Skip to main content
Beantwoord

Na update problemen met mesh netwerk SuperWifi punten

• 6 maart 2025
  • 8 reacties
  • 174 keer bekeken

Goedendag

Al veel over gelezen maar nog niet het antwoord gevonden. Dus toch een nieuw topic. Excuus als ik ergens over heen heb gelezen. 

Ik krijg het niet verholpen ondanks frisse nieuwe strarts e.d.. Na de update van een maand geleden werkt het meshnetwerk niet meer goed. 3 superwifilunten staan hier in huis. Allemaal groen. Wifi werkt prima totdat iemand zich gaat verplaatsen en een ander wifipunt het over zou moeten nemen. Dan schakelt het device of over naar 5g of verbonden met wifi zonder internet. Als het wifi op het apparaat vervolgens even uit en weer aan wordt gezet is er weer gewoon verbinding. Hoe kan ik dit probleem verhelpen? 

Heb nu al meerdere keren een kind bij me gehad waarvan de databundel op was :)

Alvast bedankt voor de hulp. 

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Beije! Goed dat je hier een topic voor aanmaakt. Niet handig als de wifi niet naar behoren werkt. 

Heb je witte SuperWifi punten? Zo ja, zou je dan eerst een schone installatie van de SuperWifi punten willen proberen? Volg echt alle stappen op die daar staan in de juiste volgorde. Ik ben heel benieuwd of het daarna wel weer goed gaat. 

Zo niet, wil je dan inloggen op de webinterface van je modem en controleren wat de WPA instelling is? Als die op WPA 3 staat, pas hem dan aan naar WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.

Bekijk origineel

8 reacties

• Auteur
  • Topper
  • 17 reacties
  • 6 maart 2025

Als aanvulling. Kan het met het '6' teken in het wifi signaal te maken hebben? Dit staat er soms wel en soms niet. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7505 reacties
  • Antwoord
  • 8 maart 2025

Hi ​@Beije! Goed dat je hier een topic voor aanmaakt. Niet handig als de wifi niet naar behoren werkt. 

Heb je witte SuperWifi punten? Zo ja, zou je dan eerst een schone installatie van de SuperWifi punten willen proberen? Volg echt alle stappen op die daar staan in de juiste volgorde. Ik ben heel benieuwd of het daarna wel weer goed gaat. 

Zo niet, wil je dan inloggen op de webinterface van je modem en controleren wat de WPA instelling is? Als die op WPA 3 staat, pas hem dan aan naar WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 12 maart 2025

Hallo
Ik heb hetzelfde issue. ik heb na de ‘mega’ update een paar weken geleden mijn (witte) superwifi 1 punten helemaal moeten resetten, ze werkten eerst uberhaupt niet. Met de schone installatie  handleiding is dat uiteindelijk wel gelukt. De wifi punten hebben ook de laatste firmware SW1.C.24.13.06 , die volgens eerdere berichten een aantal problemen zou moeten oplossen.

Ik heb echter precies hetzelfde als Beije, de wifipunten nemen de verbinding niet over, als ik met mijn telefoon beneden wifi connectie heb met het wifipunt beneden en loop dan naar de 2e verdieping dan wordt de verbinding niet  automatisch overgenomen door het wifipunt die daar staat. En valt ook de verbinding weg omdat het wifipunt beneden te ver weg is.  (er staat ook nog een wifi punt tussenin, op de 1e verdieping)
Alleen als ik de wifi verbinding op mijn telefoon weer opnieuw aanzet wordt het wifi punt van de 2e verdieping wel gevonden.

Voor de update werkte dit feilloos en had ik met deze opstelling geen enkel probleem met verbinden waar dan ook in huis, zoals de bedoeling is met de wifi punten!

De beveiliging staat trouwens op WPA2-Personal, niet op een WPA3 variant.

Ik zou heel graag willen weten wat het probleem is en wat er aan gedaan kan worden.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7505 reacties
  • 14 maart 2025

Hi ​@ddjong en welkom bij de KPN Community! Ik zie dat je dit ook gemeld hebt in een ander topic. Daar zijn wat tips gegeven, met ook het verzoek om een eigen topic aan te maken als die tips niet helpen. 
Dan kunnen we het daar verder met je oppakken!

• Auteur
  • Topper
  • 17 reacties
  • 17 maart 2025

Beste Sanne

Bedankt voor je bericht. Helaas werkt de schone installatie niet naar een oplossing. Alle 3 de witte punten gereset en een schone installatie uitgevoerd. Het staat op wpa 2. Het gekke is dat het probleem zich niet continue voordoet. De ene keer pakken de witte punten het signaal wel over en de andere keer weer niet. Voor de grote update geen enkel probleem. Is er een andere oplossing dan wat jij eerder noemde? Zou mooi zijn en ons helpen. De Internetbundels van de mobiele telefoons gaan wel heel hard leeg nu.…

Bedankt. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7505 reacties
  • 20 maart 2025

​@Beije Goed dat je dit meldt! 

Dan ben ik benieuwd of alle SuperWifi 1 punten de update hebben gekregen. Zou je de webinterface van het modem willen openen? Dat kan via deze pagina. In het midden, onder de afbeelding van het modem, zit de netwerkknop. Klik daarop. Alle SuperWifi die je in die pop-up ziet, zijn over naar de nieuwe software. Staan ze daar allemaal tussen?

Zo niet, wil je dan dit proberen? 

• Sluit de SuperWifi punten die de nieuwe software nog niet hebben één voor één bekabeld aan op het modem.
  • Reset het SuperWifi punt
  • Wacht tot het lampje weer groen brand. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Op dit punt is hij geupdate naar de juiste oudere firmwareversie die gemigreerd kan worden.
  • Herstart het modem.
  • Laat het SuperWifi punt nog minimaal een half uur bekabeld aangesloten aan het modem. In deze periode zal de hij de migratie naar de nieuwe software doen.
  • Daarna kan het SuperWifi punt losgekoppeld worden en op zijn normale plaats gezet worden.

Hoe gaat het dan?

• Auteur
  • Topper
  • 17 reacties
  • 21 maart 2025

Hoi Sanne,

Alle wifipunten staan ertussen. Er valt mij wel iets op wat mogelijk iets kan zijn. Als ik de netwerkmap bekijk zie ik dat alle wifipunten verbonden zijn met de router en niet met het wifipunt dat bekabeld is aangesloten. Er zit hier zelfs geen enkel apparaat op. Als ik verbonden ben met de router zie ik volgens mij een '6’ bij mijn wifisignaal op mijn telefoon. Als ik verbonden ben met een wifipunt zie ik dit weer niet. Kan het hem hierin zitten? Bijvoorbeeld het wifi van de router maar uitzetten? 

groet

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7505 reacties
  • 23 maart 2025

Fijn, dan hebben ze in elk geval allemaal de update gekregen. 

Goed dat je dit gevonden hebt! Ik raad je aan om eerst nog de instellingen van de router zo aan te passen dat ze overeenkomen met je SuperWifi punten. Als die instellingen overeen komen is de kans ook groter dat de verbinding goed werkt. 

Zou je allereerst willen inloggen op je Box 12? Ga dan in het linkermenu naar Thuisnetwerkoverzicht, klik op een SuperWifi punt en ga naar het tabje WiFi-Radio.
Daar vind je dan hoe de instellingen staan van het SuperWifi punt. Maak hier een screenshot van of noteer ze ergens. 
Ga vervolgens in het linkermenu naar Wifinetwerk en dan het tabblad Wifisignaal.
Daar vind je de wifi instellingen van je Box 12 zelf. Pas deze aan naar de instellingen van het SuperWifi punt die je genoteerd hebt. Hoe gaat het dan?

Het 6 cijfer betekent trouwens dat Wifi 6 actief is. De Box 12 kan dit signaal uitzenden, de witte SuperWifi punten niet. Dus dat is het verschil daarin. Je kunt in je Box 12 via dezelfde stappen eventueel ook Wifi 6 uitzetten om te kijken of je dan verschil merkt. 

Reageer