Skip to main content
Beantwoord

Aannemer is vergeten om glasvezelkabel aan te leggen

• 18 juli 2025
  • 13 reacties
  • 231 keer bekeken

De aannemer van KPN is vergeten om de glasvezelkabel naar onze winkel te trekken, dat werd mij verteld naar 30 keer te hebben gesproken te hebben met verschillende medewerkers. Mijn gesprekken waren niet eens meer terug te vinden omdat na drie maanden de gesprekken worden verwijderd. Dus wederom het riedeltje opnieuw moeten uitleggen. We wachten al sinds 2019. Iedere keer word er door de medewerkers verteld dat het binnenkort wordt aangelegd, want ze kijken op de postcode checker. Nou na 6 jaar nog steeds niet aangelegd. In november 2024 een contract afgesloten omdat de medewerker mij vertelde dat dat de enige manier was om kpn in beweging te krijgen. Nu zitten we in juli 2025 en weer wordt er aangegeven dat de kabel waarschijnlijk in november 2025  wordt aangelegd en zo gaat het al jaren! Waar een groot bedrijf klein in kan zijn. Ik word steeds aan het lijntje houden van van het kastje naar de muur gestuurd. Meerdere klachten ingediend in de afgelopen jaren maar kpn lost het niet op en ook met de klachten wordt er niets gedaan. Klacht bij de gemeente neergelegd en ook zij verwezen mij naar kpn. KPN netwerken vandaag nog gebeld en een aardig jonge man die mij verder probeerde te helpen vertelde mij dat hij mij wederom niet verder kan helpen omdat er een probleem is maar nog niet duidelijk is wat het probleem is dat er nog steeds geen glasvezel bij ons ligt. Als je hier niet moe van wordt!! Ik vraag me af of anderen hier ook problemen mee hebben en of kpn ook dan niet kan/wil helpen. We hebben nu 15 mb snelheid en door een bonded aansluiting te nemen (dubbele lijn) dus extra betalen bereiken wij 30 mb. Dit is toch waardeloos?! KPN LOS DIT AJB OP! Ik wil geen Kpn maar aangezien zij het moeten aanleggen ben ik aan mijn lot overgelaten. Anders nooit geen KPN voor ons! 

Beste antwoord door Joep1965

Ik heb geschreven zoals het is. Het is net zoals bij electriciteit. Voor de kabel in huis en de meter heeft u te maken met de netwerkbeheerder zoals bijvoorbeeld Stedin. Het electriciteitsbedrijf waar u een contract mee heeft doet niets met de kabel of de meter. Kpnnetwerk en kpn de provider moeten van de ACM strikt gescheiden zijn om te voorkomen dat klanten van kpn de provider op de één of andere manier een voorkeursbehandeling krijgen ten opzichte van klanten van andere providers. U heeft een contract met kpn wat betreft het signaal en dan maakt het niet uit of dat koper of glasvezel is. Toen de voormalige netwerkbeheerder Reggefiber overgenomen werd door kpn heeft de ACM toestemming gegeven maar met die voorwaarden. 

Bekijk origineel

13 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22768 reacties
  • 18 juli 2025

Begrijpelijk dat je hiervan baalt ​@Qais1234 . Helaas kan de provider kpn waar dit forum van is en waar je een abonnement hebt niets voor je doen. Zij doen niets met de aanleg.  Kpnnetwerk is de juiste ingang wat dat betreft. Aannemers komen om in het werk en hebben waarschijnlijk weinig trek in één aanleg. Uiteindelijk kom je natuurlijk een keer aan de beurt want bijna het hele kopernetwerk zal vervangen worden. Hou vooral contact met kpnnetwerk is mijn advies.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 18 juli 2025

Beste ​@Joep1965,

Ik heb uw zelfde reactie hier vaker voorbij zien komen maar dat is onjuist wat u zegt. Ik heb een overeenkomst met KPN afgesloten en niet met de aannemer. Natuurlijk moet kpn hier iets aan doen! ​@KPN is hiervoor verantwoordelijk en aansprakelijk. Als jij je schoenen in de winkel koopt bij jou om de hoek dan ga je toch ook niet zeggen je moet naar de fabriekant want de winkel kan er niets aan doen?! Onjuist. Je hebt een overeenkomst met de winkel en in mijn geval met KPN afgesloten en niet met hun aannemer. Het is juist ongelofelijk slecht dat een bedrijf als KPN en haar  klantenservice zich verschuilt achter de aannemer en zelfs haar klanten naar de aannemer  verwijst omdat ze het probleem niet willen oplossen! KPN moet de aannemer aansturen niet de klant. Dat is ook precies wat de aannemer zegt als je belt. “U moet bij kpn zijn en niet bij ons, want wij werken in opdracht van KPN” Beste Joep stop alsjeblieft met het zeggen dat kpn hier niet voor aansprakelijk is want nogmaals, dat is onjuist en hier zit ik zeker goed en wil ook dat mensen serieus erover nadenken alvorens ze een overeenkomst afsluiten bij kpn! 

• 6947 reacties
  • 18 juli 2025
Qais1234 schreef:

Beste ​@Joep1965,

Ik heb uw zelfde reactie hier vaker voorbij zien komen maar dat is onjuist wat u zegt. Ik heb een overeenkomst met KPN afgesloten ...

In die overeenkomst staat niet dat je glasvezel gaat krijgen. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22768 reacties
  • Antwoord
  • 18 juli 2025

Ik heb geschreven zoals het is. Het is net zoals bij electriciteit. Voor de kabel in huis en de meter heeft u te maken met de netwerkbeheerder zoals bijvoorbeeld Stedin. Het electriciteitsbedrijf waar u een contract mee heeft doet niets met de kabel of de meter. Kpnnetwerk en kpn de provider moeten van de ACM strikt gescheiden zijn om te voorkomen dat klanten van kpn de provider op de één of andere manier een voorkeursbehandeling krijgen ten opzichte van klanten van andere providers. U heeft een contract met kpn wat betreft het signaal en dan maakt het niet uit of dat koper of glasvezel is. Toen de voormalige netwerkbeheerder Reggefiber overgenomen werd door kpn heeft de ACM toestemming gegeven maar met die voorwaarden. 

PeterG
Superuser
  • 65578 reacties
  • 18 juli 2025

Ik krijg elektriciteit van Eneco. Het netwerk hier is van Stedin. Als er wat is, bijvoorbeeld mijn hoofdzekering ligt eruit (ja, echt gebeurd) moet ik contact opnemen met Stedin.

Sterker nog. Het landelijke storingsnummer voor elektriciteit verbindt je met ‘jouw’ netwerkbeheerder.

Jij krijgt internet van kpn. Het netwerk is van Glaspoort. KPNnetwerk heeft daar 50% aandeel in. En doet het administratieve deel.

Als jij geen internet meer krijgt vanwege storing neem je contact op met kpn die weer KPNnetwerk inlicht. Dié nemen dan contact met je op voor een monteur. Niet kpn zelf.

Voor de glasvezel aanleg dienen je contacten te verlopen met de aannemer / KPNnetwerk. Niet met de provider kpn. De provider heeft geen inzicht in de afspraken. Wel KPNnetwerk. 

Je zult een brief hebben met een telefoonnummer voor contact. Dat is meestal de aannemer die voor jouw woonplaats de opdracht tot aanleg van het glasvezelnetwerk heeft gekregen.

• 13807 reacties
  • 19 juli 2025

Het is een beetje van beide. Als klant sluit je een leveringsovereenkomst met de provider. Volgens het consumentenrecht is díe het eerste aanspreekpunt bij leveringsproblemen. Maar kpn zal in de overeenkomst waarschijnlijk niet aangeven hoe (over welk medium) geleverd wordt. Daarvoor zijn ze afhankelijk van zelfstandig opererende maatschappijen als KPN Netwerk en Glaspoort. Tot het moment dat die hun werk gedaan hebben en de lijn gereed gemeld hebben aan providers zijn zij het eerste aanspreekpunt. 

• 6947 reacties
  • 19 juli 2025
Henk2304 schreef:

Maar kpn zal in de overeenkomst waarschijnlijk niet aangeven hoe (over welk medium) geleverd wordt. 

Volgens mij wel. En bij ​@Qais1234 zal dat koper zijn. De verwachte maximaal haalbare snelheid staat daar dan ook bij als het goed is.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 8757 reacties
  • 22 juli 2025

Goedemiddag ​@Qais1234 , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community!

Wat een enorm zure situatie dat de aannemer is vergeten de kabel door te trekken naar jouw winkel. Helaas heb ik (en dat geldt uiteraard ook voor mijn collega moderators) niet de mogelijkheid om zaken in te zien met betrekking tot de aanleg, hiervoor dien je wel echt aan te kloppen bij KPN Netwerk. Uit je bericht begrijp ik dat je dit onlangs nog hebt gedaan maar dit tot niks heeft geleid. Ik ben bang dat dit een kwestie van afwachten wordt en ik begrijp heel goed dat dit niet het antwoord is waar je op zit te wachten. Zou je voor de zekerheid wel je profiel voor me in willen vullen en hier een seintje geven zodra je dit hebt gedaan? Ik wil wel graag kijken wat onze systemen aangeven over jouw aansluiting, misschien dat ik daar nog iets uit kan halen (al is dat geen garantie). 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 24 juli 2025

Beste Jan,

Bedankt voor uw reactie. Ik heb mijn profiel zojuist bijgewerkt echter worden privé gegevens gevraagd en niet zakelijke gegevens. Echter heb ik mijn zakelijke gegevens ingevuld. Fijn dan u ernaar gaat kijken maar ik vrees dat u niets kunt doen want ik heb inderdaad al contact opgenomen met kpn netwerken (ruim 20x inmiddels en 6 jaar verder) en helaas tot op heden van de muur naar de kast gestuurd. Belofte gedaan door uw collega dat als ik een contract zou aansluiten er dan hoe dan ook een aansluiting zou plaatsvinden, helaas was ook dat niet juist aangezien ik tot op heden geen aansluiting heb van jullie en het dus voorlopig ook niet ga krijgen was de conclusie. Ik wacht uw reactie af. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 8757 reacties
  • 31 juli 2025

Goedemorgen ​@Qais1234 en dank voor het invullen van je profiel!

Zoals we beiden al vreeseden, kan ik hier (helaas) weinig voor je in betekenen :( KPN Netwerk is echt de partij die hier aan zet is en dat gaat, hoe vervelend dat ook is, een kwestie van afwachten worden ben ik bang. Ik snap jouw teleurstelling in dit geval heel goed, als er wordt aangegeven dat er een aansluiting wordt gerealiseerd zodra je een contract afsluit dan verwacht je ook dat dit op een redelijke termijn gaat gebeuren. De aansluiting gaat er ook zeker komen alleen kan ik niks zinnigs zeggen over wanneer dit plaats zal gaan vinden 😥

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 31 juli 2025

Beste Jan, 

Dank voor het uitzoeken. Waar een groot bedrijf als ​@KPN klein in kan zijn! Echt vreselijk en slechte service! Het ergste is dat ik al jaren aan het touwtje word gehouden. Natuurlijk ben ik niet naïef en gelukkig voorzien van internet via een ander provider maar het is te gek voor woorden dat ik op geen enkel manier @KPN zover kan krijgen dat het geregeld gaat worden. Laatste poging om mijn rechtsbijstand in te schakelen om te kijken of ik nu recht heb op een schadevergoeding (voorwaarde overeenkomst KPN) nu de overeenkomst niet nageleefd kan worden door KPN. Het is mij nog nogmaals duidelijk geworden dat ik dan ook nooit maar nooit meer een kpn aansluiting wil of iemand zal adviseren. ​@Nooit meer KPN 

• 6947 reacties
  • 31 juli 2025
Qais1234 schreef:

(voorwaarde overeenkomst KPN) 

Laat dat eens zien dan. Waar in de voorwaarden staat dat je glasvezel gaat krijgen? Ik kan me niet voorstellen dat jij een overeenkomst hebt waar zoiets in staat. KPN zou stapelgek zijn als ze zoiets zwart op wit zouden zetten. 

PeterG
Superuser
  • 65578 reacties
  • 31 juli 2025

Natuurlijk ben ik niet naïef en gelukkig voorzien van internet via een ander provider

Tja. Dan gaan ze ook niet hard rennend het alsnog binnen brengen. Dat doen ze achteraf alleen als er een aanvraag voor een abonnement is. Op één van de beschikbare providers waar onder kpn.

Anders is het de extra kosten niet waard.

Reageer

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic