Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.16.06

Categorie:SuperWifi 2
  • January 21, 2026
  • 141 reacties
  • 5496 keer bekeken
Toon eerste bericht

141 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

@sabouma ik heb je laatste reacties verwijderd en ik geef je hierbij een tijdelijke ban, je was hiervoor al gewaarschuwd. Mocht je het er hierna nog graag over hebben kun je daarvoor een eigen topic aanmaken.

​@ivo46 ervaring leert dat dit niet altijd hetzelfde issue is en als je dit allemaal in hetzelfde topic probeert te bespreken is dit voor alle betrokken partijen frustrerend en raak je allemaal snel het overzicht kwijt. Alle topics worden door ons behandeld en als wij patronen zien of bepaalde issues herkennen bundelen wij die. 

Ik quote mijn collega nog even voor de overzichtelijkheid:

@sabouma Laatste waarschuwing bij deze. Wil je hulp met het oplossen van de problemen? Pak dit verder op in je eigen topic. Kritiek is altijd welkom, mits constructief. en je eerdere berichten heb ik om deze reden ook laten staan hier.
Nog meer berichten die niet in lijn zijn met de huisregels en er zal een tijdelijke ban volgen. 

@ivo46 Zijn we ook erg blij mee! En we zijn ons bewust dat jullie de update graag willen hebben. Als we concrete data konden delen deden we dat, maar helaas hebben we die niet. We kunnen dus alleen vragen om jullie geduld, hoe erg die soms ook op de proef gesteld kan worden. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 2, 2026

Je mag zeker klagen ​@Harryvg en dat niet alles vlekkeloos loopt bij de migratie en updates is duidelijk In de update beschrijving geeft KPN dat impliciet ook aan door een fix te bieden voor het paired/synced probleem. Ook ik had er last van. Met de laatste updates heb ik al weken een stabiele situatie dus er is zeker voortgang. Bij mijn ouders hetzelfde beeld.

De mogelijkheid om software terug te draaien is niet gebruikelijk en mijn inziens ook niet wenselijk. Problemen moeten worden opgelost. Dat we dat allemaal gisteren wilden is helder maar wij weten de exacte details van de problematiek niet en daarom is lukraak schreeuwen niet verstandig. Ik ben werkzaam in de IT en ken het klappen van de zweep.

Het is te betreuren dat er zelfs een ban nodig is en dat zie ik zelden hier. Maar ondanks de aanwijzingen van meerdere moderators om het een beetje constructief te houden blijven er mensen door gaan.

Problemen met apparatuur is nooit leuk maar dat zal bij KPN ook niet het plan zijn. Zonder te bagatelliseren vind ik dat mensen tegenwoordig  erg snel zich achtergesteld voelen als er even iets niet loopt zoals men het blieft. Er zijn grotere problemen dan een Superwifi die de weg kwijt is.

Kortom, meldt problemen en ben kritisch maar blijf constructief. En nee, een reactie hierop is niet noodzakelijk. Laten we het vooral over de update hebben en in oplossingen denken.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • February 3, 2026

“Het kwam het voor dat het modem de SuperWifi 2 als ondergeschikt apparaat kwijtraakte. Waardoor je de situatie paired-not-synced kreeg. Waarbij de SuperWifi 2 wel een groen lampje geeft, maar in de webinterface een rood icoon. De SuperWifi 2 werkt dan nog wel, maar de onderlinge sturing werkt niet meer. “

Dit was bij ons ook een vrij hardnekkig issue wat vaak al een week na een reset/herstart weer terugkeerde.

Wij hebben nu V12.C.25.08.16 en SW2.C.25.16.06 als firmware en het is weliswaar early days en n=1 maar sindsdien hebben we er vooralsnog nog geen last van gehad.

Ook was de verdeling vd devices over onze twee draadloze SW2’s niet altijd even logisch / goed en dit is nu ook stukken beter.

Voor wie nog niet op deze firmware zit en hier last van heeft is het helaas nog even geduld hebben en wil niemand valse hoop geven maar het lijkt er nu toch op er dat hier echt goede stappen zijn gezet.

Fingers crossed.

• Topper
  • February 3, 2026

Ik begrijp de logica van een geleidelijke uitrol, maar als je een functie inbouwt om handmatig te updaten, zorg dan ook dat deze werkt. Waarom is het voor ons niet mogelijk om de update handmatig te forceren via de webinterface?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 3, 2026

Ik quote mijn collega Erik voor het gemak, die vraag is iets eerder ook gesteld. Nog even geduld dus. 

Uitrol werkt als volgt:

1. een nieuwe versie wordt goedgekeurd voor uitrol
  2. we selecteren een kleinere groep klanten waar wij de uitrol bij doen
  3. we wachten af of we daar gekke dingen mee zien
  4. we rollen uit bij grotere groepen klanten
  5. zodra een meerderheid van de apparaten door ons is geüpdatete zetten we de nieuwe versie óók beschikbaar voor zelf updaten
  6. we gaan door met uitrollen van ons uit

Vorige week is punt 2 gedaan en we zitten nu in stadium 3 op weg naar 4. Maar voor uitrol bij grotere groepen moet er ook ruimte zijn vanuit het bedrijf/de organisatie. Updates gebeuren 's nachts, maar dat zijn niet alleen dit soort updates. Dat zijn ook updates voor andere producten en diensten, onderhoud aan het netwerk en al dat soort dingen. En de nacht is niet oneindig, dus niet alles kan altijd op het moment dat we graag zouden willen. We zijn voornemens om komende week dan ook eerst stap 2 nog een keer te herhalen. En hopelijk kunnen we daarna snel door met stap 4.

Lang niet alle klanten van de ruim 2,8 miljoen internetklanten die we hebben is actief hier op het forum :)

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 3, 2026

We zien in ieder geval langzaam ook reacties komen dat recente updates de urgente problemen oplost en dat is goed nieuws.

Hopelijk is hiermee de weg omhoog gevonden naar een brede stabiele situatie. Vanuit stabiliteit is het een stuk prettiger patchen en verbeteren.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • February 3, 2026

Vind het raar dat er een melding is dat er nieuwe software is voor de sw2. En ik nu al weer de hele zooi moet resetten om de zeven dagen omdat er een van de drie sw2 wegvalt. Een vreemde gang van zaken vind ik 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 3, 2026

Ik quote mijn collega Erik voor het gemak, die vraag is iets eerder ook gesteld. Nog even geduld dus. 

Uitrol werkt als volgt:

5. zodra een meerderheid van de apparaten door ons is geüpdatete zetten we de nieuwe versie óók beschikbaar voor zelf updaten

Vorige week is punt 2 gedaan en we zitten nu in stadium 3 op weg naar 4. Maar voor uitrol bij grotere groepen moet er ook ruimte zijn vanuit het bedrijf/de organisatie. Updates gebeuren 's nachts, maar dat zijn niet alleen dit soort updates. Dat zijn ook updates voor andere producten en diensten, onderhoud aan het netwerk en al dat soort dingen. En de nacht is niet oneindig, dus niet alles kan altijd op het moment dat we graag zouden willen. We zijn voornemens om komende week dan ook eerst stap 2 nog een keer te herhalen. En hopelijk kunnen we daarna snel door met stap 4.

Lang niet alle klanten van de ruim 2,8 miljoen internetklanten die we hebben is actief hier op het forum :)

Van ene kant snap ik het, maar aan andere kant ook weer niet.

Nu heeft een kleine groep dus de update gekregen, wie , wat of hoe??

Zijn dat beta testers of gewoon lieden die voor het blok worden gegooid??

Heeft KPN geen test omgeving?

Ik kan het opzich goed de frustratie begrijpen van sommige hier en dat frustratie zo hoog kan op lopen dat het tot een ban komt dat is te betreuren.

Het interesseert mij niet in welke fase men zit, zojuist weer bijvoorbeeld de Ring bel opnieuw moeten koppelen en vanmorgen Homewizard Display.

En een sw punt kan een groene led je hebben, maar is binnen topologie dus paired en rood.

Dus volgende keer pas aangeven dat er nieuwe software voor een sw of modem als het ook voor het klootkjes volk wordt uitgebracht.

Alvast bedankt 

RonaldM01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • February 4, 2026

Vannacht is mijn 'losse' SuperWifi (slaapkamer) weer op rood gegaan. In de MijnKPN app zag ik alleen dat het SuperWifi punt zijn naam kwijt was (woonkamer) en dat er bij de slaapkamer (met rood lampje) geen verbonden apparaten waren.

En een aantal Smarthome apparaten (oa Google Nest hub woonkamer) gaven aan geen wifi te hebben.

De SuperWifi 2 punten stonden beide ook gewoon op synced 🤷🏼‍♂️

Ik heb het opgelost door de V10 via de MijnKPN app te herstarten. En de naam handmatig aan te passen van de SuperWifi in de woonkamer via de MijnKPN app. 

Woonkamer 
V10 - wifi uit ivm locatie (staat nu aan iom moderator) 
SuperWifi 2 punt - direct verbonden aan V10 

Slaapkamer 
SuperWifi 2 punt - draadloos verbonden

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • February 4, 2026

Uitrol werkt als volgt:

Van ene kant snap ik het, maar aan andere kant ook weer niet.

Nu heeft een kleine groep dus de update gekregen, wie , wat of hoe??

Zijn dat beta testers of gewoon lieden die voor het blok worden gegooid??

Alles uit mijn puntenlijstje hierboven betreft openbaar. Beta tests en dat soort dingen is daar voor. Maar, ook met beta tests kun je nooit 100% dingen ondervangen. Vandaar dat de openbare uitrol ook altijd in stappen gaat. Ik ga hier niet teveel op de details in, maar de ‘kleinere’ groep uit punt 2 is alsnog een substantieel grotere groep dan we ooit zouden kunnen beta testen. Dus is het belangrijk om dan even te kijken wat daarmee gebeurt. Niet alleen voor die klanten zelf, maar ook qua druk op de klantenservice. Als we, bijvoorbeeld, zien dat er meer mensen dan verwacht bellen na een updateronde moeten we kijken waarom dat zo is. Of het echt te maken heeft met de update, en zo ja, of het dan is omdat mensen problemen hebben, of zijn het alleen vragen. Dat is waar die stap 3 voor is. En normaliter is de wachtperiode tussen stap 3 en 4 ongeveer een week.

We zien met deze update dat het, helaas, wat langer duurt. Combinatie van factoren speelt daarin mee. Deze week, zoals gezegd, herhalen we stap 2 nog een keer. En hopelijk kunnen we daarna snel door met de rest. Hoewel dat nog wel even fingers crossed is omdat de Olympische Spelen daarin ook voor oponthoud kan zorgen. Dat is namelijk een van die grote dingen in het jaar waarbij we in principe geen softwareupdates doen (zogenaamde freeze periodes). 

Dus volgende keer pas aangeven dat er nieuwe software voor een sw of modem als het ook voor het klootkjes volk wordt uitgebracht.

Dat is ook sowieso altijd wat wij doen. Op het moment dat hier een Product Update verschijnt wil dat zeggen dat er een uitrol is geweest, of in de komende dag of twee begint, bij reguliere klanten.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 4, 2026

Goed om te lezen dat er ook niet technische argumenten zijn om niet grote groepen te updaten ​@Erik van KPN. De druk op de klantenservice is iets waar je gemiddeld niet aan denkt als klant.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 4, 2026

Misschien ia het beter om iets te melden als de update aan iedereen wordt uitgerold,  voor iedereen beschikbaar is. Dit scheelt een hoop gezeur.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dan krijgen we vaak weer vragen van klanten die de update al wel hebben gehad en geen product update kunnen vinden. Dus vandaar dat we het liever voor zijn. 🙂

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 4, 2026

Dan krijgen we vaak weer vragen van klanten die de update al wel hebben gehad en geen product update kunnen vinden. Dus vandaar dat we het liever voor zijn. 🙂

Of gene die het wil eerder de update geven?

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 5, 2026

Misschien ia het beter om iets te melden als de update aan iedereen wordt uitgerold,  voor iedereen beschikbaar is. Dit scheelt een hoop gezeur.

Of gewoon zichtbaar maken in welke fase een update zit. Ik zou het graag vernemen als fase 5 bereikt is, dan hoef ik niet dagelijks te checken of de update al beschikbaar is. 😊

Een leuke optie zou zijn dat je jezelf kunt toevoegen aan de groep in stap 2, ik heb geen idee hoe deze selectie nu plaatsvindt… Actieve forumgebruikers geven wellicht ook actiever feedback.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 5, 2026

Of gewoon zichtbaar maken in welke fase een update zit. Ik zou het graag vernemen als fase 5 bereikt is, dan hoef ik niet dagelijks te checken of de update al beschikbaar is. 😊

Een leuke optie zou zijn dat je jezelf kunt toevoegen aan de groep in stap 2, ik heb geen idee hoe deze selectie nu plaatsvindt… Actieve forumgebruikers geven wellicht ook actiever feedback.

Dat klinkt sympathiek maar ik vermoed dat een willekeurige selectie van KPN klanten een betere optie is om signalen op te vangen bij problemen. Ik denk dat de actieve en betrokken klanten vaker signalen oppikken van anderen hier en ook technisch beter in staat om problemen te duiden.

Ik vind het bijvoorbeeld erg prettig om de ervaringen van anderen te lezen en leer daar weer van in mijn eigen setup en de manier hoe ik omga met eventuele problemen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 5, 2026

Dat klinkt sympathiek maar ik vermoed dat een willekeurige selectie van KPN klanten een betere optie is om signalen op te vangen bij problemen. Ik denk dat de actieve en betrokken klanten vaker signalen oppikken van anderen hier en ook technisch beter in staat om problemen te duiden.

Ik vind het bijvoorbeeld erg prettig om de ervaringen van anderen te lezen en leer daar weer van in mijn eigen setup en de manier hoe ik omga met eventuele problemen.

Sorry maar denk er persoonlijk toch anders over, was bijvoorbeeld gisteren bij schoonzus, heeft ook kpn , v12 en sw2 punten.  Verbinding valt vaak weg. Log ik in en Tja nog oude software.

Ik volg het niet meer hoe kpn te werk gaat

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 6, 2026

Dat is niet goed ​@ivo46 maar Erik schrijft letterlijk het beleid uit. Als individuele klant mogen we daar wat van vinden maar er zit een argumentatie achter waarvan wij de oorsprong niet exact weten. Hopelijk is met de komende wave een groot deel verlost van de meest urgente problemen. Bij mij is dat het geval met de voorlaatste versie dus er is progressie.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • February 6, 2026

Weer een hoop “gedoe” rondom de firmware updates.

Hier nog steeds de oude firmware waardoor ik eens per week op zondagochtend wanneer de 7 dagen voorbij zijn de box 12 maar weer herstart.

Door alle reacties heen merk ik toch veel ergernis. Mijns inziens wel terecht. Nu heb ik wel 40 jaar ervaring in communiceren met IT collega's het was voor mij altijd een aparte wereld maar ook een fascinerende. Hierdoor kan ik wel begrip opbrengen voor de IT ers die bezig zijn met de software van KPN. Ga er maar aan staan!

Afijn ik hoop op een snelle update.

Waar ik wel in kan komen voor wat betreft de ergernissen is dat de KPN ORGANISATIE de zaak NIET op orde heeft maar daar kunnen jullie als IT ers niet veel aan doen. Dus voer voor een andere tread op een andere plek!

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 6, 2026

Dat is niet goed ​@ivo46 maar Erik schrijft letterlijk het beleid uit. Als individuele klant mogen we daar wat van vinden maar er zit een argumentatie achter waarvan wij de oorsprong niet exact weten. Hopelijk is met de komende wave een groot deel verlost van de meest urgente problemen. Bij mij is dat het geval met de voorlaatste versie dus er is progressie.

Kpn stelt dat eerst de klanten met oude software werden overgezet , maar nu nog op oude software is raar.

Verder heb ik vaak gemeld dat sw2 punten vaak blauew knipperen, ik zou dan zelf zijn ingelogd, wat niet waar is. Maar kpn noemt schijnbaar die kleur paars en is met nieuwe software dus verholpen, terwijl ik voor gek werd verklaard 

Verder zitten er verbeteringen in de nieuwe software waarbij op wacht en oplossing is er nu alleen weer zeer geduldig zijn. 

Op mijn vraag of uitrol is stil gelegd, nee was antwoord, later terug naar ronde 2 dus nieuwe software nog niet groots uitgerold.

Als jij ziek bent en er is een medicijn welke is goed gekeurd dan wil jij die neem ik aan toch ook zo snel mogelijk?

Alles recht kletsen wat krom is dat werkt bij mij niet

TomRoozendaal
Helper
Forum|alt.badge.img+2

Goedemorgen allemaal, 

Hier wacht ik ook met smart op de update. Mijn BOX12b is up-to-date, maar mijn 3 x SW2 die lopen achter. Ik woon in een nieuwbouwhuis, ik heb dus WIFI nodig om überhaupt connectie met de buitenwereld te kunnen krijgen (met de draadloze apparaten). Als ik bellen over WIFI niet aan heb staan, dan ben ik niet bereikbaar. 

Bellen over Wifi is gewoon slecht op dit moment, WhatsApp bellen is HD bellen, maar normaal bellen is alsof ik 15 jaar terug in de tijd ben gegaan. 

“Dan bel je toch gewoon met WhatsApp.!!”  Ja in theorie is dat leuk met vrienden en familie, maar niet met klanten als je thuis werkt. Daarnaast belt niet iedereen met WhatsApp.

Ik heb het wel vaker gezegd op dit forum: (Hier krijgt men vaak hetzelfde verhaal te lezen)

“We zij er mee bezig”

“U zit vast en zeker bij de tweede ronde”

“De updates komen eraan”

En zo zijn er nog wel meer varianten. Ik begrijp dat KPN haar best doet, maar soms is het beter om niks te zeggen en pas wat te gaan roepen als het daadwerkelijk zover is. 

Het is beter om iets niet te beloven en later toch te doen, dan iets te beloven en niet na te komen.(2x lezen)  Moet je kijken hoe je klant tevredenheid omhoog zal gaan…. 

Wat ik ook al vaker heb aangegeven:

De mensen op dit forum, is hoeveel % van het klantenbestand? Dit zijn de mensen die inloggen en actief bezig zijn met hun BOX en SW’s.  Zet gewoon aan dat je zelf kan updaten.

De rest van het klantenbestand weet niet eens dat er een update is, dus daar heb je al je load verspreiding.  De mensen hier (lees klanten) zullen erg blij zijn. Geen verassingen van dat je hele netwerk het opeens niet meer doet, omdat er een update is geweest, zelf kunnen bepalen wanneer je het wilt, zodat je er even rustig voor kan zitten en de zaken kan controleren. 

De rest van Nederland kan je automatisch updaten, deze mensen zullen waarschijnlijk niet eens weten dat er een update is geweest. 

Iedereen blij.

My2cents.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ik hoef jullie niet te vertellen hoe belangrijk het is software goed te testen voor het de deur uit gaat naar al onze klanten. In de nieuwe software heb je er meer controle over wanneer je een update installeert maar ik hoop dat jullie je voor kunnen stellen dat we hier voorzichtig mee willen zijn.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • February 6, 2026

Ik hoef jullie niet te vertellen hoe belangrijk het is software goed te testen voor het de deur uit gaat naar al onze klanten. In de nieuwe software heb je er meer controle over wanneer je een update installeert maar ik hoop dat jullie je voor kunnen stellen dat we hier voorzichtig mee willen zijn.

En dan zeg ik bullshit, kom op zeg .

Je brengt niet voor niks nieuwe firmware uit 

Of jullie hebben je klanten niet erg hoog zitten!!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • February 6, 2026

We bewandelen daarin de middenweg dat we in de Product Update aangeven wanneer de update beschikbaar wordt voor zelf updaten. En als dat niet al direct zo is, dan bewerken we het startbericht zodra dat wel zo is. En wijzen we daarop door middel van een reactie in het topic

Dat is geen optie. De groep uit stap 2 is bewust een grotendeels willekeurige selectie van klanten. Juist zodat we een zo breed mogelijk beeld hebben krijgen van wat de update doet. En dan is het eerder belangrijk om te zien wat het doet bij de klanten die juist niet zo technisch onderlegd of actief zijn. In hoeverre zorgt een update bij hen ervoor dat ze de telefoon pakken. Omdat ze een probleem ervaren, of omdat ze ‘gewoon’ een vraag erover willen stellen.

Het is beter om iets niet te beloven en later toch te doen, dan iets te beloven en niet na te komen

Er wordt hier niets beloofd dat we niet nakomen. Ik geef in het startbericht aan:

We beginnen deze week met het uitrollen van deze versie als update van ons uit bij mensen die een Box 12 of V10 hebben die op de meest recente versies zitten (08.15 voor de V10, 08.16 voor de Box 12).

Dat is ook precies wat we gedaan hebben. 

En daarmee sluit ik hier deze discussie af.

Zoals ook al vaker aangegeven: een Product Update is ervoor om de inhoud van die update te bespreken. Alle berichten na deze die niet gaan over de inhoud van deze update, of je ervaring ermee als je deze update binnen hebt gekregen, worden verwijderd.

Voel je vrij om een los topic aan te maken als je verder wilt discussiëren over ons updatebeleid. Edit: of gebruik deze, waar we vorige week al dingen vanuit hier naar hebben afgesplitst.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • February 6, 2026

En dan zeg ik bullshit, kom op zeg .

Je brengt niet voor niks nieuwe firmware uit 

Of jullie hebben je klanten niet erg hoog zitten!!

In analogie met het medicijn voorbeeld zou ik toch graag zien dat het getest is. Maar dat ben ik. Mijn punt was dat Erik het beleid duidelijk heeft gemaakt. En daar kan je het mee eens zijn of niet mee eens zijn.

Mijn ouders met een Experia wifi draaiden ook nog op oude software terwijl ik al even de KPN software had. Pas 2 weken terug gingen ze over. Laten we vooral kijken naar de oplossingen en hopelijk komt ie voor jou snel.

edit: sorry Erik, ik zag je update pas na mijn bericht. Verwijder maar 😎