Sinds de laatste update (die met het nieuwe adminscherm voor de router en 5GHz-backhaul voor de SW1’s) krijg ik mijn wifinetwerken niet meer aan de gang.
Ik heb een huis met veel beton en vloerverwarming. Ik maak gebruik van nogal wat apparaten die wifi gebruiken: domotica, geluid, lampen, slimme schakelaars, telefoons, ipads, laptops enz. enz. Daarom had ik uiteindelijk 7 (!) Superwifi-1-punten samen met de KPN Box 12. Het werkte 4 jaar allemaal mooi tot de update.
Klachten na de update:
- Wegvallende wifi
- Wifi die soms helemaal uitviel, werkte dan na een reset weer een paar minuten
Wat ik heb geprobeerd om het op te lossen:
- Alle apparatuur uitgezet, daarna vanaf het glasmodem alles weer aangezet
- Dat leek te helpen
- Toen bleek dat het nog niet werkte heb ik alles nog eens uit en aan gezet, maar ook dat werkte niet
- Ik dacht dat er iets niet goed was met mijn instellingen dus had ik een afspraak gemaakt met een KPN-monteur (voor 80 euro)
- Volgens de monteur had ik niet alle 7 SW-punten nodig, dus hebben we wat opgeschoond en er 4 overgehouden
- De monteur heeft de punten stuk voor stuk teruggezet naar fabrieksinstellingen
- Dat leek te werken, al kwam niet overal het 5GHz-netwerk op
- De volgende dag bleek toch dat het nog niet goed werkte. Sonos kreeg ik bijvoorbeeld niet goed bedienbaar en wifi viel op sommige plekken uit. Daarom toch maar een SW teruggeplaatst.
- Dat werkte toch ook niet, want sommige SW’s bleven last houden van uitvallende 5GHz-netwerken
- Gebeld met KPN: er was waarschijnlijk een issue met de update. Er werd gewerkt aan een fix en die kon ik maar beter even afwachten
- Intussen werd iedereen hier in huis het wel zat dat de wifi het niet goed deed. Nog maar eens gebeld. Als het aan de update zou liggen, dan was het misschien mogelijk om terug te gaan naar een Experia Box 10A, want die had de update nog niet
- Twee dagen later mijn 12 dus ingeruild voor een 10A
- Alle punten losgehaald en teruggezet naar fabrieksinstellingen
- 10A geinstalleerd
- Eerste SW bekabeld aangesloten. Groen knipperen, paars lampje, groen knipperen, blauw knipperen, groen knipperen, lampje uit.
- Opnieuw opstarten. Groen knipperen, paars lampje, groen knipperen, groen knipperen, groen knipperen, …
- Opnieuw opstarten. Groen knipperen, paars lampje, groen knipperen, groen knipperen, groen knipperen, …
- Terug naar fabrieksinstellingen (dus tot paars lampje)
- Weer aan de kabel. Groen knipperen enz. tot lampje uit.
- Intussen zie ik met een appje op mijn telefoon dat de SW wel netwerken uitzendt, maar niet die van de 10A, maar zijn eigen SW1-DD9EF1-netwerken.
In die loop blijf ik nu hangen. Ik weet het niet meer. Ik heb er nu denk ik 20 uur tijd in gestoken. En 80 euro aan betaald.
Als niemand me verder kan helpen dan gooi ik die $$@<(^)(*#-dingen in de kliko en dan stap ik over op Asus- of TP-Link-spul of zo. Ik zie wel. Maar nu ben ik het aardig zat.