Skip to main content

Digitale toegankelijkheid: zo zorgen we dat iedereen kan meedoen!

• June 30, 2025
  • 8 reacties
  • 279 keer bekeken
Digitale toegankelijkheid: zo zorgen we dat iedereen kan meedoen!
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Een collega van ons deelde vorig jaar op LinkedIn een bijzondere ervaring. Hij kreeg de opdracht om met een dichte skibril voor de ogen en een taststok in de hand op kantoor de koffiemachine te vinden. De oefening liet zien dat iets dat voor veel mensen makkelijk is, dan ineens ontzettend lastig blijkt.

En precies dát is waar digitale toegankelijkheid over gaat: dingen makkelijker maken voor mensen voor wie het niet vanzelfsprekend is. Zo kan iedereen meedoen.

Een collega draagt een skibril en houdt een taststok vast om de ervaring van een slechtziend persoon na te bootsen

“Dat doe ik wel even, dacht ik. Maar zodra ik een obstakel raakte en mijn richtingsgevoel kwijt was, voelde ik me compleet verloren.”

Van koffiemachine naar klantenservice 

Wat in een kantooromgeving gebeurt, gebeurt online net zo goed. Een knop die niet goed zichtbaar is, een formulier dat onlogisch is opgebouwd of een app die je schermlezer niet begrijpt: het kan voor zo'n 2,5 miljoen mensen het verschil maken tussen meedoen of afhaken. 

En vanaf nu, juni 2025, wordt dat verschil nog belangrijker. Dan moeten organisaties voldoen aan de Europese Toegankelijkheidsvoorschriften. In deze voorschriften staat wat bedrijven in EU-landen moeten doen om producten en diensten toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. 

Voor onze digitale diensten, zoals de website en de apps, wordt dit vervolgens getoetst aan de hand van richtlijnen in de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Deze wet zorgt ervoor dat websites en apps voor iedereen goed te gebruiken moeten zijn: óók voor mensen die minder goed kunnen lezen of schrijven, minder digitaal vaardig zijn, of een visuele of motorische beperking hebben.

Wat doet KPN aan digitale toegankelijkheid?

Ook bij KPN vinden we digitale toegankelijkheid vanzelfsprekend én belangrijk. Iedereen moet onze producten en diensten kunnen gebruiken. Het maakt niet uit hoeveel ervaring of welke beperking of achtergrond je hebt.

Daarom werken we continu aan het verbeteren van onze producten, diensten, website en apps. Dankzij collega’s die zelf ervaring hebben met toegankelijkheidsbeperkingen (bijvoorbeeld doordat ze niet of slecht kunnen zien) weten we waar we kunnen verbeteren. Hun inzichten zijn onmisbaar om onze digitale omgeving écht inclusiever te maken.

We hebben al flinke stappen gezet; ik deel een aantal voorbeelden:

• Installatie handleiding
    Het installeren van een modem kan lastig zijn, zeker als je niet goed hoort of ziet.
    Bijvoorbeeld: een installatievideo zonder ondertiteling is niet goed te volgen als je slechthorend bent. En als je een visuele beperking hebt, is het moeilijk om de juiste poorten en knoppen op het apparaat te vinden.

Daarom hebben we het volgende gedaan:
    In de papieren handleiding in de doos staat nu een QR-code. Die leidt je naar de online handleiding, die je met een screenreader kunt laten voorlezen. In de handleiding staat niet alleen de kleur van de poorten, maar ook een beschrijving van waar de poort precies zit.

Zo zorgen we ervoor dat de installatie voor iedereen beter te doen is.

• Skiplink op shoppagina's
    Met een visuele of motorische beperking kan je niet altijd goed met de muis werken. Je gebruikt vaak het toetsenbord om te navigeren, bijvoorbeeld met de Tab-toets om door een website te gaan.

Maar: soms moet je heel wat keren op Tab drukken voordat je bij de juiste informatie bent. Dat is niet handig en dat wil niemand. Daarom hebben we op onze website een skiplink toegevoegd.
    Deze knop verschijnt zodra je begint met tabben. Hiermee kun je direct naar de hoofdinhoud van de pagina springen, zonder eerst langs menu’s of andere onderdelen te moeten. Zo wordt de website sneller, overzichtelijker én beter toegankelijk voor iedereen.

• Real Time Tekst (RTT) mobiel 
    We brengen mensen met elkaar in verbinding. Met Real Time Tekst (RTT) kun je tijdens een telefoongesprek -naast praten- ook tekst sturen. Zo kan je, als je een spraak- of hoorbeperking hebt, 'praten' met mensen zonder beperking. 

• De Talkback op de KPN TV+ Box
    Ook onze tv dienst is toegankelijk gemaakt. Als je een visuele beperking hebt, kan je de Talkback functie gebruiken. Het is een schermlezer: de tv leest dan hardop voor waar je bent in het menu. Ook hoor je welk programma, welke film of serie je hebt gekozen. 

En we zijn nog niet klaar. Digitale toegankelijkheid is geen project met een einddatum, maar een continu proces waarin we blijven leren, testen en verbeteren.

Zie je iets dat beter kan?

Toch kan het gebeuren dat je iets tegenkomt dat niet goed werkt. Bijvoorbeeld:

• Een knop die lastig te vinden is
  • Een video zonder ondertiteling
  • Of een schermlezer die ergens vastloopt

We blijven steeds verbeteren en hebben jouw feedback daar voor nodig. Merk je dat iets beter kan of werkt er iets niet zoals verwacht? Laat het ons weten! Samen maken we onze producten en diensten nog toegankelijker. Neem contact op via onze community (Stel je vraag) of stuur ons een e-mail: esg@kpn.com

Wil je bijdragen aan een toegankelijker digitaal Nederland in het algemeen? Geef dan een melding door via het Meldpunt Tip, Compliment of Klacht van Stichting DUIT. DUIT (Digitale Uitdaging / Uitvoering Inclusie en Toegankelijkheid) zorgt ervoor dat jouw melding bij de juiste organisatie terechtkomt. Zo maken we samen het internet een beetje toegankelijker: elke dag weer.

Beter Internet is meer dan toegankelijkheid

Digitale toegankelijkheid is niet alleen een wettelijke verplichting maar ook een belangrijk onderdeel van onze hoe wij denken over Beter Internet. Voor ons betekent Beter Internet ook:

Veiligheid

We zijn steeds meer online en delen steeds meer data. Hoe hou je daar grip op? Jouw veiligheid staat bij KPN voorop.
Meer over Veilig Internet 

Socialer Internet

Online zijn we met elkaar in contact. Maar is dat nog menselijk? Is het wel wenselijk? En wat als sociaal contact niet vanzelf gaat? KPN zorgt voor verbinding.
Meer over Socialer Internet

Groener Internet

Alles wat we doen heeft gevolgen. Wij doen ons best om dit zo positief mogelijk te laten zijn en zo min mogelijk belastend voor het milieu. Hoe doen we dat?
Meer over Groener Internet

Help je ons mee?
Zie je iets wat beter kan? Laat het weten: hoe concreter, hoe beter. Zo zorgen we er samen voor dat iedereen kan meedoen.

8 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 30, 2025

Beste ​@Shyrin van KPN , goed dat dit er is.

Iets wat direct op KPN betrekking heeft en niet via de stichting is dat veel ‘oortjes’, Bluetooth hoorapparaten etc. niet (goed) kunnen koppelen met BT van de recente tv-decoders.

Via omwegen is het soms wel te realiseren maar moet er extra geïnvesteerd worden in externe apparatuur.

Maak BT daarom downwards compatible of welke aanpassing dan ook die nodig is, om dat soort hulpmiddelen voor mensen met een gehoorbeperking goed te laten werken op de KPN-apparaten.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • July 5, 2025

Beste ​@Shyrin van KPN , goed dat dit er is.

Iets wat direct op KPN betrekking heeft en niet via de stichting is dat veel ‘oortjes’, Bluetooth hoorapparaten etc. niet (goed) kunnen koppelen met BT van de recente tv-decoders.

Via omwegen is het soms wel te realiseren maar moet er extra geïnvesteerd worden in externe apparatuur.

Maak BT daarom downwards compatible of welke aanpassing dan ook die nodig is, om dat soort hulpmiddelen voor mensen met een gehoorbeperking goed te laten werken op de KPN-apparaten.

Dat zou voor pap ook fijn zijn inderdaad.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • July 5, 2025

Ooit een week cursus (IT) gedaan met naast mijn een blinde man. Die had een kastje naast zich waardoor hij toch kon deelnemen. Vraag me nog af hoe hij al die schermen door kon komen.

En eenieder die al eens wat gebroken heeft gehad weet dat de openbare ruimte niet altijd vriendelijk is voor mensen met een beperking.

Anno 2025 is de digitale snelweg niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Ook hier moeten stappen worden gezet zodat iedereen ook digitaal kan blijven meedoen. Goed om te lezen dat bij KPN iedereen welkom is.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 5, 2025

Wat fijn dat hier (steeds meer) aandacht voor komt. 
Helaas heb ik zelf maar al te goed gemerkt hoe vanzelfsprekend goed zicht wordt geacht.

Ik moet er zelf dagelijks nog mee dealen en mijn weg in zien te vinden want het is progressief wat inhoudt dat mijn zicht nagenoeg steeds minder en slechter wordt. En dat vooruitzicht is een hele hap om te behappen.

Maar ik vind het fijn (wel confronterend) dat er meer en meer mogelijkheden komen want online, dat zijn we allemaal 24/7 en heeft vaak een belangrijke sociale functie. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • July 5, 2025

Dat weet je goed te verwoorden ​@Anneke-Anna. Als het dichtbij komt is het confronterend wat je ineens niet meer goed kan.

Juist daarom moet het een vanzelfsprekendheid zijn dat er standaard rekening wordt gehouden met deze mensen. En dat is op steeds meer plekken het geval.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Ik deel jouw bevindingen over de laatste update van de TV+ app voor smartphones en tablets in dit topic over digitale toegankelijkheid ​@Bob Bernard!

weer een update waar blinde en slechtzienden gebruikers helemaal niks aan hebben. zowel bij talkback als voice over hoor ik nog steeds afbeelding haal dit er nou toch eens uit en maak hem toegankelijk. iedere keer als er wordt genavigeerd in de app hoor ik: nu op tv afbeelding of afspelen afbeelding dit is niet hoe toegankelijkheid moet zijn. een hele grote ergenis voor veel blinden en slechtzienden mensen.

Zou je jouw bevindingen met de app (en ook de TV+ Soundbox, wat de bediening betreft) naar ons willen mailen? 

Zie je iets dat beter kan?

We blijven continu verbeteren en waarderen jouw feedback. Merk je dat iets beter kan of werkt er iets niet zoals verwacht? Laat het ons weten! Samen maken we onze producten en diensten nog toegankelijker. Stuur ons een e-mail: esg@kpn.com

Wil je bijdragen aan een toegankelijker digitaal Nederland in het algemeen? Geef dan een melding door via het Meldpunt Tip, Compliment of Klacht van Stichting DUIT. DUIT (Digitale Uitdaging / Uitvoering Inclusie en Toegankelijkheid) zorgt ervoor dat jouw melding bij de juiste organisatie terechtkomt. Zo maken we samen het internet een beetje toegankelijker: elke dag weer.

• Nieuwkomer
  • July 19, 2025

KPN biedt vele zenders aan maar de 2e taal van de wereld ( Spaans ) is er niet. Het zou heel fijn zijn voor vele Nederlanders die in Spanje op vakantie gaan om de Spaanse taal thuis te blijven oefenen.

Wel zijn er diverse buitenlandse zenders o.a. Engelse ,Duitse Franse en Italiaanse zenders , dus KPN ga Europees.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • July 19, 2025

Ik denk dat digitale toegankelijkheid vooral gaat over het toegankelijk maken van digitale diensten voor mensen met een beperking.

Spaanse zenders zijn wellicht gewenst voor een groep mensen maar die hebben schat ik in zelf de mogelijkheid en keus om in een behoefte te voorzien.