Skip to main content

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.

Via geen enkel device, draadloos, bekabeld.

Wat bedoel je met bekabeld?

Het gastnetwerk is alleen wifi, wil je zeggen dat het apparaat dat bekabeld aangesloten is op de Experia WiFi ook geen verbinding met Internet kan maken?


Via geen enkel device, draadloos, bekabeld.

Wat bedoel je met bekabeld?

Het gastnetwerk is alleen wifi, wil je zeggen dat het apparaat dat bekabeld aangesloten is op de Experia WiFi ook geen verbinding met Internet kan maken?

Hallo @wjb , ik heb de tekst aangepast, ik bedoel natuurlijk alleen draadloos, maar omdat ik ook via de laptop probeer, die in de regel bekabeld verbonden is, zette ik er bekabeld neer.

 


Via geen enkel device, draadloos, bekabeld.

Wat bedoel je met bekabeld?

Het gastnetwerk is alleen wifi, wil je zeggen dat het apparaat dat bekabeld aangesloten is op de Experia WiFi ook geen verbinding met Internet kan maken?

Hallo @wjb , ik heb de tekst aangepast, ik bedoel natuurlijk alleen draadloos, maar omdat ik ook via de laptop probeer, die in de regel bekabeld verbonden is, zette ik er bekabeld neer.

Helder, ik sla echter wel stijl achterover van verbazing bij het lezen van jouw bericht.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit fenomeen generiek is want dat zou toch wel een debacle betekenen voor het testteam.


Beste moderatoren, het is wel leuk dat het gastnetwerk actief is, maar maakt echter geen verbinding met internet, modem V10 gereset, Experia WiFi gereset, lijkt standaard op een keurige verbinding, maar komt dus niet het internet op.

Via geen enkel draadloos device.

Je gebruikt de Experia WiFi achter een Experiabox? Niet achter een eigen modem?


Hallo @wjb , ik was vanochtend even aan het testen, de tv en de tablet kregen geen verbinding.

Nu met de laptop aan het testen, en krijg via het netwerkdiagprogramma van W10 te zien:

De DNS-server reageert niet.

 


Beste moderatoren, het is wel leuk dat het gastnetwerk actief is, maar maakt echter geen verbinding met internet, modem V10 gereset, Experia WiFi gereset, lijkt standaard op een keurige verbinding, maar komt dus niet het internet op.

Via geen enkel draadloos device.

Je gebruikt de Experia WiFi achter een Experiabox? Niet achter een eigen modem?

Hallo @Nick83 Ik gebruik alleen de V10, geen eigen modem/router.

Ik gaf het net al aan @wjb door, de pc geeft als foutmelding: de DNS-server reageert niet.


Nu met de laptop aan het testen, en krijg via het netwerkdiagprogramma van W10 te zien:

De DNS-server reageert niet.

Wow, het zou wel heel erg zijn als zo'n bug door quality control niet opgemerkt zou zijn.

Zet op die Windows 10 laptop de DNS server eens hard op 1.1.1.1 bij de instellingen van de wifi netwerkadapter. 

Kan je dan wel Internet op via het gast netwerk?

Vergeet de instelling niet terug te zetten. :wink:

 

Zijn er ook anderen die hetzelfde ervaren?


Hallo @wjb , ook met de 1.1.1.1-instellingen zelfde foutmelding.

 


Hier nog geen update dus valt niks te bevestigen.

 

Ps de DNS in de v10 naar 1.1.1.1 wijzigen heeft mogelijk meer effect.


Hallo @wjb , ook met de 1.1.1.1-instellingen zelfde foutmelding.

Je hebt dit probleem alleen via het gastnetwerk en niet als je met de "gewone" wifi van de Experia WiFi verbonden bent. Klopt dat?


De gastnetwerk functie wordt door de ExperiaWifi nu volledig overgenomen van de Experiabox V10 en is in de V10 niet meer in of uit te schakelen of op instellingen te wijzigen.


De gastnetwerk functie wordt door de ExperiaWifi nu volledig overgenomen van de Experiabox V10 en is in de V10 niet meer in of uit te schakelen of op instellingen te wijzigen.

Bij de v10 word WiFi überhaupt toch uitgeschakeld als je een Experia WiFi aansluit?


De gastnetwerk functie wordt door de ExperiaWifi nu volledig overgenomen van de Experiabox V10 en is in de V10 niet meer in of uit te schakelen of op instellingen te wijzigen.

Bij de v10 word WiFi überhaupt toch uitgeschakeld als je een Experia WiFi aansluit?

Klopt, maar kan weer aan, ik heb dat zo draaien met de Telfort Firmware zover ik weet JanD ook. Wel handig, anders zou ik verplicht zijn 3 exemplaren te gebruiken.


Ik heb nog steeds de update niet.

Ik wil hem heel graag

Check knop zegt dat ik de juiste versie heb


Geduld...


Hier nog geen update dus valt niks te bevestigen.

 

Ps de DNS in de v10 naar 1.1.1.1 wijzigen heeft mogelijk meer effect.

Hallo @Galdor68 , reeds geprobeerd, zelfde foutmelding.


Hallo @wjb , ook met de 1.1.1.1-instellingen zelfde foutmelding.

Je hebt dit probleem alleen via het gastnetwerk en niet als je met de "gewone" wifi van de Experia WiFi verbonden bent. Klopt dat?

Hallo @wjb , de gewone WiFi-verbinding werkt perfect met de standaard instellingen.

Alleen de gast-wifi lijkt gewoon te werken maar heeft geen internet-verbinding met de DNS-foutmelding, zoals ik al eerder meldde en de alternatieve DNS-servers zowel binnen de modem als binnen de driver bieden helaas geen soelaas.:persevere:


De gastnetwerk functie wordt door de ExperiaWifi nu volledig overgenomen van de Experiabox V10 en is in de V10 niet meer in of uit te schakelen of op instellingen te wijzigen.

Bij de v10 word WiFi überhaupt toch uitgeschakeld als je een Experia WiFi aansluit?

Klopt, maar kan weer aan, ik heb dat zo draaien met de Telfort Firmware zover ik weet JanD ook. Wel handig, anders zou ik verplicht zijn 3 exemplaren te gebruiken.

Hallo @Galdor68 , ik had het inderdaad ook een tijdje gelijktijdig draaien, maar werk nu uitsluitend met 1 Experia Wifi, zoveel mogelijk standaard om problemen uit te sluiten en e.e.a beter te kunnen analyseren.


Hallo @wjb , ook met de 1.1.1.1-instellingen zelfde foutmelding.

Je hebt dit probleem alleen via het gastnetwerk en niet als je met de "gewone" wifi van de Experia WiFi verbonden bent. Klopt dat?

Hallo @wjb , de gewone WiFi-verbinding werkt perfect met de standaard instellingen.

Alleen de gast-wifi lijkt gewoon te werken maar heeft geen internet-verbinding met de DNS-foutmelding, zoals ik al eerder meldde en de alternatieve DNS-servers zowel binnen de modem als binnen de driver bieden helaas geen soelaas.:persevere:

Dank je voor je terugkoppeling.

Als dit fenomeen ook door andere abonnees ervaren wordt, dan is mijn vertrouwen in de testprocedures bij KPN opnieuw tot het nulpunt gedaald. Het kan toch niet zo zijn dat de primaire functie van een gastnetwerk (gasten toegang tot Internet geven) niet werkt.


Hallo @wjb , laten we de reactie van het moderatie-team even afwachten.

Ik blijf ondertussen door :relaxed: testen.


We hebben de update van de thuis app nog niet mogelijk moet daarop gewacht worden. Blijkbaar verwacht KPN dat we alles via de service tools of apps instellen.

Iets genuanceerder als ik JanD goed begreep kan hij via de Thuis app nog niet veel zien of doen wat betreft het gast netwerk.

 


Heb zojuist even gastnetwerk op Experia Wifi getest via m’n telefoon en de laptop (uiteraard draadloos). Uitstekende wifi verbinding met volledige toegang tot internet. Interne netwerk keurig afgeschermd en geen toegang.


We hebben de update van de thuis app nog niet mogelijk moet daarop gewacht worden. Blijkbaar verwacht KPN dat we alles via de service tools of apps instellen.

Iets genuanceerder als ik JanD goed begreep kan hij via de Thuis app nog niet veel zien of doen wat betreft het gast netwerk.

 

Hallo @Galdor68 , binnen de APP staat Gastnetwerk binnenkort beschikbaar.


Hallo @wjb op de mobiele apparaten krijg ik de volgende melding:

ERR_NAME_NOT_RESOLVED

Misschien worden de Telfort thuis klanten modems nog niet ondersteund.

 


Klopt dat staar er sinds de laatste update bijna parralel met de firmware update.