Skip to main content
Vraag

Drie SuperWifi 1 punten werken niet goed na update

• 17 maart 2025
  • 2 reacties
  • 30 keer bekeken

Ik heb hetzelfde probleem. Ook drie superwifi 1 punten waarvan er twee nu niet meer naar behoren werken. De enige die goed werkt is bekabeld aangesloten. De internetsnelheid boven is dramatisch. De punten verbinden niet meer goed met elkaar. Ik ben nu weer op dit forum omdat net de hele boel weer eens uitviel. Na het activeren van het extra 2,4 netwerk (we dachten, laten we een aantal apparaten daar dan mee laten verbinden) lag alles plat. Je wordt er helemaal gestoord van. 

Aan de ene kant zeggen dat de superwifi punten je eigen eigendom zijn en ze ze daarom niet kunnen vervangen, maar aan de andere kant wel firmware updates pushen die de boel ontregelen en dan als enige oplossing aanraden om alles te resetten (kost je weer een paar uur). Dat is echt geen service.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

2 reacties

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat rot dat je hier tegen aan loopt ​@Minty. Goed dat je het deelt. Ik heb een aantal tips voor je, waarvan ik hoop dat 't snel beter wordt. Je kunt voor snellere hulp ook een belafspraak maken. Een van mijn collega's belt je dan terug en helpt je verder!

De allereerste tip is om je SuperWifi's te resetten, ons advies is om het SuperWifi punt tijdelijk met een kabel aan te sluiten na de reset, 30 minuten de tijd te geven en dan te verplaatsen.

Verder:

Check in het modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.

Meer informatie over hoe je dit doet lees je in dit topic:

Check of het wifi op 80Mhz staat en niet op 40, door een bug wordt die daar soms op gezet.  

Daarnaast nog deze  tip: het wordt aangeraden om te zorgen dat modem en wifipunten dezelfde wifi instellingen hebben. Anders kan dit voor gekke dingen zorgen. 

Het gaat om de WPA instelling die ik eerder noemde, daarnaast gaat het om de wifistandaard: de b,g,n,ac, ax etc waardes. In het screenshot hierboven zie je waar je dit bij de SuperWifi inziet en aanpast. Belangrijk is om te kijken waar je SuperWifi op staat, en dan dezelfde waardes instellen bij de Box 12, en eventuele SW2 die aanwezig zijn.

Voor het modem zelf doe je dit door in het linkermenu te gaan naar Wifinetwerk en dan het tabblad Wifisignaal

Voor een SuperWifi punt doe je dit (in het modem) door in het linkermenu te gaan naar Thuisnetwerkoverzicht, klik op een SW en ga naar het tabje WiFi-Radio.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 8 reacties
  • 20 maart 2025
Alexandra van KPN schreef:

Wat rot dat je hier tegen aan loopt ​@Minty. Goed dat je het deelt. Ik heb een aantal tips voor je, waarvan ik hoop dat 't snel beter wordt. Je kunt voor snellere hulp ook een belafspraak maken. Een van mijn collega's belt je dan terug en helpt je verder!

De allereerste tip is om je SuperWifi's te resetten, ons advies is om het SuperWifi punt tijdelijk met een kabel aan te sluiten na de reset, 30 minuten de tijd te geven en dan te verplaatsen.

Verder:

Check in het modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.

Meer informatie over hoe je dit doet lees je in dit topic:

Check of het wifi op 80Mhz staat en niet op 40, door een bug wordt die daar soms op gezet.  

Daarnaast nog deze  tip: het wordt aangeraden om te zorgen dat modem en wifipunten dezelfde wifi instellingen hebben. Anders kan dit voor gekke dingen zorgen. 

Het gaat om de WPA instelling die ik eerder noemde, daarnaast gaat het om de wifistandaard: de b,g,n,ac, ax etc waardes. In het screenshot hierboven zie je waar je dit bij de SuperWifi inziet en aanpast. Belangrijk is om te kijken waar je SuperWifi op staat, en dan dezelfde waardes instellen bij de Box 12, en eventuele SW2 die aanwezig zijn.

Voor het modem zelf doe je dit door in het linkermenu te gaan naar Wifinetwerk en dan het tabblad Wifisignaal

Voor een SuperWifi punt doe je dit (in het modem) door in het linkermenu te gaan naar Thuisnetwerkoverzicht, klik op een SW en ga naar het tabje WiFi-Radio.

Ik heb alle instellingen gelijk gezet en daarna leek de internetsnelheid beter (90mbps download), maar nu kijk ik en hij is weer terug naar 20 download en 3(!) upload.

Maar nu zie ik dus in de topologie dat mijn punt op zolder is verbonden met het modem, maar het punt een verdieping lager zit aan het punt op zolder. Totaal verkeerd om dus. Hoe kan ik dit instellen? De punten zouden allemaal aan elkaar gekoppeld moeten zijn in de juiste volgorde lijkt me?

Reageer