Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.26.04.04

Categorie:SuperWifi 2
  • August 31, 2026
  • 387 reacties
  • 11892 keer bekeken
Toon eerste bericht

387 reacties

Erwin1976
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • October 7, 2026

​@2026Henk Ik denk dat software afdeling en bijbehorend management eerst eens kritisch naar zichzelf moeten gaan kijken of dat een externe partij dat gaat doen. Ze hebben nogal last van zelf overschatting. Laat ze deze vraag eens beantwoorden: Denken ze echt zelf, voor het einde van het jaar, in staat te zijn überhaupt een oplossing te vinden voor de situatie die ze zelf veroorzaakt hebben? Ze zijn inmiddels wat zal het zijn twee jaar bezig en hebben nog steeds niets opgeleverd dat net zo stabiel is als het was voor dat ze begonnen. 

Daarna mag de hele organisatie wel eens doorgelicht worden want zoals je zegt het zijn eilandjes die totaal niet met elkaar communiceren. Kijk ook naar de situatie rond het omruilen van niet gemigreerde sw2, hier verkondigden ze dat je moest bellen en dat ze dan precies wisten wat ze moesten doen om je sw2 om te ruilen. Eenmaal gebeld was de enige oplossing aan de telefoon "koop maar nieuwe" of te wel verkoop targets halen.

En een training luisteren naar je klant zou ook niet verkeerd zijn.

Maar zoals ik al eens eerder schreef ik hoop dat meer en meer klanten gaan stemmen met hun portemonnee en overstappen naar een andere aanbieder. Niet dat het daar allemaal rozengeur en maneschijn zal zijn, maar toch. Je weet nu wat je hebt wordt je daar blij van? Nee waarom dan blijven stap over (krijg een leuk kado of grote korting) en laat je verassen.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • October 7, 2026

​@Erwin1976 helemaal mee eens. Kpn had nooit maar dan ook nooit de software van een externe party moeten overschrijven. Dat is vragen om problemen. (Vandaar schoenmaker blijf bij je leest).

• Deelnemer
  • October 7, 2026

Ook ik heb sinds de afgelopen update elke 2 a 3 dagen dat mn SuperWifi 2 wegvalt. De gene die via de kabel verbonden is blijft wel stabiel werken. Maar als ik de kabel eruit haal en dus eigenlijk op zolder wil neerzetten verbreekt de SuperWifi 2 opeens de verbinding terwijl die eigenlijk prima de verbinding zou moeten oppakken? Komt hier nog een fix voor want ik heb nu helemaal geen stabiele wifi verbinding bovenop zolder en dit is eigenlijk wel een must voor mij...

• Topper
  • October 7, 2026

Ik heb me erbij neergelegd, hoe vervelend ook.. ondanks dat ik nog een contract heb tot maart volgend jaar wordt ik aanstaande dinsdag aangesloten op glasvezel (Mooi moment om het kopernetwerk te gaan verlaten) ik betaal dan wel dubbel maar dat bewijst maar weer hoe afhankelijk we zijn van een goede verbinding in huis en hoe frustrerend het is als dit er niet meer is, en het frustrerende is dan ook nog dat dit gebeurd is door een software update van je provider.

Misschien overdreven om na 14 jaar weg te gaan bij KPN, terwijl ik ook had kunnen kiezen om een Fritzbox te kopen of te huren maar daar gaat het allemaal niet om, het laat alleen maar zien dat de frustratie bij ons thuis heel hoog is.

Ik wens jullie allen nog veel succes en hopelijk is het voor jullie snel opgelost, maar ik ben er bang voor.

• Helper
  • October 7, 2026

​@Marcthin Dank voor je tekst, ik heb hem zo gewijzigd: (nummering klopt niet, maar dat begrijpen ze vast wel).

Betreft: Formele klacht wegens structureel gebrekkige dienstverlening, aanhoudende netwerkstoringen en verzoek om compensatie

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij dien ik een tweede formele klacht in met betrekking tot de kwaliteit en betrouwbaarheid van de door KPN geleverde internetdiensten, de werking van de door KPN verstrekte netwerkapparatuur en de wijze waarop klachten hierover worden behandeld.

Gedurende een aanzienlijke periode ondervind ik structurele problemen met mijn KPN-internetaansluiting, bestaande uit een Box 10 modem en drie KPN SuperWifi-punten. Ondanks diverse eigen inspanningen om de problemen te identificeren en te verhelpen, blijven de storingen zich voordoen. Hierdoor is naar mijn mening geen sprake meer van een dienstverlening die voldoet aan hetgeen een consument redelijkerwijs van een professionele aanbieder van elektronische communicatiediensten mag verwachten.

1. Structurele instabiliteit van de wifi-omgeving

Sinds de meest recente firmware-update SW2.C.26.04.04 van de KPN SuperWifi-punten is de stabiliteit van mijn draadloze netwerk aanzienlijk verslechterd. In plaats van uitval na een week bestaand de problemen nu onder meer uit:

• regelmatig wegvallende wifi-verbindingen;
  • verlies van connectiviteit tussen apparatuur (status Paired ipv Synced ;
  • instabiliteit binnen de mesh-omgeving;
  • verminderde betrouwbaarheid van het draadloze netwerk;
  • het periodiek uitvallen van random bekabeld aangesloten SuperWifi-punten.

Deze storingen doen zich aantoonbaar vaker voor sinds de firmware-update, waardoor een rechtstreeks verband met de gewijzigde softwareconfiguratie niet kan worden uitgesloten.

4. Onvoldoende behandeling van klachten op het KPN Forum

Naast de technische problematiek wens ik een klacht in te dienen over de wijze waarop kritiek en klachten op het KPN Forum worden behandeld. Vooral over topic https://community.kpn.com/wifiversterkers-124/superwifi-2-update-naar-kpn-software-sw2-c-26-04-04-655028

Mijn ervaring is dat kritische opmerkingen over producten en dienstverlening veelal onbeantwoord blijven, worden genegeerd of verdwijnen (afgesplitst naar eigen topic) zonder afdoende toelichting. Tevens ontstaat de indruk dat gebruikers die structurele problemen blijven aankaarten worden ontmoedigd om hierover het debat voort te zetten.

In mijn eigen situatie is er nu sprake van een vrijwel volledige afwezigheid van inhoudelijke reacties op meldingen die betrekking hebben op de hiervoor beschreven technische problemen.

Een open en transparante behandeling van klachten behoort naar mijn mening onderdeel uit te maken van een zorgvuldige dienstverlening.

5. Verzoek om compensatie

Gelet op de langdurige aard van de storingen, de verminderde beschikbaarheid van de geleverde dienst, de tijd die ik heb moeten besteden aan het analyseren en herstellen van netwerkproblemen en het feit dat de dienstverlening gedurende langere tijd niet aan de redelijke verwachtingen heeft voldaan, verzoek ik KPN tevens om een passende financiële compensatie.

De aanhoudende problemen hebben geleid tot aanzienlijk ongemak (vooral in ons gezin waar er verhitte discussies ontstaan bij het uitvallen van spellen en thuiswerken uitvalt), verlies van gebruiksgemak en een structurele vermindering van het genot van de overeengekomen dienstverlening.

Ik verzoek KPN daarom expliciet te beoordelen welke vorm van compensatie in dit dossier passend wordt geacht. Indien KPN van mening is dat geen compensatie verschuldigd is, verzoek ik dit standpunt gemotiveerd en juridisch te onderbouwen.

Juridisch kader

Op grond van artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek mag een consument verwachten dat geleverde zaken en diensten de eigenschappen bezitten die voor normaal gebruik noodzakelijk zijn en waarvan de aanwezigheid niet behoeft te worden betwijfeld.

Daarnaast brengt de algemene zorgplicht van een professionele aanbieder van elektronische communicatiediensten met zich mee dat de afgenomen dienst betrouwbaar, stabiel en overeenkomstig de redelijke verwachtingen van de consument dient te functioneren.

In de onderhavige situatie is sprake van:

• structureel wegvallende wifi-verbindingen;
  • instabiele mesh-functionaliteit;
  • periodieke uitval van netwerkcomponenten;
  • een modem dat wekelijks moet worden herstart;
  • verbindingsproblemen met eindapparatuur;
  • onvoldoende inhoudelijke opvolging van meldingen.

Naar mijn oordeel is hierdoor sprake van een tekortkoming in de dienstverlening die nader onderzoek en herstel rechtvaardigt.

Verzoek

Ik verzoek KPN deze klacht formeel te registreren en binnen een redelijke termijn schriftelijk en inhoudelijk te beantwoorden.

Tevens verzoek ik KPN:

1. een technisch onderzoek uit te voeren naar de SuperWifi-punten in combinatie met de modems, zie topic https://community.kpn.com/wifiversterkers-124/superwifi-2-update-naar-kpn-software-sw2-c-26-04-04-655028 ;
  2. inzicht te verschaffen in eventuele bekende firmwareproblemen;
  3. aan te geven welke structurele oplossing zal worden aangeboden;
  4. een gemotiveerde reactie te geven op het compensatieverzoek;
  5. inhoudelijk te reageren op de klacht betreffende de behandeling van kritische gebruikers op het KPN Forum https://community.kpn.com/wifiversterkers-124/superwifi-2-update-naar-kpn-software-sw2-c-26-04-04-655028 .

De beschreven problemen zijn herhaaldelijk gemeld en bestaan inmiddels gedurende een zodanige periode dat niet langer gesproken kan worden van incidentele storingen, maar van structurele gebreken in de geleverde dienstverlening. Zoals te lezen is in het forum is de KPN telefonische servicedesk incapabel dit probleem op te lossen, dat zelf ook al meerdere keren geprobeerd. Ze weten niet eens van dit probleem. Ook KPN monteurs op locaties kunnen het met nieuwe apparatuur niet voor elkaar krijgen.

Indien geen adequate oplossing wordt geboden, behoud ik mij uitdrukkelijk het recht voor deze kwestie voor te leggen aan de Geschillencommissie Telecommunicatie, de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en/of andere bevoegde instanties.

Ik vertrouw erop dat KPN deze klacht met de vereiste zorgvuldigheid zal behandelen en zie uw inhoudelijke reactie met belangstelling tegemoet.

Hoogachtend,

(omdat deze tekst te lang is voor het klachtenveld als bijlage in de klacht meegestuurd.)

Nou, ik denk dat ik die ene man gevonden heb binnen KPN die wel snapt hoe het werkt en wel mee wil denken. Ik ben namelijk terugbeld door de klachtenservice. Zeer hoffelijke man die voorheen storingsmonteur was. Hij had zich al 20 minuten ingegraven in mijn situatie en netwerk en zag zowel oude SW1's live als nieuwe SW2's. De oude SW1's hadden een uptime van 5 dagen. Ik heb aangegeven dat de SW1's en SW2's nooit samen aangesloten geweest zijn, want ik wilde die SW1's het liefst de grond in stampen en ze zijn zeker niet aangesloten: op zolder gekeken: ze liggen keurig in hun doosje zonder stroom. Dit neemt hij mee intern KPN. Bijzonder vreemd gedrag.

Verder is mijn aansluiting 100MB en hij zag dat dit te weinig is voor ons gezin. Dat weet ik ook wel, maar als ik zou betalen voor 200Mb dan zou ik in werkelijkheid 108 MB krijgen is dat is mij diverse keren afgeraden door andere KPN medewerkers. Nu kan het wel. Hij had het er zelfs over dat het zelfs over 2 koperparen aangesloten kon worden en dat dan de snelheid zeker gehaald kon worden.

Mooie is dan dat ik 2 cent in de maand minder hoef te betalen en 3 maanden 15 euro korting krijg. Toch een beetje genoegdoening voor alle ellende.

Verder gaf hij aan dat de SW'2 beter draadloos konden functioneren dan via een switch, met een switch zijn er zeker problemen. Aangegeven dat dat bij mij niet kan vanwege te weinig poorten in de V10 en 1 Sw2 staat op zolder, signaal moet door twee lagen beton. Ruggespraak gehad en de technische collega's (ze zijn er dus wel!) gaven aan dat voor mij bekabeld het beste was.

Ook zou een V12 modem beter werken met de SW2's, maar aangezien ik nog koper/ADSL heb is het toch beter bij de V10 te blijven. Er komt een gratis monteur de boel nalopen en aansluiten. Die checkt ook wat de beste config is: enkele SW2's draadloos of juist bedraad aansluiten. 

Zodra ik glasvezel krijg (aan het begin van het dorp zijn ze aan het graven) is het advies om over te gaan naar de V12 modem.

Daarnaast moest mijn TV ontvanger ook vervangen worden, die was outdated. Regelt hij ook.

Verder gaf hij aan niet veel te weten van de problemen van de SW2.C.26.04.04 update, dat krijgen ze als klachtendesk niet door. Hierop heb ik een paar keer aangedrongen dat hij deze topic toch vooral eens leest. Dat zou hij doen.

Weetje: De telefonische support heeft ook toegang om in je hele netwerk te kijken, maar de kennis van die personen is vaak onvoldoende om dit te gebruiken - of - ze mogen het niet omdat ze ook dingen stuk kunnen maken. Deze meneer wist in iedergeval wel hoe hij er mee om moest gaan.

Werkelijk: ik sta versteld van deze positieve aandacht. Het is dus maar net wie je aan de telefoon krijgt.
Hij laat de klacht open staan tot ruim nadat de monteur geweest is en neemt dan contact op hoe het gaat.

To be continued.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 7, 2026

Vandaag gebeld door KPN n.a.v. klacht. Op afstand is mijn lijn doorgemeten en alles is OK. 

Wat mijn probleem zou moeten oplossen is het volgende:

• Alles van het stroom af
  • eventuele switches (die ik niet heb) niet gebruiken
  • mijn 3 bedrade SW2 punten resetten naar fabrieksinstellingen 
  • Bedrade SW2 punten loshalen van Experiabox
  • glasvezelkastje aanzetten en volledig laten opstarten
  • Experiabox V10 aanzetten en volledig laten opstarten 
  • SW2 punten één voor één weer koppelen aan Experiabox, aanzetten en volledig laten opstarten

Hierna zou het probleem verholpen moeten zijn. Een stemmetje in mijn hoofd zegt : Niet doen, want dit lost het probleem niet op. Ik heb dit namelijk voor de laatste update van de SW2 software al een keer gedaan ! 

Mijn vraag is : Hebben andere gebruikers deze stappen gedaan en met positief resultaat?

Kan je zeggen dat dat niet werkt, heb ik al vaker gedaan en de problemen blijven dan gewoon terug komen in combinatie met een V10/12/14.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 7, 2026

Hier dan toch een ander verhaal...mijn v10 met 1 bekabelde sw2 en 1 vrijstaande zijn nu 2 maanden stabiel na een reset van de v10. Zelfs de laatste update van de v10 heeft er niet voor gezorgd voor een instabiel netwerk. De sw's heb ik nooit gereset maar hebben wel de laatste update. Het kan dus wel!!

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • October 7, 2026

Hier dan toch een ander verhaal...mijn v10 met 1 bekabelde sw2 en 1 vrijstaande zijn nu 2 maanden stabiel na een reset van de v10. Zelfs de laatste update van de v10 heeft er niet voor gezorgd voor een instabiel netwerk. De sw's heb ik nooit gereset maar hebben wel de laatste update. Het kan dus wel!!

Mooi man , nu bij de rest hier nog 

En  wat wil je er mee zeggen? dat het bij vele andere hier verkeerd gaat ligt aan hen??

Monteur is hier 3 weken geleden geweest, alles volgens boekje stap voor stap geïnstalleerd en toch gaat het fout.

Ligt dat aan de monteur?  Zeg het maar waar het aan ligt , ik sta open voor je oplossing 

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • October 7, 2026

​@supernova , klopt gaat totaal niet helpen 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • October 7, 2026

Verder gaf hij aan dat de SW'2 beter draadloos konden functioneren dan via een switch, met een switch zijn er zeker problemen. 

Ook zou een V12 modem beter werken met de SW2's,

Sorry Jack, maar beide klopt niet. Ik heb een Box12 en SW’2 en heb dezelfde problemen, al sinds december en met de laatste SW2 update zijn ze erger geworden.

Ik heb ze alledrie bekabeld, met en zonder switch en draadloos gehad en in alle gevallen valt de sync of zelfs de hele SW2 weg (offline of verdwijnt gewoon).

Het issue zit in de Box 12 software en de sync met de SW2 die wegvalt.

Ik heb sinds gisteren een nieuwe Box 12 gehad, na het zoveelste belletje je met de helpdesk. Ze wilde dit eerst proberen voordat ik eventueel een Fritzbox zou kunnen krijgen.

Ben nu in afwachting hoe stabiel het nu blijft met “nieuwe” Box 12. Heb helaas weinig hoop….

• Nieuwkomer
  • October 7, 2026

https://community.kpn.com/modems-123/sinds-een-aantal-dagen-last-van-wi-fi-onderbrekingen-kpn-box-12-658009?tid=658009&fid=123

Vandaag heb ik zoals ik ook ergens gelezen had mijn bekabelde SuperWifi2 punt op de 1e verdieping draadloos aangesloten, dit om eens te kunnen testen, met nu dus alle 3 de SuperWifi2 punten draadloos.

En waarempel (ik durf het nog even niet hardop te roepen) het lijkt nu zo te zijn dat de Wi-Fi onderbrekingen weg blijven!!

Liefst sluit ik dit SuperWifi2 punt natuurlijk weer bekabeld aan, en zal dit ook gaan testen zodra er een nieuwe modem update is.

Maar voor nu laat ik het zo en gebruik ik dus deze workaround.

Wellicht hebben meer mensen hier iets aan.

Met vriendelijke groet,

Erik-1981

• Helper
  • October 7, 2026

Verder gaf hij aan dat de SW'2 beter draadloos konden functioneren dan via een switch, met een switch zijn er zeker problemen. 

Ook zou een V12 modem beter werken met de SW2's,

Sorry Jack, maar beide klopt niet. Ik heb een Box12 en SW’2 en heb dezelfde problemen, al sinds december en met de laatste SW2 update zijn ze erger geworden.

Ik heb ze alledrie bekabeld, met en zonder switch en draadloos gehad en in alle gevallen valt de sync of zelfs de hele SW2 weg (offline of verdwijnt gewoon).

Het issue zit in de Box 12 software en de sync met de SW2 die wegvalt.

Ik heb sinds gisteren een nieuwe Box 12 gehad, na het zoveelste belletje je met de helpdesk. Ze wilde dit eerst proberen voordat ik eventueel een Fritzbox zou kunnen krijgen.

Ben nu in afwachting hoe stabiel het nu blijft met “nieuwe” Box 12. Heb helaas weinig hoop….

​@Faab1000 Dit was wat ik meekreeg vanuit de klachten desk. Goed om de praktijk ernaast te leggen. Ik hoop dat ze meeschrijven. Ik had in ieder geval een stukje erkenning van onze problemen en iemand die echt aan de slag wil om het op te lossen. Gezien mijn vorige ervaringen een enorme verbetering.