Skip to main content
Beantwoord

Diverse apparaten verbinden niet meer met wifi van V12 modem

• 2 februari 2025
  • 16 reacties
  • 433 keer bekeken

Krabburger
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Na de laatste update van het modem willen verschillende apparaten niet meer met het wifi netwerk verbinden. 

Onder ander een ESP bord en een Google assistent. En waarschijnlijk meer apparaten die ik nog niet heb ontdekt. 

In het bedieningsscherm van het ESP bord kan ik zien dat de oorzaak bij het modem ligt en niet ergens anders. Het bordje vind namelijk wel andere wifi netwerken in de buurt. Ik heb het nu tijdelijk verbonden met een oud accespoint zodat hij toch werkt. 

Ik heb voor mijn slimme apparaten een extra wifinetwerk alleen op 2,4 GHz. 

Wat ik al geprobeerd heb:

• Wifi standaard aangepast van b,g,n,ax naar b,g,n en terug.
  • Bandbreedte aangepast.
  • Beveiliging aanpassen WPA2 (waar het op stond) naar WPA2/3 en terug naar 2.
  • PMF instellingen op uit gezet. 
  • Wifi naam versimpelen zonder tekens etc. 
  • Modem herstart (diverse keren)
  • Thuisnetwerk herstart (verschillende keren)

Beste antwoord door Doman

Krabburger schreef:

Modem is gereset. Helaas geen succes. 

Ondertussen heb ik ook nog geprobeerd om op het extra wifi kanaal een simpele ssid in te stellen maar nog is dit niet zichtbaar voor het esp bord. 

Om welk  ESP bord/apparaat gaat het precies?
Als KPN WiFi signaal echt niet meer zichtbaar is is het een (bekend) compatibiliteitsprobleem net de nieuwe Sagemcom modems/routers.
Dat probleem kom ik heel regelmatig tegen met wat oudere Wifi apparaten.

Waarschijnlijk dezelfde situatie als in dit topic: beschreven:

Acer laptop wil niet verbinden met de wifi van de Box 12

Dit is weer het bekende Realtek en nieuwe (Sagemcom) modem probleem.

Dit issue duikt steeds weer op bij providers met de nieuwere Sagemcom modems.

Meestal gaat het om de de RTL8188CE series waar geen geschikte/geüpdate drivers voor zijn.

Er lopen toch diverse bekende topics daarover op dit forum:

KPN Forum: Toshiba Satellite ziet wifi van box12 niet

KPN Forum: Modem is vervangen door de Wifi Manager. Oude laptop ziet nu het Wifi netwerk niet meer

Probleem is er ook bij andere providers met Sagemcom modems:

Ziggo Community: Geen draadloos netwerk vindbaar (Realtek)

Ziggo: Waarom vindt Macbook netwerk niet na installatie Sagemcom modem?

Voor oudere Intel WiFi adapters is er wel een geüpdate driver beschikbaar als je de juiste kan vinden:

Tweakers: Laptop/Driver/DELL 7265, 7260 and 3160

Bekijk origineel

16 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1105 reacties
  • 3 februari 2025

Hoi ​@Krabburger. Welkom op de KPN Community! Raar dat sommige apparaten geen verbinding kunnen krijgen via de Wifi. 

Ik ga je dan toch iets vragen wat je misschien liever vermijdt, maar dat is de Experia Box een hard reset geven. Dit wil vaak wat vage problemen verhelpen die zijn ontstaan na een update. En als je dat gedaan hebt, probeer dan je apparaten eerst te verbinden zonder dat je eigen netwerkapparatuur weer aansluit. Dan weet je of het probleem schuilt in de KPN verbinding of apparatuur. 

Ik ben benieuwd of je zo verder komt. 

Krabburger
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 7 februari 2025

Ondertussen heb ik ook nog geprobeerd om op het extra wifi kanaal een simpele ssid in te stellen maar nog is dit niet zichtbaar voor het esp bord. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 88 reacties
  • Antwoord
  • 7 februari 2025
Krabburger schreef:

Om welk  ESP bord/apparaat gaat het precies?
Als KPN WiFi signaal echt niet meer zichtbaar is is het een (bekend) compatibiliteitsprobleem net de nieuwe Sagemcom modems/routers.
Dat probleem kom ik heel regelmatig tegen met wat oudere Wifi apparaten.

Waarschijnlijk dezelfde situatie als in dit topic: beschreven:

Acer laptop wil niet verbinden met de wifi van de Box 12

Dit is weer het bekende Realtek en nieuwe (Sagemcom) modem probleem.

Dit issue duikt steeds weer op bij providers met de nieuwere Sagemcom modems.

Meestal gaat het om de de RTL8188CE series waar geen geschikte/geüpdate drivers voor zijn.

Er lopen toch diverse bekende topics daarover op dit forum:

KPN Forum: Toshiba Satellite ziet wifi van box12 niet

KPN Forum: Modem is vervangen door de Wifi Manager. Oude laptop ziet nu het Wifi netwerk niet meer

Probleem is er ook bij andere providers met Sagemcom modems:

Ziggo Community: Geen draadloos netwerk vindbaar (Realtek)

Ziggo: Waarom vindt Macbook netwerk niet na installatie Sagemcom modem?

Voor oudere Intel WiFi adapters is er wel een geüpdate driver beschikbaar als je de juiste kan vinden:

Tweakers: Laptop/Driver/DELL 7265, 7260 and 3160

Krabburger
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 9 februari 2025

Ik heb een ESP P1 meter met ESP EASY op basis van een ESP8266 chip. Bij vrienden draait hetzelfde apparaatje aangekocht met dezelfde software nog probleemloos omdat zij allemaal Unify ap's hebben geïnstalleerd en niet afhankelijk zijn van wifi van het modem. 

Eigenlijk te zot voor woorden dat jullie updates er voor zorgen dat appraten niet meer kunnen verbinden. Dit zou een keuze van de klant moeten zijn om oudere apparaten toch te verbinden met andere instellingen. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 88 reacties
  • 9 februari 2025
Krabburger schreef:

Ik heb een ESP P1 meter met ESP EASY op basis van een ESP8266 chip. Bij vrienden draait hetzelfde apparaatje aangekocht met dezelfde software nog probleemloos omdat zij allemaal Unify ap's hebben geïnstalleerd en niet afhankelijk zijn van wifi van het modem.

Dat is ook een wat oudere WiFi chipset zo te zien.
https://en.wikipedia.org/wiki/ESP8266

Als er geen nieuwere geüpdate firmware/drivers voor zijn zal het ook wel niet meer gaan werken denk ik.
De enige “oplossing” is dan weer een apart WiFi AP voor je "verouderde” apparaten.

Krabburger schreef:

Eigenlijk te zot voor woorden dat jullie updates er voor zorgen dat apparaten niet meer kunnen verbinden. Dit zou een keuze van de klant moeten zijn om oudere apparaten toch te verbinden met andere instellingen. 

Tja, de bent lang niet die in dit soort situaties terecht komt na een update/nieuw modem:
Zie bijvoorbeeld ook deze topics , wel dan met een ander compatibiliteisprobleem : WiFi wel zichtbaar maar geen WPA2 verbinding meer:

Afwijkend IP adres printer na update v10
Printer krijgt geen (bereikbaar) IP-adres (meer) van het KPN modem
Geen verbinding met Epson sx535wd na update van Experiabox V10

Krabburger
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 9 februari 2025
Doman schreef:

Als er geen nieuwere geüpdate firmware/drivers voor zijn zal het ook wel niet meert gaan werken denk ik.

De enige “oplossing” is dan weer een apart WiFi AP voor je "verouderde” apparaten.

Ik heb gezocht naar updates maar ik was ook niet echt overtuigd dat het probleem dan opgelost zou zijn. 

Nu heb ik inderdaad ook een oud WiFi AP kastje aangezet zodat ik niet nog meer gaten in mijn data heb. Wat nu dus al wel het geval is door die update.. 

Even wachten tot ik een fatsoenlijk apparaat heb dan ga ik mijn hele wifi netwerk daar onder brengen. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1105 reacties
  • 11 februari 2025
Krabburger schreef:

Eigenlijk te zot voor woorden dat jullie updates er voor zorgen dat appraten niet meer kunnen verbinden. Dit zou een keuze van de klant moeten zijn om oudere apparaten toch te verbinden met andere instellingen. 

Het zal een beveiligingskwestie zijn dat deze Wifi-kaarten niet meer worden ondersteunt, daar ze al jarenlang geen updates meer hebben ontvangen. 

Heb je nog gekeken of de aangedragen oplossingen in dit topic jou misschien kunnen helpen? En anders kun je het hopelijk oplossen door zelf een accesspoint neer te zetten. 

Krabburger
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 12 februari 2025
Arjan van KPN schreef:

Heb je nog gekeken of de aangedragen oplossingen in dit topic jou misschien kunnen helpen? En anders kun je het hopelijk oplossen door zelf een accesspoint neer te zetten. 

Ik had die instellingen allemaal geprobeerd voordat ik dit forum bericht opende. 

Ik heb ondertussen zelf een accespoint neergezet. Maar een echt oplossing vind ik dit niet omdat ik er weer extra geld in heb moeten investeren terwijl een update van kpn het e.e.a. ‘stuk’ heeft gemaakt. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1105 reacties
  • 14 februari 2025

Ik denk niet dat je mag verwachten dat verouderde apparatuur eeuwig ondersteunt blijft worden. Er komt op een gegeven moment een punt dat dat niet meer het geval is en dat komt bij KPN misschien sneller dan bij andere providers. 

Ik ben wel blij dat je het op hebt kunnen lossen :)

• Helper
  • 28 reacties
  • 17 februari 2025
Arjan van KPN schreef:

Ik denk niet dat je mag verwachten dat verouderde apparatuur eeuwig ondersteunt blijft worden. Er komt op een gegeven moment een punt dat dat niet meer het geval is en dat komt bij KPN misschien sneller dan bij andere providers. 

Ik ben wel blij dat je het op hebt kunnen lossen :)

Beste Arjan,

Ik ben het eens met ‘Auteur’ dat dit geen echte oplossing is, maar een (noodgedwongen) alternatief (workaround).

Uiteraard verwachten we niet dat alle oude/verouderde apparatuur tot in lengte van jaren ondersteund wordt. Dat brengt bij mij wel de vraag naar boven: welke apparatuur of protocollen ondersteunen jullie dan wel (nog)? Het lijkt erop dat draadloze apparatuur geen goede verbinding meer kan maken met het modem sinds er nieuwe firmware is geladen. De protocollen en beveiliging lijken nog steeds hetzelfde te zijn (WPA2-Personal/AES), maar ineens werkt het niet meer! Het zou handig en duidelijker zijn geweest, voor ons -trouwe- klanten, als bij het uitrollen van de nieuwe firmware aangegeven zou zijn wat er niet meer ondersteund wordt, na de update. En als dit voor jullie niet duidelijk was en/of is, om het dan nader te onderzoeken om het helder te krijgen.

Groeten, /\Pim.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1105 reacties
  • 18 februari 2025

Hoi ​@pim-pavel. Ik zie dat je eerder een topic hebt aangemaakt waar je tegen soortgelijke problemen opliep met een apparaat en dat je het ook opgelost hebt met een eigen accesspoint. Op je laatste reactie heb je nog geen antwoord hebt gehad, maar het zal met een nieuwe update helaas niet opgelost gaan worden. Je zult met andere verouderde apparatuur (AP) een soort van pleister moeten plakken om het werkzaam te houden. 

Ik snap dat je dan graag van te voren wilt weten wanneer je apparatuur niet meer ondersteunt wordt, maar dat is helaas geen doen voor ons. Er zijn zoveel scenario's te bedenken wat eventueel kan gaan gebeuren na een update, daar is helaas geen tijd en mankracht voor. Wat je het beste kunt doen is een onze Product Updates in de gaten houden en je daarop abonneren. Dan weet je van te voren dat er updates aankomen en proberen we de klant ook zoveel mogelijk te informeren over de impact. Als je dan toch vragen hebt na een update, kun je die ook altijd stellen in dat updatetopic. 

• Helper
  • 28 reacties
  • 19 februari 2025
Arjan van KPN schreef:

Hoi ​@pim-pavel. Ik zie dat je eerder een topic hebt aangemaakt waar je tegen soortgelijke problemen opliep met een apparaat en dat je het ook opgelost hebt met een eigen accesspoint. Op je laatste reactie heb je nog geen antwoord hebt gehad, maar het zal met een nieuwe update helaas niet opgelost gaan worden. Je zult met andere verouderde apparatuur (AP) een soort van pleister moeten plakken om het werkzaam te houden. 

Ik snap dat je dan graag van te voren wilt weten wanneer je apparatuur niet meer ondersteunt wordt, maar dat is helaas geen doen voor ons. Er zijn zoveel scenario's te bedenken wat eventueel kan gaan gebeuren na een update, daar is helaas geen tijd en mankracht voor. Wat je het beste kunt doen is een onze Product Updates in de gaten houden en je daarop abonneren. Dan weet je van te voren dat er updates aankomen en proberen we de klant ook zoveel mogelijk te informeren over de impact. Als je dan toch vragen hebt na een update, kun je die ook altijd stellen in dat updatetopic. 

Hallo Arjan,

Bedankt voor je reactie.

Ik begrijp dat jullie niet alles kunnen voorzien en niet alle scenario’s van tevoren kunnen bedenken.

Dit verschil in gedrag, (wsl mbt de beveiliging) bij het maken draadloze verbinding, na het ontvangen van een firmware update, is in ieder geval niet beschreven in de Product Updates ...

>Als je dan toch vragen hebt na een update, kun je die ook altijd stellen in dat updatetopic. 

Ik meen dat ‘we’ dat hebben gedaan.

Diverse klanten hebben vragen gesteld over ‘dit probleem’ en vragen de KPN om dit nader te onderzoeken en de oorzaak ervan te achterhalen.

Na het updaten van de firmware is er veranderd gedrag (‘het werkt niet meer’).

Wat maakt dat sommige apparatuur ineens geen draadloze verbinding meer kan maken en een IP-adres kan verkrijgen van de DHCP-server in het KPN modem?

Daar moet toch een wat concretere reden/oorzaak over aangegeven kunnen worden dan dat er sprake is van ‘verouderde client apparatuur’?

Als ik het goed begrijp wordt er in de oude en nieuwe firmware gebruik gemaakt van dezelfde beveiligings-standaard (WPA2, WPA2-Personal, met AES)?

Ik zou jullie willen vragen om nader onderzoek te doen naar de oorzaak van dit probleem en concreet aan te geven waarom e.e.a. ineens bij diverse klanten niet meer werkt.

Idealiter zou de oorzaak van het probleem weggenomen worden, door een oplossing in een nieuwe versie van de software, maar daarvan geef je al aan dat dit niet gaat gebeuren. Waarom wordt dit niet overwogen of is dit niet mogelijk. Daar zouden ‘we’ graag uitleg over willen zien.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groeten, /\Pim.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 1105 reacties
  • 20 februari 2025

Ik snap dat je hier graag antwoorden op wilt, maar ik ben geen ontwikkelaar. Deze vragen kan ik ook nergens uitzetten helaas en het antwoord van mij blijft hetzelfde: Verouderde apparatuur wordt op een gegeven moment niet meer ondersteunt. Het is net zoals dat je een CD niet kunt afspelen in een DVD/Bluray speler. Apparatuur wordt verder ontwikkelt en het backwards compatible maken houdt een keer op. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • 88 reacties
  • 20 februari 2025
Arjan van KPN schreef:

Verouderde apparatuur wordt op een gegeven moment niet meer ondersteunt. Het is net zoals dat je een CD niet kunt afspelen in een DVD/Bluray speler. Apparatuur wordt verder ontwikkelt en het backwards compatible maken houdt een keer op. 

Wel een slecht voorbeeld, DVD/Blu-ray spelers zijn juist wel backwards compatibel met Audio CD’s.
Vele gebruiken daarom hun DVD/Blu-ray player dan ook als Audio CD speler.
Ook omdat CD spelers niet meer zo makkelijk meer zijn te verkrijgen.

Google: What Discs Can Be Played on a Blu-ray Player?

En niet ondersteunen is wel wat anders dan apparatuur niet meer compatibel houden natuurlijk.

• Helper
  • 28 reacties
  • 20 februari 2025
Arjan van KPN schreef:

Ik snap dat je hier graag antwoorden op wilt, maar ik ben geen ontwikkelaar. Deze vragen kan ik ook nergens uitzetten helaas en het antwoord van mij blijft hetzelfde: Verouderde apparatuur wordt op een gegeven moment niet meer ondersteunt. Het is net zoals dat je een CD niet kunt afspelen in een DVD/Bluray speler. Apparatuur wordt verder ontwikkelt en het backwards compatible maken houdt een keer op. 

Hallo Arjan,

Wederom bedank voor je reactie.

Ik voel behoefte om daar nog wat opmerkingen over te maken en vragen over te stellen.

>Ik snap dat je hier graag antwoorden op wilt, maar ik ben geen ontwikkelaar.

>Deze vragen kan ik ook nergens uitzetten helaas

Daar kan ik me eigenlijk niets bij voorstellen.

Jullie zijn ongetwijfeld een goede afnemer/klant van de modemleverancier en het lijkt me om die reden dan ook erg onwaarschijnlijk dat het niet mogelijk zou zijn om bij hen een vraag te stellen of een probleem te melden.

>en het antwoord van mij blijft hetzelfde:

>Verouderde apparatuur wordt op een gegeven moment niet meer ondersteunt.

En ‘het gegeven moment’ is dan kennelijk nu aangebroken ...

Ik zou daar begrip voor kunnen hebben als er duidelijk sprake is van ‘iets’ wat niet meer ondersteund wordt, zoals het geval zou zijn als b.v. WPA2 niet meer gebruikt zou kunnen worden.

Ik heb nog nergens gezien dat een specifiek protocol/rfc (802.11., WPA., 802.11i) niet meer ondersteund wordt in de nieuwe firmware.

In mijn opinie is niet duidelijk (gemaakt) dat de gebruikte apparatuur verouderd is (of: dat die alleen oude, niet meer compatibele, protocollen gebruikt) en is dit alleen een aanname gebaseerd op het feit dat ‘het’ niet meer werkt.

Het zou ook een bug (‘andere implementatie’) in de software kunnen zijn ...

Iets wat ik al gevraagd heb in mijn ‘eigen’ vraag in dit forum is: zijn er mogelijkheden in het modem om een protcol-opname te maken van de uitwisseling van de network-pakketten tussen modem en printer of is er ‘iets’ mogelijk in de vorm van het aanzetten van logging/debugging/diagnostische informatie?

Bvd en Groeten, /\Pim.

• Helper
  • 28 reacties
  • 12 maart 2025
pim-pavel schreef:
Arjan van KPN schreef:

Hallo Arjan,

Wederom bedank voor je reactie.

Ik voel behoefte om daar nog wat opmerkingen over te maken en vragen over te stellen.

>Ik snap dat je hier graag antwoorden op wilt, maar ik ben geen ontwikkelaar.

>Deze vragen kan ik ook nergens uitzetten helaas

Daar kan ik me eigenlijk niets bij voorstellen.

Jullie zijn ongetwijfeld een goede afnemer/klant van de modemleverancier en het lijkt me om die reden dan ook erg onwaarschijnlijk dat het niet mogelijk zou zijn om bij hen een vraag te stellen of een probleem te melden.

>en het antwoord van mij blijft hetzelfde:

>Verouderde apparatuur wordt op een gegeven moment niet meer ondersteunt.

En ‘het gegeven moment’ is dan kennelijk nu aangebroken ...

Ik zou daar begrip voor kunnen hebben als er duidelijk sprake is van ‘iets’ wat niet meer ondersteund wordt, zoals het geval zou zijn als b.v. WPA2 niet meer gebruikt zou kunnen worden.

Ik heb nog nergens gezien dat een specifiek protocol/rfc (802.11., WPA., 802.11i) niet meer ondersteund wordt in de nieuwe firmware.

In mijn opinie is niet duidelijk (gemaakt) dat de gebruikte apparatuur verouderd is (of: dat die alleen oude, niet meer compatibele, protocollen gebruikt) en is dit alleen een aanname gebaseerd op het feit dat ‘het’ niet meer werkt.

Het zou ook een bug (‘andere implementatie’) in de software kunnen zijn ...

Iets wat ik al gevraagd heb in mijn ‘eigen’ vraag in dit forum is: zijn er mogelijkheden in het modem om een protcol-opname te maken van de uitwisseling van de network-pakketten tussen modem en printer of is er ‘iets’ mogelijk in de vorm van het aanzetten van logging/debugging/diagnostische informatie?

Bvd en Groeten, /\Pim.

Helaas geen reactie meer van ​@Arjan van KPN ...

Reageer