.a. onvoldoende uitgetest. Ik ben een ervaren netwerkbeheerder geweest bij Compaq en HP. Ik kan het een en ander proberen oplossen en kan me aardig redden met de "rijstebrij”aan informatie & documentatie, die ook nog eens een keer niet consistent is. Maar de gemiddelde gebruiker kan dit zeker niet; morgen moet ik naar een vriendin, die nu ook met Wifi-problemen kampt (V10a met witte superwifi's!).

Nu terug naar mijn situatie. Ik had voor de update een redelijk stabiel thuisnetwerk met een BOX 12 en 2 Superwifi's 1. Wel had ik regelmatig in het verleden last van bevriezend beeld op de tv of intermitterend geluid. Als ik dan het modem herstartte wilden de wifi-extenders, die dus beide op rood stonden, niet meer connecten met de Box 12. Maar allengs werden de tv problemen minder en werkte e.e.a redelijk stabiel.

Maar na de update begon de ellende: een niet functionerend wifi-netwerk. De enige stabiele factor was eigenlijk de wifi van het modem. De superwifi's was een bonk ellende. Ik heb er ca 2 dagen over gedaan om ze weer aan de praat te krijgen. Dat had onder meer te maken met onduidelijke en inconsistente informatie op verschillende plaatsen. Ik kwam er pas na enige tijd achter, dat de superwifi eerst helemaal opgestart moest zijn, voordat je het resetknopje indrukt met een paperclip. Daarna heb ik heel kort even een rood lampje gezien (niet meerdere keren!). Knopje losgelaten en helemaal laten opstarten tot de paarse lamp. Dan de netwerkkabel naar het modem aangesloten. Nu geef jij in je antwoord aan, dat je deze situatie dan 30 minuten zo moet laten. Dat is de derde tijd, die ik nu verneem. Ik heb ook al de tijd van 10 minuten in een wifi-hulpje zien staan en ook al een uur ergens in dit forum. Dat bedoelde ik hierboven met inconsistent. Uiteindelijk heb ik de wifi-extenders van nieuwe software kunnen voorzien met een wachttijd van ca. één uur of meer. Dat was begin van de week.

Vanmiddag had ik al weer problemen met mijn internetradio en bijbehorende satellietluidspreker in de badkamer met alleen een gipswandje tussen superwifi en radio. De satellietluidspreker wordt met de radio verbonden via de wifi. Ik kom er vanavond achter, dat de  superwifi boven niet meer connect met het modem: de verbinding is weer weggevallen (rood lampje!). Ik heb hem net weer herstart en hij hangt weer in het netwerk, maar ik weet niet voor hoelang.

Wat me nog meer opvalt, dat de tv-ontvanger niet wilde connecten met de superwifi, die er bijna naast stond. Kennelijk is het radiosignaal van de superwifi lager is dan van het modem, dat veel verder weg hangt (ca. 8-9 meter).

Nog een laatste ergernis: bij inloggen in het modem kan ik de namen van de componenten veranderen. Nu kan ik de naam van de superwifi’s veranderen, zodat ik direct kan zien, welke beneden hangt en welke boven. Maar die namen worden niet overgenomen door de superwifi's. Als ik dan naar de app ga, staat daar bij beiden TODO, zodat ik in de app geen goed overzicht heb. Met het SNMP-protocol zou dat zo opgelost kunnen worden.

Je begrijpt, dat ik er een beetje klaar mee ben. Ik wil graag de situatie terug van vóór de update. Nu heb ik bij andere meldingen van gebruikers gezien, dat jullie als mogelijke oplossing voorstellen om de superwifi's 1 te vervangen door de superwifi's 2 (de zwarte?). Dat lijkt me het beste.

Ik hoop, dat dit goed afloopt.

Jan

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1012 reacties
  • Antwoord
  • 8 maart 2025

Dank voor je uitgebreide bericht. Je maakt goed duidelijk wat er bij jou speelt en wat je al gedaan hebt om het te verhelpen. 

Laat ik voorop stellen dat wij ook bezig zijn om de situatie weer te herstellen naar zoals het eerst was. De update kan niet teruggedraaid worden, maar je mag wel verwachten dat de SuperWifi punten weer werken zoals voorheen. Dat je er geen omkijken naar hebt en dat je apparaten een stabiele Wifi verbinding hebben en houden. Tenminste als alles goed geïnstalleerd en opgesteld is. Omruilen naar SuperWifi 2 punten wordt niet meer gedaan, omdat de SuperWifi 1 punten nu zelf de juiste software kunnen ophalen. 

Ook worden updates uitgebreid getest van te voren met een testgroep en dan komen er voldoende bugs aan het licht die gelijk verholpen worden. Nog voordat de update live gaat. Helaas is het zo dat de ontstane problemen niet eerder (duidelijk) aan het licht zijn gekomen. Maar gelukkig is het zo dat de SuperWifi punten nu niet geheel onklaar zijn gemaakt en dat met enkele tweaks het weer goed moet functioneren. 

Nu heb je zelf al een schone installatie gedaan van de SuperWifi punten, maar ik mis nog of je de Experia Box zelf ook een reset hebt gegeven. Dat is ook altijd aan te raden als je de versterkers een reset geeft. Ook kan het zijn dat op de Experia Box WPA2-WPA3 personal is ingeschakeld. Dat kan voor Wifi problemen zorgen omdat de witte SuperWifi punten dit niet ondersteunen. Zet dit terug naar WPA2-Personal met de instructie die je beneden dit bericht vindt en dan verwacht ik dat je Wifi netwerk weer beter functioneert. 

Wat ook nog goed om te benoemen is, is dat met deze update er wel iets veranderd kan zijn in de maximale afstand tussen de versterkers en het modem in je huis. Voorheen was het mogelijk dat de versterkers en het modem via 2,4GHz contact met elkaar konden maken (backhaul), maar dat is veranderd naar 5GHz only. Hierdoor kan het zijn dat de SuperWifi versterkers eerder op rood springen en dat is dan het teken om ze toch te verplaatsen om te zien of het lampje weer groen wordt. 

Wat betreft het onthouden van de gewijzigde namen van de SuperWifi punten heb ik nog een vraag: Blijven de namen in de webinterface wel gewijzigd? En je bedoelt dan dat je in de MijnKPN app de ongewijzigde namen ziet staan? 

Reageer