Maar...voorrijkosten...de naam zegt het toch al? Dat zijn de kosten uitsluitend voor het voorrijden. @Beyza Y.
Goedemiddag!
Deze community is bedoeld voor klanten om elkaar te helpen en waar dit niet lukt kan een moderator ingrijpen. Het klinkt alsof de monteur zijn uiterst best heeft gedaan maar het niet is gelukt. En hij dit ook zo op de werkbon heeft vermeld.
Op de pagina waar u de handtekening heeft gezet worden ook de kosten benoemd, blijkbaar heeft de monteur dit niet duidelijk vermeld. Dat is dan wel een beetje jammer.
Het beste kunt u bellen met KPN via 0800-0402 (consumenten) of 0800-0403 (zakelijk) en een klacht indienen bij de medewerker van de klantenservice. Dan gaat KPN er naar kijken en kunnen dit soort dingen opgelost worden. Via dit forum wordt dat erg lastig.
Maar...voorrijkosten...de naam zegt het toch al? Dat zijn de kosten uitsluitend voor het voorrijden. @Beyza Y.
Ik begrijp het misverstand, maar op de bon staat inderdaad "Service op klantlocatie incl. wificheck (45 min + voorrijden)". Ik heb ‘’voorrijkosten’’ als samenvattend woord gebruikt maar dat is blijkbaar niet zo helder. Mijn bezwaar gaat dus over de volledige kosten van het bezoek, omdat het probleem niet opgelost is.
Ja maar de monteur zet deze aan of uit als het door klantoorzaak / kpn oorzaak gebeurd.
Persoonlijk zou ik deze kosten ook aanzetten want kpn heeft geen invloed op hoe het huis eruit ziet en dat we geen kabels mogen trekken. Maar blijkbaar heeft de monteur dat niet goed vermeld en dat zou wel moeten. Je tekent er immers voor.
Goedemiddag!
Deze community is bedoeld voor klanten om elkaar te helpen en waar dit niet lukt kan een moderator ingrijpen. Het klinkt alsof de monteur zijn uiterst best heeft gedaan maar het niet is gelukt. En hij dit ook zo op de werkbon heeft vermeld.
Op de pagina waar u de handtekening heeft gezet worden ook de kosten benoemd, blijkbaar heeft de monteur dit niet duidelijk vermeld. Dat is dan wel een beetje jammer.
Het beste kunt u bellen met KPN via 0800-0402 (consumenten) of 0800-0403 (zakelijk) en een klacht indienen bij de medewerker van de klantenservice. Dan gaat KPN er naar kijken en kunnen dit soort dingen opgelost worden. Via dit forum wordt dat erg lastig.
Bedankt voor de tip! Begrijp me niet verkeerd; de monteur was heel behulpzaam en heeft absoluut zijn best gedaan. Hij had de kosten inderdaad aan het begin al genoemd, maar ik gaf toen aan dat ik begreep dat die alleen in rekening worden gebracht als het probleem aan mijn apparatuur zou liggen. Uiteindelijk was dat niet het geval, maar hij gaf aan dat hij hier helaas niets aan kon veranderen omdat het zo vanuit het hoofdkantoor is geregeld. Zonder handtekening kon hij ook niet verder werken. Ik zal contact opnemen met de klantenservice om dit verder te bespreken. Bedankt voor de hulp!
We hebben een afmeld reden met "klant weigert handtekening te zetten" anders zou het wel heel gek zijn. Zelf nog nooit hoeven te gebruiken maar het bestaat zeker. Ook kunnen we deze kosten gewoon aan/uit zetten als het door kpn komt of door u.
Zoals eerder aangegeven ben ik van mening dat de kosten terecht zijn maar niet geschoten is altijd mis.
Ja maar de monteur zet deze aan of uit als het door klantoorzaak / kpn oorzaak gebeurd.
Persoonlijk zou ik deze kosten ook aanzetten want kpn heeft geen invloed op hoe het huis eruit ziet en dat we geen kabels mogen trekken. Maar blijkbaar heeft de monteur dat niet goed vermeld en dat zou wel moeten. Je tekent er immers voor.
Ik begrijp je punt, maar dan is het toch juist hartstikke krom dat KPN bij het afsluiten van het contract nooit aangeeft dat de kwaliteit van de verbinding afhankelijk kan zijn van de woningopbouw of het al dan niet kunnen trekken van kabels?? Er wordt alleen een postcodecheck gedaan, en vervolgens krijg je te horen dat glasvezel met de hoogste snelheid beschikbaar is, zonder enige vermelding van mogelijke beperkingen door de woning zelf.
Het probleem hier is dus niet alleen of de monteur de kosten aan of uit kan zetten. Hij gaf zelf aan dat het geen probleem van mijn apparatuur is en noteerde ook op de bon dat de wifi boven niet stabiel te krijgen is zonder kabel. Voor ons was dat juist de reden om een monteur te laten komen, in de hoop dat er een oplossing zou komen.
KPN heeft, bij het afsluiten van het contract, nooit gevraagd of we een bekabelde oplossing kunnen realiseren of ons gewaarschuwd dat dit problemen kan geven. Dat soort informatie hoort bij het aangaan van een glasvezelcontract met 1000 Mbit duidelijk gecommuniceerd te worden. We zijn al jaren klant en betalen voor de hoogste snelheid, maar ervaren die nauwelijks door deze situatie. Als er iets mis is met de wifi-dekking door de bouw van ons huis, lijkt het mij dat KPN dat vooraf duidelijk moet maken en ons niet met extra kosten moet opzadelen als blijkt dat het niet goed werkt. ;)
We hebben een afmeld reden met "klant weigert handtekening te zetten" anders zou het wel heel gek zijn. Zelf nog nooit hoeven te gebruiken maar het bestaat zeker. Ook kunnen we deze kosten gewoon aan/uit zetten als het door kpn komt of door u.
Zoals eerder aangegeven ben ik van mening dat de kosten terecht zijn maar niet geschoten is altijd mis.
lees even mijn eerdere punt, ben benieuwd of je dan nog steeds vind of je het dan ‘’aan’’ had gezet (schuld is niet bij de klant en ook niet bij kpn, blijkbaar de woning dus dan maar de kosten op een klant verhalen nadat er keihard wordt gepromoot glasvezel is beschikbaar met XXX aantal mbit etc etc. is dat niet een beetje krom?).
Wifidekking valt niet binnen de verantwoordelijkheid van een provider. Je ontvangt een modem waar wifi uitkomt, wat in veel woningen voldoende is. Maar in anderen woningen, die wat groter zijn, of vol dik beton zit enz. red enkel een modem dat niet. Dan is er uitbreiding nodig van het wifisignaal. Dat hoeft een provider niet voor je verzorgen, maar kunnen ze wel, al hoeft dat niet gratis te zijn.
Je kunt zelf versterkers aanschaffen, die je dan ook zelf dient in te stellen en te plaatsen. Of je kiest voor in dit geval de Superwifi`s van KPN. Maar om deze dan te komen installeren met alle monteurskosten en reiskosten erbij, zou dit dan gratis moeten zijn?
Als je een installatiebedrijf laat komen betaal je daar ook voor. En omdat je klant bij KPN bent en abbonnementskosten betaald, betekend niet dat alle uitbreidingen binnen je woningen maar gratis gedaan hoeven te worden.
- De monteur bevestigde dat het probleem niet aan onze apparatuur ligt, maar aan de fysieke beperkingen van de wifi-dekking in het huis,
Maar dan ligt het dus ook niet aan KPN.
De woning is te moeiijk om een wifisignaal goed door te laten.
Er is wel een monteur langs geweest om dit te onderzoeken. En ik ga er van uit dat hij/zij zijn/haar best heeft gedaan om het te laten werken. Dat is ook iets waard zou je zeggen. Nu weet je waar je aan toe bent, en wat er zou moeten gebeuren om het wel goed te krijgen. Een kabel dus.
KPN heeft, bij het afsluiten van het contract, nooit gevraagd of we een bekabelde oplossing kunnen realiseren of ons gewaarschuwd dat dit problemen kan geven. Dat soort informatie hoort bij het aangaan van een glasvezelcontract met 1000 Mbit duidelijk gecommuniceerd te worden. We zijn al jaren klant en betalen voor de hoogste snelheid, maar ervaren die nauwelijks door deze situatie. Als er iets mis is met de wifi-dekking door de bouw van ons huis, lijkt het mij dat KPN dat vooraf duidelijk moet maken en ons niet met extra kosten moet opzadelen als blijkt dat het niet goed werkt. ;)
Hoe kan een provider nu weten hoe ieders huis in elkaar zit? Daar is toch geen beginnen aan?
Daarom valt dit ook onder eigen verantwoordelijkheid.
Zelfs een oude woning met hout en gips tussen de verdiepingen kan al nauwelijks een wifisignaal naar boven krijgen als er aluminiumfolie onder de laminaatvloeren gelegd word. Daarom dus. Geen woning is hetzelfde.
Mannen, ik begrijp dat het moeilijk is voor KPN om voor elke woning precies te weten hoe het wifi-signaal zich zal gedragen. Maar juist daarom zou het nuttig zijn als KPN transparanter communiceert over hoe woningstructuur de kwaliteit van de verbinding kan beïnvloeden! Nog NOOIT zoiets voorbij zien komen. Bij het afsluiten van een glasvezelcontract wordt enkel op basis van postcode beloofd dat er supersnel internet mogelijk is, maar zonder enige waarschuwing dat de woningopbouw, zoals dikke muren of metaal, het signaal kan verzwakken.
Het verbaast me dat dit probleem al jarenlang speelt en ik zie honderden berichten van mensen met dezelfde klachten. Dan denk ik toch: Lieve KPN, waarom pakken jullie dit niet grondig aan? Je zet nu enorm veel capaciteit in om deze klachten op te vangen, terwijl transparantere communicatie dit probleem drastisch kan verminderen. Ik hoor dit namelijk ook in mijn omgeving, ik lees het op het internet, het is er overal. Het leidt alleen maar tot meer frustratie en onduidelijkheid bij klanten. Een simpele mededeling als “De kwaliteit van de verbinding is afhankelijk van uw woningopbouw” zou al veel duidelijkheid kunnen bieden en verwachtingen beter kunnen managen. Hiermee zouden klanten realistische verwachtingen krijgen en niet verrast worden met aanvullende kosten als blijkt dat hun woning specifieke aanpassingen nodig heeft voor stabiel internet. En ook voor jullie monteurs, dit is toch alleen maar gezeik neem ik aan?
Hopelijk kan KPN deze feedback meenemen, zodat klanten vooraf duidelijker geïnformeerd worden en niet later met onverwachte kosten te maken krijgen voor problemen die ze vooraf niet konden voorzien.
Hoe kan een provider nu weten hoe ieders huis in elkaar zit? Daar is toch geen beginnen aan?
Daarom valt dit ook onder eigen verantwoordelijkheid.
Zelfs een oude woning met hout en gips tussen de verdiepingen kan al nauwelijks een wifisignaal naar boven krijgen als er aluminiumfolie onder de laminaatvloeren gelegd word. Daarom dus. Geen woning is hetzelfde.
Maar vind je juist daarom niet dat KPN transparanter moet communiceren over hoe woningstructuur de kwaliteit van de verbinding kan beïnvloeden? Nog NOOIT zoiets voorbij zien komen. Bij het afsluiten van een glasvezelcontract wordt enkel op basis van postcode beloofd dat er supersnel internet mogelijk is, maar zonder enige waarschuwing dat de woningopbouw, zoals dikke muren of metaal, het signaal kan verzwakken. Mag ik weten wat je hiervan vindt? Dus wel dik promoten dat er glaszvel en supersnel internet beschikbaar is, maar niet denken aan het vermelden van een zinnetje zoals ‘’de kwaliteit van de verbinding is afhankelijk van uw woningsopbouw’’?? Je ziet dat dit probleem toch al zo lang loopt, ik lees hier alleen maar klachten over op het internet. Dit is gewoon superkrom en dat weet je ook.
Bij het afsluiten van een glasvezelcontract wordt enkel op basis van postcode beloofd dat er supersnel internet mogelijk is, maar zonder enige waarschuwing dat de woningopbouw, zoals dikke muren of metaal, het signaal kan verzwakken.
De dikte van de muur heeft ook niks met de snelheid van glasvezel te maken. Jij hebt problemen met WiFi. Dat heeft niets met glasvezel te maken.
WiFi gaat door de lucht. Niet over glasvezel. Het word uitgezonden vanaf het modem. Het komt niet via glasvezel bij KPN vandaan ofzo.
Als jij een pc of laptop bekabeld aansluit op het modem, dan zal je gewoon de juiste snelheid halen. Dat jij WiFi gebruikt is jouw keuze. Als dat trager is, dan is dat ook jouw probleem.
Als je een auto koopt word er toch ook niet bij verteld dat de mogelijke snelheid afhankelijk is van de kwaliteit van de weg? Als jij over een hobbelweg gaat rijden, dan is dat jouw probleem als dat niet zo comfortabel is en niet zo snel gaat. Niet het probleem van de dealer.
Mannen, ik begrijp dat het moeilijk is voor KPN om voor elke woning precies te weten hoe het wifi-signaal zich zal gedragen. Maar juist daarom zou het nuttig zijn als KPN transparanter communiceert over hoe woningstructuur de kwaliteit van de verbinding kan beïnvloeden! Nog NOOIT zoiets voorbij zien komen. Bij het afsluiten van een glasvezelcontract wordt enkel op basis van postcode beloofd dat er supersnel internet mogelijk is, maar zonder enige waarschuwing dat de woningopbouw, zoals dikke muren of metaal, het signaal kan verzwakken.
Het verbaast me dat dit probleem al jarenlang speelt en ik zie honderden berichten van mensen met dezelfde klachten. Dan denk ik toch: Lieve KPN, waarom pakken jullie dit niet grondig aan? Je zet nu enorm veel capaciteit in om deze klachten op te vangen, terwijl transparantere communicatie dit probleem drastisch kan verminderen. Ik hoor dit namelijk ook in mijn omgeving, ik lees het op het internet, het is er overal. Het leidt alleen maar tot meer frustratie en onduidelijkheid bij klanten. Een simpele mededeling als “De kwaliteit van de verbinding is afhankelijk van uw woningopbouw” zou al veel duidelijkheid kunnen bieden en verwachtingen beter kunnen managen. Hiermee zouden klanten realistische verwachtingen krijgen en niet verrast worden met aanvullende kosten als blijkt dat hun woning specifieke aanpassingen nodig heeft voor stabiel internet. En ook voor jullie monteurs, dit is toch alleen maar gezeik neem ik aan?
Hopelijk kan KPN deze feedback meenemen, zodat klanten vooraf duidelijker geïnformeerd worden en niet later met onverwachte kosten te maken krijgen voor problemen die ze vooraf niet konden voorzien.
Het spijt me maar het spreekt toch voor zich dat hoe een woning in elkaar zit beïnvloed hoe het draadloze signaal is? Ik was laatst bij iemand in een anti-kraak pand en die woonde in een vroegere school. Hij verwachte niet dat ons modem voldoende was om een hele dekking te geven over de hele school. Maar het was wel genoeg voor de ruimte waar hij leefde. Elk pand is anders en je kan in mijn ogen niet verwachten dat de provider kosteloos een perfect wifinetwerk levert.
Interessant te noemen dat een onderzoek heeft getoond bij 100% gebruikers van glasvezel WIFI de bottleneck is
A Longitudinal Study of the Prevalence of WiFi Bottlenecks in Home Access Networks
Notably, for users with access links that exceed 800~Mbps, the user's wireless network was the performance bottleneck 100% of the time
Dat is ook eenvoudig te verklaren, Wifi6 met Wifi-overhead en netwerk-overhead kan nooit meer dan 1Gbs bereiken. Eerst met wifi7 is hogere snelheid haalbaar.
Jammer om te lezen dat je niet tevreden bent over jouw wifiverbinding, @Beyza Y. Ik zie dat de community al goede antwoorden heeft gegeven, maar ik wil toch nog even wat toevoegen.
Je geeft aan dat je betaalt voor een hoge snelheid, maar dat je deze nu niet haalt. Via wifi is dit inderdaad lastig. Maar als jij een speedtest doet via een bekabelde verbinding, dan zou je deze snelheid wel moeten halen. Mogelijk zit je er een paar Mbit/s vanaf, want de snelheid die je meet is afhankelijk van de hoeveelheid apparaten die je op dat moment gebruikt. Maar je mag toch zeker wel 85% van de afgenomen snelheid verwachten bij een glasvezelaansluiting. In jouw geval betekent dit dat 850 Mbit/s nog acceptabel is via een bekabelde verbinding. Als je via kabel minder haalt dan dit, dan is het goed om verder te kijken. Je kunt dan hier beginnen: Snelheid te laag bij KPN Glasvezel? Doe de check!.
Maar we hebben het hier alleen over wifi en dat is lastig. Dit komt doordat wifi erg afhankelijk is van omgevingsfactoren. Als jouw woning goed geïsoleerd is, zal dit invloed hebben op de verspreiding van het wifi signaal. Ook ander storingsbronnen, zoals een magnetron of babyfoon, hebben invloed op het wifi signaal. Zoals je kunt begrijpen zijn dit geen dingen waar KPN iets aan kan doen. Nu lees ik in jouw berichten dat je vindt dat KPN jou hierover zou moeten informeren. We kunnen dit onmogelijk aan iedereen individueel vertellen. Voor sommigen zou dit misschien zelfs als overbodig kunnen worden ervaren. En dus verwachten hierin eigenlijk een stukje eigen verantwoordelijkheid van de klant. We verwachten van jou dat je van te voren onderzoek doet (bijvoorbeeld op onze website: Zo haal jij het beste uit je wifi, of via de Kennisbank binnen de KPN Community). Of dat je de vraag bij ons neerlegt als je er meer over wilt weten, wij denken namelijk graag met je mee. Misschien heb je nog iets aan de tips in dit artikel: Slechte wifi: oplossingen voor trage en wegvallende wifi.
En om dan terug te komen bij de oorspronkelijke vraag: net als de monteurs @Ik_Combineer en @DennisA78, vind ik de kosten terecht. Je hebt een wifimonteur ingehuurd om jouw wifi signaal te verbeteren. In jouw berichten lees ik dat de monteur hiermee ruim een uur bezig geweest is. Misschien is niet het gewenste resultaat behaald, maar hij heeft wel zijn best gedaan en dit ook met jou besproken. Ik lees zelfs in jouw berichten dat de monteur alleen de eerste 45 minuten in rekening heeft gebracht, terwijl hij langer bezig is geweest. Daarmee heb je in feite korting gekregen op jouw monteurskosten, want hij had meer in rekening mogen brengen voor zijn tijd. Ik kan de kosten van de monteur dan ook niet voor je vergoeden.