Sinds een aantal maanden zijn we overgestapt van ADSl naar glasvezel.
Eindelijk een beetje snel en stabiel internet nadat we jaren niet boven de 75mb uit konden komen.
ivm 2 gamende pubers ( en ik zelf ook ;) )gekozen voor het 1gb abbonnement zodat we nergens bandbreedte te kort komen.
Helaas is het vanaf dag1 al een hoofdpijn dossier.
De verbinding haalt bij lange na niet de 1 gb en is erg instabiel. (te merken bij het gamen waarbij de verbinding erg laggy is, zowel bedraad als via de wifi)
Er is al eens een monteur langs geweest maar die meet met zijn apparaatje een 1 gb verbinding,
dat is fijn voor hem, maar als eindgebruiker zou ik graag ook in de buurt van deze snelheid komen.
we hebben e.e.a getest met de volgende apparaten:
- iphone 11 telefoon
- iphone xr telefoon
- iphone 8 telefoon
- android 13 telefoon
- laptop Windows 10 bekabeld rechtstreeks aan het modem
- laptop met linux bekabeld rechtstreeks aan het modem
- laptop Windows 11 bekabeld rechtstreeks aan het modem
- playstation 4, draadloos (kpn superwifi punt staat 50cm verder aan de andere kant van de muur)
- playstation 4, bekabeld via een switch Netgear GS108
- playstation 4, bekabeld aan een kpn superwifipunt
de hoogst gemeten waarde was tegen de 400MB met een iphone, alle andere apparaten komen niet in de buurt van deze snelheid.
Inmiddels heeft de router al een aantal fabrieksresets gekregen wat niet heeft geholpen.
Alle gebruikte kabels zijn cat6 of cat 5e van degelijke kwalitiet (volkoper en afgeschermd)
Al met al zwaar teleurgesteld in de verbinding, onze oude adsl was een stuk stabieler.
Ook was mij verteld dat zowel upload als download nagenoeg hetzelfde zou zijn, echter zit hier onderling ook heel veel verschil tussen.
het liefst laat ik weer een monteur komen om de verbinding na te laten kijken, ik ben echter bang dat die weer met zijn meetapparaat aan de slag gaat en mijn vervolgens weer een rekening van 70 presenteerd omdat het probleem niet bij kpn ligt.
Maar waar ligt het probleem dan wel ?
Altijd toch wel tevreden klant geweest van kpn, maar nu begint het toch wel erg verleidelijk te worden om aan het einde van mijn contract eens rond te gaan kijken, zeker gezien de goede verhalen van Delta die ik her en der hoor.