Skip to main content
Vraag

WiFi is sinds update ineens heel slecht

• 6 februari 2025
  • 42 reacties
  • 1496 keer bekeken

Toon eerste bericht

42 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Zoals jullie merken komen de klachten wel redelijk overeen na een update en hebben de meesten hier witte SuperWifi versterkers. We hebben dit ook gemerkt en daarom zijn we dit momenteel aan het onderzoeken. 

Voor nu blijft echter wel het advies om een schone installatie te doen van de Experia Box en de SuperWifi versterkers. We zien dan dat het thuisnetwerk dan weer op een goede manier wordt opgebouwd en dat de problemen tot het verleden zouden moeten behoren. 

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 8 maart 2025

Sinds de recent uitgevoerde update door KPN ervaar ik dezelfd bovengenoemde problemen.

Ik durf niet te zeggen waar het probleem precies door is ontstaan, maar het is wel duidelijk dat ik voor de update altijd een stabiel netwerk had en na de update niet meer. 

Zelf gebruik ik ook 2 witte superwifi versterkers en moet ik telkens handigmatig mijn wifi verbinden op de telefoons hier.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 9 maart 2025

Ook hier sinds de update een Wifi drama. Experia 12 met bekabelde witte super wifi.

Na de update had ik allerlei problemen. Dus uiteindelijk het modem terug naar factory defaults en de super wifi opnieuw geïnstalleerd. Op verschillende apparaten, Android tablet en laptop met Windows 10 kan ik geen wifi meer gebruiken.

De oorzaak is overduidelijk de update, omdat voor de update alles perfect werkte.

Dus KPN graag heel snel een oplossing!

PS: op de windows 10 laptop zie ik wel allerlei andere netwerken, maar niet die van mijzelf. Op mijn windows 11 laptop werkt alles probleemloos.

• Deelnemer
  • 5 reacties
  • 10 maart 2025

Ik heb zaterdag zoals eerder geadviseerd de schone installatie precies volgens de stappen gedaan en bij mij werkt tot nu toe alles naar behoren. Neemt echt wel ff tijd in beslag, soms knipperen de superwifi punten wel een tijdje, maar uiteindelijk komt het goed. Echt geduld hebben. Ook met het verwijderen van de ethernetkabel uit het superwifi punt springt hij eerst op rood bij mij, maar later wordt hij na knipperen gewoon groen zoals beschreven.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 969 reacties
  • 10 maart 2025

Dank voor je toevoeging aan dit topic ​@TruckerWilco. Het is even een klusje die schone installatie, maar heeft wel de meeste kans van slagen. 

Wat ook kan helpen voor mensen die nog problemen houden na de schone installatie, is om IPv6 uit te schakelen en de Wifi versleuteling op WPA2-Personal te zetten. 

Eerst log je in je op je modem met de onderstaande link. Daarna ga je in de webinterface naar Internetverbinding → IPv6 → schuifje naar uit

Vervolgens kun je ook met onderstaande link zien wat je precies dient te wijzigen om WPA2-Personal te gebruiken. 

• 53 reacties
  • 10 maart 2025

Hier idemdito. 

Zwart V12 modem, 6 witte wifi punten (nogal gek huis met allemaal hoeken en uitstulpingen)

Ik heb een half schone installatie gedaan vlak voor de vakantie (timing!) want een aantal apparaten moesten blijven draaien terwijl wij een weekje weg waren, maar WiFi blijft instabiel. Mijn man soms geen internet, ik dan weer wel…. En de chromecasts lijken ook van streek.

Ik heb nu geen tijd voor een schone installatie, misschien in het weekend. Een enkel wifipunt weghalen leek het wat te stabiliseren, maar het verdient geen schoonheidsprijs….

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 10 maart 2025

Ook hier precies hetzelfde na de software-update. Zaterdag eindelijk paar uur mee bezig kunnen zijn maar niet opgelost. Het is een drama.

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 11 maart 2025

@Arjan van KPN 

De kanaal instellingen op de Super Wifi punten is anders dan die van de algemene wifi instellingen. Is het handig om het kanaal van de Super Wifi punten ook op Auto in te stellen?

Hier is het ook drama sinds de update. 
ik heb er zelf al diversen uren en dagen ingestoken om alles naar fabrieksinstellingen te krijgen en opnieuw te koppelen. 
De wifi metingen zijn uitstekend tot zeer goed en toch werkt de wifi niet of nauwelijks. 
Morgen komt er voor de derde x een monteur. 
De monteur geeft toe dat er een probleem is maar wat de oplossing is is een raadsel. 
KPN kan wel hoe goed duidelijk maken dat als het aan ons ligt dat we dan een factuur kunnen krijgen met een uurloon van 80 ex per uur. 

Dan leg het nog een x uit zoals meerdere personen hier al aangeven, voor de update geen problemen en daarna werkt er bijna niks meer in huis. 

Doe mij maar een oude modem met oude software hier heb ik nog nooit deze problemen mee gehad. 

Hopelijk komt er snel een oplossing KPN want mijn vrouw kan ook niet meer vanuit huis werken omdat er geen of nauwelijks internet is. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator
  • 969 reacties
  • 13 maart 2025

Het advies is nog steeds om een eigen topic aan te maken voor jullie probleem. We zijn er van op de hoogte dat er bij veel mensen iets misgaat na de update en dat zijn we ook aan het onderzoeken. Dus weet dat we er mee bezig zijn op de achtergrond. Maar nog steeds kunnen we met iedereen apart onderzoeken of er opties zijn om de verbinding te verbeteren. Dat gaat het beste in een eigen topic. In dit topic is het geen doen om op allerlei analyses en probleemoplossingen door elkaar heen te laten lopen. 

Begrijpelijk. 

Er is een derde monteur geweest. 

We hebben nu een vervangende oudere modem en nieuwe wifipunten en het ziet er voor nu naar uit dat het eindelijk opgelost is. 

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 16 maart 2025

Hier zelfde probleem zoals hierboven beschreven. 
na update geen internet en geen wifi. 4-5 keer per dag nieuw opstarten en resetten. Dan werkt het weer even maar is geen doen zo. Lijkt mij toch niet dat wij als consument allerlei stappen moeten doen om weer internet voor en paar uur te hebben. Ik heb de Box 14 en superwifi wit die niet meer gebruikt worden op dit moment. Triest verhaal dit. Schaam je KPN. 

• Nieuwkomer
  • 1 reactie
  • 18 maart 2025

Arjan van KPN  raad aan een eigen topic te openen, dat heb ik gedaan maar daar komt geen reactie op. Dus hopelijk via deze weg wel.

wij hebben ook sinds de meest recente update problemen met de wifi in en rond het huis. We hebben een zwarte KPN box 12 en 2 witte super wifi punten. Voor de update werkte alles perfect en sinds de update lopen we elke dag te kloten. Ik krijg 3x per dag meldingen (ook al ben ik niet thuis) van de thermostaat die via wifi verbonden is dat ie er weer uit ligt. Als we wel thuis zijn moeten we ook om de haverklap de wifi uitzetten en op ons mobiele netwerk verder (kost ook gewoon extra geld op deze manier) en ook het thuiswerken is op deze manier drama.

ik heb vorige week maandag al met KPN gebeld en het modem en de wifi punten allebei een harde reset gegeven en de wifi punten via een kabel aan het modem opnieuw verbonden (halfuur per stuk). Echter is het probleem nog steeds niet verholpen en blijft de wifi bizar slecht.

ik hoop toch ook snel op een concrete oplossing van KPN, desnoods het terugdraaien van de update naar hoe het hiervoor was, want hiervoor was er niks aan de hand. Nutteloze update dus als ik zie hoe veel klanten er last van hebben.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8285 reacties
  • 18 maart 2025

Zie mijn reactie in je eigen topic ​@EzMo 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Ik kan je hier niet verder helpen ​@EzMo en ik zie dat je in je eigen topic al wat behulpzame reacties hebt ontvangen. Neem vooral de tips and tricks van JanD en Noordzee ter harte. Als je er niet uitkomt, dan kan je verder geholpen worden in je eigen topic. 

• Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 21 maart 2025

Inmiddels heb ik de aanwijzingen in het topic van @EzMo gevolgd en het lijkt erop dat alles nu goed werkt. De belangrijkste aanwijzing is dat naast de factory reset van het modem ook iedere Super Wifi een factory reset moet krijgen.

Jammer dat dit niet direct zo vermeld is in de verschillende topics.

• Helper
  • 39 reacties
  • 21 maart 2025
Arjan van KPN schreef:

Ik kan je hier niet verder helpen ​@EzMo en ik zie dat je in je eigen topic al wat behulpzame reacties hebt ontvangen. Neem vooral de tips and tricks van JanD en Noordzee ter harte. Als je er niet uitkomt, dan kan je verder geholpen worden in je eigen topic. 

Beste allen,

Ik heb eindelijk een update ontvangen van KPN van het ‘speciale modemteam’.

Mogelijk is dit nog niet verder verspreid binnen KPN (ze werken nogal langs elkaar heen of weten niet van elkaar de status).

Zie topic link hieronder voor de oplossing ‘vers van de pers’ van vanochtend:

Schone installatie helpt niet, eigen topic ook niet, alleen nieuwe SW2's is de oplossing!

De SW1 zijn waardeloos geworden door de update (dat is de mededeling van KPN).

SuperWifi 1 in combinatie met Box 12 werken niet meer goed | KPN Community