Skip to main content

Ik vraag me af of de WiFi signaal sterkte afhankelijk is van de internetsnelheid? Maw wordt mijn Wifi signaal sterker als ik de internet snelheid verhoog? Piet

Relatief gesproken wel, maar bij een Gigabit abo zul je draadloos nooit de gigabit snelheid halen, hoogstens 50 tot 75% van de bekabelde snelheid bij de juiste instellingen en optimale omstandigheden @piet1741 


Dank Jan. Betekent dat als ik de internet snelheid verhoog van 100 naar 200 Mb dit wel een zeer duidelijke verbetering van mijn Wifi signaal sterkte zal opleveren? Piet


Dank Jan. Betekent dat als ik de internet snelheid verhoog van 100 naar 200 Mb dit wel een zeer duidelijke verbetering van mijn Wifi signaal sterkte zal opleveren? Piet

@piet1741 , je WiFi signaal (de sterkte) zal niet veranderen als je van 100 naar 200 Mb/s gaat, sterkte en snelheid zijn nl. twee verschillende grootheden. Je doorvoer snelheid via WiFi zal waarschijnlijk wel hoger worden, mogelijk zelfs 200 Mb/s. 


Inderdaad, de wifi wordt wel sneller, maar niet sterker, dat is wettelijk vastgelegd.

De 2.4 band reikt verder, maar is minder snel.

De 5.0 band is sneller, maar reikt minder ver. @piet1741 


Dank allemaal. Het is duidelijk en jammer tegelijk. Ik heb een WiFi systeem van mesh boxjes dat door het gehele huis een goed (boven 2e verdieping: 30 - 60 Mbs) WiFi signaal geeft. Echter net niet sterk genoeg om mijn TV boven via een tv ontvanger daar een probleemloos beeld te laten produceren. Een Devolo DVS 650 systeem van beneden naar boven geeft jammer genoeg te vaak een storing op het hele gebeuren waardoor het gehele systeem gereset moet worden. Andere suggesties?? Piet


Hallo @piet1741 i.p.v. mesh alle boxjes bekabeld op de modem aansluiten, dan heb je overal goede wifi en een stabielere verbinding.

 


Maar ik wil geen kabeltjes trekken naar twee verdiepingen! Piet


Maar ik wil geen kabeltjes trekken naar twee verdiepingen! Piet

Hallo @piet1741 dan kun je proberen de wifi-instellingen te optimaliseren.

Wat voor tv-ontvanger heb je het trouwens over? 1 van KPN, welk merk en type?

Als het geen KPN-versterkers zijn, schakel dan de wifi op de modem uit, dat kan al verstoringen geven omdat de wifi op de KPN modem niet kan samenwerken met niet-KPN versterkers.

 


TV ontvanger van Arris VIP 2952 en modem Experia box V 10a. Piet


TV ontvanger van Arris VIP 2952 en modem Experia box V 10a. Piet

Hallo @piet1741 en welk merk en type versterkers gebruik je en hoeveel?

 


4 stuks mesh versterkers. Merk Tenda: Nova nodes DHCP. 

Operating frequency:
2.4 GHz: EU/2400-2483.5MHz (CH1-CH13)
5 GHz: EU/5150-5250MHz (CH36-CH48)
EIRP Power (Max.):
2.4 GHz: 19.67dBm
5 GHz: 22.21dBm
 


Hallo @piet1741 wat is al eerder schreef, de wifi op de modem uitschakelen en de wifi instellingen op de Tenda zoveel mogelijk op AUTO zetten.

Zorg voor de nieuwste firmware op de Tenda.

Zorg dat de verschillende nodes onderlingniet verder dan 5 meter uit elkaar en van het modem staan en indien mogelijk de antennes naar elkaar toegericht.

 

 


Dank Jan. Gr Piet