Skip to main content
Sticky

KPN e-mail wordt verbeterd: wat betekent dit voor jouw e-mailadres?

• May 4, 2026
  • 13 reacties
  • 329 keer bekeken
Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Onze e-maildienst wordt verbeterd. Gebruik je het e-mailadres? Dan blijft het gewoon werken. In sommige gevallen vragen we je om 1 keer in te loggen op KPN Webmail om het e-mailadres te behouden. Hieronder lees je wat dit voor jou betekent en wat je moet doen. Heb je vragen? Stel ze onderaan het topic. We helpen je graag! 

Zo blijft je e-mailadres actief

We stappen over naar een nieuwe e-maildienst. Alleen KPN e-mailadressen, die eindigen op bijvoorbeeld @kpnmail.nl, @hetnet.nl, @planet.nl en @xs4all.nl én die gebruikt worden, gaan mee naar de nieuwe e-maildienst. 

• Wordt het e-mailadres gebruikt? 
    Dan blijft het gewoon werken. 
  • Wordt het e-mailadres niet meer gebruikt?
    Dan moet je 1 keer inloggen op KPN Webmail om het e-mailadres te behouden. Je logt in met je e-mailadres en het wachtwoord dat daarbij hoort.

Weet je je wachtwoord van het e-mailadres niet meer? Je stelt makkelijk een nieuw wachtwoord in.
Lees hier stap voor stap hoe je dat doet: Het wachtwoord van een KPN e-mailadres wijzigen | KPN Community 

Wat moet je doen?

Heb je bericht van ons ontvangen en gebruik je het e-mailadres niet meer, maar wil je het wel houden? Dan is er actie nodig: 

• Log vóór 25 juni 2026 1 keer in op webmail.kpnmail.nl
  • Doe je dit, dan blijft het e-mailadres behouden. 
  • 1 keer inloggen is genoeg, ook als je meerdere e-mailadressen hebt. 

Goed om te weten: gebruik je het KPN e-mailadres gewoon? Dan hoef je niets te doen. 

Wat gebeurt er als je niets doet?

Log je niet in en gebruik je het e-mail niet meer? Dan vervalt het e-mailadres. Je e-mails zijn daarna niet meer beschikbaar. 

Zelf een e-mailadres verwijderen

Wil je een e-mailadres verwijderen? Dat doe je makkelijk zelf.

Lees hier hoe je stap voor stap hoe je een e-mailadres verwijdert: 
Je KPN e-mailadressen beheren of verwijderen | KPN Community 

Meer informatie vind je op Wil je je KPN e-mailadres behouden?

E-mailadressen beheren 

Je beheert alle e-mailadressen via onze e-mailbeheeromgeving. Hier kan je: 

• e-mailadressen bekijken
  • een nieuw wachtwoord instellen
  • een e-mailadres aanmaken
  • e-mailadressen verwijderen 

Ga naar email.kpn.com en log in met je KPN ID. Heb je nog geen KPN ID? Maak die in 2 minuten. 

Wil je weten welke e-mailadressen je hebt en hoe je ze beheert? Lees hier stap voor stap hoe je dat doet. Zo krijg je snel overzicht en kan je makkelijk je e-mailadressen aanpassen of verwijderen.

Welke KPN e-mailadressen heb je en hoe beheer je ze? | KPN Community

Nieuw e-mailadres aanmaken

Wil je een nieuw KPN e-mailadres? Dat kan tot 10 juni 2026 via email.kpn.com

Zo maak je tot 10 juni 2026 een nieuw e-mailadres:

• Ga naar email.kpn.com
  • Log in met je KPN ID. Heb je nog geen KPN ID? Maak die in 2 minuten. 
  • Klik op het plusje om een nieuw @kpnmail.nl adres te maken.
  • Volg de stappen op het scherm.

Lees hier hoe je stap voor stap hoe je een nieuw e-mailadres aanmaakt:
Je KPN e-mailadressen beheren of een nieuwe aanmaken | KPN Community

Meer informatie vind je op Wil je een KPN e-mailadres?

Let op: na 10 juni 2026 kan je tijdelijk geen nieuw e-mailadres en extra e-mailaccounts (aliassen) maken. 

Inloggen in KPN Webmail lukt niet? Dit kan je doen!

• Wachtwoord vergeten?
    Maak snel een nieuw wachtwoord via email.kpn.com.
  • Zie je het e-mailadres niet?
    Misschien is het een extra e-mailaccount (alias) of hoort het bij een ander KPN-abonnement. Lees hier hoe dat zit.

Veelgestelde vragen

Wat is een KPN e-mailadres?

Een KPN e-mailadres hoort bij een KPN abonnement. Je gebruikt het om e-mails te versturen, te ontvangen en op te slaan.

Heb ik ook een KPN e-mailadres als ik een ander e-mailadres gebruik, bijvoorbeeld Gmail of Hotmail?

Heb je een KPN internetabonnement? Dan is er in het verleden automatisch een KPN e-mailadres voor je aangemaakt. Je hebt dus mogelijk een KPN e-mailadres, ook als je vooral Gmail of Hotmail gebruikt. 

Wil je weten welk KPN e-mailadres bij jou hoort? Ga naar email.kpn.com. Daar zie je het KPN e-mailadres en kan je het beheren. Gebruik je het niet meer? Dan kan je het daar zelf verwijderen.

Welke e-maildomeinen horen bij KPN?

Gebruik je een e-mailadres met 1 van deze domeinen (het deel na de @)? Dan valt het adres onder KPN. Staat jouw domein er niet bij? Dan hoort het niet bij KPN.

• 12move.nl
  • 24adsl.nl
  • adsltotaal.nl
  • ciscon.nl
  • cistron.nl
  • club.tip.nl
  • club.wolmail.nl
  • compaqnet.nl
  • concepts.nl
  • concepts-ict.nl
  • conmail.nl
  • con-mail.nl
  • demon.nl
  • flevonet.nl
  • flnet.nl
  • fo.nl freeler.nl
  • glazenkamp.net
  • hetnet.nl
  • hooglanderveen.net
  • horizon.nl ibmail.nl
  • ing-access.nl inn.nl
  • ision.nl kickmail.nl
  • kickxl.nl knoware.nl
  • konmail.nl
  • kon-mail.nl
  • kpnmail.nl
  • kpnplanet.nl
  • lijbrandt.nl
  • noknok.nl
  • noordbrabant.net
  • on.nl
  • onsbrabantnet.nl
  • onsmail.nl onsnet.nu
  • onsneteindhoven.nl
  • onsnetnuenen.nl
  • open.net pi.net
  • planet.nl
  • plusplaza.nl
  • snelnet.net
  • sp-plus.nl
  • telfort.nl
  • telfortglasvezel.nl
  • tip.nl
  • tiscali.nl
  • tiscalimail.nl
  • vathorstnet.nl
  • westbrabant.net
  • westbrabantnet.nl
  • wirehub.nl
  • wish.net
  • wish.nl
  • wishmail.net
  • wishmail.nl
  • wolmail.nl
  • worldaccess.nl
  • worldmail.nl
  • worldonline.nl
  • wxs.nl
  • xmsnet.nl
  • xmsweb.nl
  • xs4all.nl

Kan ik bij KPN een e-mailadres met een ander domein dan @kpnmail.nl aanmaken?

Nee, bij KPN kan je tegenwoordig alleen een e-mailadres aanmaken dat eindigt op @kpnmail.nl. Andere domeinen zijn niet mogelijk.

Telt alleen inloggen via KPN Webmail als gebruik?

Nee. Gebruik telt ook als je e-mails verstuurt of ontvangt via een e-mailprogramma zoals Outlook of je telefoon. Je e-mailadres blijft dan actief. 

Hoe zit het met aliassen? Moet ik iets doen als ik een alias gebruik?

Een alias is altijd gekoppeld aan je KPN e-mailaccount (de mailbox). Je gebruikt dus eigenlijk altijd hetzelfde account, ook als je via een alias mailt of ontvangt.
Belangrijk om te weten:

• Als je één of meerdere aliassen gebruikt, blijft je e-mailaccount gewoon actief
  • Je hoeft hiervoor geen aparte actie te ondernemen per alias
  • Het maakt niet uit of je inlogt of werkt met je hoofdadres of een alias

Gebruik je je e-mailaccount (via hoofdadres of alias) nog actief? Dan hoef je niets te doen. 

Heb je van ons een bericht ontvangen over je e-mailaccount?
Dan hoef je maar één keer in te loggen in KPN Webmail om je account (en alle bijbehorende aliassen) te behouden.

Krijg ik een bevestiging als ik inlog om mijn e-mailadres te houden?

Nee. Log je in op KPN Webmail? Dan geef je automatisch aan dat je je e-mailadres wil houden. Je krijgt geen extra melding of bevestiging. Je e-mailadres blijft gewoon actief.

Wat verandert er voor actieve gebruikers?

Nu niets. E-mails ontvangen en versturen blijft gewoon werken zoals je gewend bent. Na 10 juni 2026 kun je tijdelijk geen nieuwe e-mailadressen of extra e-mailaccounts aanmaken of beheren. Voor dagelijks gebruik verandert er nu verder niets.

Kan ik tijdelijk geen nieuwe adressen of extra e-mailaccounts (aliassen) aanmaken?

Na 10 juni kan je tijdelijk geen e-mailadressen of extra e-mailaccounts (aliassen) aanmaken. 

Een nieuwe e-maildienst, wat betekent dat voor mij?

We verbeteren KPN e-mail. Het e-mailadres blijft werken als je het gebruikt. Meestal hoef je niets te doen. We laten het weten als er iets verandert of als je iets moet regelen. 

Hoe blijf ik op de hoogte van de vernieuwde e-maildienst?

Wil je niks missen over onze vernieuwde e-maildienst of andere Product Updates? Kijk regelmatig op onze website en op de KPN Community. Let ook op e-mails en brieven van ons.

Gebruik je de MijnKPN app? Daar vind je belangrijke informatie en updates over je producten en diensten. Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws en belangrijke updates.

Meer uitleg nodig?

Handig voor jou: stap voor stap uitleg

We hebben artikelen die alles stap voor stap uitleggen. Kies wat je wilt weten: 

E-mailadressen beheren

KPN account (KPN ID) en wachtwoord

E-mails, contacten en bestanden opslaan 

Meer weten over bijvoorbeeld e-mails automatisch doorsturen? Kijk in onze Kennisbank E-mail voor extra tips en uitleg.

Kom je er niet uit? Stel je vraag hieronder. We helpen je graag!

13 reacties

Kerkdriel
Helper
Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • May 4, 2026

Top! Alles maar eens gecheckt! En overal nog maar eens ingelogd via webmail voor de zekerheid.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 4, 2026

Ik vermoed dat de KPN gewoon een grote “opruimactie” wil houden waarbij alle “inactieve” emailadressen worden opgeruimd. Het lijkt erop dat dat er nog een FORSE hoeveelheid emailadressen “inactief” zijn. Ik persoonlijk zou dit al veel eerder gedaan hebben. Ik moet bekennen dat ook ik één KPN emailaccount heb dat ik “weinig gebruik". (Toch maar even snel ingelogd bij dat account via de KPN webmail en wat email verstuurd).

Is er misschien nog een extra voorwaarde wat bepaalt of een account “inactief” is ? Ik zit met name te denken dat er gekeken wordt hoelang een account niet meer gebruikt werd (bijv. 2, 3 of 5 jaar) ? Hoewel natuurlijk inloggen bij dat account, dat account weer “actief” maakt.

Vraagje: Als ik een account heb met bijv. 5 aliassen en ik gebruik slechts één of twee aliassen regelmatig , dan mag ik toch ervan uit gaan dat dan ALLE aliassen van dat account blijven bestaan ? M.a.w. het gaat hier om het verwijderen van “Accounts” en niet van “aliassen” ?

Kerkdriel
Helper
Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • May 4, 2026

@WMG-N ze hebben gelijk. Opruimen die “oude” troep die niet meer gebruikt wordt 📩

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 4, 2026

Gaat KPN weg bij Open-Xchange GmbH???

@Shyrin van KPN 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Over de toekomst kan ik nog geen uitspraken doen ​@JanD.  Ik zou net als de openingspost je het volgende willen adviseren:

Hoe blijf ik op de hoogte van de vernieuwde e-maildienst?
Wil je niks missen over onze vernieuwde e-maildienst of andere Product Updates? Kijk regelmatig op onze websiteen op de KPN Community. Let ook op e-mails en brieven van ons.

Gebruik je de MijnKPN app? Daar vind je belangrijke informatie en updates over je producten en diensten. Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws en belangrijke updates.

• Slimmerik
  • May 4, 2026

Hoi, blijft @kpnplanet.nl ook standaard bestaan? Hoor graag.

Marco 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • May 4, 2026

Jouw vermoeden klopt, ​@WMG-N. We zijn inderdaad bezig met opschonen. We werken aan een verbeterde e-maildienst en alleen KPN e-mailadressen die op dit moment gebruikt worden gaan mee naar onze nieuwe e-maildienst.

Is er misschien nog een extra voorwaarde wat bepaalt of een account “inactief” is ? Ik zit met name te denken dat er gekeken wordt hoelang een account niet meer gebruikt werd (bijv. 2, 3 of 5 jaar) ? Hoewel natuurlijk inloggen bij dat account, dat account weer “actief” maakt.

Vraagje: Als ik een account heb met bijv. 5 aliassen en ik gebruik slechts één of twee aliassen regelmatig , dan mag ik toch ervan uit gaan dat dan ALLE aliassen van dat account blijven bestaan ? M.a.w. het gaat hier om het verwijderen van “Accounts” en niet van “aliassen” ?

Dat weet ik helaas niet. In de praktijk geldt wel: als er weer wordt ingelogd of gebruik wordt gemaakt van het account, wordt dit gezien als actief gebruik. Als iemand hierover een bericht van ons heeft ontvangen, is het belangrijk om actie te ondernemen. Dit kan je doen via de e-mailbeheeromgeving:

• Controleer in de e-mailbeheeromgeving om welke e-mailadressen het gaat
  • Behouden: inloggen in KPN Webmail
  • Verwijderen: verwijderen in de e-mailbeheeromgeving (dit kan ook als je bent ingelogd in KPN Webmail en toch wilt afzien van het e-mailadres)

Een alias is gekoppeld aan het e-mailaccount (de mailbox). Als je dus één of meerdere aliassen actief gebruikt, blijft de bijbehorende mailbox gewoon actief. Het gaat in dit geval dus echt om het account/mailbox-niveau en niet om het verwijderen van losse aliassen.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • May 4, 2026

Hoi, blijft @kpnplanet.nl ook standaard bestaan? Hoor graag.

Marco 

Hi ​@Marco1908! Goed dat je dit bij ons checkt! Ja, het e-maildomein @kpnplanet.nl blijft gewoon bestaan. Dit is één van de standaard KPN-domeinen. We hebben hierover ook een veelgestelde vraag: Welke e-maildomeinen horen bij KPN? Daarin staat @kpnplanet.nl ook genoemd.

Als je e-mailadres actief in gebruik is en je geen bericht van ons hebt ontvangen, dan kun je gewoon e-mails blijven ontvangen en versturen zoals je nu gewend bent. Je mailbox blijft dan ook gewoon werken. Laat je het weten als je nog meer vragen hebt?

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 6, 2026

@Shyrin van KPN 

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er nog iets anders gaat veranderen bij de “emailservers/-systemen” van de KPN.

Een nieuw account kan alleen nog maar aangemaakt worden met een xxxx@kpnmail.nl emailadres. Maar daar kan men, tot nu toe, nog wel een nieuw bijv. xxxx@12move.nl alias aanhangen. Ik heb het vermoeden dat die laatste mogelijkheid gaat vervallen met “verbetering van de KPN email”. En dat men in de toekomst alleen nog maar een xxxx@kpnmail.nl emailadres als alias kan aanmaken. (Dit is ook een “opruimactie"). Deze verandering geldt dan natuurlijk alleen voor nieuwe (!!!) KPN emailadressen. De bestaande actieve emailadressen blijven dan buiten schot.

Als ik de KPN was geweest had ik deze maatregel / verandering al veel eerder doorgevoerd.

Er zullen ongetwijfeld nog meer veranderingen komen die echter “niet zichtbaar” zullen zijn voor een doorsnee KPN klant.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 6, 2026

Wat KPN gaat doen met de mail is koffiedik kijken ​@WMG-N .

Gewoon t.z.t. de officiële berichtgeving van KPN afwachten via de mail of anderszins.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Je loopt nu te speculeren ​@WMG-N, als er iets verandert zullen we jullie daar gewoon van op de hoogte stellen zoals JanD al zegt

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 7, 2026

Komt er ook een update voor de KPN webmail ? Want die heeft nog een aantal storende foutjes, die ik al 2 keer eerder onder aandacht van de KPN heb gebracht. Misschien mag ik de (nieuwe) KPN webmail helpen testen met één van mijn KPN emailaccounts ? Ik vind het heel erg leuk om de programma's die ik gebruik, “te martelen” en heb in het verleden al bij meerdere programma's heel veel foutjes / bugs onder de aandacht van de ontwikkelaars gebracht.

Uiteraard blijft het speculeren wat er allemaal gaat veranderen. Ik begrijp ook dat de KPN hier niet alle geheimen gaat onthullen. Maar het feit dat de KPN klanten enige tijd geen veranderingen kunnen aanbrengen spreekt boekdelen.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Auteur
  • Community Manager
  • May 7, 2026

We werken aan een betere e-mailomgeving, dus daar zal vast wel een update uit voortkomen, ​@WMG-N. Of ermee getest gaat worden, weet ik helaas niet: die vraag geef ik intern door.

Wil je niks missen over onze vernieuwde e-maildienst of andere Product Updates? Kijk regelmatig op onze website en op de KPN Community. Let ook op e-mails en brieven van ons. Gebruik je de MijnKPN app? Daar vind je belangrijke informatie en updates over je producten en diensten. Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws en belangrijke updates.