Skip to main content
Vraag

Vervangende Arris VIP5202 start niet op

Helaas ook in de ellende gekomen. 

Mijn oude itv kastje VIP2952 valt nu regelmatig uit. 

Gebeld erover en er is een nieuw kastje gestuurd de VIP5202. 

Die krijg ik dus met geen mogelijkheid aan de praat. 

Uiteraard de standaard dingen getest, utp kabel zit rechtstreeks op poort 3 van de Fritzbox. 7590AX

Die ziet hem ook, poort 4 geprobeerd, andere kabel op poort 3 en 4 geprobeerd helpt niet. 

Toch maar de Fritzbox gereset hielp ook niet. 

Melding is dat hij geen software kan downloaden. Deze blijft switchen: bericht kpn start op / foutmelding. 

Haal ik de netwerk kabel eruit dan is de melding anders, sluit kabel aan, dat is ok. 

Maar ik kom er niet langs. 

VIP5202 naar service menu gereset, daar is het knopje verwijder software ook niet klikbaar/grijs want er staat nog geen software op neem ik aan. 

Diagnose lukt niet want dan wil hij software downloaden en dat werkt niet. Kom ik weer in de loop.

Gebeld met KPN, die hebben ook geen idee. Ze zien de VIP5202 nog niet bij mij staan, zou dat een probleem kunnen opleveren? 

Doordat ik een Fritzbox heb kunnen ze niet veel meer doen, lekker dan.  Advies zet er een kpn modem tussen. (tja niet echt makkelijk) 

Hier iemand een idee wat ik nog kan doen? Instelling in de Fritzbox die ik over het hoofd zie?

Oh ja oude kastje terug en die doet het gelijk.  Ook bij fabrieksreset download hij de software dus de kpn server is bereikbaar. 

Waar heeft de 5202 last van? Hopelijk weet iemand het anders gaat de 5202 volgende week retour en moeten we maar even verder brakken met de oude helaas. 

17 reacties

GeSp
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+19
  • 6548 reacties
  • 22 maart 2025

Hallo ​@franky12 

Welke foutmelding krijg je te zien?

Je kan toch even testen met een KPN modem, je zet alleen even de DSL of UTP WAN kabel over van de FB en sluit alleen de 5202 aan op het KPN modem, dan weet je toch snel genoeg of de TV ontvanger daarna wel software laad.

Doet de 5202 het dan wel dan wachten tot de update klaar is en daarna weer je FB aansluiten en kijken of de TV ontvanger blijft werken.

Doet de 5202 het dan ook niet dan ligt het aan de TV ontvanger en kan je contact opnemen met KPN om hem om te ruilen, lijkt mij beter dan te blijven tobben met de 2952.

• Auteur
  • Slimmerik
  • 70 reacties
  • 22 maart 2025

Ik zal eens kijken waar dat modem ligt. 

Ik heb eerst een Fritzbox gehuurd via de KPN en toen na 6 maanden er zelf eentje gekocht. 

Ze hebben toen wel een kpn modem gestuurd omdat ik de Fritzbox weer inleverde, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee welke, zo naar zolder in de verpakking tot KPN hem weer wil hebben. 

Zal het eens bekijken, ik krijg dan wel ellende met de rest van de familie SLA van 100% uptime wordt verwacht 😅 

De melding was: DBL-307 Downloaden lukt niet

GeSp
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+19
  • 6548 reacties
  • 22 maart 2025

KPN heeft een probleemoplosser voor die foutcode maar eigenlijk komt dat op hetzelfde neer als je de handmatige stappen bekijkt: https://www.kpn.com/service/televisie/problemen/foutcodes/foutcode-307-dbl-307-dbl307

Geen idee wat er gebeurd als je via je KPN ID inlogt, waarschijnlijk wordt dan ook gevraagd om alles af te koppelen.

Dan lijkt de methode met alleen het losse KPN modem mij handiger, dan hoef je verder aan je hele netwerk niets te veranderen behalve het even loskoppelen van de internet verbinding van de FB.

Langer dan een half uur zou dat niet moeten duren, de rest van de familie moet zich dan maar even vermaken op hun mobiel met een 4G/5G verbinding 😁

• Auteur
  • Slimmerik
  • 70 reacties
  • 22 maart 2025

Ja die stappen had ik idd al gevonden, werkt iig niet. 

Deze had ik ook nog geprobeerd:

Dat leek het in het begin wel anders te doen, maar na 5 minuten nog steeds niets. 

Misschien moet ik langer wachten, dat kan ik nog een keer proberen voor ik het kpn modem probeer, eens een 15 minuten laten lopen.

(Dat service menu kan ik wel inkomen)

• 3222 reacties
  • 22 maart 2025

Even voor de duidelijkheid: je gebruikt geen draadloze verbindingset ofzo? Er loopt dus echt een kabel van Fritzbox rechtstreeks naar de tv ontvanger? Is het een kabel die uit 1 geheel bestaat?

• Auteur
  • Slimmerik
  • 70 reacties
  • 22 maart 2025

Jazeker, modem gaat naar utp stopcontact in de kamer en vandaar kabel in het kastje. 

Om het utp contact uit te sluiten het kastje naast het modem in de meterkast gezet met monitor en utp kabel van 1,5 meter (andere kabel, mooi kort) 

Zelfde resultaat. 

Kortom kabel en verbinding sluit ik echt uit. 

Dit scherm afwisselend met de foutcode komt binnen en lijkt in een loop te zitten

Zie meterkas test opstelling 😆

(ik zie stof, monitor komt ook van zolder 🙃 ) 

• 386 reacties
  • 22 maart 2025

Heb dit probleem ook gehad met een 5202 en toen was de oplossing:
Ik heb de tv-ontvanger 5202 en zie geen menu. Hoe reset ik de tv-ontvanger? 

1. Haal de stroomstekker uit de tv-ontvanger

2. Druk op de stand-by knop bovenop de tv-ontvanger en hou deze ingedrukt

3. Doe tegelijk de stekker weer terug in de tv-ontvanger

4. Blijf de stand-by knop ingedrukt houden totdat het powerlampje op de tv-ontvanger rood gaat knipperen (dit duurt ongeveer 10 seconden). Laat de stand-by knop los als het powerlampje knippert.

5. Druk nu op de menu-knop op de KPN afstandsbediening. Je ziet een menu op je tv.

6. Kies 'Terug naar fabrieksinstellingen' en druk op OK. Leg het vast met Ja.

7. Druk op 'Software verwijderen' en druk op OK. Leg het vast met Ja.

8. Ga naar het tabblad 'Afsluiten' bovenaan het menu en kies 'Afsluiten zonder opslaan'. De tv-ontvanger start opnieuw op en de nieuwe software wordt gedownload.”
    bron (onderste optie)

• Auteur
  • Slimmerik
  • 70 reacties
  • 23 maart 2025

Zo moeizaam traject, iets klopt niet met de software van KPN kunnen we wel stellen 😉

En ik heb de 7590AX Fritzbox die de KPN ook verhuurd, zou toch moeten werken. 

Voor de zekerheid aanbieder toegang aangezet en: Sta verbinding met uw internetaanbieder toe via USP (TR-369) ook maar aangezet. 

Uiteraard helpt dat allemaal niet. 

Ook nieuwe poging: 

Eerst niet eens een actieve knop om naar de fabrieksinstelling terug te gaan?? 

Grijs geen software verwijderen en Terug naar fabriekinstelling?? 

Paar keer proberen en ineens had ik hem, goede hoop daar gaan we:

Ijdele hoop 😤

Hij komt er niet door, hij is te pingen, krijgt ip van modem enz enz alles ziet er netwerk wise goed uit. 

De vip2952 speelt lekker radio en heeft op dit moment (nog) geen probleem)

Moet ik dan mijn mooie seal van de nog dichte box 12 openen hiervoor.  (voelt niet groen 😅 )

Dat voelt niet ok dat het niet met de Fritzbox kan.  

Misschien dat ik dat dan vanmiddag nog even probeer, eerst nu maar eens even wandelen met de hond 

• Auteur
  • Slimmerik
  • 70 reacties
  • 23 maart 2025

Ok het volgende:

Experia Box 12 aangesloten met de vip5202 erop.

Ok lijkt te laden, gaat een aantal malen mis omdat de box 12 een aantal malen restart, die loopt blijkbaar ook wat updates achter. 

Na dat deze in rust is laad de software wel van de 5202, 1 fout:

Bijzonder want ik kan tv kijken radio luisteren alles lijkt ok, 

Ok de Box 12 er weer af en terug naar de FritzBox.

Gloeiende de 307 fout weer terug en weer in de loop 😡

Blijkbaar wil de Vip5202 niet samenwerken met de Fritzbox 7590AX (laatste firmware 8.02)

Klaar mee, die 5202 gaat terug naar de KPN genoeg tijd aanbesteed.

@ klantenservice kan ik deze gewoon terug sturen? 

De oude box gebruik ik alleen voor radio dus die zet ik wel een aantal keren aan/uit  per dag armoedig maar beter dan geen radio. 

Voor mij gebruiksvriendelijkheid 5202:  1 

Dit is toch geen doen, software ellende zeg.  

Moest de oude box wel weer activeren met abonr en pincode dus deactivatie software werkt wel uitstekend. 🤐

En nu ook nog een deuk in de SLA met mijn gezien 😅 geen 99,99 uptime 

PeterG
Superuser
  • 61067 reacties
  • 23 maart 2025

Je zult een kleine aanpassing moeten doen in de configuratie van je Fritzbox. Daarna werkt het vast weer.

Zie hier:

Ontvangers blijven hangen op 80% na update 

• Auteur
  • Slimmerik
  • 70 reacties
  • 23 maart 2025

Dat gaat niet zo makkelijk in de Fritzbox helaas. 

Die zit eigenlijk tussen de Exparia box van de KPN in en een volledig eigen modem zoals bv Unify

De 7590AX laad de config van de KPN en je kunt er verder niet op inloggen via ssh voor een aanpassing in de ICMPproxy.conf

Export file bekeken of ik daar wat kan aanpassen maar dat lukt zo te zien ook niet. 

De Fritzbox die KPN gebruikt lijkt in dit geval de verkeerde keuze. 

Meer mogelijkheden in de UI maar ook weer niet te veel. 

Achteraf gezien had ik beter de keuze voor Unify moeten maken, maar daar heb ik nu niets aan. 

Conclusie is dat de 5202 en de 7590AX geen goed huwelijk is ondanks dat het beiden aangeboden wordt door KPN. 

PeterG
Superuser
  • 61067 reacties
  • 23 maart 2025

Wat bedoel je met 'tussen de Experia Box van de kpn in'.

Je kunt maar één modem aansluiten! Ook niet een als router achter de Experia Box. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • 70 reacties
  • 23 maart 2025

Ow sorry, zo bedoelde ik dat niet:

KPN modem → je kan als gebruiker eigenlijk niet veel. 

Unify → je kunt als gebruiker eigenlijk alles en je moet ook wel wat eigen kennis meebrengen. 

De Fritzbox zit daar “tussen in”

Hij doet het eigenlijk gelijk wanneer je het profiel “KPN” selecteert. 

Maar qua mogelijkheden kun je best wel veel tov het KPN modem.  Maar ook weer niet te veel. 

Vandaar hij zit er “tussen” 

• Auteur
  • Slimmerik
  • 70 reacties
  • 24 maart 2025

Nou lekker, nog even bijna 30 minuten aan de helpdesk. 

Daar kom je dus niet verder 😠 Kastje doet het op de Box 12 en niet op de Fritzbox daar bieden wij verder geen ondersteuning op. 

(Ik vraag me af of deze nog wel verhuurd wordt bij de KPN en hoe ze het dan oplossen?? )

Vraag het eens aan de community, hier dus 😉

Eigenlijk zoek het maar uit, ik heb nu serieus spijt van die Fritzbox en mijn keuze voor die omdat het een KPN mogelijkheid was toen. Naar mijn onderbuik moeten luisteren voor de Dreambox van Unify. 

Leermoment maar weer.

Is er hier nog iemand die een instelling weet voor de Fritzbox? Anders top ik wel door met het oude kastje en stuur dan sowieso die 5202 terug. Het is de ellende niet waard. 

PeterG
Superuser
  • 61067 reacties
  • 24 maart 2025

Ik zie dat hier nog geen moderator is. Die zal dus nog komen. De wachtrij is zo'n 3 dagen. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • 70 reacties
  • 24 maart 2025

Ok zelf nog even aan de slag en zowaar de oorzaak gevonden maar niet duidelijk hoe?? 

Ik heb aan mijn Fritzbox een lokale DNS resolver via Adguard hangen  https://adguard.com/en/welcome.html

Dat werkt zonder problemen.

Maar blijkbaar blocked deze de VIP5202 op de een of andere manier?? 

Bijzonder, in de logging van adguard zie ik alle verkeer van het itv kastje netjes afgehandeld en is er helemaal niets tegengehouden.  

Maar schakel ik adguard uit en ik pak de default DNS laad de vip zonder problemen en na 5 minuten beeld. 

Nog mooier, Adguard DNS weer actief, stekker eruit en er weer in, laad software geen probleem. 

(hij hoeft het dan natuurlijk niet weer opnieuw te laden)

Alleen frisse start heb ik mijn laadprobleem weer terug. 

DNS default en het werkt weer en blijft werken met Adguard weer actief. 

Iets gaat er dus bij een volledige nieuwe software update mis, maar wat, ik zie helemaal niets geblocked?? 

Wil de VIP5202 de default DNS zien? 

In mijn config van de Fritzbox luistert hij netjes naar incoming op 254 alleen wordt deze intern doorgerouteerd naar de Adguard server, voor het interne netwerk is alles dus default. 

Iemand een idee waar ik pootje gelicht wordt met deze opzet. 

Misschien iets dat ik in de whitelist kan zetten, alhoewel ik geen blocks zie. 

Ter info:

Alleen ipv4 aangepast, ipv6 draait Adguard nog gewoon.  

edit:

Toch iets van de kpn site wat geblocked wordt.  (ondanks dat het niet gelogged wordt apart)

Dit in de custom filter lijst van Adguard gezet:  

@@||kpn.com^

(regex allow alles van kpn.com) wss zou dit genoeg moeten zijn: @@||firmware.tv.kpn.com^

Maar voor de zekerheid het hele domain er maar in, kan de kpn mij spammen met reclame. 

Het lost het probleem iig op, heel gedoe maar we zijn er eindelijk 😅

PeterG
Superuser
  • 61067 reacties
  • 24 maart 2025

Ach. Frisse start is eigenlijk ook nooit nodig. Hier nog nooit gebruikt. 

Het kan nog weer voorkomen bij een volgende update. Maar dan weet je hoe het aan te pakken. 

Ik verwacht op iTV echter voorlopig geen updates. Daar is de rek uit. Dat is uitontwikkeld. 

Reageer