Dag allemaal, N.a.v. mijn eerdere topic over Update KPN Box 12 nog niet gebeurd, sms wel ontvangen heb ik inmiddels in bruikleen 2 nieuwe SW2 super wifipunten (draadloos) gekoppeld aan de KPN Box 12. Dit leek in eerste instantie goed te verlopen, maar ik loop nu toch tegen het volgende aan.
De situatie: Ik heb de KPN Box 12 (als extra wifipunt) op de begane grond staan, een SW2 punt draadloos op de eerste verdieping en nog een SW2 punt draadloos op de 2e tweede verdieping/zolder. Nadat ik deze nieuwe situatie (ik had eerst SW1 punten, dit werkte niet goed i.c.m. de KPN Box 12) had ingericht werkte het in eerste instantie prima; stabiel, goed bereik en mesh functionaliteit. Echter, ik heb nu al 2x aan de hand gehad dat na verloop van tijd het lampje van het SW2 punt op zolder constant oranje ging branden (betekent: er is een probleem met de verbinding). Het wifi punt geeft dit ook aan bij Apparaat info (Type verbinding 2,4 GHz en Bitrate 287 Mbps, terwijl dit daarvoor steeds Type verbinding 5,0 GHz en Bitrate 2 Gbps was).
Ook in de topologie op het modem zelf is dit zichtbaar.
Als ik hierna dat betreffende wifi punt weer hard reset en terugplaats is alles weer gewoon groen en geeft ‘ie een 5,0 GHz + 1 Gbps snelheid weer. Maar goed, zoals gezegd vervalt ‘ie dus na enige tijd weer terug in de hierboven beschreven situatie.
Mijn vraag is nu: ervaren andere gebruikers met dezelfde configuratie dit ook? Zo nee, heeft KPN dan wellicht een oplossing voor dit probleem?
Bedankt alvast voor het meedenken.
Beste antwoord door RKlaassen
Dag @JanD Dank voor je reactie. Je hebt zeker een punt want een oranje lampje betekent inderdaad in de regel een slechte verbinding. Echter er zijn 2 dingen die ik hierin niet goed begrijp:
Je hebt het erover dat dan het wifi punt te ver van de bron (modem of ander wifi punt staat). In dit geval is mijn 2e wifipunt verbonden met het 1e wifipunt en niet met het modem (zie ook mijn afbeelding in mijn vorige post). En eerlijk gezegd staan de wifipunten echt behoorlijk dicht bij elkaar dus dat kan volgens mij het probleem niet zijn. Bovendien stonden mijn vorige SW1 wifipunten op precies dezelfde plek als de huidige SW2 punten en dit was nooit een probleem.
Na eerste installatie en 2e genoemde harde reset werkte het 2e SW 2 punt gewoon een paar dagen zonder problemen. Waarom er dan toen wel een goede verbinding (lampje groen ook) was is me dan ook niet helemaal duidelijk. Want als ze te ver uit elkaar hadden gestaan, dan was dit denk ik wel eerder geconstateerd.
Inmiddels ben ik met een andere test bezig. Ik constateerde namelijk dat na de harde reset van de SW2 punten de 5,0 GHz bandbreedte op 80 MHz stond. Dit terwijl de default op het modem bij Wifinetwerk > Wifisignaal op 160 MHz is ingesteld. Ik had de SW2 punten daar ook op ingesteld zodat alle wifi instellingen van zowel modem als wifi punten hetzelfde waren. Ik denk echter dat die 160 MHz voor problemen zorgt in dit verhaal. Daarnaast denk ik dat het wifi signaal van de modem zelf ook niet altijd even stabiel is. Dus ik heb nu het volgende gedaan:
Wifi op modem uitgezet
1 wifi SW2 punt (van zolder gehaald en) bekabeld aangesloten op het modem op de begane grond
1 wifi SW2 punt op de eerste verdieping laten staan
5,0 GHz bandbreedte op de SW2 punten aangepast naar 80 MHz
De hele boel even herstart en tot nu toe werkt dit als een tierelier. Zelfs op zolder volle snelheid. Wordt vervolgd…..
Beste @RKlaassen dat betekent in de regel dat het wifipunt te ver weg staat van de bron (modem of ander wifipunt) en dan terugzakt naar een langzamere snelheid, oranje lampje.
Gewoon experimenteren wat de beste plek is, zodat het lampje stabiel groen blijft branden.
Dag @JanD Dank voor je reactie. Je hebt zeker een punt want een oranje lampje betekent inderdaad in de regel een slechte verbinding. Echter er zijn 2 dingen die ik hierin niet goed begrijp:
Je hebt het erover dat dan het wifi punt te ver van de bron (modem of ander wifi punt staat). In dit geval is mijn 2e wifipunt verbonden met het 1e wifipunt en niet met het modem (zie ook mijn afbeelding in mijn vorige post). En eerlijk gezegd staan de wifipunten echt behoorlijk dicht bij elkaar dus dat kan volgens mij het probleem niet zijn. Bovendien stonden mijn vorige SW1 wifipunten op precies dezelfde plek als de huidige SW2 punten en dit was nooit een probleem.
Na eerste installatie en 2e genoemde harde reset werkte het 2e SW 2 punt gewoon een paar dagen zonder problemen. Waarom er dan toen wel een goede verbinding (lampje groen ook) was is me dan ook niet helemaal duidelijk. Want als ze te ver uit elkaar hadden gestaan, dan was dit denk ik wel eerder geconstateerd.
Inmiddels ben ik met een andere test bezig. Ik constateerde namelijk dat na de harde reset van de SW2 punten de 5,0 GHz bandbreedte op 80 MHz stond. Dit terwijl de default op het modem bij Wifinetwerk > Wifisignaal op 160 MHz is ingesteld. Ik had de SW2 punten daar ook op ingesteld zodat alle wifi instellingen van zowel modem als wifi punten hetzelfde waren. Ik denk echter dat die 160 MHz voor problemen zorgt in dit verhaal. Daarnaast denk ik dat het wifi signaal van de modem zelf ook niet altijd even stabiel is. Dus ik heb nu het volgende gedaan:
Wifi op modem uitgezet
1 wifi SW2 punt (van zolder gehaald en) bekabeld aangesloten op het modem op de begane grond
De hele boel even herstart en tot nu toe werkt dit als een tierelier. Zelfs op zolder volle snelheid. Wordt vervolgd…..
Hi @RKlaassen! Goed dat je hier een topic voor aanmaakt en super dat je de bandbreedte aan hebt gepast. Het werkt inderdaad het beste als de instellingen van de SuperWifi punten overeenkomen met de instellingen van je modem, dus ik duim dat het hiermee opgelost is.
Voor de handigheid stuur ik je ook wat informatie over de installatie en het gebruik van de SuperWifi punten. Daar kun je ook een hoop tips vinden en stappen om het een en ander op te lossen als het toch niet goed werkt. 🙂
Laten we hopen dat het als een tierelier blijft werken! 🤞🏻
@Sanne van KPN Dank voor je reactie en tips. Inmiddels zijn we alweer een paar dagen verder en kan ik zeggen dat mijn hierboven beschreven situatie:
Wifi op modem uitgezet
Nog steeds werkt als een tierelier! D.w.z. De (wifi) verbinding is snel en blijft stabiel en ook de mesh functionaliteit werkt prima nu.
Dus ik weet niet of het zo is, maar het lijkt er op - althans in mijn geval - dat je modem ook als wifi punt inzetten met daaraan draadloos beide SW2 punten gekoppeld, toch niet zo goed werkt. Want in die situatie had ik continue gedoe met de wifipunten en nu niet meer...
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.