Skip to main content
Beantwoord

CEC zet wel de TV aan, maar niet de versterker DIW7022

Ik heb mijn TV+ Box (DIW7022) aangesloten op een Marantz versterker en vervolgens de versterker aan de TV. Via deze instellingen heb ik CEC ingeschakeld op de TV Box 

Als ik nu de TV Box aanzet, dan gaat de TV ook aan, de versterker blijft echter uit. 

Ik heb ook een AppleTV en die op dezelfde manier aangesloten aan de Marantz versterker. Daar gaat zowel de TV en versterker aan wanneer ik de AppleTV inschakel (het probleem lijkt dus te zitten in de TV Box)

Nu vraag ik me af hoe ik hetzelfde voor elkaar kan krijgen met de TV Box. Is er nog ergens een instelling om aan te geven dat zowel de versterker als TV moeten worden ingeschakeld? 

Als ik deze pagina bekijk lijkt die optie wel te bestaan in Android TV https://source.android.com/docs/devices/tv/hdmi-cec

Beste antwoord door Sanne van KPN

Ik neem dit in elk geval mee in de feedback naar de ontwikkelaars. Mocht daar in een toekomstige update wat aan gesleuteld zijn dan kun je dit teruglezen bij onze Product Updates

Wie weet kom je in de tussentijd ook verder met de instellingen van TDN. Laat je het weten?

Bekijk origineel

10 reacties

PeterG
Superuser
  • 61194 reacties
  • 25 maart 2025

Bij de TV+ box is CEC alleen ingesteld voor een televisie. Niet voor een versterker. 

Mogelijk kan je in de Marantz wel iets als 'follow tv' ofzo instellen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3494 reacties
  • 26 maart 2025

@Erik_forumbezoeker Bij Marantz versterker staat CEC standaard uit, je moet eerst activeren in Video - HDMI Setup

PeterG schreef:

Bij de TV+ box is CEC alleen ingesteld voor een televisie. Niet voor een versterker. 

Dat is fout, mijn Onkyo wordt probleemlos met CEC in/uitgeschalkeld.

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 26 maart 2025
TDN schreef:

@Erik_forumbezoeker Bij Marantz versterker staat CEC standaard uit, je moet eerst activeren in Video - HDMI Setup

Ik denk dat dat al gedaan is immers ​@Erik_forumbezoeker geeft aan dat het met zijn Apple TV wel werkt.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7542 reacties
  • 26 maart 2025

Hi ​@Erik_forumbezoeker! Fijn dat je al wat tips hebt gehad. Mocht het nog niet gelukt zijn, wat als je dan in de CEC instellingen van je TV zelf kijkt? Valt daar nog wat in aan te passen?

Iedereen bedankt voor de snelle reactie en het meedenken, maar het is helaas nog niet opgelost:

Zoals ​@wjb zegt: in alle apparaten staat CEC al aan.
Er is ook wel iets van communicatie tussen de TV box en de receiver. Uitschakelen gaat namelijk wel, inschakelen gaat alleen niet.

ik heb het idee dat het meer zit in wat PeterG aangeeft. Dat je in de TV box niet in kunt stellen dat zowel de TV als de receiver aangezet moeten worden. Als ik de Google documentatie lees bestaat die optie wel, maar lijkt die nog niet geïmplementeerd te zijn voor de TV box. ​@Sanne van KPN  weet je of er wellicht een update gepland staat voor AndroidTV en of deze optie daar dan in zit?

@TDN kun je misschien aangeven hoe je je apparaten hebt aangesloten (bv. TV box - Onkyo - TV) en wat je waar hebt ingesteld? De opties die ik in Marantz heb zijn:

• HDMI bediening “Aan”
  • ARC “Aan”
  • TV Audio switching “Aan”
  • Voeding uit “Aan”
  • Energiebesparing “Uit”

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3494 reacties
  • 26 maart 2025
Erik_forumbezoeker schreef:

@TDN kun je misschien aangeven hoe je je apparaten hebt aangesloten (bv. TV box - Onkyo - TV) en wat je waar hebt ingesteld?

Onkyo → Setup → Hardware → HDMI → RIHD (HDMI CEC) → ON

Ontvanger → Instelling → CEC → Apparaten uit StandBy → ON

TV → CEC → Zet tegelijkertijd de TV aan → ON

Ontvanger op STB port van Onkyo

TV op eARC port van Onkyo

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7542 reacties
  • Antwoord
  • 28 maart 2025

Ik neem dit in elk geval mee in de feedback naar de ontwikkelaars. Mocht daar in een toekomstige update wat aan gesleuteld zijn dan kun je dit teruglezen bij onze Product Updates

Wie weet kom je in de tussentijd ook verder met de instellingen van TDN. Laat je het weten?

TDN schreef:
Erik_forumbezoeker schreef:

@TDN kun je misschien aangeven hoe je je apparaten hebt aangesloten (bv. TV box - Onkyo - TV) en wat je waar hebt ingesteld?

Onkyo → Setup → Hardware → HDMI → RIHD (HDMI CEC) → ON

Ontvanger → Instelling → CEC → Apparaten uit StandBy → ON

TV → CEC → Zet tegelijkertijd de TV aan → ON

Ontvanger op STB port van Onkyo

TV op eARC port van Onkyo

Dank je voor je uitleg TDN. Die instelling “Zet tegelijkertijd de TV aan” heb ik niet, dus waarschijnlijk zit daar het verschil in waarom het bij jou wel werkt en bij mij niet.

@Sanne van KPN jij ook bedankt voor je reactie. Met de instellingen van TDN kom ik helaas niet verder, dus het is denk ik even wachten tot de KPN box op een nieuwere Android versie zit, inclusief de instelling dat CEC zowel de TV als het Audio systeem aan kan zetten. Zo te zien zit die instelling er in vanaf AndroidTV 12 (de versie op de KPN Box is 11): https://source.android.com/docs/devices/tv/hdmi-cec#cec20

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7542 reacties
  • 30 maart 2025

Check, wat je ook nog kunt proberen is het afstemmen van de afstandsbediening op de versterker. Kleine kans, maar wie weet werkt het? 

PeterG
Superuser
  • 61194 reacties
  • 30 maart 2025
Sanne van KPN schreef:

Check, wat je ook nog kunt proberen is het afstemmen van de afstandsbediening op de versterker. Kleine kans, maar wie weet werkt het? 

Geen kans. Dan worden alleen de volume knoppen op de kpn afstandsbediening ingesteld voor het audio systeem. 

Reageer