Skip to main content
Update

Experia Box V10: Update naar KPN Software V10.C.26.06.10

Categorie:Experia Box V10
  • July 16, 2026
  • 34 reacties
  • 1056 keer bekeken
Toon eerste bericht

34 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • July 22, 2026

@Erik van KPN Het niet kunnen activeren van extra en gast wifi is geen bug maar een bewuste ontwerp keuze. Je krijgt namelijk op het modem heel groot de boodschap dat je wifi op de box aan moet zetten omdat te kunnen aanpassen. Je gewone wifi netwerk kun je wel gewoon bewerken. Zie screenshot

Check, dank je, ​@Erwin1976! Ik ben vandaag op kantoor en dan kan ik dat soort dingen minder goed checken dan als ik thuis ben en gewoon mijn eigen webinterface kan opentrekken. Ga ik alsnog dit meenemen, want het is wel onhandig dat het zo werkt.

Ook hier al ruim een jaar heel veel issues met wegvallende wifi en superwifipunten (de witte) die ‘at random’ de verbinding verliezen. De recente update heeft niets verbeterd. Alleen de bekabelde superwifi houdt zijn verbinding vast, de 2e vliegt er telkens uit. Alles al meerdere keren gereset. 

Op mijn thuiskantoor alles bekabeld aangelegd. Daar nooit issues. Het is puur de wifi. 

Jammer te horen dat jij ook problemen ervaart, ​@Marsman1980. Je hebt nu deze update naar 26.06.10 geïnstalleerd begrijp ik. Zou je het daarmee een paar dagen willen aankijken of je verandering merkt? Als dat niet zo is, dan is het zinnig om een eigen topic aan te maken. Dan kunnen we in ieder geval met je kijken wat je al geprobeerd hebt, en wat je nog zou kunnen proberen. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • July 22, 2026

Bij de tweede keer inloggen na de update valt me op dat de topologie niet klopt. Bij de vorige update vielen de Superwifi-punten na enige tijd weg in het overzicht. Nu is het overzicht helemaal leeg. Zolang het in de praktijk allemaal werkt, maakt het mij niet zoveel uit, maar ik kan me voorstellen dat het voor verwarring zorgt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 22, 2026

Dat topologie mogen ze er wel uitslopen is blijkbaar maar moeilijk fatsoenlijk werkend te krijgen en schept daardoor inderdaad alleen maar verwarring. Laat ze zorgen dat het overzicht met verbonden apparaten goed is dat is belangrijker daar kom je toch uit wanneer je doorklikt. 

Dat topologie scherm is niets meer dan visuele kraaltjes en spiegeltjes, lijkt leuk maar voegt niks toe en is zoals ik al schreef nog steeds niet goed. 

Ik wil bijvoorbeeld in de lijst met verbonden apparaten kunnen zien met welk SSID een apparaat verbonden is. Het wordt ergens vastgelegd want de app kan het wel laten zien.

Erwin van KPN
Moderator

Liever feedback geven over de topologie, ​@Erwin1976  ;-)  Ik weet dat het  buggy is (en zoals je zelf schrijft, het is ook hele lastige materie)  maar met feedback kunnen we het bijschaven

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • July 22, 2026

@Erwin van KPN Maar dit is mijn feedback 😉. Voor mij is het een nutteloze feature (kraaltjes en spiegeltjes). De kostbare ontwikkeltijd kan beter gestoken worden in het verbonden apparaten overzicht en het weer net zo stabiel maken van de software als het was voor dat kpn besloot het zelf te gaan proberen.

Nu is de verbonden apparaten pagina een andere weergave van de topologie pagina maar ik zie op de topologie pagina niet alle bekabelde apparaten of via een sw punt verbonden apparaten, dat komt pas na een doorklik naar de verbonden apparaten pagina. Wat de topologie pagina dus een vrij nutteloze pagina maakt. Neem daarbij dat het na een aantal versies nog steeds niet is gelukt om het werkend te krijgen en er nog steeds “hard” gewerkt wordt aan het goed krijgen er van, zeg ik zonde van de tijd.

De verbonden apparaten pagina heeft ook nog wel wat werk nodig, zo verschijnen er nog steeds draadloze appraten in de lijst met rechtstreeks met de box verbonden apparaten, terwijl wifi op de box uit is. Ontbreekt bij alle draadloos verbonden apparaten het netwerk (SSID) waarmee ze verbonden zijn in het overzicht terwijl die informatie wel in de app staat en dus beschikbaar is. 

De verbonden apparaten pagina geeft sneller, meer en duidelijkere informatie en maakt de topologie pagina naar mijn mening overbodig.

Als de basis voor de topologie het verbonden apparaten overzicht is, haal de topologie er dan uit totdat de verbonden apparaten pagina goed is, eerste de basis daarna de kraaltjes en spiegeltjes.

• Nieuwkomer
  • July 23, 2026

Helaas na het updaten werkt de UPnP niet meer, Wifi instellingen waren niet meer zoals het was.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Helaas na het updaten werkt de UPnP niet meer, Wifi instellingen waren niet meer zoals het was.

Het gaat dan om specifieke applicaties die niet meer te benaderen zijn Alex? 

MartinJJ
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • July 23, 2026

Sorry voor het lange verhaal, maar Wat een ellende !!

Configuratie:
KPN v10 modem met  3 SuperWifi 20 versterkers, bekabeld aan de v10

Samenvatting:
In de praktijk werkt, nu, het meeste zoals ik het wil
maar dat ziet er in de v10 portal overzichten niet zo uit.
IPv6 staat aan' (default voor een betere verbinding staat er zelfs bij), 
maar in 'Overzicht' staat het als 'IPv6 functie is uitgeschakeld.  
En er is in de praktijk geen IPv6 adres.
---

Upgrade gestart: 10 mimuten : herstart...  5 G netwerk terug
 Extra netwerken 2.4 en 5 G  hadden default SSID's gekregen en stonden uit

Zoals op forum gelezen: 
   Algeheel WiFi aanzetten om dit te herstellen, 
   maar dat werkt niet via v10 portal dus via  Knopje op v10  ...  
   en kon daarna 2.4G Extra netwerk SSI aanpassen en 'starten', hoewel na verversen
   van de pagina was die weer UIT in de portal, maar wel actief mee te verbinden - huh ?!?!

Alles leek 'redelijk' OK,
 Nu nog  v10 WiFi weer uitzetten om de '6G' van de 3 SuperWifi extenders terug te krijgen...
 Dit leek mogelijk met de v10 Portal optie ...
 Keuze: ALLEEN Op de v10 uitzetten:  NIET op de SuperWifi's...  resultaat:  ALLE WiFi Weg   ☹️

Hele v10 gereset ... nog hetzelfde...

In portal   2,4G extra aanzetten ...  valt weer op UIT na pagina refresh.

In 'WiFi Signaal TAB   staat  WiFi  AAN ... op v10 zelf staat het WiFi lampje UIT '- huh ???

Wat je dan in de v10 portal ook doet, niets helpt.
 Nogmaals in portal WiFi UIT gezet (hoewel die op v10 uit stond)  en op WiFi knopje 
 blijven drukken om het dan maar weer daar aan te zetten om i.i.g. WiFi te hebben, dan maar (even) geen '6G' ?!?!

Na tijdje Bleef WiFi uit op de v10 maar kwam via de SuperWifi 2.0 's het WiFi 2.4G en 5G signaal weer terug.
--------------------------
#> Op de v10 staat nu:

Fysiek:
    WiFi lampje UIT
 Portal:
    WiFisignaal : UIT
       Extra wifinetwerk 2.4G : UIT
       Extra wifinetwerk 5  G : UIT

Praktijk:
  Wifi 5G inclusief  '6G' van de 3 SuperWifi's  : Werkt via SuperWifi 2.0's

WiFi 2.4 G met ExtraNetwerk 2.4G specificaties: Werkt via SuperWifi 2.0's
  WiFi 5   G met ExtraNetwerk 5  G specificaties: Werkt Niet  (En ja, 'zichtbaarheid staat Aan !)

WiFi netwerk -> Spectrum info:  Werkte helemaal niet in de vorige versie
Nu: 
2.4G beschikbaarheid en spectrumanalyse: Grafieken zichtbaar
5  G Nog steeds lege grafieken

Daarnaast:
  IPv6  staat : AAN
  Maar in het Overzicht staat in Oranje: IPv6-adres:  IPv6 functie is uitgeschakeld ?!?!?!?
  IPv6 Uitschakelen ... en weer inschakelen  ... helpt niet.
    En  https://test-ipv6.com/index.html.nl_NL  toont: 'Geen IPv6 adres gedetecteerd'
    Hoe zet ik IP{v6  weer  AAN  (hij staat Aan)

Al met al bijna 2 uur mee bezig geweest…

Oh, en de App, daar kijk ik al helemaal niet naar want daar klopt echt helemaal niks van in het overzicht.
SuperWifii 2.0's die OFFLINE staan met naam ínstellen-1' terwijl die werkt, of andersom,  
volledig actief gemeld staat met naam en al, maar in de praktijk niet reageren....

En nu:

Nu afwachten of ik niet meer wekelijks de v10 hoef te resetten om 
de 3 SuperWifi 2.0 -s  verbonden te houden.
De afgelopen  maaaanden moest dit steeds. 
Terwijl ze gewoon 'groene lampjes' toonden, was er met een of twee van de SW 2.0's niet meer te verbinden en daarom viel steeds een groot deel van mijn domotica uit.
----
Martin

• Nieuwkomer
  • July 23, 2026

Het gaat dan om specifieke applicaties die niet meer te benaderen zijn Alex? 

Voorheen kon ik met de Synology de KPN router instellen op UPnP of de Playstation, maar nu wordt het niet herkend ook al staat de optie aan.