Skip to main content

Bij een opgenomen programma loopt het geluid niet syndroom met het beeld. Hoe kan ik dit oplossen? Ik heb een Samsung TV.

Hoi @RobertG7 . Dat is hinderlijk.  Heb je het alleen bij opnames? Of ook bij terugkijken en/of live tv kijken?

Is het bij alle opnames zo?

Mag ik vragen hoe jouw tuner is aangesloten? → Rechtstreeks aan het modem met een kabel? Of draadloos? Of zit er misschien ergens een switch tussen?  Alle info is welkom!

Ik heb dat omgekeerd gezien bij de TV+ Box met een Philips 55PML9008, met gewoon stereo via de ingebouwde luidsprekers van de televisie. Dus juist alleen bij live kijken via het zogenaamde "multicast" (en met “Automatisch beste kwaliteit”), maar niet voor “unicast” bij terugkijken.

Leek op zich op te lossen met audiovertraging, maar dan was juist terugkijken niet meer lip sync. Ik heb daarom ook nooit begrepen dat (in ieder geval voor de TV+ Box) de instelling voor audiovertraging gedeeld wordt tussen multicast (live kijken voor de meeste zenders) en unicast (pauzeren, terugkijken, opnames, en live kijken bij sommige weinig gebruikte zenders), terwijl lipsyncproblemen blijkbaar kunnen verschillen tussen die twee. Maar misschien ligt het toch aan instellingen in de televisie.

Als “oplossing” (en ook vanwege de nog slechtere ondertiteling in multicast) staat bij die installatie de videomodus altijd op unicast, dus ook voor live kijken. Dat is wel een iets lagere beeldkwaliteit.

@RobertG7, voor jou is met die videomodusinstelling misschien ook de geluidsvertraging te gebruiken om de lip sync goed te krijgen. Maar dat is natuurlijk geen echte oplossing. En kan alleen als het geluid voorloopt, niet als het achterloopt. (Als je gaat testen met unicast, vergeet dan niet “Automatisch beste kwaliteit” weer aan te zetten als je de videomodus terugzet op multicast. Dat gaat niet vanzelf.)

(Die TV+ Box ingesteld op stereo voor gehoorapparaat via de optische uitgang, een instelling die ook gedeeld wordt tussen de optische uitgang en HDMI; zie punt 38 van de Feature requests KPN TV+ Box. Maar stereo is ook de standaardinstelling. Glasvezel, 2 keer TV+ Box met ethernetkabel direct aan Box 12 modem. Misschien alleen bij de eerste 10 kanalen, dat weet ik niet.)

Hoi @RobertG7 . Dat is hinderlijk.  Heb je het alleen bij opnames? Of ook bij terugkijken en/of live tv kijken?

Is het bij alle opnames zo?

Mag ik vragen hoe jouw tuner is aangesloten? → Rechtstreeks aan het modem met een kabel? Of draadloos? Of zit er misschien ergens een switch tussen?  Alle info is welkom!

De soundbar is via E -arc aangesloten op de tv.

Was bij een opgenomen programma. Meestal aan het goed maar deze zat ernaast.

Was bij een opgenomen programma. Meestal aan het goed maar deze zat ernaast.

Oh, incidenteel. Dan helpt kort pauzeren nog wel eens.

Reageer