Skip to main content
Vraag

Sinds update werkt de Wifi en SuperWifi 1 versterkers verre van optimaal

• 27 maart 2025
  • 10 reacties
  • 141 keer bekeken

Hoi allemaal,

Ik zit met een flink probleem en hoop dat iemand hier mij verder kan helpen. Sinds de update van mijn Superwifi 1 (wit) versterkers op 19 februari heb ik extreem slecht internet. Het is zo erg dat ik op al mijn apparaten (waar mogelijk) wifi heb uitgezet en nu mijn mobiele data gebruik – met flink wat extra kosten tot gevolg. Collega's klagen dat ze amper met me kunnen communiceren en alles wat data vereist laadt enorm sloom, wat mijn werk letterlijk onmogelijk maakt.

Ik heb een 1 Gbit/s-abonnement bij KPN, maar zowel de KPN-speedtest als fast.com geven gemiddeld maar 17 tot 20 Mbps aan, of ik nu op mijn laptop of Android-telefoon test. Dit is niet wat ik verwacht van zo’n abonnement en heb ik ook eerder nog nooit meegemaakt.

Vandaag, 27 maart, heb ik 1 uur, 13 minuten en 59 seconden met een KPN-medewerker aan de lijn gehangen. We hebben álles geprobeerd: instellingen synchroniseren, alles ontkoppelen (inclusief stroom en kabels uit het glasvezelkastje), modem resetten, zelfs terug naar fabrieksinstellingen. Maar niets hielp, geen enkele verbetering.

Daarna werd gesuggereerd dat het aan mijn hardware zou kunnen liggen. Maar we kwamen al snel tot de conclussie dat dit niet mogelijk is: al mijn apparaten werken perfect op andere wifi-netwerken (bijvoorbeeld op openbare plekken waar ik nu noodgedwongen werk).

Vervolgens werd gesuggereerd dat het mogelijk komt door mijn nieuwbouwwoning – isolatie, betonnen muren, enzovoorts. Maar ik ben al vanaf dag één in deze woning KPN-klant (± 4 jaar) en mijn internet was altijd significant beter. Er is hier niets aan de woning veranderd, dus dat kan het ook niet zijn.

De medewerker overlegde zelfs met een collega, maar ook zij kwamen er niet uit. Uiteindelijk is er een klachtenformulier ingevuld, maar ik zit nog steeds met een urgent probleem. Ik werk volledig vanuit huis, met collega’s werken in het buitenland. Dit betekent dat ik mijn werk niet goed kan doen, excessief mijn mobiele hotspot gebruik (extra kosten) én daarnaast de reguliere KPN rekening betaal voor een dienst die ik niet krijg.

Online lees ik dat meer mensen na lang troubleshooten en bellen uiteindelijk nieuwe wifi-punten gratis toegestuurd kregen, en dat dat soms de oplossing was. Ook las ik dat er al is toegegeven dat er problemen zijn met de SW1 punten icm de Box 12 na de update.

Ik ben benieuwd: wie herkent dit probleem? En wat heeft bij jou geholpen om het op te lossen? Ik hoop echt dat iemand tips heeft, want dit is niet werkbaar.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 27 maart 2025

​@Robinydl 

Heb je al een snelheidstest gedaan zonder Wifi en met kabel naar jouw lokale aansluitpunt ? En wat waren toen de snelheden ?

• Deelnemer
  • 27 maart 2025

Bedankt voor de aanvullende checkvraag ​@WMG-N! De snelheid was tussen de 700 & 800 Mbps bekabeld direct naar het modem zelf. Dit zijn dus acceptabele snelheden (conform contract). 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 27 maart 2025

Hallo ​@Robinydl ,

Check dan nog wat zaken om te controleren. Ik weet niet wat je allemaal precies doorlopen hebt dus het kan zijn dat ik in herhaling val: 

• Check in het modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.
  • Als je in de webinterface van het modem naar het Thuisnetwerkoverzicht gaat, klik dan op een SuperWifi en ga naar het tabje WiFi-Radio. Pas deze aan naar deze instellingen, als het punt op dit moment niet zo ingesteld is: 
  • Sluit het SuperWifi punt dat nu niet goed meedraait rechtstreeks bekabeld aan op je modem. Werkt hij dan wel?

Meer informatie: 

In dit topic staan meer tips om jouw WiFi te verbeteren: 

Werkt het dan nog steeds niet? Volg dan de instructie van moderator Erik: 

Erik van KPN schreef:

Ja, SuperWifi 1 kan wifiproblemen geven na de update. Hier zijn verschillende oorzaken voor. En voor een groot deel van de problemen hebben we gewoon oplossingen.

Als dat niet zo is, dan kun je het beste contact opnemen met onze telefonische collega's. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je terug op een moment dat jou uitkomt. De collega die je spreekt zal met jou nogmaals de boel even doorlopen. Mocht dat niet tot resultaat leiden kan er een melding worden aangemaakt voor de achterliggende afdeling. Die nemen dan weer contact met je op voor verdere afhandeling. En die verdere afhandeling kan betekenen dat je SuperWifi 1 vervangen worden door SuperWifi 2. Maar dat is geen garantie

• Deelnemer
  • 27 maart 2025

Hoi ​@Noordzee bedankt voor de uitgebreide reactie! Stapsgewijs de antwoorden op de feedback:

1. Wij hebben de WPA instellingen gecontroleerd en deze waren correct.
  2. Wij hebben de instellingen van de Superwifi gecontroleerd en gelijk gezet (e.g. jouw screenshot), maar helaas mocht dit niet baten.
  3. Zolang er geen superwifi punt tussen zit (bedraad, onbedraad), lijkt de verbinding uitstekend te functioneren. Bij het toevoegen van de punten gaat het mis en loopt de verbindingskwaliteit drastisch terug.

Verder ben ik eerder al door de forums heengelopen en heb ik een aantal zaken uitgeprobeerd. Dit is ook besproken en opnieuw uitgevoerd tijdens het telefoongesprek. Helaas mocht nog steeds niet baten.

Het eerder op de dag bellen naar KPN is bij mij getriggerd na het lezen van de comment van moderator Erik, na alles zelf al geprobeerd te hebben. Er is ondertussen een formulier ingevuld en ik verwacht (hoop) teruggebeld te worden door de backoffice afdeling. 

Nogmaals dank!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Robinydl. Welkom op de KPN Community. Goed dat je hier naartoe komt met je probleem, want zo kunnen we je met duidelijke instructies proberen te helpen. Je bent al de instellingen langsgelopen die ​@Noordzee je heeft aangedragen, dus dan resteert alleen nog een belletje. Goed dat je dat gedaan hebt en hopelijk wordt je snel gebeld door het escalatieteam. 

Laat hier maar weten wat er uiteindelijk uitgekomen is. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 1 april 2025

​@Robinydl 

Ben je al teruggebeld door KPN? Is er al een oplossing? 

• Deelnemer
  • 1 april 2025

​@Noordzee Helaas ben ik nog niet teruggebeld door KPN. Door het toevoegen van reistijd aan mijn dagen om op openbare plekken te werken, heb ik nog geen tijd gezien om KPN zelf opnieuw te bellen. Daar komt bij dat ik vermoedelijk thuis moet zijn, en toegang tot het modem moet hebben, tijdens dit gesprek. Dit in verband met het feit dat ik verwacht, na het doorlezen van diverse forum posts, dat zij toch weer met mij het standaard stappenplan willen doorlopen. 

Vrijdag heb ik mijn middag om gepland zodat ik thuis kan zijn en zelf contact met KPN kan opnemen. 

Ondertussen een groeiende onvrede bij mij als klant over de situatie dan wel de respons (tijd). 

Ik houd een ieder op de hoogte op vrijdag namiddag, maar hopelijk word ik eerder zelf gebeld. 

Dank voor de check-in! 

• Deelnemer
  • 4 april 2025

Ik heb ondertussen KPN gesproken en ben geholpen door twee zeer behulpzame medewerkers die de urgentie van het probleem beaamden.

Helaas zag de medewerker intern geen spoor dat het gemelde probleem al was opgepakt. Zij begreep de frustratie over de radiostilte vanuit KPN. Ook bevestigde zij dat het probleem zit bij de superwifi punten 1 (wit) icm het KPN modum (box 12) - na de update. Ze zijn hiervan op de hoogte en de medewerker gaf aan hier al vele personen over gesproken te hebben. Ook verwijst ze naar het forum, waarin dit ook zeer duidelijk is. Als laatste gaf zij aan dat er op dit moment geen ‘echte’ oplossing is.

Na intern overleg hebben zij besloten om gratis een monteur langs te laten komen, welke op maandag 7 april tussen 0800 en 1200 's ochtends is ingepland. 

Ik zal een update sturen na bezoek van de monteur.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Ik snap dat je ons op gaat bellen als er na een week nog steeds geen contact is gezocht met je. Bij je gegevens is wel te zien dat er een storingsformulier is ingevuld op 27 maart, dus ik verwacht eigenlijk nog steeds dat je gebeld gaat worden. De afdeling die de storingsformulieren behandeld lukt het momenteel helaas niet om binnen 5 werkdagen te bellen, maar je staat nog steeds op de lijst. Nu staat er voor over een paar dagen een monteur ingepland en die kan je natuurlijk ook heel goed helpen. Mocht je toch een telefoontje krijgen één dezer dagen, dan kun je altijd nog de monteur annuleren. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 7 april 2025
Robinydl schreef:

I

Na intern overleg hebben zij besloten om gratis een monteur langs te laten komen, welke op maandag 7 april tussen 0800 en 1200 's ochtends is ingepland. 

Ik zal een update sturen na bezoek van de monteur.

​@Robinydl 

En is het probleem opgelost door de monteur?

Reageer