Skip to main content
Vraag

De update van V12 en SuperWifi, stop er maar mee, het werkt gewoon niet goed!

• 23 maart 2025
  • 16 reacties
  • 262 keer bekeken

Er is nu al zoveel over geschreven en alle voorgestelde acties helpen maar tijdelijk of helemaal niet. Ik denk niet dat het nog helpt om steeds weer nieuwe vragen te stellen. KPN weet inmiddels wel dat er een groot probleem is wat zij zsm moeten oplossen. Hopelijk gebeurt dat snel. We worden met zijn allen aardig aan het lijntje gehouden, ook al doet klantenservice zijn best (moet voor hen ook wel frustrerend zijn lijkt me).

16 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36769 reacties
  • 23 maart 2025

Hallo ​@Leen59 ,

Net als veel anderen volg ik de gang van zaken met belangstelling want ook ik heb een Box 12 met twee witte SuperWiFi-punten erbij. 

Wel zo netjes om dan hieronder ook wat tips erbij te zetten als een soort samenvatting van aangedragen oplossingen:

Check nog wat zaken om te controleren.  

• Check in het modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.
  • Als je in de webinterface van het modem naar het Thuisnetwerkoverzicht gaat, klik dan op een SuperWifi en ga naar het tabje WiFi-Radio. Pas deze aan naar deze instellingen, als het punt op dit moment niet zo ingesteld is: 
  • Sluit het SuperWifi punt dat nu niet goed meedraait rechtstreeks bekabeld aan op je modem. Werkt hij dan wel?

Meer informatie: 

In dit topic staan meer tips om jouw WiFi te verbeteren: 

Werkt het dan nog steeds niet? Volg dan de instructie van moderator Erik: 

Erik van KPN schreef:

Ja, SuperWifi 1 kan wifiproblemen geven na de update. Hier zijn verschillende oorzaken voor. En voor een groot deel van de problemen hebben we gewoon oplossingen.

Als dat niet zo is, dan kun je het beste contact opnemen met onze telefonische collega's. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je terug op een moment dat jou uitkomt. De collega die je spreekt zal met jou nogmaals de boel even doorlopen. Mocht dat niet tot resultaat leiden kan er een melding worden aangemaakt voor de achterliggende afdeling. Die nemen dan weer contact met je op voor verdere afhandeling. En die verdere afhandeling kan betekenen dat je SuperWifi 1 vervangen worden door SuperWifi 2. Maar dat is geen garantie

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 24 maart 2025

Ik heb de instellingen echt allemaal correct staan. Maar sinds de update werken mijn 3 superwifi1 punten niet meer met mijn v12 modem. Eerst, voor de update, werkte het jaren feilloos, en was ik erg tevreden met overal goed wifi in huis. Nu is er alleen in de huiskamer goede wifi. Zelfs nu ik de superwifi met kabels heb aangesloten werken ze niet meer... geen idee wat ik nog kan doen. Van de week stond er iemand van Ziggo voor de deur, ik twijfelde maar heb het aanbod afgeslagen... Weet alleen niet of ik nog erg lang met deze slechte dekking in huis wil blijven zitten omdat ik 4 dagen per week thuiswerk.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi ​@Erwin72, welkom op onze community! Wat vervelend dat het niet meer goed werkt. Heb je de stappen die Noordzee noemt ook doorlopen om deze instellingen aan te passen waar nodig? Dit staat niet standaard altijd goed. 

Als het daarmee niet op te lossen is kun je echt t beste even een terugbelafspraak maken, ook via de link uit zijn reactie.

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 25 maart 2025
Thomas van KPN schreef:

Hoi ​@Erwin72, welkom op onze community! Wat vervelend dat het niet meer goed werkt. Heb je de stappen die Noordzee noemt ook doorlopen om deze instellingen aan te passen waar nodig? Dit staat niet standaard altijd goed. 

Als het daarmee niet op te lossen is kun je echt t beste even een terugbelafspraak maken, ook via de link uit zijn reactie.

Hoi Thomas, ja alles staat zoals Noordzee aangaf. Maar de wifipunten lijken gewoon niet meer te werken als extenders.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36769 reacties
  • 25 maart 2025

Dan kun je het beste een terugbelafspraak maken. Zie daarvoor onderin mijn eerste reactie. Klik op de groene letters. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36769 reacties
  • 27 maart 2025
Noordzee schreef:

Werkt het dan nog steeds niet? Volg dan de instructie van moderator Erik: 

Erik van KPN schreef:

Ja, SuperWifi 1 kan wifiproblemen geven na de update. Hier zijn verschillende oorzaken voor. En voor een groot deel van de problemen hebben we gewoon oplossingen.

Als dat niet zo is, dan kun je het beste contact opnemen met onze telefonische collega's. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je terug op een moment dat jou uitkomt. De collega die je spreekt zal met jou nogmaals de boel even doorlopen. Mocht dat niet tot resultaat leiden kan er een melding worden aangemaakt voor de achterliggende afdeling. Die nemen dan weer contact met je op voor verdere afhandeling. En die verdere afhandeling kan betekenen dat je SuperWifi 1 vervangen worden door SuperWifi 2. Maar dat is geen garantie

​@Leen59 â€‹@Erwin72 

Heb je al contact gehad met de klantenservice? 

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 27 maart 2025

Hi Noordzee,

Ja ik heb vandaag een belafspraak gehad, met een erg behulpzame en deskundige medewerker (Luuk). Hij heeft meegekeken in de instellingen van mijn netwerk. Waar hij achter kwam is dat het wifinetwerk door de update op WIFI6 is gezet. Dat wordt niet door de Superwifi1 schotels ondersteund. Dus dat hebben we naar WIFI5 teruggezet. Daarna moest ik de Superwifi1's (3 stuks) opnieuw resetten en toevoegen.
Dat is gelukt. Ze zijn nu bekabeld verbonden (vroeger had ik ze altijd draadloos) aan de router. Maar telkens valt er een schotel uit. Eén schotel heeft er helemaal geen zin meer in en die is een 20 minuten oké en daarna niet meer verbonden. De andere 2 gaan op en af verbinden, werken even en worden weer rood…

• Auteur
  • Helper
  • 51 reacties
  • 28 maart 2025

Ik heb het opgegeven en SW2 besteld. Ik laat weten of dat de oplossing is. Voorlopig als huur en als het nog niet werkt gaan ze retour.

​@KPN , op dit forum worden natuurlijk maar een beperkt aantal problemen gemeld. Ik vraag me af hoeveel procent van de klanten deze problemen ervaart en of dat voor jullie acceptabel is. Als dat zo is lijkt het mij netjes om die klanten te compenseren met vervangen van apparatuur, niet iedereen heeft de tijd om 3 uur aan de telefoon te hangen zonder resultaat te bereiken.

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 28 maart 2025

​@Noordzee  tja, ik zou vandaag om 11:00 nog worden teruggebeld om te kijken of de acties van gisteren effect hebben gehad. Ik werd niet gebeld, dus heb ik zelf weer een terugbel afspraak gemaakt.

Ik heb mijn verhaal weer tegen een andere helpdeskmedewerker uitgelegd. De Superwifi's zijn bij mij thuis echt alle drie offline, en zijn echt niet te gebruiken. ik ga ook geen tijd meer besteden om ze weer opnieuw in te stellen, want dat heb ik de afgelopen weken al 7 of 8 keer volledig gedaan.

Ik ben nu op een lijst gezet zodat binnen 10 werkdagen een storingsmedewerker contact met mij op zal nemen. Maar ja, de hele instelling opnieuw doen zal, daar ben ik inmiddels van overtuigd, echt niet een ander resultaat geven.

De wifi in huis is de afgelopen maand echt bar slecht, en dat door een firmware update die naar mij is gepushed (in de nacht van 24 op 25 februari).
Ik heb die 3 Superwifi1-punten in oktober 2021 gekocht, zou toch wel zot zijn om die naar 3,5 jaar bij het grofvuil (of klein-chemischafval?) te zetten?

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 28 maart 2025

Tipje, lees dit topic even door.

Vooral de dingen die gezegd worden over KPN (kan ik helaas niet verfieren, maar klinkt gezien alle dingen op dit forum en mijn eigen ervaringen wel zeer geloofwaardig.

https://community.kpn.com/wifi%2Dversterkers%2D124/superwifi%2D1%2Din%2Dcombinatie%2Dmet%2Dbox%2D12%2Dwerken%2Dniet%2Dmeer%2Dgoed%2D631957

• Deelnemer
  • 6 reacties
  • 28 maart 2025

​@MeNTaL_TOv2  Dank voor het linkje, dat is inderdaad exact hetzelfde als dat ​@Leen59 en ik hebben.
Na de update in februari werken de wifipunten niet meer en wordt je van het kastje naar de muur gestuurd. Telkens wordt gezegd dat je opnieuw de installatie moet uitvoeren, maar dat heeft geen enkel nut, is pure tijdsverdijf.

• Auteur
  • Helper
  • 51 reacties
  • 29 maart 2025

Al weken aan het proberen van alle aangedragen opties zonder resultaat. Nu 2x SW2 in huur genomen en dit lijkt wel te werken. Het zou gek zijn dat ik de kosten zelf moet dragen omdat KPN een update uitvoert. Graag reactie van KPN ! 

Admin: verplaatst naar eigen topic

• Auteur
  • Helper
  • 51 reacties
  • 29 maart 2025

Vandaag de SW2 ontvangen en geïnstalleerd, het ziet er vooralsnog veelbelovend uit maar ik kijk het nog even aan. Wat direct opvalt is de hogere verbindingssnelheid (2G up en down). Ik heb zelfs minder SW’s nodig lijkt het.

Blijft de vraag wie voor de kosten opdraait.

• Auteur
  • Helper
  • 51 reacties
  • 29 maart 2025
Leen59 schreef:

Al weken aan het proberen van alle aangedragen opties zonder resultaat. Nu 2x SW2 in huur genomen en dit lijkt wel te werken. Het zou gek zijn dat ik de kosten zelf moet dragen omdat KPN een update uitvoert. Graag reactie van KPN ! 

Admin: verplaatst naar eigen topic

Ik had een nieuw topic gemaakt met deze vraag. Geen reactie van KPN, topic wordt doodleuk verplaatst.

• Slimmerik
  • 77 reacties
  • 30 maart 2025

KPN heeft het druk (verbaast me ook niets gezien de hoeveel meldingen/klachten na de update). Mijn ervaring is dat je beter even een callback kan aanmaken dan hier een reactie af te wachten.

Maar hoop wel dat KPN binnenkort met een goede aanbieding gaat komen voor SW2 punten.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Als je er met de tips hier niet uit komt  ​@Leen59 is het advies toch even te bellen of een terugbelafspraak te maken. Dit moet goed op te lossen zijn.

Het is niet de bedoeling voor hetzelfde issue meerdere topics aan te maken.

Reageer