Skip to main content
Beantwoord

Problemen met bedraad aangesloten SuperWifi 2 versterkers

• August 2, 2025
  • 10 reacties
  • 148 keer bekeken

Ik ervaar al 2 maanden problemen met de bedraad aangesloten super wifi 2.0 versterkers in combinatie met een V12 modem, daarvoor ook met een V10 modem. Ik heb jarenlang geen problemen gehad met exact dezelfde opstelling. De situatie is waarschijnlijk ontstaan na een snelheid verhoging en/of V10 modem update.

Ik heb al meer dan 10  verschillende medewerkers gesproken en 2 monteurs over de vloer gehad, maar nog altijd problemen. Ik ben er behoorlijk klaar mee. Alles is al meerdere keren vanuit fabrieksinstellingen opnieuw opgebouwd.

Mijn situatie is als volgt:

Modem V12 in meterkast (begane grond in de hal), wifi staat aan op het modem

2 bedrade super wifi 2.0 versterkers, waarvan 1 in de woonkamer begane grond en 1 op zolder

1 onbedrade wifi 2.0 versterker op eerste verdieping

KPN TV+ is bedraad aangesloten op wifiversterker in de woonkamer, via een door KPN geleverde splitter, daar is ook een mede8er (NAS) bedraad op aangesloten

Ik heb ook een Sonos systeem, wat door KPN als boosdoener is aangewezen, maar ook als het systeem niet actief is, zijn er dezelfde problemen.

Minimaal 1 keer per dag valt de bedrade aansluiting uit. De TV geeft een kbx-apk 1002 fout, de 2 bedrade wifi versterkers gaan rood knipperen. Dat duurt ongeveer 5 minuten en dan herstelt alles zich vanzelf. Het modem blijft gewoon wifi uitzenden, de onbedrade versterker is soms groen en soms rood, wat volgens mij afhankelijk is of deze connnectie had met het modem (dan groen) of met de versterker op zolder (dan rood). In de laatste situatie moet ik de stroom er even vanaf halen om de onbedrade versterker weer operationeel te krijgen. De namen die ik zelf ter herkenning aan de wifi versterkers heb gegeven, zijn dan weer terug aangepast naar de naam zoals op de achterkant van de versterker staat.

Wat ik ook nog ervaar is dat als een apparaat (vooral laptop en ipad) gekoppeld is aan een bedrade versterker, er regelmatig sprake is van een verbinding zonder internet. Loop je naar het modem zodat het apparaat daarop over gaat, is er meteen weer internet. Hoe dan?

Sinds enkele dagen zie ik de apparaten die gekoppeld zijn aan een versterker niet meer in het thuisnetwerk staan, alleen de apparaten die aan het modem gekoppeld zijn, worden getoond. Dat was tot recentelijk wel gewoon het geval. Ik kan nu niet meer zien welke apparaten aan een versterker gekoppeld zijn (geeft 0 apparaten aan).

Help, ik begin wanhopig te worden....

Beste antwoord door EdSt68

Sinds zo'n 14 dagen (b)lijkt het probleem met uitvallende wifi versterkers verdwenen te zijn. Ik zie wel dat de firm ware van zowel de versterkers als het modem aangepast is (naar V12.C.25.06.06. Ik ga er maar vanuit dat het bij mij heeft geholpen, hoewel ik zie dat erik_k ook op die versie zit en de problemen nog wel heeft.

Inzicht in welke apparatuur op welk punt verbonden is, heb ik nog steeds niet. Maar een stabiele werking is me veel meer waard!

10 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@EdSt68. Welkom op de KPN Community! Erg lastig dat je problemen ervaart met wegvallende verbindingen in je thuisnetwerk. Je hebt al veel contact met ons gehad lees ik en er zijn zelfs twee monteurs op bezoek geweest. Deze monteurs hebben dan waarschijnlijk wel uitgesloten dat het probleem buiten jouw thuisnetwerk zich afspeelt, dus bijvoorbeeld dat er iets misgaat met het (glasvezel)aansluitpunt. Dan kan het zijn dat er iets misgaat in de configuratie van de SuperWifi punten, maar dat kun je controleren in de webinterface van het modem. Zie je daar alle SuperWifi punten op synced status staan? Als dat niet het geval is, dan raad ik je een schone installatie aan. Dit lost ook de problemen op die je benoemt wat betreft het niet verbinden met het dichtstbijzijnde Wifi punt. Je hebt al eens alle SuperWifi punten gereset, maar misschien nog niet samen met de Experia Box. Hoe je zo'n schone installatie doet lees je hieronder. 

Maar kan het misschien ook een IP conflict zijn in je netwerk? Heb je naast de KPN apparatuur ook nog eigen netwerkapparatuur actief (bijvoorbeeld voor de Sonos apparatuur)? Als je eigen netwerk apparatuur ook IP-adressen gaat uitdelen, dan veroorzaakt dat de problemen die je beschrijft. 

Bekijk je je netwerkoverzicht via de topologie (Thuisnetwerk) als je inlogt op de webinterface? Dan is helaas bekend dat de weergave soms wat te wensen over laat. Daar wordt hard aan gewerkt om dat op te lossen. Je kunt wel eens proberen deze topologie te vernieuwen. 

Als laatste is wellicht nog interessant om te weten op welke firmware je modem en SuperWifi punten draaien. Laat dat maar weten en ook of een schone installatie zin heeft gehad. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 5, 2025

Een schone installatie is al meerdere keren uitgevoerd. 2 keer een nieuwe experia box, ook de voeding daarvan is vervangen.mijn "oude" netwerk is opgeruimd, alles opnieuw ingericht, dus alle apparatuur moest weer opnieuw verbonden worden. Alles staat op synced.

In de topologie is er sinds kort iets vreemds.Tot 2 weken geleden zag ik daar ook de apparatuur dat op een wifi versterker aangesloten was, toen kon ik precies zien wat waar gekoppeld is, maar nu zie ik alleen de apparatuur dat aan het modem gekoppeld is of alles aan het modem. Ik zit bijvoorbeeld met mijn telefoon op wifi, maar die zie ik of gekoppeld aan het modem of deze is helemaal niet zichtbaar, maar wel wifi gekoppeld. Vreemd genoeg wordt nu bijna alles wat op de experia box staat weergegeven, als LAN aangeduid en niet (meer) als wifi. Dat was voorheen wel goed.

Ik heb geen wegvallende wifi op de experia box, alleen op de bedrade wifipunten. Ook de TV die bedraad gekoppeld is aan een bedrade wifi versterker valt dan uit. Als het onbedrade wifipunt met de experiabox is gekoppeld, blijft die ook in de lucht, zit die op een bedrade wifi versterker gekoppeld, dan herstelt de verbinding niet vanzelf, dan moet ik de stroom er vanaf halen om hem weer actief te krijgen.

Ik heb geen eigen netwerk, ik heb alle sonos apparaten aan het KPN netwerk gekoppeld zitten, ook dat heb ik met een schone installatie gedaan (systeem verwijderd en opnieuw ingericht).

Naast de TV, het Sonos systeem (beam en 5 boxen) heb ik een mede8er (nas), laptops, tablet en telefoons gekoppeld. Niks bijzonders dus.

Kan ik ten tijde van het optreden van het "probleem" ergens een log of zo zien of laten maken? Met mijn laptop kan ik dan gewoon het netwerk benaderen (via wifi van experia box) en de topologie zien. Hoe kom je achter een IP conflict? Kan dat tegelijktijd 2 bedrade punten onderuit halen maar niet de experia box zelf? 

De beide bedrade Wifi punten zijn ineens 5 minuten uit de lucht,  daarmee ook de TV. Het hersteld zichzelf weer. Lijkt echt een hickup. Omdat het random optreedt, kan ik het niet aan een monteur laten zien, en voordat ik iemand van KPN aan de lijn heb, is het probleem alweer hersteld. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dank je voor de uiteenzetting van waar je precies tegenaan loopt en hoe je netwerk in elkaar zit. Het is een lastig probleem waar je mee te maken hebt en waar moeilijk de vinger op te leggen is. Als het alleen continu de twee bekabeld aangesloten SuperWifi punten zijn waarop de verbinding wegvalt, dan is wellicht een IP-conflict niet zo waarschijnlijk. Zou je eens kunnen laten weten op welke firmware je KPN apparatuur draait? Misschien dat daar nog iets uit te halen is. 

Ik verwacht wel dat je op de KPN Software zit en dan is helaas nergens een log te vinden of een Diagnostics-menu. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 7, 2025

De firmware versie van de wifi versterkers is SW2.C.25.02.02

De firmware versie van het modem is V12.C.24.16.14

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Je loopt een versie achter dan waar we nu mee bezig zijn, dus ik verwacht dat je op korte termijn wel overgaat op V12.C.25.06.06 en SW2.C.25.05.06. Dan moeten we even kijken of het dan beter gaat. Kun je eens in je profiel je gegevens aanvullen (achternaam, postcode en huisnummer) dan kijk ik even mee wat er mogelijk is. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 8, 2025

Profiel ingevuld.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dank je! Ik ga even kijken of ik de update kan versnellen. 

• Deelnemer
  • September 2, 2025

Ik ervaar eenzelfde soort probleem als EdSt68 .

Voorheen had ik ook een V10 modem met de ‘oude’ versterkers en deze werkten altijd. Nadat er een V12 modem is gekomen en de nieuwe Wifi versterkers, is het er niet beter op geworden. Alle wifi punten zijn inmiddels al 3x opnieuw geconfigureerd en het modem is ook al 2x compleet gereset op aanbevelen van iemand van de KPN helpdesk. Tot heden mag het allemaal niet helpen. Ik ben in het bezet van 3 versterkers, waar er 2 bekabeld zijn aangesloten en een direct via wifi. Mijn modem staat in de woonkamer. Ook ervaar ik net als EdSt68, dat je niet meer kan zien welk device er geconnecteerd is met je Wifi punt! Zowel de wifi punten (SW2.C.25.05.06) als het modem(V12.C.25.06.06) zijn bij wat FW aangaat. Op dit moment is het zelfs zo, dat ik alleen de aan wifi gekoppelde versterker in het modem. Van de twee (bekabeld) zie ik er maar een en die geeft een device fout aan als zijnde dat deze opnieuw geconfigureerd moet worden.

Ik hoop dat er snel een oplossing komt, want zo is het een inverstering die zijn geld niet waard is

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • September 2, 2025

Sinds zo'n 14 dagen (b)lijkt het probleem met uitvallende wifi versterkers verdwenen te zijn. Ik zie wel dat de firm ware van zowel de versterkers als het modem aangepast is (naar V12.C.25.06.06. Ik ga er maar vanuit dat het bij mij heeft geholpen, hoewel ik zie dat erik_k ook op die versie zit en de problemen nog wel heeft.

Inzicht in welke apparatuur op welk punt verbonden is, heb ik nog steeds niet. Maar een stabiele werking is me veel meer waard!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 4, 2025

Allereerst ben ik blij dat voor jou de problemen tot de verleden tijd behoren ​@EdSt68. Dat is goed om te lezen en hopelijk blijft ook goed werken vanaf nu. 

Voor jou ​@Erik_K heb ik helaas niet direct een oplossing. Ik kan je niet helpen met een update van je apparaten, zoals dat wel kon bij Ed. Je hebt zelf ook al veel geprobeerd en vele resets uitgevoerd. Dat zijn meestal wel de go to oplossingen die voorhanden liggen. Wel weet ik dat binnenkort een nieuwe update uitgerold wordt voor de SuperWifi 2 waar veel verbindingsproblemen mee worden opgelost. Hopelijk brengt dat de oplossing voor waar jij continu tegenaan loopt. Deze update wordt nu nog getest bij een kleine groep klanten, maar het zou goed kunnen dat je over een week of twee via de handmatige updateknop (in de webinterface) kunt upgraden. Houd dus de Product Updates goed in de gaten.Â