Skip to main content

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2672 reacties
  • 8 augustus 2020

En nog een vraag @gdf : met welke type ontvanger heb je nu die metingen gedaan?

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 118 reacties
  • 8 augustus 2020
Katana321 schreef:

En nog een vraag @gdf : met welke type ontvanger heb je nu die metingen gedaan?

Ik heb een (1)  arris 2952v2, verder geen tweede

wjb
Superuser
  • 74440 reacties
  • 8 augustus 2020
gdf schreef:

Fout, de data overdracht van de api server naar het kastje koste 0.63 seconden, hoe lang het kastje erover doet om het op het scherm te zetten weet ik niet, kan ik niet meten, maar dat zal geen 0.0 seconden zijn.

Dat zal.zeer zeker geen 0,0 seconde zijn maar het weergeven van die informatie hoeft echt niet meer dan een paar milliseconden te duren. Als de vertraging daar in zou zitten dan zou ik het eigenlijk ook moeten ervaren en dat is dus niet het geval.

gdf schreef:

Maar jij vergeet even dat er al 0.74 seconden verlopen zijn tussen op de gids knop drukken en het eerste request uit het doosje naar de api server.

Dat deed ik met opzet juist om jou deze reactie te ontlokken.

Je weet namelijk niet hoe die 0,74 seconde is opgebouwd immers...

• Wat was het verschil in tijd tussen het drukken op de gids knop en het starten van wireshark.
  • Hoeveel tijd was er nodig om de afstandsbediening met de TV ontvanger te laten communiceren.

Wat ik je wil laten inzien is dat dergelijke meting bol staan van de meetfouten en dus vrijwel niets zeggen anders dan ... de opbouw van de gids ligt ergens tussen de 1 en 2,5 seconde.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2672 reacties
  • 8 augustus 2020
gdf schreef:
Katana321 schreef:

@gdf  En wat gebeurt er met jouw metingen als jij de ontvanger op een zender (bijv de laatste v.d. lijst) zet waarbij weinig info op het scherm verschijnt bij het laden v.d. gids. (zie hierboven mijn ervaring.)

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • 118 reacties
  • 8 augustus 2020
Katana321 schreef:
gdf schreef:
Katana321 schreef:

@gdf  En wat gebeurt er met jouw metingen als jij de ontvanger op een zender (bijv de laatste v.d. lijst) zet waarbij weinig info op het scherm verschijnt bij het laden v.d. gids. (zie hierboven mijn ervaring.)

Geen idee, ik heb mijn setup afgebroken, en reacties zoals van wjb ontnemen mij de behoefte om hier nog langer tijd aan te verspillen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2672 reacties
  • 8 augustus 2020
wjb schreef:
gdf schreef:

de opbouw van de gids ligt ergens tussen de 1 en 2,5 seconde.

Maar of de opbouwtijd nu 1 sec is of 2,5 sec, dat is een wereld van verschil. Op mijn VIP5202 duurt het ongeveer 1 sec en dat ervaar ik niet als storend. Op mijn VIP2952v2 is het 2 sec en dat is voor mij wel storend.

Ik hoop dat de toekomstige ontwikkelingen verbetering brengen. Ik heb goede hoop.

peter-keetfm
Wijsgeer
gdf schreef:
Katana321 schreef:
gdf schreef:
Katana321 schreef:

Geen idee, ik heb mijn setup afgebroken, en reacties zoals van wjb ontnemen mij de behoefte om hier nog langer tijd aan te verspillen.

Dat is wel jammer 

Eigenlijk wel benieuwd waarom een nieuwe platvorm ellende en traagheid met zig mee brengt 

Het zal een verbetering moeten zijn 

wjb
Superuser
  • 74440 reacties
  • 8 augustus 2020
Katana321 schreef:

Maar of de opbouwtijd nu 1 sec is of 2,5 sec, dat is een wereld van verschil.

Precies en dus heeft het weinig zin om op deze manier te meten.

Beter is gewoon de stopwatch op je telefoon de gebruiken en die tegelijk met de gids knop in te drukken en weer uit te zetten als de programma info van die acht zenders geladen is. Wacht daarbij niet op de afbeelding want, zoals eerder gezegd, de gids is dan al operationeel.

Herhaal het bovenstaande een keer of tien en neem het gemiddelde.

peter-keetfm
Wijsgeer

Het is alleen al belachelijk dat het waarneembaar is het verschil 

Oude / nieuwe menu dat het traag werkt 

Daar heb je geen stopwatch of dergelijke voor nodig 

Lijkt mij 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2672 reacties
  • 8 augustus 2020
wjb schreef:
Katana321 schreef:

Wacht daarbij niet op de afbeelding want, zoals eerder gezegd, de gids is dan al operationeel.

Voor alle duidelijkheid, ik heb niet gewacht op een afbeelding of zo. Het moment dat de gids gevuld is (en dus operationeel is) en het moment dat de foto verschijnt, vallen precies gelijk. Op dat moment staat alle info op het scherm. En dát moment heb ik steeds geklokt.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 8 augustus 2020

Ook ik ervaar hinder aan het nieuwe menu. Het is veel trager geworden.

Hoe is dit door:

1. De pilot fase

2. Regressie testen

3. Performance testen

gekomen?

peter-keetfm
Wijsgeer

@hesqie 

het wordt kennelijk gewoon door gezet

en dat is met de experia wifi pilot (waar ik aan mee heb gedaan) ook zo gegaan

bij het afronden pilot waren er nog veel bugs aanwezig en toch het kastje in de markt gezet

onder meer kpn FON was altijd een probleem (maar wordt nu niet meer gebruikt)

die kastjes werken nu soepel

maar niet na afronden pilot

en dat zal nu denk ik ook zo zijn met het tv menu

kpn zal dit spoedig updaten denk ik ik hoop het

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 178 reacties
  • 9 augustus 2020
Katana321 schreef:
wjb schreef:
Katana321 schreef:

Wacht daarbij niet op de afbeelding want, zoals eerder gezegd, de gids is dan al operationeel.

Voor alle duidelijkheid, ik heb niet gewacht op een afbeelding of zo. Het moment dat de gids gevuld is (en dus operationeel is) en het moment dat de foto verschijnt, vallen precies gelijk. Op dat moment staat alle info op het scherm. En dát moment heb ik steeds geklokt.

Klopt met wat ik zie: plaatje plus tekst verschijnen tegelijkertijd.

wjb
Superuser
  • 74440 reacties
  • 9 augustus 2020
Carboxy schreef:
Katana321 schreef:
wjb schreef:
Katana321 schreef:

Bij ons komt zowel op de ZTE ZVV8001 als op de Arcadyan HMB2260's het plaatje altijd net later dan de zenderinformatie.

Carboxy
Topper
Forum|alt.badge.img+4
  • Topper
  • 178 reacties
  • 9 augustus 2020
wjb schreef:
Carboxy schreef:
Katana321 schreef:
wjb schreef:
Katana321 schreef:

Bij ons komt zowel op de ZTE ZVV8001 als op de Arcadyan HMB2260's het plaatje altijd net later dan de zenderinformatie.

Ik heb het nog een aantal maal geprobeerd op de HMB2260 en inderdaad staat de tekst er soms iets eerder dan het plaatje, ook als ik op dezelfde zender blijf. Tekst duurt dan nog altijd ca. 2 seconden.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • 128 reacties
  • 9 augustus 2020

Wat ik mis in dit nieuwe menu. Is de mogelijkheid om door te scrollen als je de programmainformatie zit te lezen. 

Eerder als ik de gele knop indrukte kwam je in de programmabeschrijving terecht. Enlas ik de informatie. Ols ik dan op de zijkant van de grote ronde knop drukte kwam ik in de programma info van de volgende uitzending terecht. 

Nu verspringt ie dan tussen de keuzes opnemen afspelen of terugkijken. Oftewel even door de programmainformatie van drie afleveringen NCIS heen bladeren om te kijken welke de nieuwe uitzending is en geen herhaling van een oud seizoen is er niet meer bij. Kan dit weer worden aangepast.

Tanja 1911
Nieuwkomer
  • Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 9 augustus 2020

Vind dit ook erg vervelend, hoop dat het ten goede vetanderd, dit is niks. 

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 9 augustus 2020

Update geen verbetering puur doordat het zo traag werkt. Mag er nog zoveel verbeterd zijn, ik erger me er nu continu aan. Fixen please!

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • 6469 reacties
  • 10 augustus 2020

Mij valt op dat die Netflix bug weer zijn intrede weer gemaakt heeft. Deze was opgelost maar is nu sinds deze update weer van de partij. Zwart scherm na het afsluiten van Netflix. Snap er niks van dat het iTV team verder bouwt op een versie waar bugs in zitten. Aangezien het voor dat deze update kwam eindelijk was opgelost.

MariusTEL
Helper
Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • 87 reacties
  • 11 augustus 2020

Ik heb met enige belangstelling de “discussie” gevolgd (vooral tussen @wjb, @katina231 en @gdf) mbt de snelheid van opbouw van de Gids. Interessant vooral de metingen gedaan door @gdf. Gisteravond (maandag 10/8) zelf eens even gekeken en geconstateerd dat de opbouw redelijk, maar niet super snel gaat. Voor mij echt wel snel genoeg, ik weet waar ik naar wil kijken en zap niet veel. Opvallend inderdaad de lag tussen het indrukken van de Gids knop en het moment dat de structuur zich begint te vullen.

Nu mijn punt: afgelopen nacht (dus 11/8) is er aan het glasvezelnetwerk in mijn omgeving gewerkt. We hadden daar bericht over gekregen. Vanochtend rond 0700 keek ik en mijns inziens is de snelheid waarmee de Gids wordt geladen merkbaar toegenomen. Er is nog steeds de lag tussen het indrukken van de knop en de start van opbouw van de (lege) structuur, maar de items staan er flitsend in en alles knalt er ook in één keer in. Kortom: kan door update van de achterliggende infrastructuur een en ander ook versneld worden. Mijn HMB2260 kastjes kunnen dit kennelijk gemakkelijk aan.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2672 reacties
  • 11 augustus 2020
MariusTEL schreef:

Nu mijn punt: afgelopen nacht (dus 11/8) is er aan het glasvezelnetwerk in mijn omgeving gewerkt. We hadden daar bericht over gekregen. Vanochtend rond 0700 keek ik en mijns inziens is de snelheid waarmee de Gids wordt geladen merkbaar toegenomen. Er is nog steeds de lag tussen het indrukken van de knop en de start van opbouw van de (lege) structuur, maar de items staan er flitsend in en alles knalt er ook in één keer in. Kortom: kan door update van de achterliggende infrastructuur een en ander ook versneld worden. Mijn HMB2260 kastjes kunnen dit kennelijk gemakkelijk aan.

@MariusTEL dan ben ik heel benieuwd of en wat ik morgenvroeg merk. Want de komende nacht wordt er ook hier gewerkt aan het netwerk.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 2672 reacties
  • 11 augustus 2020

Ik zie overigens nu dat mijn VIP2952v2 al afgelopen nacht de update heeft gekregen en niet, zoals gepland, de komende nacht.

JLDR
Topper
  • Topper
  • 16 reacties
  • 11 augustus 2020

Wat een drama die nieuwe tv gids. Ik mis het PiP maar bovenal de t r a a g h e i d……. het is zoooooo traaaaaag.  Wat een achteruitgang. 

peter-keetfm
Wijsgeer

@Katana321

Als ik vragen mag waar kun je die planing vinden dan 

• Topper
  • 10 reacties
  • 11 augustus 2020
gdf schreef:

Hier nog een door traagheid van de nieuwe firmware geplaagde gebruiker met arris 2952v2 achter glasvezel.

Even voor mijn begrip,
De 'oude' gids haalde eenmalig alle gegevens op van de server, en de rest van de avond kon die uit de in de settopbox opgeslagen informatie putten.
De 'nieuwe' gids moet voor elke actie zijn informatie van een server halen.

Als dit klopt, denk ik dat het toevoegen van het plaatje in de gids een rampzalige beslissing is geweest.
Door dat plaatje past de complete gids niet meer in het locale geheugen.
Door dat plaatje heeft men besloten het 'PiP' te laten vervallen.
Door dat plaatje is de lijst met programma's samengeperst in de onderste helft van het beeld.

Bedenk wel dat het plaatje geen functionaliteit maar franje is, waar ik niet op zat te wachten, en ook niet op wil wachten elke keer totdat het ingeladen is.
Die PiP in de gids vond ik juist erg prettig.
En als je het lettertype verkleint zodat je 8 regels in de onderste schermhelft kwijt kunt, zie ik liever nog meer programma regels in de bovenste helft. Meer regels is een beter overzicht (zolang het leesbar blijft).

Afgezien van de traagheid veroorzaakt door de gids, is de nieuwe firmware ook op andere plekken minder 'responsive'.
Bijvoorbeel zappen met 'plussen' en 'minnen' met de kanalen toetsen.
Voorheen drukte ik als ik een paar kanalen verder ging (van ned1 naar ned3 bijvoorbeeld) twee keer op P+.
Nu eindig ik meestal op ned2, kortom ik moet trager op de P+ drukken anders ziet het kastje het niet.
Extra storend daar ik nu dat zappen meer en over grotere kanalen afstand gebruik nu de gids onbruikbaar traag is.

Maar er is ook onbegrijpelijke traagheid op allerlei andere punten, een voorbeeld:
Als je een programma kijkt, en je roept de gids op, duurt het bijna een seconde voordat het blauwe gidsscherm opkomt.
En als dat scherm er staat duurt het nog zo'n 2 a 3 seconden voordat die alles opgehaald en in het scherm heeft gezet (en dan heb ik nog glasvezel).
Doe je verder niets in de gids, maar ga je meteen weer terug naar het tv programma, duurt dat weer bijna een seconde voordat het blauwe gids scherm weg is.

Kortom, deze nieuwe firmware had nog niet uitgerold mogen worden, daar kan denk ik geen discussie over zijn.

Ja ik weet dat er updates komen, maar het zou me verbazen als die de traagheid en stroperigheid oplossen, ik zie alleen maar secundaire probleemjes in de planning, geen fundamentele.
De oorzaak van de traagheid lijkt mij een verkeerde design/platform/architectuur, dus in het begin van het project zijn er verkeerde keuzes gemaakt, dat 'fix' je niet snel.

Nu is het hopen dat er iemand binnen KPN de moed heeft om de beslissing te nemen deze uitrol te stoppen, en voor de klanten die geplaagd worden door deze nieuwe firmware, de oude te laten terugzetten.
Vervolgens de nieuwe firmware op minstens hetzelfde functionele en performance niveau te laten brengen als de 'oude', voordat die weer uitgerold wordt.
Mocht de nieuwe firmware te zwaar zijn voor de huidige infrastructuur en in het veld staande kastjes, lijkt het me de juiste volgorde om eerst die een 'upgrade' te geven voordat je het nieuwe ITV platform uitrolt voor iedereen.

Sorry, maar dit moest ik even kwijt.
En als dit niet de plaats is om dit soort terugkoppeling te geven, waar moet ik dan zijn ?

Niks aan toe te voegen. Je slaat de spijker op zijn kop. 

Een bedrijf als KPN kan dit toch niet verkopen? Een perfect functionerend product slechter maken? Een nieuw platform zal vast nodig zijn om toekomstproof te zijn, maar uitrollen voordat de grootste problemen er uit zijn? Echt een grote lacher KPN!