Skip to main content

Beleef het EK voetbal 2021 in 4K samen met KPN

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

774 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 58 reacties
  • 14 juni 2021

waar ik 611 schreef bedoel ik natuurlijk 661 :joy:

• Topper
  • 18 reacties
  • 14 juni 2021

Bij mij is het beeld nu op kanaal 690 super goed! Sinds de wedstrijd gisteren ineens zonder iets aan de instellingen te veranderen

Tv-fans
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 173 reacties
  • 14 juni 2021

In combinatie met Arris 5202 en mijn UHD BenQ Beamer,  welke ook HLG sinds een hardware update doet, is het in HLG ook niet al te kleurrijk beeld, veel te flets. Schakel ik de Beamer terug op HDR10 zien de kleuren er veel frisser en kleurrijker uIt.  Kijk hier het UHD 690 kanaal. Zoals sommigen beamen om eens de HDR uit te zetten in het menu van de 5202 brengt niet echt een verschil. 

Mijn ZTE 8001 geeft trouwens op 2 tv's (Philips OLED854 en Panasonix  GX900) en ook op de Beamer geen HDR door op kanaal 109, wel gewoon op kanaal 690. HIer nog geen verklaring voor kunnen ontdekken. Op zich geen groot probleem, doch wel erg eigenaardig.

Ben wel benieuwd wat dit dan voor uitwerking heeft als straks ESPN ook met HLG gaat beginnen op een aangekondigd nieuw kanaal met verbeterde beeld kwaliteit? 

• 13303 reacties
  • 14 juni 2021

Ik heb ff een heleboel meldingen geskipt. Om mijn 8001 zie ik op een LG OLED op zowel 690 als 109 een HLG HDR popup. Het beeld via de 8001 op de OLED is - tijdens een wedstrijd - prima, geluid ook én er is een indicator van tijd en stand. Ik kijk niet veel (houd niet van voetbal, net als @wjb ). Ik heb wel al tijden alle beeldverbeteraars uit gezet.

Wat mij betreft worden straks ook de OS op dit kanaal uitgezonden. Dolby Vision en Dolby Atmos zou nog beter zijn (want het geluid is goed, maar haalt 't niet bij dat van het Songfestival).

Ik heb nu vip5202 hdr op auto en op Sony kd65ag9 uit dat geeft nu bij perfect beeld 

Blijkbaar toch iets veranderd door KPN of NPO 

Ray_mond
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 155 reacties
  • 14 juni 2021

Beeld bevroor,

maar de klok liep door. 

Dat rijmt 😄

• 0 reacties
  • 14 juni 2021

Hoi Allemaal,

Altijd goed beeld op mijn tv. :grinning:

Jozjo
Helper
  • Helper
  • 47 reacties
  • 14 juni 2021

Als ik van mijn Alles in 1 overstap naar Hussel met dezelfde samenstelling kom ik 4 euro duurder uit.

Komt er daarna dan ook nog 2,50 extra op voor 4k?

Enige tijd geleden zat dat er dan namelijk gelijk bij. 

• Topper
  • 10 reacties
  • 14 juni 2021

Hallo allen,

Hdr beeld van kanaal 690, ziet er nu goed uit op mijn Philips 7304. Er is wel degelijk

iets gedaan aan de rare kleuren en witte waas over het beeld, die is nu verdwenen.

kleuren zien er prima uit, ook de helderheid is beter. Dit zijn mijn instellingen.

Beeldstijl hdr  intens

Kleur 65

Scherpte 4

Contrast  70

Helderheid 50

Kleurverbetering uit

Kleur temperatuur aangepast  normaal

Contrast modus uit

Scherpte ultra resolutie uit

Hdr plus automatisch

Videocontrast 100

Lichtsensor uit

Gamma  0

Ultra resolutie aan

Ruis en mpeg artefacte uit

Motion standaard 

PeterG
Superuser
  • 61758 reacties
  • 14 juni 2021

@Jozjo 

Als bestaande klant moet je inderdaad het 4k pakket mee afnemen om de Arris vip5202 te krijgen (één van je ontvangers wordt dan omgeruild).

Het 4k pakket kun je gelukkig na 6 maanden weer uitzetten. Die 5202 kan je dan houden.

Je bent dan dus 6 maanden 6,50 duurder uit. Daarna 4. T.o.v. nu met je Alles-in-1 pakket.

• Topper
  • 18 reacties
  • 14 juni 2021

Beeld nu weer iets donkerder en de scorebalk te populair aanwezig….

• Topper
  • 20 reacties
  • 14 juni 2021

Ik vind de 4K uitzending van de EK op 690 slechter van kwaliteit ( onduidelijk en zwakkere kleuren ) dan de uitzending op NED1. 

Ray_mond
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 155 reacties
  • 14 juni 2021
Ejteener schreef:

Ik vind de 4K uitzending van de EK op 690 slechter van kwaliteit ( onduidelijk en zwakkere kleuren ) dan de uitzending op NED1. 

En op 109 @Ejteener?

• Topper
  • 20 reacties
  • 14 juni 2021
Ray_mond schreef:
Ejteener schreef:

En op 109 @Ejteener?

Op 109 is het beeld wazig en weinig kleur , net of het mistig is. Ik heb een LG oled TV de 

Ray_mond
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 155 reacties
  • 14 juni 2021

Hoe staat HDR ingesteld op je decoder en tv?

• Topper
  • 20 reacties
  • 14 juni 2021

Bij omschakeling vn 690 naar Ned1 valt download stream direct omlaag

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 14 juni 2021
Ejteener schreef:

Bij omschakeling vn 690 naar Ned1 valt download stream direct omlaag

Dat is logisch.

Dolf Schinkel
Nieuwkomer

Ik kijk op een 5202 ontvanger en een vrij nieuwe Samsung TV naar kanaal 690. Mijn beeld is inmiddels helemaal goed, na  veel variaties uitproberen. 

• Zet ik de ontvanger op HDR = Auto, dan zegt mijn TV dat ik HDR uitspeel.
  • Zet ik de ontvanger op HDR =HDR, dan zegt mijn TV dat ik HDR10 (PQ) uitspeel en wordt  blijkbaar de binnenkomede HLG in de ontvanger  omgezet naar HDR10.

Aangezien de UEFA Feed in HLG is en mijn Samsung dat ondersteunt, is voor mij HDR = Auto de ideale kijkstand. Zo native mogelijk. De andere kanalen doen het dan ook erg goed. 

De Samsung TV moet dan niet in Fim of Filmmakersmode staan, want dan is het te donker. 

Maar als mijn TV geen HLG zou ondersteunen en wel HDR10, dan is de conversie in de ontvanger erg handig. 

Over smaak valt niet te twisten, maar de kleuren hadden wat levendiger gekund wat mij betreft en de beelden overdag van voetbal  zijn soms iets te donker in de donkeler gedeeltes van het veld.  Maar ook  de 4K voegt wel echt wat toe: de lijnen in het veld staan gewoon stil en trillen niet meer, heerlijk.

Jammer dat de UEFA niet kiest voor een uitgezoomd beeld op Ultra HD, drie jaar geleden was dat wel het geval  en dat vond ik prettig voetbal kijken,

• Topper
  • 18 reacties
  • 14 juni 2021

Dolf dat ben ik met je eens de lijnen staan stil als dat lijnen dat horen ze doen. Ook de reclameborden zijn rustig, niet zoals bij HD, aan het bibberen.

ik zie nu net dat het beeld heel helder is maar op het moment dat de reclame banners (NOS en NPO1UHD)  aan het beeld worden toegevoegd, wordt het beeld een stuk donkerder

Peterpiwi
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • 92 reacties
  • 14 juni 2021

Zijn bij de npo heel veel klachten binnen gekomen over Ek zender HDR dat beeld donker en flets is en dat vind ik ook en blijf ik ook vinden 

hier de link 

https://tweakers.net/nieuws/183072/npo-onzeker-of-4k-beeldkwaliteit-van-ek-voetbal-voor-alle-kijkers-in-orde-komt.html

Peterpiwi
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • 92 reacties
  • 14 juni 2021
Charwed schreef:

Hallo allen,

Hdr beeld van kanaal 690, ziet er nu goed uit op mijn Philips 7304. Er is wel degelijk

iets gedaan aan de rare kleuren en witte waas over het beeld, die is nu verdwenen.

kleuren zien er prima uit, ook de helderheid is beter. Dit zijn mijn instellingen.

Beeldstijl hdr  intens

Kleur 65

Scherpte 4

Contrast  70

Helderheid 50

Kleurverbetering uit

Kleur temperatuur aangepast  normaal

Contrast modus uit

Scherpte ultra resolutie uit

Hdr plus automatisch

Videocontrast 100

Lichtsensor uit

Gamma  0

Ultra resolutie aan

Ruis en mpeg artefacte uit

Motion standaard 

Kleur langer zetten op 50 en video contrast 90 betere verhouding 

Nicolala
Deelnemer
  • Deelnemer
  • 5 reacties
  • 15 juni 2021

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • 41 reacties
  • 15 juni 2021

Kan iemand bij KPN even het licht aan doen a.u.b. op kanaal 109 en 690? Het is vandaag weer drama! :sob:

Zelfs in beeldmodus 'Sport' is het beeld nog vrij donker hier...

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 58 reacties
  • 15 juni 2021

Speciaal voor dit EK een UHD 4K tv aangeschaft. Bij KPN een 4 K abon. genomen ( met Arris vip 5202).

Tot nu toe alleen nog maar op kanaal 661 gekeken. Vele malen helderder dan kanaal 690.

Ik hou mij maar vast aan :  Wat niet is kan nog komen.